Р Е Ш
Е Н И Е
№
гр.В.Търново, 04.12.2019 год.
Великотърновският
районен съд, петнадесети наказателен състав, в публично заседание на 26.11.2019 година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТЪР КРЪСТЕВ
при секретаря Ст.Илиева, като
разгледа докладваното от съдията НАХД 1127/2019 год., за да се произнесе, взема
предвид:
Жалба от
"Джордан ЦЦ" ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление
гр.В.Търново, ул...с управител Й.Ц.Ц. и пълномощник адв.М.Х. от ВТАК, срещу НП
№ РД-05-1/17.01.2019год. на Директора на Регионалната здравна инспекция
гр.В.Търново. С атакувания акт на дружеството на основание чл.212ал.3вр.ал.1 от
Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева за
нарушение във връзка с дейността на чл.44 от Закона за здравето. В жалбата се
твърди, че при издаването на АУАН и НП са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон. В съдебно
заседание процесуалния представител поддържа жалбата, моли се съда да отмени
атакуваното наказателно постановление.
Процесуалният
представител на наказващия орган счита, жалбата за неоснователна и моли съда да
постанови решение, с което да потвърди обжалваното наказателно постановление.
Жалбата
е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 59 ал.2 от ЗАНН и е процесуално
допустима.
Съдът,
след преценка събраните по делото доказателства, намира за установено от
фактическа страна следното:
При
извършена проверка на 01.09.2018год. в периода от 23.05ч. до 24.00 ч. в механа
"П." гр.В.Търново, местност "Пишмана" и стопанисван от
"Джордан ЦЦ" ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление
гр.В.Търново, се установило, че в
закритата част механата се е озвучавала с два броя тонколони и жива музика. Измерените
еквивалентни нива на шума пред най-близката жилищна сграда на ул.„Народни
будители“ №22, гр. Велико Търново, при норма за нощен период от денонощието до
45dB(A) за жилищни зони и територии, са както следва:
- при спряна музика и шум от говор на клиенти и
преминаващи МПС - 56 dB(A);
- при работещи източници (жива музика) - 58,4 dB(A).
Измерените
нива на шум са отразени в протокол за контрол на шум в околна среда
№139-0104/03.09.2018 г. на РЗИ - Велико Търново и са над граничните стойности,
съгласно изискванията на Наредба №6 от
Налице е
превишаване на граничните стойности на шум в жилищните зони и територии около
обекта, с което не се изпълнява т.2 от Предписание с изх. №КД-03-19-
223/29.08.2018 г. на РЗИ - Велико Търново, със срок постоянен, считано от
датата на получаването му (29.08.2018 г.)
Нарушението
е извършено на 01.09.2018 г. в механа „П.“, гр. Велико Търново, м-ст „Пишмана“
№90.
Проверката е извършена от А.А.Н. - инспектор в отдел „Държавен здравен
контрол“, дирекция „Обществено здраве“ в РЗИ - Велико Търново в присъствието на
С.Н. - гл. експерт в дирекция „Лабораторни изследвания“ в РЗИ - Велико Търново
и мл. разузнавач Т.Т. - представител на РУ на МВР - Велико Търново, по повод на
писмо №16-00-43/03.08.2018 г. на Министерството на здравеопазването и постъпил
сигнал на тел: 112, свързан със създаване на акустичен дискомфорт от шум от
заведението (изпратен с писмо от Министерство на здравеопазването в РЗИ -
Велико Търново - вх. №РД-13-494/22.08.2018 г.), и във връзка с издадено
предписание с изх. №КД-03-19-223/29.08.2018 г. на РЗИ - Велико Търново.
След проверката е издаден АУАН
№4/29.11.2019год. от инсп.А.Н., а впоследствие НП №РД-05-1/17.01.2019год. на
Директора на Регионалната здравна инспекция гр.В.Търново срещу "Джордан
ЦЦ" ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление гр.В.Търново, ул...с
управител Й.Ц.Ц., като за нарушение във връзка с дейността по чл.44 от Закона
за здравето на основание чл.212ал.3вр.ал.1 от Закона за здравето е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лева.
Настоящият
съдебен състав при извършената служебна проверка констатира, че АУАН и НП са
издадени от компетентни органи, на осн. чл. 231, ал. 1, вр. чл. 212, ал. 3, вр.
чл. 44 от Закона за здравето. НП е издадено в 6-месечния срок по чл. 34ал.3 от ЗАНН, като АУАН също е издаден в рамките на срока по чл.34ал.1 от ЗАНН, считано
от датата, посочена в него, като дата на установяване на нарушението, съответно
и на нарушителя. АУАН и НП са съставени в изискуемата от ЗАНН съгласно чл.42 и
чл.57 от ЗАНН форма и реквизити. Нарушението е описано достатъчно ясно.
Посочени са датата и място на извършването му. АУАН е съставен в отсъствие на
управителя на дружеството-жалбоподател, като впоследствие му е връчен чрез
общинската администрация. Съдът не откри формални предпоставки за отмяна на
обжалваното НП, тъй като не са допуснати съществени процесуални нарушения,
водещи до накърняване на правото на защита на нарушителя и съответно до
порочност на административнонаказателното производство.
Контролният и наказващият орган са
допуснали нарушение при издаване на
АУАН и НП в приложението на материалния закон. Те са издадени за нарушение,
изразило се в неспазване на предписание, което е постановено в нарушение на
материалния закон. В случая не се касае
за нарушаване на хигиенните норми, не се касае и за предприемане на
противоепидемични мерки или да спиране на експлоатацията на обект, поради което
в този случай чл. 19, ал. 1, т. 6 и т.7 от Закона за здравето не намират
приложение, независимо, че предписанието е издадено под формата на бланка,
озаглавена предписание за провеждане на задължителни хигиенни и
противоепидемични мерки. Става въпрос за упражняване на специфично правомощие
на държавния здравен инспектор, регламентирано в специален закон – чл.28, ал.2 Закона
за защита от шума в околната среда, във връзка със задължението за осигуряване
на здравословна жизнена среда и осигуряване на изпълнението на здравните
изисквания за факторите на жизнената среда. Неправилното прилагане на материалния
закон е резултат от неспазване на принципа, че специалният закон дерогира общия
закон с оглед чл. 11ал.2 от Закон за нормативните актове. В конкретния случай
Законът за здравето се явява общ по отношение на Закона за защита от шума в
околната среда. Според чл. 1 от него приложното поле на Законът за здравето
обхваща обществените отношения, свързани с опазване здравето на гражданите, а
един от факторите на жизнената среда според т. 12 от ДР на ЗЗ е шумът и
вибрациите в жилищни, обществени сгради и урбанизирани територии. При това чл.
3 от ЗЗШОС предвижда, че законът се прилага конкретно за шума в околната среда,
на който хората са изложени в урбанизираните територии, в парковете и градините
или в други тихи зони в урбанизираните територии, в тихите зони извън
урбанизираните територии или в районите в близост до детски и лечебни
заведения, училища и научноизследователски организации. Освен това, в няколко
разпоредби на ЗЗШОС се препраща към уредбата, съдържаща се в Закона за
здравето, което отново свидетелства за връзката общ-специален закон между двата
цитирани нормативни акта. В този смисъл чл. 3ал.4 от ЗЗШОС препраща към реда,
предвиден в ЗЗ, по отношение извършването на оценката, управлението и контрола
на шума в жилищните и обществените сгради; чл. 17 от ЗЗШОС предвижда контролът
върху шума в околната среда, причинен от локални източници на шум, да се
упражнява от органи и по ред, определени със ЗЗ, и др. Предвид на това съставянето
на процесното предписание е следвало да се извърши по реда, предвиден в
специалния закон, а именно по реда на чл. 27-28 от ЗЗШОС, в който се урежда
процедурата по упражняване на текущ контрол върху източниците на шум в околната
среда. Съгласно чл.28 от ЗЗШОС, контролните органи съставят констативни
протоколи, в които отразяват фактите или обстоятелствата и се дават
задължителни предписания с посочване на срокове и отговорни органи и лица за
изпълнението им. В случай на неизпълнение на дадените в констативните протоколи
предписания, следва да се приложат разпоредбите на ЗЗШОС за определяне размера
на административното наказание, което в конкретния случай трябва да се определи
по чл. 33ал.2 или чл.35т.2 от ЗЗШОС. В резултат на това, съдът счита, че
нарушението, констатирано на 01.09.2019г.,
за което е издаден АУАН, е неправилно квалифицирано по чл. 44 от ЗЗ,
като приложимият материален закон е ЗЗШОС, който съдържа санкционни норми при
неспазване на издадените от контролните органи предписания – чл. 35т.2 от
ЗЗШОС. Съответно правната квалификация на нарушението в НП, която е изцяло
възпроизведена от АУАН, е също неправилна, което, от своя страна, е довело и до
неправилно определяне на размера на санкцията по правилата на чл. 212 от ЗЗ. Правилната
санкционна разпоредба е тази на чл. 35т.2 от ЗЗШОС, т. е. съгласно специалния закон, в който е уреден и съставът
на визираното административно нарушение с предвидена санкция, която е в по-нискък
размер.
От
това следва, че НП подлежи на отмяна като постановено при неправилно приложение
на материалния закон и относима санкционна разпоредба.
Водим от горното,
съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление
№РД-05-1/17.01.2019год.
на Директора на Регионалната здравна инспекция гр.В.Търново, с което на
жалбоподателя "Джордан ЦЦ" ЕООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес
на управление гр.В.Търново, ул...с управител Й.Ц.Ц. за неизпъление на
задължение във връзка с дейността по чл.44 от Закона за здравето и на основание
чл.212ал.3вр.ал.1 и чл.231ал.1 от Закона за здравено е наложена имуществена
санкция от 1000 /хиляда/ лева.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд
В.Търново в 14 дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: