Решение по дело №410/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 139
Дата: 20 ноември 2023 г.
Съдия: Даниела Недкова Радева
Дело: 20237130700410
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

          

гр. Ловеч, 20.11.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР. ЛОВЕЧ, пети състав, в съдебно заседание на седемнадесети ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА РАДЕВА

при секретаря Татяна Тотева, с участието на прокурора Светла Иванова, като разгледа докладваното от съдия Радева адм. дело № 410/2023г., за да се  произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 459 и сл. от Изборния кодекс ИК/.

Административното дело е образувано по Жалба с вх. № 3144/07.11.2023г., подадена от Коалиция „Продължаваме Промяната -  Демократична България", регистрирана в Централната Изборна Комисия с Решение № 2394-МИ от 13.09.2023г. на ЦИК, представлявана от представителите си А. В.В., К.П.П., А. П.А.и Х.Л.И., чрез пълномощника: И.Р.Ц., със съдебен адрес:***, имейл адрес: ****, тел. ****, срещу Решение № 156-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Тетевен /ОИК/ за избиране на общински съветници. С жалбата се прави искане съдът да отмени Решение № 156-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Тетевен като незаконосъобразно и постановено в противоречие с материалния закон и процесуалните правила, като са изложени аргументи в този смисъл.

В насроченото от съда открито съдебното заседание на 17.11.2023г., оспорващият Коалиция „Продължаваме Промяната - Демократична България" се представлява от адвокат И.К.-Д., която заявява, че поддържа жалбата и моли същата да бъде уважена по изложените в нея доводи и събраните по делото доказателства.

         Ответникът – Общинска избирателна комисия гр. Тетевен, редовно призована, се представлявана от председателя Д.С. и секретаря Т. Т.ов, които оспорват жалбата и по същество на делото правят искане същата да бъде отхвърлена от съда изцяло по изложени аргументи в представена писмена защита.

Заинтересованите лица: А.М.А., А.Р.И.,  В.А.И., Г.Н.Н., Д.И.М., Е.А.М., И.Р.Ц., И.Р.Ц., И.Ц.Ц., И.А.Д., К.Р. Ивов,  К.Р.М., К.Щ.Р., Л.М.М.-О., М.М.С., Т.К.Л., Х.Л.М., Ц.М.В., и Ц.Д.П., редовно призовани, не се явяват и не се представляват.

Заинтересованите лица А.М.О. и К.О.К., редовно призовани, се явяват лично и молят съда да отхвърли жалбата.

За Окръжна прокуратура гр. Ловеч, редовно уведомена, се явява прокурор Светла Иванова, която изразява становище за неоснователност и недоказаност на подадената жалба и по същество излага аргументи за отхвърляне на същата.

Към жалбата са приложени доказателства за правния интерес на Коалиция „Продължаваме Промяната - Демократична България", от които е видно, че същата е регистрирана в Централната Изборна Комисия с Решение № 2394-МИ от 13.09.2023г. на ЦИК и се представлява от представителите си А. В.В., К.П.П., А. П.А.и Х.Л.И., както и че са участвали в местните избори 2023г. за общински съветници в Община Тетевен, проведени на 29.10.2023 година.

Административният орган е приложил заверено копие от преписката по издаване на оспорения акт – заверени копия от протоколи на СИК в Община Тетевен, заверено копие от Протокол на ОИК и заверено копие от оспореното Решение на ОИК - Тетевен.

Видно от изложеното в Писмо вх. № 3163/08.11.2023г. на ОИК – Тетевен, срещу Решение № 156-МИ/30.10.2023г. не са постъпвали други жалби, в протоколите на СИК няма никакви данни да са били налице спорове при определяне на действителните и недействителните гласове, няма вписани особени мнения на членове на СИК, както и няма данни решения на СИК да са били обжалвани пред ЦИК и пред ВАС на РБ по реда на чл. 88 във вр. чл. 87, т. 22 от ИК.

След като се запозна с твърденията на страните и събраните по делото доказателства, съдът счита за установено следното:

Оспореното Решение № 156-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Тетевен е издадено от материално компетентен колективен административен орган, назначен с Решение на ЦИК, публично достъпно на официалния сайт на ЦИК, липсват възражения от жалбоподателите относно компетентността на административния орган. ОИК - Тетевен е взела оспореното решение с единодушие, без отбелязани възражения и без особени мнения. Решението е в предписаната от закона писмена форма по образец, утвърден от ЦИК, и съответства на целта на ИК да бъде избран орган на изпълнителната власт - общински съветници в Община Тетевен в съответствие с отчетения вот на избирателите.

В жалбата е изложено, че оспореното решение на ОИК – Тетевен е незаконосъобразно на следните основания:

При извършеното ръчно преброяване на бюлетините в повече от 2/3 от всички секции, а именно в 25 на брой избирателни секции са били допуснати груби нарушения при преценката за действителност на бюлетините, които ако не са били допуснати, резултатът от избора би бил различен от обявения с оспореното решение на ОИК - Тетевен, което води до недействителност на избора. Отразено е в жалбата, че са допуснати много и груби нарушения на изборния процес при упражняване правото на глас и отчитане на резултатите, които водят до опорочаване на свободното изразяване на воля от избирателя и до незаконосъобразно установяване на действителните резултати от гласуването. С оглед допуснатите пропуски в работа на ОИК са нарушени на основни права и свободи на избирателите, съгласно чл. 3, ал. 1 от ИК, във връзка с чл. 10 и чл. 42 от Конституцията на Република България - всеобщо, равно и пряко избирателно право и осигуряване на свободното изразяване на волята на избирателя. Излага се, че при извършен анализ на резултатите от гласуването за общински съветници се е установило, че в определени избирателни секции е концентриран вот приоритетно например за кандидата на ПП ГЕРБ, преференця 104-93 гласа от 336, в секция *********, което е индикация за отклонения от свободно формиране на воля за гласуване и наличие на форма на контролиран вот. В тази ********* избирателна секция в община Тетевен, са посочени 93 гласа от 336, за един кандидат, което представлява над 27% от общият вот. В жалбата е изложено също, че случайно или не, видеозаснемането в почти всички СИК не е работило през по-голяма част от времето от работата на комисията или най-малкото в момента на преброяването и вписването на резултатите в протоколите, което е допълнително основание за съмнение в достоверността на отразените в протоколите резултати.

С Определение от 09.11.2023г. съдът допусна съдебно-икономическа експертиза с две вещи лица – Н.П.Р. - икономист и Р.В.М. - статистик, които след като се запознаят с материалите по делото, с оспорените протоколи с изборните резултати на СИК с избирателните списъци, като извършат проверка на бюлетините по оспорените протоколи на СИК, като вземат предвид Избирателния кодекс и Методическите указания на ЦИК относно действията на СИК след приключване на изборния ден и при определяне на изборния резултат, да отговорят на поставените въпроси. Вещите лице представиха заключение в съда на 16.11.2023г., което поддържаха в съдебно заседание на 17.11.2023 година. Съдът намира така изготвеното и поддържано заключение по съдебно-икономическата експертиза за обективно, безпристрастно, компетентно и даващо отговор на поставените въпроси, като същото не е оспорено от страните и е прието от съда като доказателствено средство. Заключението е изготвено след като на 14.11.2023г. в 10:00 часа вещите лица са посетили сградата на  Община Тетевен, където в запечатано помещение на тавана в сградата се съхраняват изборните книжа и материали от произведените избори за общински съветници и кметове от 29.10.2023г., в присъствие на  представител на МВР, представители на Община Тетевен - Ю.В.С. и Ц. Г.С., Представител на ОИК – Тетевен - Д.А.С., Т. М. Т.- секретар на ОИК – Тетевен, Представител на жалбоподателя - Т.В.Г.и заинтересованите лица: А.М.А., К.Щ.Р. и А.М.О. и М.М.С.. Установили са при отваряне на помещението, в което се съхраняват изборните материали, че лепенките поставени на вратата на същото не са накърнени. Извършено е ръчно повторно преброяване на отчетените от СИК бюлетини, резултатите от което са отразени в заключението. Броят на гласувалите в избора за общински съветници в посочените в жалбата 25 секции, чиито протоколи са оспорени е както следва: В секция № *********- 178 , № *********- 336, *********- 403, № *********- 692, № *********- 481, № *********- 416, № *********- 456, № *********- 493, № *********-255, №*********- 417, № *********- 606, № *********- 304, № *********- 146, № *********- 80 , № *********- 201, № *********- 214, № *********- 286, № *********-380, № *********-334, № *********-420, № *********-239, № *********- 241, № *********-194, № *********- 348, и № *********- 219.

Резултатите от ръчното повторно преброяване на отчетените от СИК бюлетини по посочените по-горе избирателни секции са отразени в изготвена Справка, неразделна част от заключението, в която са посочени данни за отчетените от СИК действителни и недействителни гласове, тези установени при повторното преброяване, както и намерените различия. На стр. 5 в констативната част на заключението са отразени различията при повторното преброяване между намерените бюлетини в чувалите за съхранение за оспорваните секции и тези отразени в протоколите на СИК.

Вещите лица са отразили в заключението, че в секции с № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № *********, № ********* и № ********* не са били установени различия между отчетеното от СИК и повторното преброяване на бюлетините.

В отбелязаните предпочитания /преференция/ за кандидат в бюлетините на партиите, движенията и коалициите, посочени от жалбоподателя са както следва:

В секция № *********

-За ПП ГЕРБ с преференция 104 са отбелязани 93 гласа

В секция № ********* -

- За ПП ГЕРБ с преференция 104 са отбелязани 112 гласа

- За ПП Движение Напред България с преференция 114 са отбелязани 42 гласа

В секция № ********* -

- За ПП ГЕРБ с преференция 109 са отбелязани 48 гласа

- За ПП Движение Напред България с преференция 108 са отбелязани 42 гласа

За ДПС с преференция 109 са отбелязани 86 гласа

В секция №********* -

- За ПП Движение Напред България с преференция 108 са отбелязани 48 гласа

В секция № ********* -

- За ПП ГЕРБ с преференция 107 са отбелязани 74 гласа

За ДПС с преференция 103 са отбелязани 46 гласа

В секция № ********* -

-За ПП ГЕРБ с преференция 107 са отбелязани 49 гласа

за ДПС с преференция 103 са отбелязани 57 гласа

В секция № ********* -

-За ПП ГЕРБ с преференция 119 са отбелязани 88 гласа

В секция № ********* -

За ПП ГЕРБ с преференция 112 са отбелязани 33 гласа

за ДПС с преференция 116 са отбелязани 38 гласа

И с преференция 118 са отбелязани 28 гласа

В секция № ********* -

за ПП Движение Напред България с преференция 102 са отбелязани 51 гласа

И с преференция 118 са отбелязани 32 гласа

В секция № ********* -

За ПП ГЕРБ с преференция 115 са отбелязани 52 гласа

В секция №********* –

-За ПП ГЕРБ с преференция 115 са отбелязани 28 гласа

В секция №********* -

-За ПП ГЕРБ с преференция 115 са отбелязани 17 гласа.

Вещите лица са установили се различия само в избирателна секция № ********* - в бюлетините са отбелязани по-малък брой преференции, отколкото е отчетено в протоколите, а именно: За ПП ГЕРБ - с преференция 107 с 5 гласа по-малко и за ДПС - с преференция 103 с 3 гласа по-малко.

След извършеното повторно ръчно преброяване на бюлетините е установено, че броят на недействителните бюлетини намерени при повторното преброяване по оспорените секции е както следва:

-в № ********* 45 броя - 25% от общо подадените гласове, в т.ч. 16 броя - с неотбелязани партия и преференция, 1 бр. с отбелязани 2 партии и 28 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 98 броя - 29% от общо подадените гласове, в т.ч. 5 бр. с неотбелязани партия и преференция, 1 бр. поставен знак извън очертанието на квадрата, 1 бр. с отбелязани 3 партии, 3 бр. с отбелязани 2 партии, 88 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 107 броя - 26% от общо подадените гласове, в т.ч. 2 бр. скъсани бюлетини, 10 бр. с отбелязани 2 партии, 3 бр. с неотбелязана партия и преференции /празни/, 92 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 175 броя - 25% от общо подадените гласове, в т.ч. 15 бр. с отбелязани 2 партии, 30 бр. с неотбелязана партия и преференция /празни/ и 130 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 135 броя - 28% от общо подадените гласове, в т.ч. 20 броя с неотбелязана партия и преференция /празни/ и 115 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 90 броя - 22% от общо подадените гласове, в т.ч. 1 бр. бюлетина за кмет и 89 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 97 броя - 21% от общо подадените гласове, в т.ч. 97 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 97 броя - 20% от общо подадените гласове, в т.ч. 97 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 81 броя - 32% от общо подадените гласове, в т.ч. 81 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 87 броя - 21% от общо подадените гласове, в т.ч. 2 бр. с отбелязани 2 партии и 85 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 121 броя - 20% от общо подадените гласове, в т.ч. 121 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 67 броя - 22% от общо подадените гласове, в т.ч. 67 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 28 броя - 19% от общо подадените гласове, в т.ч. 28 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 21 броя - 26% от общо подадените гласове, в т.ч. 21 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 43 броя - 21% от общо подадените гласове, в т.ч. 1 бр. с отбелязани 2 партии и 42 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 45 броя - 21% от общо подадените гласове, в т.ч. 1 бр. с отбелязани две партии и 44 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 52 броя - 18% от общо подадените гласове, в т.ч. 1 бр. с отбелязани 2 партии и 51 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 75 броя - 20% от общо подадените гласове, в т.ч. 75 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 72 броя - 22% от общо подадените гласове, в т.ч. 1 бр. с отбелязани 2 партии и 71 бр. само с отбелязана преференция;

-в№ ********* - 115 броя - 27% от общо подадените гласове, в т.ч. 6 бр. с отбелязани 2 партии и 109 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 47 броя - 20% от общо подадените гласове, в т.ч. 47 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 61 броя - 25% от общо подадените гласове, в т.ч. 4 бр. с отбелязани 2 партии и 57 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 52 броя - 27% от общо подадените гласове, в т. ч. 8 бр. с отбелязани 2 партии и 44 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 72 броя - 21% от общо подадените гласове, в т.ч. 3 бр. с отбелязани 2 партии и 69 бр. само с отбелязана преференция;

-в № ********* - 46 броя - 21% от общо подадените гласове, в т.ч. 1 бр. с отбелязани 2 партии и 45 бр. само с отбелязана преференция.

Вещите лица са отразили в заключението, че броят  на действителните гласове за отделните кандидатски листи по секции и разликите от повторното преброяване се отразени в справката от повторното преброяване, приложена към експертизата и констатираните различия са в незначителни размери, което не променя общинската избирателна квота, определена от ОИК - Тетевен и респективно разпределянето на мандатите в Общинския съвет.

Предвид така установеното от фактическа страна, Административен съд Ловеч, пети административен състав, като обсъди събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, съобрази разпоредбите на Изборния кодекс и като извърши проверка на оспореното решение във връзка със заявените от оспорващия доводи за незаконосъобразност на същото, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в преклузивният седемдневен срок по чл. 459, ал. 1 от Изборния кодекс, от лице с активна процесуална легитимация и пред местно компетентният административен съд, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспореното Решение № 156-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Тетевен за избиране на общински съветници от проведените на 29.10.2023г. местни избори, е взето от компетентен орган – Общинска избирателна комисия - Тетевен, в съответствие с правомощията й по чл. 87, ал. 1, т. 26 и чл. 453 и чл. 454 от ИК, като в тази насока липсват и възражения от жалбоподателя. Комисията е назначена с Решение на ЦИК, в което е определен поименният й състав. ОИК - Тетевен, в качеството на колективен орган         е взела оспореното решение с единодушие, без отбелязани възражения и без особени мнения. Решението е обективирано в предписаната от закона писмена форма по Образец-Приложение № 90-МИ, утвърден от ЦИК, и в съответствие с целта на ИК, а именно да бъдат избрани общински съветници в Общински съвет гр. Тетевен.

По отношение на материалната законосъобразност на решението и спазване на процедурата при постановяването му, както бе изложено по-горе, съдът ще извърши преценка на изложените в жалбата оплаквания, тъй като в производството по чл. 459 от ИК съдът няма задължение да извърши цялостна ревизия на законосъобразността на проведените избори, а е длъжен да извърши проверка на наведените в жалбата оплаквания за допуснати нарушения на избирателния процес и с оглед на тази проверка да прецени нарушен ли е вотът на избирателите и налице ли са основания за обявяване на изборния резултат за недействителен. Изборът се обявява за недействителен при установени съществени нарушения на изборния процес, а съществените нарушения на изборния процес са тези, които опорочават вота и процедурата по провеждането на изборите по начин, който би могъл да промени изборния резултат.

В конкретният случай изложените в жалбата оплаквания не се доказаха със събраните по делото доказателства.  Извършено беше повторно ръчно преброяване на бюлетините от проведения избор на 29.10.2023г. от назначени от съда вещи лица, в присъствие на страните, при което не се установиха съществени различия с отчетените резултати, отразени в протоколите на СИК. Така констатираните различия не променят общинската избирателна квота, определена от ОИК – Тетевен и разпределянето на мандатите в Общинския съвет. От приложената справка към заключението на вещите лица по съдебно-икономическата експертиза е видно, че в 16 избирателни секции не са констатирани никакви различия между отчетеното от СИК и повторното преброяване на бюлетините. В 9 избирателни секции са установени различия, които са несъществени и по-никакъв начин не влияят на отчетения резултат. Само в една избирателна секция, а именно секция № ********* е налице разлика с 1 глас по отношение на отчетените действителни гласове за Коалиция „Продължаваме Промяната -  Демократична България", като вместо отчетените 8 броя действителни гласове, са установени от повторното преброяване – 9 такива. Приложените от вещите лица към заключението копия на две бюлетини, за които е възникнал спор дали са действителни или недействителни, а са отчетени за недействителни от съответната СИК, не касаят подадени гласове за Коалиция „Продължаваме Промяната -  Демократична България". В случай, че тези две бюлетини бяха отчетени за действителни, същите биха били в полза на ПП ГЕРБ. В жалбата не са посочени конкретни нарушения на изборните правила, а са възпроизведени дословно разпоредбите на чл. 437, ал. 2 и ал. 3 от ИК, в които са посочени изчерпателно хипотезите, при които се приема един глас за действителен и недействителен. С оглед извършеното повторно преброяване не се установиха такива нарушения при отчитане на действителните и недействителните гласове, които да влияят на изборния резултат.

Не се установиха и допуснати нарушения при отчитането на преференциалният вот. Единствената разлика, която вещите лица са установили при извършеното повторно преброяване на бюлетините, е в избирателна секция № *********, където в бюлетините са отбелязани по-малък броя преференции, отколкото е отчетено в протоколите, а именно: за ПП ГЕРБ – с преференция 107 - с 5 гласа по-малко и за ДПС – с преференция 103 – с 3 гласа по-малко. Това установено различие отново не е съществено и не променя изборния резултат, още по-малко е в ущърб на жалбоподателя Коалиция „Продължаваме Промяната -  Демократична България". 

Неоснователна е жалбата и в частта на т. 3 относно твърдението, че видеозаснемането в почти всички СИК не е работило през по-голямата част от работата на комисията или най-малкото в момента на преброяването и вписване на резултатите в протоколите. Доказателства за това твърдение не бяха ангажирани от оспорващия, въпреки възложената от съда доказателствена тежест. Напротив установи се, че записите от произведеното видеонаблюдение, касаещо посочените в жалбата избирателни секции, са публикувани на място, определено с решение на ЦИК за срок от една година. Данните от това видеозаснемане са общодостъпни и могат да бъдат открити на адрес: https://evideo.bg/le2023/index.html.   

Предвид изложеното съдът приема, че жалбата на Коалиция „Продължаваме Промяната -  Демократична България" е неоснователна и недоказана, а оспореното Решение № 156-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Тетевен за избиране на общински съветници следва да се потвърди като законосъобразно, прието съгласно материалния закон и процесуалните правила и отразяващо действителния вот на избирателите. При този изход на спора разноски на оспорващия не се дължат, а ответникът и заинтересованите страни не са поискали присъждане на такива.

С оглед горното и на основание чл. 459, ал. 10, изр. първо, предл. първо от Изборния кодекс, Административен съд гр. Ловеч, пети административен състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 156-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия – Тетевен за избиране на общински съветници в Общински съвет Тетевен от проведените местни избори на 29.10.2023 година.

Решението може да бъде оспорено пред Върховния административен съд с касационна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

                                               Административен съдия: