Решение по дело №871/2019 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 28
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Мария Димова Шолекова
Дело: 20194310200871
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 септември 2019 г.

Съдържание на акта

          Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е            

            

                      гр. Л., 31.01.2020 год.

 

                        В ИМЕТО НА НАРОДА   

 

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в открито заседание на шестнадесети януари, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:МАРИЯ ШОЛЕКОВА

 

 

при секретаря: ВАНЯ КИРИЛОВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 871 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:

 

С наказателно постановление № 11-0001134 от 21.08.2019 година на М.Л.М. – Директор на Дирекция „Инспекция по труда” Л. на основание чл.416, ал.5 от КТ, във връзка с чл.415 ал.1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лева на “П.-Л.” ЕООД гр.Л., представлявано от С.П.Д., в качеството му на работодател, за това, че на 18.07.2019 г. е извършена проверка по работни места в обект „Кариера „Г.П.", намиращ се в с. Г.П., експлоатиран от „П.-Л." ЕООД, гр. Л.. При проверката е установено, че не е предоставено ново лятно работно облекло на работещите на гореописания обект, както и не са предоставени доказателства за осигуряването на лятно работно облекло за работниците в кариерата.

Същото нарушение е констатирано и при извършена проверка на 19.04.2019 г. от Д ИТ Л., като за отстраняването му е дадено задължително предписание № 2 от протокол № ПР1913172 от 22.04.2019 г. на Д ИТ Л., с което дружеството се задължава да предостави ново лятно работно облекло на работниците и служителите от обект „Кариера „Г.П."". Протоколът е връчен на 23.04.2019 г., влязъл в сила на 08.05.2019 г. Предписанието е със задължителен срок на изпълнение 01.06.2019 г.

Предвид гореизложеното е установено, че „П.-Л." ЕООД, гр. Л., в качеството  си на работодател е извършило нарушение на трудовото законодателство като към 02.06.2019 г. не е изпълнило задължително предписание № 2 от протокол № ПР1913172 от 22.04.2019 г. на Д ИТ Л., в установения срок до 01.06.2019 г.,касаещо работодателят да предостави ново лятно работно облекло на работещите от обект „Кариера „Г.П.", с което е нарушен чл.415, ал.1 от КТ.

Недоволен от наказателното постановление останал  жалбоподателят „П.-Л.” ЕООД, който го обжалва в срок, като незаконосъобразно и излага, че административно-наказателната отговорност за неизпълнение на задължително предписание на контролен орган по необходимост предпоставя законосъобразност на даденото предписание. Работниците на "П.-Л." ЕООД разполагат с работно облекло, в т.ч. и лятно, което е закупено през 2016 г. Твърди, че компетентността на Инспекция по труда не се разпростира и спрямо преценката дали съществува необходимост от ново или различно работно облекло, чието закупуване и раздаване да бъде възложено в тежест на работодателя. Такава преценка се извършва от работодателя и синдикалните организации в предприятието съобразно Наредба за безплатното работно и униформено облекло. Сочи, че в случай, че работното облекло бъде загубено, повредено или износено до степен па невъзможност да предпазва личното облекло на работниците по см. на чл. 3 от Наредбата се отправя писмено искане до работодателя за неговата подмяна, като при възникнала необходимост работодателят е извършвал тази подмяна и без нарочно писмено искане от работника, защото това е било нужно за безпрепятственото продължаване на производствения процес и в интерес на здравето на  служителите му. Изтъква, че в случая даденото предписание е лишено от нормативна основа и представлява  превишаване на правомощия на контролен орган, с което ненужно се увеличава административния контрол върху производствения  процес на дружеството. Предписанието е самоцелно и не е насочено към осигуряване на правата на работниците и защита на техните интереси, а е израз на ненужна и укорима от закона властническа намеса. Поради изложеното моли НП да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не изпраща представител.

Ответникът – Дирекция „ИТ” гр. Л., редовно призовани се представляват от М.М. – директор, който моли жалбата да бъде отхвърлена и да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно НП. Счита, че от писмените и гласни доказателства безспорно се установява нарушението, а именно неизпълнение на предписание, с което дружеството е било задължено да осигури ново работно лятно облекло на работниците в обект „Кариера Г.П.”.

От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетелите К.П. и Ц.Ц., както и от становищата, изразени в жалбата и от процесуалния представител на ответника, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 24.07.2019 година бил съставен Акт № 11-0001134 за установяване на административно нарушение от св. К.П., в присъствието на св.Ц.Ц. ***, представлявано от С.П.Д., в качеството му на работодател, за това, че на 18.07.2019 г. при извършена проверка по работни места и документи в обект кариера „Г.П.", с. Г.П., експлоатирана от „П.-Л." ЕООД, гр. Л. е установено, че не е предоставено ново лятно работно облекло на работещите в гореописания обект, както и не са представени доказателства за осигуряване на лятно работно облекло на работещите в кариерата. Същото нарушение е констатирано и при извършена проверка на 19.04.2019 г. от Д ИТ Л.. С протокол № ПР1913172 от 22.04.2019 г. на Д ИТ Л., връчен на 23.04.2019 г. е дадено задълително предписание №2, с което дружеството се задължава да предостави ново лятно работно облекло на работниците и служителите от кариера „Г.П.” в срок до 01.06.2019 г. Предписанието е влязло в законова сила на 08.05.2019 г.

Предвид гореизложеното е установено, че „П.-Л." ЕООД, гр. Л., в качеството си на работодател е извършило нарушение на трудовото законодателство като към 02.06.2019 г. не е изпълнило задължително предписание № 2, дадено с протокол № ПР1913172 от 22.04.2019 г. в указания срок до 01.06.2019 г., касаещо предоставяне на ново лятно работно облекло на работниците и служителите, работещи на кариера „Г.П.”, експлоатирана от „П.-Л.” ЕООД, гр.Л., което е нарушение на чл.415, ал.1 от КТ. По акта жалбоподателят не е направил възражения. Въз основа на акта за нарушение е постановено обжалваното наказателно постановление.

            При така установената фактическа обстановка съдът намира, че от приложените по делото доказателства: Протокол за извършена проверка № ПР1913172 от 22.04.2019 г., протокол за оглед изх. № 11-С-03-08 от 18.07.2019 г., покана за съставяне на АУАН изх. № ИЗХ19067915/19.07.2019 г., списък на работните места и видовете работа, при които се използват лични предпазни средства в това число специално и обикновено работно облекло при „П." ЕАД - Л., списък на работниците в АБ Г. Павликени, справка от Търговски регистър за актуално състояние  се установява описаното в акта и НП нарушение. От показанията на актосъставителя и свидетеля по акта и приложените по делото доказателства се установява, че е извършено нарушение на чл.415, ал.1 от КТ, което е установено  на 18.07.2019 г. при извършена проверка в експлоатирания от жалбоподателя обект. Съдът кредитира в цялост показанията на св. П. и Ц., които пресъздават своите непосредствени възприятия, придобити в хода на направената от тях проверка в обекта, експлоатиран от жалбоподателя. Техните показания изцяло се подкрепят и от представените с преписката писмени доказателства - утвърден от работодателя списък на работните места и видовете работа, на които на работниците се осигурява работно облекло. Според списъка срока на износване на работното облекло, което се използва през летните месеци на годината е 6 месеца. Съгласно представеният списък/л.14/ лятно работно облекло на работещите на обекта е предоставено през 2015 г. Не са представени документи, които да удостоверяват, че след изтичане на този срок на износване на работещите на обекта е предоставено ново лятно работно облекло, като нарушението на чл. 6, ал. 1 от Наредбата за безплатното работно и униформено облекло /ДВ бр. 9 от 2011 г./ е било причината за даване на задължителното предписание. Гласните и писмените доказателства, обсъдени в тяхната взаимна връзка и обусловеност потвърждават констатациите по АУАН, възприети и в НП, че към 02.06.2019 г. жалбоподателят, в качеството му на работодател не е изпълнил даденото му от Д ИТ – Л. задължително предписание №2  от протокол изх. № ПР1913172 от 22.04.2019 г., в указания срок до 01.06.2019 г. Предписанието е било със задължителен срок за изпълнение до 01.06.2019 година и е връчено по надлежния ред на дружеството на 23.04.2019 година/л.9/. Няма данни по делото да е било обжалвано по съответния ред, жалбоподателят и не прави такова възражение, поради 14-дневния срок за обжалването му е изтекъл и предписанието е влязло  в сила на 08.05.2019 г., както е отразено от наказващия орган на самото предписание. Съгласно чл.405 от КТ обжалването на предписанията не спира тяхното изпълнение, но в случая и към датата на съставяне на АУАН и издаване на НП даденото задължително предписание е било влязло в сила.

Съгласно чл.404, ал.1 от КТ «За предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях контролните органи на инспекцията по труда, както и органите по чл.400 и чл.401 по своя инициатива или по предложение на синдикалните организации могат да дават задължителни предписания на работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването и длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, включително и на задълженията по социално-битовото обслужване на работниците и служителите и на задълженията за информиране и консултиране с работниците и служителите по този кодекс и по Закона за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални предприятия, групи предприятия и европейски дружества, както и за отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труда;” В случая безспорно е установено при извършената проверка неспазване на дадените задължителни предписания, в частност предписание №2 по цитирания по – горе протокол, а именно да предостави ново лятно работно облекло на работещите в обект кариера „Г.П.” , като по този начин е налице нарушение на разпоредбата на чл.415, ал.1 от КТ.

Настоящата инстанция намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са спазени разпоредбите на ЗАНН и КТ. АУАН и НП са издадени от компетентни лица, съгласно представените доказателства. АУАН и НП съдържат всички задължителни реквизити съгласно чл.42 и чл.57 ЗАНН. Не са налице нарушения на процедурата по съставяне на акта, тъй като същият е съставен в присъствие на представляващия дружеството и му е връчен по надлежния ред, връчено му е и НП/л.5/. Поради изложеното съдът приема, че при съставяне на акта и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да обуславят незаконосъобразност на издаденото НП.

Съдът счита, че съобразявайки се с разпоредбата на чл.415в, ал.1 от КТ, АНО не би могъл да приложи  разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. При наличие на специална норма, каквато се явява чл.415в, ал.1 от КТ, съдът приема, че също както наказващия орган, няма право на преценка относно приложението на чл.28 от ЗАНН. В случая не са налице основания за приложение на специалната норма на  чл.415в, ал.1 от КТ. Цитираната разпоредба предвижда, че за нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 100 до 300 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 50 до 100 лв. Следователно, приложимостта на привилегирования състав се определя от две кумулативно предвидени предпоставки: от една страна нарушението да е отстранено веднага след установяването му по реда на КТ, а от друга – от него да не са настъпили вредни последици за работниците или служителите. В конкретния казус и двете предпоставки не са налице. Нарушението не е отстранено веднага след установяването му, т.е. след съставяне на АУАН, нито пък към момента на издаване на НП/изрично отбелязано/. Освен това същото е рефлектирало пряко върху работниците, които са били лишени от едно тяхно право по трудовото правоотношение, а именно да получат подходящо работно облекло в съответствие със спецификата на извършваната дейност и на работното място. За цитираното нарушение административно наказващият орган на основание чл.416, ал.5 във връзка с чл.415, ал.1 от КТ е наложил наказание – имуществена санкция в размер на 1 500 лева, при предвидена възможност за налагане на такава в размер от 1 500 до 10 000 лева. При определяне размера на наложеното наказание, административнонаказващият орган е съобразил разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН, съгласно която при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя и е определил размера на наказанието в предвидения от закона минимум, като е съобразил липсата на налагани наказания на жалбоподателя за неспазване разпоредбите на КТ, т.е. че нарушението е за първи път.

С оглед на изложеното съдът счита, че наказателното постановление е правилно, законосъобразно и обосновано и като такова следва да бъде потвърдено.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

   

             Р   Е   Ш   И :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-0001134 от 21.08.2019 година на М.Л.М. – Директор на Дирекция „Инспекция по труда” Л., с което на основание чл.416, ал.5 от КТ, във връзка с чл.415 ал.1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лева на “П.-Л.” ЕООД гр.Л., представлявано от С.П.Д., в качеството му на работодател, за нарушение на чл.415, ал.1 от КТ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки административен съд в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: