№ 200
гр. София , 05.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 3-ТИ ТЪРГОВСКИ в публично заседание
на тринадесети ноември, през две хиляди и двадесета година в следния
състав:
Председател:Теодора Кръстева
Членове:Ивайло Младенов
Светлин Михайлов
при участието на секретаря Красимира Г. Георгиева
като разгледа докладваното от Ивайло Младенов Въззивно търговско дело №
20201001002190 по описа за 2020 година
Производството е по чл. 258 и следващите от ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на „Епъл Ем“ЕООД срещу решение №
2086 от 23.03.2020 г. по гр.д. № 17262/2018 г. на Софийския градски съд, І
гражданско отделение, 7 състав, с което са отхвърлени предявените от
дружеството срещу Държавата, представлявана от министъра на финансите
обективно съединени искове, съответно предпочитан иск с правно основание
чл. 49 от ЗЗД, във връзка с чл. 45 от ЗЗД за сумата от 51 542,08 лева,
претендирана като обезщетение за имуществени вреди, претърпени от
удържана такса в размер на 20 % по чл. 35а, ал. 2 от ЗЕВИ през периода от
1.01.2014 г. до 10.08.2014 г. и евентуалните искове по поредност на
предпочитанието съответно с правно основание чл. 55, ал. 1, предл. първо от
ЗЗД и чл. 59 от ЗЗД за сумата от 11 271,74 лева, претендирана като удържана
такса в размер на 20 % за производство на електрическа енергия, за част от
периода по предпочитания иск, а именно, за периода от 1.07.2014 г. до
10.08.2014 г., ведно със законната лихва за забава от датата на подаване на
исковата молба - 28.12.2018 г. до окончателното ѝ изплащане.
1
В жалбата са инвокирани оплаквания за неправилност на решението
като постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените
правила, както и поради неговата необоснованост. Жалбоподателят счита, че
следва да бъде ангажирана отговорността на Държавата на основание чл. 7 от
КРБ, на плоскостта на гаранционно-обезпечителната отговорност по чл. 49 от
ЗЗД. Изложено е, че отговорността на Държавата произтича от това, че на
основание обявените за противоконституционни разпоредби на чл. 35а, ал. 1,
2 и 3, чл. 35 б, ал. 1, 2, 3 и 4, чл. 35, ал. 1, 2 и 3, и чл. 73, ал. 1, 2, 3 и 4 от
ЗЕВИ, през периода от 1.01.2014 г. до 10.08.2014 г. от цената на
електрическата енергия, произведена и продадена от „Епъл Ем“ ЕООД, е
удържана такса от 20 % в общ размер на 51 542,08 лв., която на основание чл.
35б от ЗЕВИ, крайният снабдител „ЧЕЗ Електро България“АД е внесъл по
сметка на Комисията за енергийно и водно регулиране, откъдето сумата е
внесена в държавния бюджет, при спазване на указание ДДС № 12 от
4.12.2014 г. и № БНБ -136380 от 4.12.2014 г., издадено съвместно от
Министерство на финансите и Българска народна банка. Според
жалбоподателя, първоинстанционният съд неправилно е приел липсата на
противоправно поведение на народните представители поради валидност на
нормата на чл. 35а от ЗЕВИ до обявяването за противоконституционна.
Поддържа се, че Народното събрание извършва самостоятелна преценка за
необходимостта от уреждане на правните последици от обявените за
противоконституционни норми, съобразно чл. 22, ал. 4 от ЗКС. Посочено е,
че доколкото липсва законов механизъм законодателният орган да бъде
задължен да възстанови вредите от прилагането на обявения за
противоконституционен закон, единственият способ за това е ангажиране
отговорността на държавата по общия исков ред. Наведен е довод, че
противоконституционността на разпоредбите на чл. 35а, ал. 1, 2, и 3, чл. 35б,
ал. 1, 2, 3 и 4, чл. 35, ал. 1, 2 и 3, и чл. 73, ал. 1, 2, 3 и 4 от ЗЕВИ, подробно
обоснована в мотивите на Решение № 13 от 31.07.2014 г. по конституционно
дело № 1/2014 г. е съществувала както към момента на приемането им, така и
през периода, когато същите са представлявали част от действащото право.
Наведен е довод, че разбирането за липсата на противоправност и съответно
на възможност за обезщетяване на вредите, претърпени в резултат на
прилагането на противоконституционните разпоредби, през периода от
приемането им до влизане в сила на решението на Конституционния съд,
2
основано на действието на последното занапред, би обезсмислило
възможността на засегнатите от тях субекти да получат защита на
накърнените си права. Посочено е, че вредата под формата на пропусната
полза се изразява в пропуск на въззивника да реализира печалба от
продажбата на произведената от него през процесния период електрическа
енергия в пълен размер, и е съизмерима с удържаните от цената на
изкупената електрическа енергия такси. Въззивникът счита, че с приемането
на противоконституционната разпоредба държавата е нарушила правото на
Европейския съюз – чл. 63 от ДФЕС, чл. 49 от ДФЕС, Директива 2009/28/ЕО
и Директива 2009/71/ЕО, тъй като удържането на такси от определени
производители представлява държавна мярка, нарушаваща свободното
движение на капитали. При условията на евентуалност в жалбата се поддържа
основателност на иска с правно основание чл. 55, ал. 1 от ЗЗД за периода м.
07.2014 г. - м. 08.2014 г., тъй като за третото тримесечие е преведена такса по
сметка на КЕВР на 24.09.2014 г. след обявяването на процесната норма за
противоконституционна, което обуславя извод за липсата на основание за
плащане на сумата. По отношение на иска с правно основание чл. 59 от ЗЗД е
посочено, че през периода м. 07.2014 г. - м. 08.2014 г. е било налице
неоснователно имуществено разместване, в резултат на което Държавата се е
обогатила неоснователно със сумата по този иск за сметка на намаляване на
имуществото на ищцовото дружество. Направено е искане въззивният съд да
отмени обжалваното решение и да постанови друго, с което исковете-
предпочитан и евентуални да бъдат разгледани и уважени в поредността, в
която са предявени. Жалбоподателят претендира присъждането на
разноските, направени по водене на делото пред двете инстанции.
Въззиваемата страна не е ангажирала писмен отговор в срока по чл. 263,
ал. 1 от ГПК, но в открито съдебно заседание от 13.11.2020 г. пълномощникът