Решение по дело №758/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 21
Дата: 29 януари 2020 г. (в сила от 3 юли 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700758
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№21

гр. Враца,  29.01.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  трети състав, в публично заседание на 16.01.2020г.,  през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                                                                                                                                    АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА  като разгледа докладваното от съдия Василева   адм. дело № 758 по описа на АдмС – Враца за 2019г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс вр.чл.240 ал.1  от   Закона за горите.

Образувано е по жалба на Й.В.П. ***, предявена чрез процесуалния представител *Р.С., против ЗАПОВЕД № ЗАП-737/20.09.2019г. на Изпълнителния директор на  Изпълнителна агенция по горите /ИАГ/,  с която на основание чл.239 ал.1 т.6 и чл.240 ал.2 от Закона за горите/ЗГ/  жалбодателят е отписан от публичния регистър на физически лица за упражняване на и издаденото му Удостоверение *  е обявено за невалидно ведно с всички права, произтичащи от него.

Жалбодателят е поискал обявяване на нищожността на заповедта, като е оспорил и нейната  законосъобразност. В  жалбата се изтъкват съображения, че не става  ясно  дали административният акт  е подписан и ако е подписан, кой е сторил това или дали е компетентния орган,тъй като  върху  нея няма реално положен подпис и фигурират имената на две лица, изписани на английски език. Освен това,  жалбодателят не е уведомен за започване на административната процедура, което е  нарушение, водещо до отмяна на крайния акт, тъй като с него е нарушено  правото му на защита. Също така, при издаване на заповедта административният орган не се е съобразил с Методиката, утвърдена в чл.23 от Наредба №18/07.10.2015г., която допуска отклонение при определяне  на обема дървесина с 10% или 15%, при което неправилно на жалбодателя е наложена санкция. В с.з. и в писмена защита пълномощникът на жалбодателя поддържа, че оспорената заповед е издадена  без правно основание, тъй като не е налице влязъл в сила акт за нарушение по чл.257 ал.2  от ЗГ.  Претендират се и деловодните разноски.

Ответникът в писмено становище чрез пълномощника си * А.В. оспорва жалбата и прави искане за отхвърлянето й. Поддържа  твърдения, че  отписването на жалбодателя е станало при спазване на предвидената в закона процедура, след  постъпило предложение от Директора на РДГ Берковица и представени НП и влезли в сила решения за потвърждаването му. Заявява се, че заповедта е подписана с електронния подпис на  Изп.Директор М.М., за което е представена справка за статуса на  издаденото квалифицирано удостоверение с валидност от 22.05.2019г. – 21.05.2020г.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните, доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспорения административен акт съобразно задължението по чл.168 ал.1 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Не се спори, че жалбодателят е лице, което е упражнявало лесовъдска практика, за което му е било издадено Удостоверение №* Против същия е издадено НП №31/15.02.2019г. от Директора на РДГ Берковица, с което на основание чл.257 ал.1 т.2 от Закона за горите вр.чл. 52 ал.1 т.1 от Наредба  №8/05.08.2011г. за сечите в горите му е наложено административно наказание глоба от 300лв. Нарушението се изразява в това, че жалбодателят е издал позволителни за сеч, които не съответстват на утвърдената със Заповед №ГСП-1301/28.11.2017г. на Директора на РДГ Берковица горскостопанска програма. НП е обжалвано и е потвърдено с решение №196/25.04.2019г. по анд №406/2019г. на РС Монтана, влязло в сила с потвърждаването му с решение №337/15.07.2019г. по канд №301/2019г. на АдмС Монтана. С писмо  изх.№ РДГ01-4079/23.08.2019г. на Директора на РДГ Берковица  е направено предложение  до ответника за отписване на жалбодателя от публичния регистър на лицата, упражняващи *, въз основа на  проведеното спрямо него административно-наказателно производство. Предложението е разгледано от назначената със Заповед №ЗАП-431/05.06.2019г. на Изп.директор на ИАГ комисия, която е провела заседание на 17.09.2019г., за което е съставила Протокол №17 от същата дата. Като е разгледала изпратените от Директора на РДГ Берковица документи, комисията е взела решение жалбодателят да бъде отписан от публичния регистър на физически лица, упражняващи лесовъдска практика и издаденото му удостоверение да бъде обявено за невалидно, заедно с всички права, произтичащи от него. Изложени са мотиви, от които е видно, че решението е взето във връзка с извършеното от настоящия жалбодател нарушение на ЗГ и издадената въз основа на него Наредба №8/2011г., за което същият е санкциониран с влязло в сила НП. Възприемайки предложението на комисията, ответникът е издал  оспорения пред съда административен акт.

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че жалбата е подадена от надлежна страна, против индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред.  Заповедта  е  връчена на 26.09.2019г.,видно от копието на известието за доставяне, а  жалбата е предявена на 09.10.2019г. по пощата, т.е. в законоустановения преклузивен срок. Така изложеното прави жалбата процесуално допустима, но  разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Съобразно задълженията си по чл.168 от АПК съдът е длъжен да извърши проверка на заповедта на всички основания по чл.146 от АПК, както относно нейната законосъобразност, така и относно нейната валидност. Оспорената заповед притежава белезите на  индивидуален административен акт съобразно разпоредбата  на чл.21 ал.1 от АПК, който е издаден от оторизиран за това орган, в кръга на неговата материална и териториална компетентност, съобразно разпоредбата на чл.240 от Закона за горите. Положеният електронен подпис е валиден, видно от справката на проверения статус на КУЕП. Заповедта е издадена  и в предписаната от закона писмена форма, съдържа и мотиви, което  дава основание да се  приеме, че същата не  е нищожна.

Обжалваният административен акт е материалнозаконосъобразен. В обстоятелствената част на акта са изложени фактическите и правни основания за издаване на заповедта, а  отделно от това административният орган е посочил като основание и протоколното решение на назначената на основание чл. 231, ал. 2 от ЗГ комисия. Освен това, разпоредбата на чл. 239 от ЗГ  е императивна и органът упражнява правомощията си в условията на обвързана компетентност, което е видно от редакцията на текста, като при изпълнение на елементите от фактическия състав на  чл. 239, ал. 1, т. 6 административният орган е длъжен да издаде заповед и да отпише лицето от регистъра. В случая законът изисква обективно нарушението - издаване на позволително за сеч в нарушение на ЗГ и подзаконовите актове, да е установено с влязъл в сила акт на компетентен орган, което е налице. Издадено е НП за  извършеното нарушение, след съдебния контрол същото е потвърдено, поради което ответникът  не разполага с възможност да се съобразява с конкретния случай, с тежестта на нарушението, с личността на дееца, тъй като действа при условията на обвързана компетентност. В това производство не могат да се разглеждат възражения относно пороци в административнонаказателното производство, вкл. дали нарушението е извършено от лицето, тъй като такива са правени  в производството пред РС Монтана и АдмС Монтана и не са приети за основателни. Ответникът не разполага с правомощието да преразглежда фактите, установени в административнонаказателното производство  и да се произнася по тях със своя акт, нито да установява нови факти, свързани с оспорването на издаденото НП. Той следва само да установи дали са налице всички елементи от фактическия състав на чл.239 ал.1 т.6 от ЗГ, което е сторил  чрез  назначената от него комисия по чл.231 от ЗГ.

Действително,  в административната процедура е допуснато нарушение на чл.26 от АПК, тъй като лицето не е уведомено за започването й, което е станало с получаване на предложението на Директора на РДГ Берковица. Само по себе си това нарушение би послужило за отмяна на  оспорената заповед, ако е съществено и е нарушило правото на защита на адресата на акта. Съдът намира, че макар и осъществено, нарушението не може да се приеме за съществено, тъй като  фактите са правилно установени, законът е приложен правилно  и  административният акт не би имал друго съдържание,  ако  лицето беше уведомено за  процедурата. И в рамките на съдебното дирене, жалбоподателят не е опровергал и не би могъл да опровергае обстоятелството, че е допуснал нарушение на ЗГ, като е издал позволително за извършване на дейност в горските територии - сеч в нарушение на закона и подзаконовите актове по неговото прилагане, установено с влязъл в сила акт на компетентен орган. Издаденото за нарушението НП е оспорено по съдебен ред, като с влязло в сила съдебно решение е потвърдено, съответно решението на съда обвързва както административния орган, така и съда в настоящото производство. Всички релевантни доказателства, ползвани от административния орган са събрани и създадени в развили се преди това административни и съдебни производства, в които жалбоподателят е участвал и с които е запознат. Безспорно са установени и са налице елементите от фактическия състав на  чл. 239, ал. 1, т. 6, от ЗГ, съгласно който физическо лице, вписано в регистъра за упражняване на лесовъдска практика, се отписва, когато издаде позволително за извършване на дейност в горските територии в нарушение на този закон или подзаконовите актове по неговото прилагане, установено с влязъл в сила акт на компетентен орган.

По така изложените съображения съдът намира, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172  ал.2  от АПК  съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Й.В.П. *** против ЗАПОВЕД №ЗАП-737/20.09.2019г. на Изп.директор на Изпълнителна агенция по горите, с която е отписан от публичния регистър на физически лица за упражняване на * и е обявено за невалидно Удостоверение № *ведно с всички права, произтичащи от него.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд  чрез АдмС Враца в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

                                                                                                                                                                                         АДМ. СЪДИЯ: