Решение по дело №222/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 440
Дата: 22 март 2021 г. (в сила от 12 април 2021 г.)
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20217040700222
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

 

№ 440/22.03.2021 година, гр. Бургас

 

            Административен съд – Бургас, в съдебно заседание на шестнадесети март две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Съдия: Веселин Енчев

при секретар Г. С.,

разгледа адм.д. № 222/2021 година.

 

Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ) във връзка с чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от С.К.Б. с ЕГН ********** и адрес ***, чрез адвокат Н.Д. ***, против твърдян мълчалив отказ по молба вх. № Н-94-00-52/20.11.2020 година, подадена до кмета на община С..

С молбата е поискано започване на производство по изменение на действащия кадастрален и регулационен план село Д.о, община С..

В жалбата се твърди, че мълчаливият отказ на кмета е незаконосъобразен. В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя излага доводи за незаконосъобразност на мълчаливия отказ. Иска се отмяната му. претендират се разноски.

Ответникът в писмено становище оспорва жалбата като твърди, че няма мълчалив отказ, защото се е произнесъл по молбата, изпращайки на заявителя писмо и решението на помощния си орган – Общински експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ).

Жалбата е допустима. Подадена е срещу административен акт, за който е предвидена възможност за съдебен контрол и от лице, чиито права и интереси са засегнати непосредствено от волеизявлението на административния орган.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, установи следната фактическа обстановка.

С молба вх. № Н-94-00-52/20.11.2020 година по описа на Община С. адвокат Д., като пълномощник на С.Б. (собственик по наследство на дворно място, съставляващо УПИ VIII-204 в кв. 20 по плана на село Д.о, община С.), е посочил, че по действащия план на село Д.о от 1992 година има промяна на кадастралната и регулационната граници между бивш парцел VIII-204 в кв. 20 (сега IX-360) и бивш парцел X-204 (сега IX-359 и  XIX-359), като между тях е обособена улица с ширина 3,50 метра за достъп до парцел XVI-357. В молбата е обявено, че проектираната улица разделя на две части наследствения имот на госпожа Б. и го обезценява, а теренът, отреден за улица, никога не е бил отчуждаван. Цитирани са разпоредби от ЗТСУ и от ЗУТ, въз основа на които е направено твърдение, че уличната регулация по ЗТСУ няма отчуждително действие, а срокът по чл. 208 от ЗУТ е преклузивен и е изтекъл. Затова е поискано служебно процедиране на изменение на действащия план, за да бъде премахната улицата, разделяща имота на С.Б. на две (лист 15 – 17 и 14).

На 10.12.2020 година молбата е разгледана на заседание на ОЕСУТ. В хода на заседанието от съвета е прието, че към молбата не са приложени документи, от които да се прецени правото на собственост върху претендираната проектна улица, както и че не са приложени заявления от всички заинтересовани собственици на поземлени имоти. По заявлението е направено обобщение, че искането е нецелесъобразно и по него се дължи произнасяне по същество след представяне на „документи от всички заинтересовани собственици“. Заседанието на ОЕСУТ е оформено в протокол № 7/10.12.2020 година (лист 12).

На 26.01.2021 година адвокат Д., като пълномощник на заявителя, е обжалвал пред Административен съд – Бургас мълчалив отказ на кмета по подаденото заявление (лист 2).

На същата дата – 26.01.2021 година – кметът на общината е изпратил с писмо рег. № 71-94-00-52/26.01.2021 година на адвокат Д. копие от протокола на ОЕСУТ, с който е разгледано заявлението. Писмото и копието от протокола са получени от адвокат Д. на 28.01.2021 година. На известието за доставяне, при изписването на датата, е сгрешена годината – вместо 2021 година е написано 2020 година (лист 11 – 12 и 10).

 

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Съгласно чл. 135 ал. 1 – 4 от ЗУТ, лицата по чл. 131 могат да правят искания за изменение на устройствените планове с писмено заявление до кмета на общината, а в случаите по чл. 124а, ал. 3 и 4 - съответно до областния управител или до министъра на регионалното развитие и благоустройството. Когато искането е за изменение на подробен устройствен план, към заявлението се прилага скица с предложение за изменението му. Компетентният орган по ал. 1 в едномесечен срок от постъпване на заявлението със заповед разрешава или отказва да се изработи проект за изменение на плана. Заповедите по ал. 3 се издават въз основа на становище на: 1. главния архитект на общината - когато актът се издава от кмета на общината или 2. кмета на общината - когато актът се издава от областния управител.

Според чл. 135 ал. 5 от ЗУТ, при наличие на някое от основанията по чл. 134, ал. 1 и 2 компетентният орган по ал. 1 може да нареди служебно със заповед да се изработи проект за изменение на действащ устройствен план. При наличие на основание по чл. 134, ал. 1, т. 6 компетентният орган по ал. 1 нарежда да се изработи служебно проект за изменение на действащите общ и/или подробен устройствен план за привеждането им в съответствие с одобрения парцеларен план, разрешен на основание чл. 124а, ал. 9. Заповедта се издава в едномесечен срок от влизането в сила на парцеларния план.

От цитираните норми се установява, че органът, който е компетентен да се произнесе по подаденото заявление, е кмета на общината.

Нормата на чл. 135 ал. 3 от ЗУТ, изисква от компетентния орган активна процесуална позиция относно възложените му правомощия по взимането на решения в областта на устройството на територията. Кметът на общината дължи изрично произнасяне по заявлението и следва мотивирано издаде или да откаже издаването на акт, с който да започне производството по изработване на проект за изменение на действащ устройствен план. Като не се е произнесъл с искания административен акт, каквото произнасяне с нарочното задължение на чл. 135 ал. 3 от ЗУТ му е вменено като правомощие от закона, ответникът е формирал незаконосъобразен, в противоречие с материалния закон, мълчалив отказ, който следва да бъде отменен, а преписката да бъде върната на ново произнасяне.

Писмото, изпратено до адвокат Д., представено от ответника като доказателство, че е налице изрично произнасяне в административното производство не е  властнически акт, издаден от компетентен орган, защото не съдържа властническо волеизявление от кмета, а има единствено уведомителен характер. Такъв властнически акт не е и решението на ЕСУТ –орган, който не е компетентен да се произнася по съществото на заявления, с които е поискано изменение на ПУП.

За изчерпателност на изложението, съдът намира за необходимо да посочи, че от представената административна преписка никъде не е видно изпълнението и на изискването на чл. 135 ал. 4 т. 1 от ЗУТ, а именно няма изрично произнасяне по молбата със становище на главния архитект като помощен орган към овластения административен орган – в случая кметът на общината.

По изложените съображения съдът приема, че подадената жалба е основателна, а оспореният в настоящето производство мълчалив отказ на кмета на Община С. да се произнесе по подаденото заявление за разрешаване изработване на проект за изменение на подробен устройствен план е незаконосъобразен, формиран в нарушение на процесуалните правила и на материалния закон, което налага отмяната му и връщане на преписката на кмета на общината за произнасяне по така направеното искане с мотивиран акт по чл. 135 от ЗУТ.

При този изход от правния спор и с оглед своевременно направеното искане от процесуалния представител на С.Б., на основание чл. 143 ал. 1 от АПК, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в общ размер 710 (седемстотин е десет) лева, от които 10 лева – заплатена държавна такса и 700 лева – заплатено адвокатско възнаграждение, нямащо прекомерен характер с оглед нормата на чл. 8 ал. 2 т. 1 от Наредба № 1/09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Разноските се дължат от Община С., в чиято структура е органа – ответник.

Затова, на основание чл. 172 ал. 2 и чл. 173 ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ кмета на община С. по молба вх. № Н-94-00-52/20.11.2020 година, подадена от С.К.Б. с ЕГН ********** и адрес ***, чрез адвокат Н.Д. ***.

 

ВРЪЩА административната преписка на ответника за продължаване на процесуалните действия, съгласно мотивите на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА Община С. да заплати на С.К.Б. с ЕГН ********** сумата от 710 (седемстотин е десет) лева – разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

СЪДИЯ: