Р А З
П О Р Е Ж Д А Н Е
Номер |
|
Година |
18.07.2023 г. |
Град |
Кърджали |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
На |
18.07. |
Година |
2023 г. |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Председател |
Ангел
Момчилов |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Членове |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
246 |
По
описа за |
2023 |
година. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 156 – чл. 161 от ДОПК.
Депозирана е жалба от пълномощника на
Община Кирково, с ЕИК ***, против Ревизионен акт № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023
г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП – Пловдив, потвърден с Решение
по жалба срещу ревизионен акт № 210/15.06.2023 г. на директор на дирекция
“Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП.
Излага доводи, че РА е незаконосъобразен
и неправилен, респ. счита същия за постановен в противоречие с материалния и
процесуалния закон, както и при липса на доказателства, релевантни към предмета
на ревизионното производство.
Сочи, че Ревизионен акт №
Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г. е постановен в противоречие с основните
принципи на ДОПК, а именно с принципа за обективност залегнал в чл. 3 от ДОПК.
Излага съображения, че в случая не са
изпълнени изискванията на чл. 117, ал. 2, т. 5 от ДОПК и чл. 117, ал. 2, т. 6
от ДОПК.
Оспорва изцяло изводите на ревизиращия
екип, с които отношенията между Община Кирково и „В и К“ *** през ревизирания
период, са третирани като търговска сделка.
Счита, че това следва от законодателството
на Република България, уреждащо данъчното третиране на дейността на дейността
на Асоциацията по В и К и данъчното третиране по ЗДДС на взаимоотношенията
между общината и В и К оператора, съобразно направени изменения и допълнения в
ЗДДС през 2015 г. и следващите години.
Твърди, че в т. 1 от Указание № УК 1 от
15.01.2014 г. на министъра на финансите, касаещо
данъчно третиране по ЗДДС на дейността на асоциацията по В и К било посочено,
че на основание ЗВ управлението на ВиК системите,
когато собствеността на В и К системите в границите на обособената територия е
разпределена между държавата и общините или между няколко общини, се
осъществява от асоциация по В и К, в която участват всички собственици.
Асоциацията по В и К е юридическо лице,
което не е търговско дружество, не формира и не разпределя печалба, като
нейните органи на управление са общото събрание, което се състои от
представители на държавата и общините, и председател, който е представител на
държавата (чл.198в от ЗВ). Тя действа от името и за сметка на собственика на В
и К системата като при сключване договор с В и К оператора възлага от името и
за сметка на собствениците (държавата и общините) правото на експлоатация
(стопанисването и поддържането) на В и К системите и съоръженията за трайно
задоволяване на обществените потребности на трети лица по водоснабдяване и
канализация на съответния В и К оператор по реда на Закона за водите за
обектите, посочени в чл.13, ал.1, т.-7 и чл.19, ал.1, т.4, б. „а“ и „б" и
ал.2 от ЗВ (чл.198о, ал.4 от ЗВ).
Доколкото за извършваната от съответната
асоциация по В и К услуга във връзка с управлението на В и К системите не е
предвидено възнаграждение, а се отпускат субсидии за покриване на извършените
разходи, то дейността на асоциациите по В и К по управление на В и К системите
се извършва безвъзмездно и е извън обхвата на ЗДДС. Осъществяваната от В и К
асоциацията дейност съгласно ЗВ не формира облагаем оборот по чл. 96, ал. 2 от ЗДДС.
Възнаграждението за услугите по
предоставяне от общините на правото на експлоатация на В и К системите и
съоръженията на В и К оператора включвало освен дължимата от него инвестиция и
уговореното концесионна плащане за съответния период, ако има такова. Съгласно
чл. 198в, ал. 4, т. б от ЗВ асоциацията по В и К чрез общото събрание
разпределя между собствениците средствата, постъпили от концесионното плащане,
ако такова е определено по договора за предоставяне на В и К услуги съобразно
процентното съотношение на гласовете им, когато има повече от един собственик
на В и К системи и съоръжения на определената територия.
Счита, че разпоредбата на чл. 198в, ал.
4, т. 6 от ЗВ е приложима само за уговореното възнаграждение в пари, но не и за
договорените инвестиции.
В конкретния случай Асоциацията по В и К
с ЕИК *** и „В и К" ООД с ЕИК *** на 17.03.2016 г. са сключили Договор за
стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК
системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни
услуги, по силата на който асоциацията е предоставила на дружеството оператор
правото да стопанисва, поддържа и експлоатира всички съществуващи и бъдещи
Публични активи при спазване на изискванията и ограниченията на Закона за
водите и Закона за опазване на околната среда.
По силата на цитирания договор, който бил
със срок на действие 15 години, считан от 01.04.2016 г., ВиК
операторът е поел задължение да спази размера на задължителното ниво на
инвестициите - *** лева без ДДС (чл.7.3 от
договора).
Именно в изпълнение на посочения договор
„В и К" ООД *** е извършило инвестиции на публични активи, за което е
издало фактурите описани в ревизионния доклад ( чл.7.4 от договора).
При така описаната фактическа обстановка
спорен по ревизионното производство се явява въпросът прехвърлянето на активи -
публична общинска собственост представлявали търговска сделка.
В тази връзка твърди, че отговор на така
поставения въпрос, вкл. и подробни разяснения били дадени от министъра на
финансите с писмо с изх. № 91-00- 106 от 22.02.2017 г., в което изрично било
посочено, че:
1. Прехвърлянето на активи-публична
собственост от В и К операторите към общините/областните администрации
представлява форма на реорганизиране на активи, а не трансакция, поради което
съответната бюджетна организация следва да заведе в баланса съответните
дълготрайни активи в кореспонденция със сметка 7672 (ако В и К операторът е
предприятие, включено в сектор „Държавно управление") или със сметка 7692
(ако ВиК операторът не е включен в сектор „Държавно
управление");
2. Прехвърлените към общината/областната
администрация инфраструктури и обекти (канализационни и водоснабдителни
устройства, системи и съоръжения, както и свързани с тях покриващи и
предпазващи конструкции и други подобни обекти) и прилежащи към тях земи, се
завеждат в отчетна група (стопанска област) Други сметки и дейности (ДСД) по
сметка 2202, респективно - сметка 2201, в кореспонденция със съответната сметка
по т. 1;
3. Останалите прехвърлени активи, които
не представляват инфраструктурни обекти или прилежащи към тях земи, се завеждат
по 4 съответните счетоводни сметки от група 20 в отчетна група (стопанска
област) БЮДЖЕТ също в кореспонденция със сметка 7672 (или ако е приложимо -
сметка 7692)...;
20. По принцип в прихода не следва да се
включва стойността на инвестициите на В и К оператора в активи, на които той се
явява икономически собственик (т.е. активи, които остават в негова собственост
след изтичането на договора или които ще се ползват от него за период, покриващ
съществена част от икономически полезния срок на актива), както и стойността на
стоки и услуги, които не се капитализират в активи на бюджетната организация,
включително и ако за данъчни цели тези суми се включват в стойността на
фактурата, издавана от В и К оператора на общината/областната администрация
като насрещна доставка...
Предвид това, установените задължения за
довнасяне на ДДС, в общ размер на главницата от *** лв. и лихви в общ размер на *** лв., претендирани въз
основа на издадените от Община Кирково на „В и К" ООД *** фактури с
предмет „услуга по право на ползване на В и К активи, собственост на Община
Кирково", а именно фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС *** лв.,
фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС *** лв., фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС *** лв.,
фактура № ***/*** г на стойност *** лв. и ДДС *** лв. и фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС *** лв.,
се явявали неправилни и незаконосъобразни.
Оспорва като необосновани и неправилни
изводите на органите по приходите, че в конкретния случай била налице бартерна
сделка по смисъла на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС.
Сочи, че от приетите като доказателство
фактури издадени между Община Кирково и „В и К" ООД, *** било видно, че
отношенията между общината и дружеството, породени от същите фактури не попадат
в хипотезата на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС, съгласно която, когато е налице
доставка, по която възнаграждението (изцяло или частично) е определено в стоки
или услуги, приема се, че са налице две насрещни доставки, като всеки от
доставчиците се смята за продавач на това, което дава, и за купувач на това,
което получава.
Това се установявало от факта, че уговорката
между страните била плащането на извършените инвестиции да е в пари, а не в
стоки или услуги.
Именно в изпълнение на процесния договор „В и К" ООД *** е извършило
инвестиции на публични активи, за което е издало фактурите описани в
ревизионния доклад ( чл.7.4 от договора).
В горния смисъл били и Указанията на
министъра на финансите с изх. № 91-00-106 от 22.02.2017 г., който в т. 22 бил
разяснил кога е налице хипотезата на бартер.
От друга страна, предоставеното от
общината право на ползване и експлоатация на В и К системите и съоръженията на
В и К оператора също имало парично изражение, съгласно издадените от нея
фактури.
Твърди, че в подкрепа на горното била и
разпоредбата на чл. 20, ал. 2 от ППЗДДС, предвиждаща, че данъчната основа на
доставка по договор по реда на Закона за водите се определя по чл. 27, ал. 4 от
закона. В тази насока следвало да се имат предвид и текстове от Указание
УК-1/15.01.2014 г. на министъра на финансите, според които (т. 3),
"...съответната община извършва доставка на услуга по предоставяне право
на експлоатация на В и К системите и съоръженията, за която възнаграждението се
състои в поетите от В и К оператора задължения, включително и задълженията за
изграждането за негова сметка на В и К системи и съоръжения и/или реконструкция
на съществуващи такива. ... за доставката от държавата или съответната община към ВиК оператора
данъчната основа е договореното възнаграждение, включително определеното в
стоки или услуги, при спазване на изискванията на чл. 26, ал. 2, 3, 4 от ЗДДС.
Възнаграждението, определено в стоки или услуги, е равно на размера на
договорената инвестиция, без компенсацията, когато такава е дължима от
държавата или съответната община на В и К оператора съгласно договора (чл. 20,
ал. 2 от Правилника за прилагане на закона за данък добавена стойност (ППЗДДС)
във връзка с чл. 27, ал. 4, т. 1 ЗДДС)."
По изложените съображения моли съда да
постанови решение, с което да отмени Ревизионен акт №
Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г., издаден от орган по приходите при ТД на
НАП – Пловдив, потвърден с Решение по жалба срещу ревизионен акт №
210/15.06.2023 г. на директор на дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна
практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП.
С оглед изложеното и на основание чл. 154, ал. 1, във
вр. с чл. 153, ал. 1 от АПК, следва служебно да се конституират
страните по делото, а именно: Община Кирково, с ЕИК ***, в качеството й на жалбоподател и решаващият орган – директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна
практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП, в качеството му
на ответник по жалбата, като делото следва да
се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание с
призоваване на страните.
Водим от горното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал.1 от АПК във вр. с § 2 от
ДР на ДОПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И :
КОНСТИТУИРА СТРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО, както
следва:
ЖАЛБОДАТЕЛ: Община Кирково, с ЕИК ***, с
административен адрес: ***, със съдебен адрес:***, ***, чрез адв. М.С.;
ОТВЕТНИК: Директор на дирекция Обжалване
и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП, с адрес на
призоваване ***.
Заинтересовани страни: НЯМА.
УКАЗВА на жалбоподателя, че носи доказателствената тежест за установяване съществуването на
фактите и обстоятелствата, изложени в жалбата, от които черпи благоприятни за
себе си правни последици, като в 14 – дневен срок от получаване на препис от
настоящето разпореждане следва да посочи всички доказателства, които иска да
бъдат събрани.
УКАЗВА на директор на дирекция Обжалване
и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП, че на основание чл. 170,
ал. 1 от АПК, в негова тежест е да установи в процеса съществуването на
фактическите основания, посочени в обжалвания административен акт, както и
изпълнението на законовите изисквания при издаването му.
УКАЗВА на ответника по жалбата, че в
14/четиринадесет/ - дневен срок, считано от получаването на препис от жалбата и
от настоящото разпореждане, може да представи писмен отговор по жалбата,
съгласно разпоредбата на чл. 163, ал. 2 от АПК, както и да посочи писмените
доказателства, които да приложи към отговора.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито
съдебно заседание на 14.09.2023 г., от 10.30 часа, за която дата и час да се
призоват страните.
Преписи от разпореждането, на основание
чл. 138, ал. 3 от АПК, да се връчат на страните по делото.
На основание чл. 159, ал. 1 от ДОПК, да
се уведоми Окръжна прокуратура – Кърджали за образуваното дело и датата на
съдебното заседание.
Разпореждането не подлежи на обжалване.
Председател: