Р Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
28.Февруари.2020година
Номер 100 гр.
Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 28.І.
година
2020г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар: Биляна Миткова
ПРОКУРОР
Като разгледа докладваното от Председателя АНД № 02123/2019
год. по
описа на съда за 2019 година, за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от
ЗАНН.
Образувано е по
жалба на „Рефреш 73“ЕООД-ЕИК *********/седалище:с.***-общ.Перник
ул.“***“ № 4 и Управител Л.К.С.-ЕГН **********/, срещу Наказателно постановление № 14-0000751/07.ХІ.2019
г. на Директор
Д“Инспекция по труда” -Перник с което на
„Рефреш 73“ЕООД-ЕИК ********* в качеството му на
работодател по смисъла на Параграф 1 т.1 от ДР на КТ е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер 1 500/хиляда
и петстотин/лева на основание чл.416
ал.5
вр. чл.414 ал.1 и чл.415 ал.1 от “Кодекса
на труда”,за нарушение на чл.415
ал.1 вр. чл.404 ал.1 т.1 от „Кодекса на труда“ за това, че на 11.ІХ.2019г. при извършване на последваща проверка по спазване на трудовото
законодателство в „Рефреш
73“ЕООД-ЕИК *********, обект на контрол: Павилион
Бъбъл“-намиращ
се в гр.Перник-ЦГЧ, като при приключване на проверката по изискани документи в Сградата на Д”ИТ”-Перник, се установило,
че „Рефреш 73“ЕООД-ЕИК *********, НЕ е изпълнил задължително за изпълнение Предписание № 1 на контролен орган, издадено с Протокол от извършена проверка № ПР 1926176/19.VІІІ.2019г., а именно: “В предприятието
в неговите поделения,обекти на които се полага наемен труд, работодателя да
държи на разположение на контролните органи документи,свързани с разпределението на работното време и организацията на
работа/Поименни графици за
работа/,съгласно
изискванията на чл.403а ал.1 от КТ, чиито срок е изтекъл на 28.VІІІ.2019г.
Нарушението е извършено на 29.VІІІ.2019г.
Против
издаденото наказателно постановление в срок е постъпила жалба от „Рефреш
73“ЕООД-ЕИК *********/седалище:с.***-общ.Перник ул.“***“ № 4 и Управител Л.К.С.-ЕГН **********/
с която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото
наказателно постановление.
Моли се
наказателното постановление да бъде отменено изцяло и алтернативно да се приложи
чл.415в от КТ респ. чл.9 ал.2 от НК.
В
съдебните прения позицията на жалбоподателя, изразена чрез процесуалния му представител–адв.Г.Б.-ПАК,
пледира за отмяна на процесното НП.
Въззиваемата страна,изразява становище за потвърждение на НП.
Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след
като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и 18 от НПК, както
и доводите на страните, намира за установено следното:
На 19.VІІІ.2019г., Ирина Иванова Якимова /Ст.Инспектор/ в Д”ИТ”-Перник и В.В.П. ***, извършили проверка по спазване на трудовото законодателство при която били дадени задължителни предписания в т.1 със срок на изпълнение 28.VІІІ.2019г.- Протокол ПР 1926176/19.VІІІ.2019г.-л.15.
На 11.ІХ.2019г. и 13.ІХ.2019г. от В.В.П. и Т.С.Б.-***, след направена изрична
проверка относно изпълнението на дадените вече предписания, бил изготвен Протокол № ПР1930056/11.ІХ.2019г.-л.17 в който се констатирало,че
въпросните предписания НЕ са изпълнени, като на 10.Х.2019г.
бил съставен АУАН № 14-0000751/10.Х.2019г.-л.9 от свидетеля
В.В.П.,затова, че „Рефреш 73“ЕООД-ЕИК *********, НЕ е изпълнил задължително за
изпълнение Предписание № 1 на контролен орган,
издадено с Протокол от извършена
проверка № ПР 1926176/19.VІІІ.2019г., а именно: “В
предприятието в неговите поделения,обекти на които се полага наемен труд,
работодателя да държи на разположение на контролните органи документи,свързани с разпределението на работното
време и
организацията на работа/Поименни графици
за работа/,съгласно
изискванията на чл.403а ал.1 от КТ/”чл.403а.В предприятието, в неговите поделения, обекти и
работни площадки, както и на други места, на които се полага наемен труд,
работодателят е длъжен да държи на разположение на контролните органи екземпляр
от правилника за вътрешния трудов ред, списък на работниците и служителите,
изпратени от предприятие, което осигурява временна работа и документи, свързани
с разпределението на работното време и организацията на работа: заповеди за
полагане на извънреден труд, за дежурство, за времето на разположение, за
установяване на непълно работно време и поименни
графици за работа за периода, за който е установено сумирано изчисляване на
работното време“/, чиито
срок е изтекъл на 28.VІІІ.2019г.-нарушение на чл.415 ал.1”/чл. 415.(1)Който не изпълни
задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото
законодателство, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до
10 000лв.
(2) Работодател, който противозаконно пречи на
контролен орган за спазване на трудовото законодателство да изпълни служебните
си задължения, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 20 000
лв. ако не подлежи на по-тежко наказание, а виновното длъжностно лице - с глоба
в размер от 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание./ вр. чл.404 ал.1 т.1 от „Кодекса на труда“/чл. 404.(1)За предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство,
на законодателството, свързано с държавната служба, както и за предотвратяване
и отстраняване на вредните последици от тях контролните органи на инспекцията
по труда, както и органите по чл. 400 и 401 по своя инициатива или по предложение
на синдикалните организации могат да прилагат следните принудителни
административни мерки:1. да дават задължителни предписания на работодателите,
предприятията ползватели, органите по назначаването и длъжностните лица за
отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството,
свързано с държавната служба, включително и на задълженията по
социално-битовото обслужване на работниците и служителите и на задълженията за
информиране и консултиране с работниците и служителите по този кодекс и по Закона за
информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални
предприятия, групи предприятия и европейски дружества, както и за
отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни
условия на труда;2. да спират въвеждането в експлоатация
на сгради, машини и съоръжения, производства и обекти, ако не са спазени
правилата за здравословни и безопасни условия на труда и социално-битовото
обслужване;3. да спират дейността на предприятия, производства и обекти,
включително строежа и реконструкцията им, както и машини, съоръжения и работни
места, когато нарушенията на правилата за здравословни и безопасни условия на
труда застрашават живота и здравето на хората, да поставят специален знак,
указващ приложената принудителна административна мярка, като при неразрешеното
му премахване се носи административнонаказателна отговорност;4. да спират
изпълнението на незаконни решения или нареждания на работодатели, органи по
назначаването и длъжностни лица;5. да отстраняват от работа работници и
служители, които не са запознати с правилата за здравословни и безопасни
условия на труда или не притежават необходимата правоспособност, както и
работници и служители, ненавършили 18 години, за които е отнето разрешението за
приемане на работа по чл. 302, ал. 2 и чл. 303, ал. 3;
6. да дават предписания за въвеждане на специален режим за безопасна работа при
сериозна и непосредствена опасност за живота и здравето на работещите при
невъзможност да се приложи т. 3;7. при повторно нарушение на чл. 62, ал. 1
да спират дейността на работната площадка или на предприятието до отстраняване
на нарушението;8. да дават задължителни предписания на работодателите, органите
по назначаването и длъжностните лица за отстраняване на нарушение, свързано с
начисляване във ведомостите за заплати на сума, по-малка от сумата, която
работодателят, съответно органът по назначаването, е изплатил на работника или
служителя за извършената от него работа; в случай че предписанието не се
изпълни в посочения в него срок или при повторно нарушение, контролните органи
на инспекцията по труда могат да спрат дейността на предприятието до
отстраняване на нарушението;9. при наличие на обстоятелствата по чл. 138, ал. 4
да дават задължителни предписания на работодателите, органите по назначаването
и длъжностните лица за изменение на трудовия договор, сключен за работа на
непълно работно време, в трудов договор при нормална продължителност на
работното време;10. да дават задължителни предписания на работодателите или на
упълномощените от тях лица за изпращане на уведомление за сключен трудов
договор, когато установят, че не е спазен срокът по чл. 62, ал. 3 за изпращането му;11. да
дават задължителни предписания на работодателите или на упълномощените от тях
лица за изпращане на уведомление за заличаване на изпратено преди това
уведомление по чл. 62, ал. 3 за сключен трудов договор, ако установят, че няма
доказателства за съществуване на трудово правоотношение;12. (да дават
задължителни предписания на работодателя и органа по назначаването за изплащане
на неизплатени трудови възнаграждения и обезщетения след прекратяване на
трудовите правоотношения.(2) Министърът на труда и социалната политика определя
с наредба правилата за поставяне и графичното изображение на знака по ал. 1, т.
3.(3) Когато задължителното предписание по ал. 1, т. 1 и/или т. 12 се отнася до
отстраняване на нарушения на трудовото законодателство и на законодателството,
свързано с държавната служба, то може да бъде дадено по искане на работника или
служителя до предявяването на иск пред съда, след което въпросът може да бъде
решен само от съда.(4) Когато в случаите по ал. 3 по един и същ въпрос е дадено
задължително предписание и има влязло в сила решение на съда, които си
противоречат, изпълнява се решението на съда.(5) Задължителното предписание по
ал. 1, т. 11 се смята за връчено в деня на издаването му, когато работодателят,
лицето, което го представлява, или лицето, определено да получава
кореспонденцията на работодателя, не могат да бъдат намерени на адреса на
управление на работодателя.(6) Копие от влязло в сила предписание по ал. 1, т.
12 се предоставя от контролните органи на работника или служителя по негово
искане.(7) При прилагане на принудителните административни мерки контролните
органи на инспекцията по труда не носят отговорност за причинени вреди./
Нарушението е
извършено на 29.VІІІ.2019г.
На 10.Х.2019г. актът бил предявен на Л.К.С.-ЕГН
********** в качеството и на управител „Рефреш 73“ЕООД-ЕИК ********* /седалище:с.***-общ.Перник
ул.“***“ № 4 и Управител Л.К.С.-ЕГН **********/, за запознаване и подписване,
при което от нейна страна не били направени възражения по констатациите в
съдържанието му.
В
срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е постъпило
писмено възражение-л.21.
На 07.ХІ.2019г., след
проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по
преписката доказателства, административнонаказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 вр. чл.83, ал.1 от ЗАНН и издал наказателно
постановление, с което на основание чл.416 ал.5/чл.416.(1) Нарушенията на трудовото законодателство се установяват с актове,
съставени от държавните контролни органи. Редовно съставените актове по този
кодекс имат доказателствена сила до доказване на противното.(3)
Актът за установяване на административно нарушение се връчва на нарушителя
лично срещу подпис, а при невъзможност да му се връчи се изпраща по пощата с
препоръчано писмо с обратна разписка. Ако лицето не бъде намерено на адреса на
управление, на постоянния му адрес или по месторабота, връчването се извършва
чрез поставяне на съобщение за съставянето на акта, подлежащ на връчване, на
таблото за обявления и в интернет страницата на съответния орган по чл. 399, 400 и
401. (4) . В случаите по ал. 3, изречение второ актът за установяване на
административно нарушение се смята за връчен след изтичане на 7-дневен срок от
поставянето на съобщението. (5) Наказателните постановления се издават
от ръководителя на съответния орган по чл. 399, 400 и 401
или от оправомощени от него длъжностни лица съобразно ведомствената
принадлежност на актосъставителите.(6) Установяването на нарушенията, издаването,
обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда,
предвиден в Закона
за административните нарушения и наказания, доколкото с този кодекс
не е установен друг ред.(8) Нарушението е повторно, когато е извършено в едногодишен срок от
влизането в сила на наказателното постановление, с което нарушителят е наказан
за нарушение от същия вид./ вр. чл.414 ал.1/чл.414.(1) Работодател, който наруши
разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание,
се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а
виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание - с глоба в
размер от 1000 до 10 000 лв.(2) За повторно нарушение по ал. 1 наказанието
е имуществена санкция или глоба в размер от 20 000 до 30 000 лв., съответно
глоба в размер от 5000 до 20 000 лв.(3) Работодател, който наруши разпоредбите
на чл. 61, ал. 1, чл.
62, ал. 1 или 3 и чл. 63, ал. 1 или 2, се наказва с
имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното
длъжностно лице - с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв., за всяко отделно
нарушение.(4) В случаите по ал. 3 от платената имуществена санкция или глоба,
наложена на работодателя или виновното длъжностно лице, се отчисляват и внасят
в съответните осигурителни фондове дължимите от работодателя осигурителни
вноски за лицето.(5) Работодател, който наруши разпоредбите на чл. 130а, ал. 1
и 2, чл.
130б, ал. 1 и 2 и чл. 130в, ал. 1 и 2, се наказва с
имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 5000 лв., а виновното
длъжностно лице - с глоба в размер от 250 до 1000 лв., за всяко отделно
нарушение./ и чл.415 ал.1 от “Кодекса на труда”/чл. 415.(1)Който не изпълни задължително предписание на контролен орган за
спазване на трудовото законодателство, се наказва с имуществена санкция или глоба
в размер от 1500 до 10 000лв. (2) Работодател, който
противозаконно пречи на контролен орган за спазване на трудовото
законодателство да изпълни служебните си задължения, се наказва с имуществена
санкция или глоба в размер от 20 000 лв. ако не подлежи на по-тежко наказание,
а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 10 000 лв., ако не подлежи на
по-тежко наказание./ ангажирал
административнонаказателна отговорност на работодателя „Рефреш
73“ЕООД-ЕИК ********* в
качеството му на работодател по смисъла на Параграф 1 т.1 от ДР на КТ,като му
е е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер 1 500/хиляда и петстотин/лева.
Гореизложената фактическа обстановка съдът
прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: съставеният: АУАН № 14-0000751/10.Х.2019г.-л.9, Протокол
ПР 1926176/19.VІІІ.2019г.-л.15, Протокол № ПР1930056/11.ІХ.2019г.-л.17, както и показанията на свидетелите В.В.П. и Т.С.Б. ***,Заповед-л.23,24,-25,Дружествен
договор-л.18,Разпечатка от търговски регистър-л.22, Призовка.
Съобразно
установената фактическа обстановка, от
правна страна, съдът намира следното:
При извършване на служебна проверка за
законосъобразност,съдът намери, че съставеният вследствие извършената проверка
от инспекторите към Д “ИТ” Перник АУАН № 14-0000751/10.Х.2019г.и издаденото въз основа на него
наказателно постановление, отговарят съответно на изискванията на чл.42 от ЗАНН/”чл. 42. Актът за
установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото,
бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне
на акта;3. датата и мястото на
извършване на нарушението;4.
описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;5.
законните разпоредби, които са нарушени;6. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.)
собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му
адрес и местоработата, единен граждански номер;7. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992
г.) имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8.
обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. -
ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели
имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените
материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/ и чл.57 от ЗАНН/”чл. 57. (1) Наказателното
постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и
длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името,
длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992
г.) собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес,
единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е
извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата,
които го потвърждават; 6. законните разпоредби, които са били нарушени
виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на
държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали
наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой
съд.(2) Наказателното постановление се подписва от длъжностното лице, което го
е издало.”/ от
ЗАНН, като НЕ са допуснати съществени нарушения на административно наказателната процедура, поради което и делото
следва да се разгледа по същество.
По същество:
След
внимателен анализ на събраните по делото доказателства, настоящият съдебен
състав приема, че формираният краен извод за осъществено нарушение по чл.403а
ал.1 от КТ е законосъобразен и обоснован, тъй като съответства на установеното
по казуса фактическо положение.
Съображенията са следните:
От съставените писмени документи в хода на проверката и от
показанията на разпитания в хода на съдебното следствие свидетелите по АУАН-В.В.П./“На 11.09.2019г.
извършихме последваща проверка с моята колежка Т.С.Б. на обекта павилион
„Бъбъл“, който се стопанисва от фирмата „Рефреш-73“ ЕООД. Вследствие на
проверката установихме, че от предишния протокол № 1926176 от 19 август 2019г.
на обекта няма правилник за вътрешен
трудов ред и поименни графици за работа. Работодателят трябва да ги държи
на разположение тези документи в обекта, защото те се представят пред
контролните органи. Те не бяха изпълнили предписание № 1 от протокола. Срокът
на предписанието е изтекъл на 28 август 2019 г., с което е нарушен чл.415, ал.
1 от КТ, вр. чл.404, ал. 1, т. 1. Актът го съставихме именно заради това. Актът
не го съставих на място, а в Дирекция „Инспекция по труда“-Перник впоследствие,
като беше поканен работодателя на 10.10.2019г. Работодателят беше поканен на
проверка или упълномощено от него лице, аз бях я поканила на 13.09.2019 г. от
14 часа, но никой не се яви - нито работодател, нито упълномощено лице. Беше ми
даден номер за контакт с лицето Т., не се яви никой на 13-ти. След това на другата дата отново не се яви, когато се бяхме разбрали да
дойде на проверката и аз написах протокола, че не е изпълнено предписание № 1.
Да, и покана за АУАН изпратих, и двете изпратих на 25.09.2019 г.. На тази дата са изпратени и
протокола, и АУАН. Аз съм връчила протокола съгласно обратна разписка. На
проверката никой не дойде и затова аз изпратих протокола по пощата с обратна
разписка. Трябва да има работодателя поименни графици в обекта. Не можем да
видим как отчита работното време работодателя като не са представени документи.
Дадено е като предписание от колежката Якимова, която преди това също е
установила, че няма правилник и график. Вследствие нейния протокол аз
установявам, че това предписание не е изпълнено. Вследствие на това, че не е
изпълнено предписание на колежката съставих акта. Като бяхме на място в обекта
на последващата проверка поискахме документи, за да видим дали действително
предписанието е изпълнено или не, но такива документи не ни бяха представени от
работничката на обекта./ и Т.С.Б.-*** /“….Ходихме на
обекта, който се намира пред Двореца. Обектът е на фирмата „Рефреш“. На
11.09.2019 г. бяхме на последваща проверка с колежката В.П.. Отидохме на обекта, там имаше едно
момче и ние го питахме какво прави там. Той каза, че в момента е само за малко
застанал и не работи там, а момичето, което работи е излязло в почивка.
Изчакахме момичето да се върне и когато се върна поискахме графика за работа и
правилника за вътрешния трудов ред и момичето каза, че ги няма в момента.
Оставихме призовка на момичето, която да предаде на управителя на обекта или на
упълномощено лице. Дадохме декларация да си попълни, че работи там, да посочи
на какъв график и тя го направи момичето. Дадохме призовката на момичето, като
й казахме да я предаде на управителя, за да се яви с документите, които искаме.
След това на проверката, която трябваше да се проведе не дойде управителката и
не се свърза с нас. Ние бяхме оставили и телефон, но тя не ни се обади. След
това се свърза инспекторката с управителката и си уговориха друга среща, на
която тя трябваше да присъства, за да остави документите. Самата управителка дойде, беше афектирана, недоволна, но не представи това,
което ние искахме – графика и правилника за изпълнените предписания и съответно
й съставихме акт. Преди това изпратихме по пощата документи, които тя си е
получила всичко, което е видно от обратната разписка. Точно конкретни обяснения
защо не носи документите управителката не каза. Понеже не ги донесе колежката й
състави акт за това, че не е изпълнила предписанията. Аз присъствах, разписа се
госпожата на акта, аз се разписах. Управителката каза, че там работи само едно
момиче на този обект и че нямало смисъл да се представя такъв график. Дъщеря й била управител или
собственик на обекта и не била предала, че трябва да носи тези документи и тя
не била уведомена един вид. Нямаме документи, доколкото знам, да са обжалвани
предишните предписания от предишния инспектор, който е правил първата
проверка./, се установява,че множеството проверки/Протокол
ПР 1926176/19.VІІІ.2019г.-л.15, Протокол № ПР1930056/11.ІХ.2019г.-л.17 и АУАН № 14-0000751/10.Х.2019г./ в обекта на Рефреш
73“ЕООД-ЕИК *********/седалище:с.***-общ.Перник ул.“***“ № 4 и
Управител Л.К.С.-ЕГН **********/ СА законосъобразнИ, като издадените протоколи НЕ са
обжалвани и са
влезли в сила.
Именно двукратните
проверки на място/Протокол ПР
1926176/19.VІІІ.2019г.-л.15, Протокол №
ПР1930056/11.ІХ.2019г.-л.17 / са основа на констатирано процесно нарушение- АУАН № 14-0000751/10.Х.2019г., тъй като изисканите от инспекторите на
Д”ИТ”-Перник „Поименни графици за работа”, не им са били предоставен към
момента на изискване и ДО момента на приключване на с.з, като дадените
предписания НЕ са изпълнени/съставомерен
признак за процесното нарушение/.
Доколкото тези факти са част от състава на визираното нарушение по чл.415 ал.1”/чл. 415.(1)Който не изпълни
задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото
законодателство, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до
10 000лв.
(2) Работодател, който противозаконно пречи на контролен
орган за спазване на трудовото законодателство да изпълни служебните си
задължения, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 20 000 лв.
ако не подлежи на по-тежко наказание, а виновното длъжностно лице - с глоба в
размер от 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание./ вр. чл.404 ал.1 т.1 от „Кодекса на труда“/чл. 404.(1)За предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото
законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, както и за
предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях контролните органи
на инспекцията по труда, както и органите по чл. 400 и 401 по своя инициатива или по предложение
на синдикалните организации могат да прилагат следните принудителни
административни мерки: 1. да дават задължителни предписания на
работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването и
длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство,
на законодателството, свързано с държавната служба, включително и на
задълженията по социално-битовото обслужване на работниците и служителите и на
задълженията за информиране и консултиране с работниците и служителите по този
кодекс и по Закона
за информиране и консултиране с работниците и служителите в многонационални
предприятия, групи предприятия и европейски дружества, както и за
отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни условия
на труда;……/, а събраните
писмени и гласни доказателства убедително ги подкрепят, съдът приема, че
нарушението към момента на съставяне на АУАН е извършено и административно наказателното
производство, срещу жалбоподателя е
образувано
законосъобразно и обосновано
в който смисъл възраженията на защитата не се приемат, както и съжденията
направени от същата с оглед
предмета
на процесното НП.
Безспорно
е „Рефреш
73“ЕООД-ЕИК ********* в качеството си на работодател по
смисъла на §1, т.1 от ДР на КТ, е адресат на законовото изискване в чл.403а
ал.1 от КТ, което недвусмислено, следва от текста на нормата.
Същевременно
няма спор, че същият субект е бил длъжен
да държи на разположение на контролните
органи съответните документи в конкретния обект на контрол - офис на „Рефреш 73“ЕООД-ЕИК ********* тъй като
именно там се е полагал процесния труд.
Ирелевантна за съставомерността на нарушението
е изложеното от защитата с оглед конкретното нарушение,
тъй като самият факт на НЕпредоставянето на документите на разположение
на контролните органи към момента на проверката изпълва обективните признаци от състава
на чл.415
ал.1 вр. чл.404 ал.1 т.1 от
„Кодекса на труда“/.
Въз основа на изложеното съдът приема, че
формираните от актосъставителя и наказващия орган изводи от фактическа и правна
страна са обосновани и правилни, поради което и законосъобразно жалбоподателят, в качеството му на
работодател, е привлечен към административно наказателна отговорност за нарушение на чл.415 ал.1 вр. чл.404
ал.1 т.1 от „Кодекса на труда“/.
Извършвайки цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление, относно законосъобразността
му, обосноваността му и справедливостта на
наложената административна санкция, съдът приема, че материалният закон НЕ е нарушен при правното квалифициране на
деянието, респ. при административното наказване, съображенията за което са следните:
Съдът НЕ приема, че са налице предпоставки
за квалифициране на нарушението, като маловажно такова, отговорността за
което, следва да се реализира съобразно привилегирования състав на чл.415в от КТ за което се посочва в процесната жалба.
Съгласно текста му:/чл.415в.За нарушение, което може да
бъде отстранено веднага след
установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което НЕ са произтекли
вредни последици за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер
от 100 до 300лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 50 до 100лв.
/
Законодателят конкретно е
посочил какви са критериите, на които трябва да отговаря нарушението, за да се
квалифицира по този привилегирован състав.
На първо място е предвидено нарушението
“да може да се отстрани веднага по реда, предвиден в този кодекс” и на второ–“от
него да НЕ са произлезли вредни последици за работници или служители”- нарушението не е отстранено.
В конкретния случай съдът
счита, че извършеното НЕосъществява признаците на привилегирования състав, тъй
като се касае за нарушение не отстранено от жалбоподателя въпреки многократните
възможности давани за това.
Предвид
изложеното, настоящия съдебен състав приема, че материалният
закон е приложен правилно.
След
като нарушението НЕ покрива признаците, посочени в разпоредбата на чл.415в
от КТ, работодателят
следва да бъде наказан именно по процесния състав.
Относно размера на наложената санкция с оглед
разпоредбата на чл.415 ал.1 от “Кодекса на труда”/чл. 415.(1)Който не изпълни
задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото
законодателство, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до
10 000лв.
(2) Работодател, който противозаконно пречи на
контролен орган за спазване на трудовото законодателство да изпълни служебните
си задължения, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 20 000
лв. ако не подлежи на по-тежко наказание, а виновното длъжностно лице - с глоба
в размер от 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание./ същата е в минимално предвидения размер в който
смисъл е справедлива и законосъобразна респ. процесното НП, следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от
изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 14-0000751/07.ХІ.2019г. на Директор
Д“Инспекция по труда”-Перник с което на „Рефреш 73“ЕООД-ЕИК ********* в качеството му на
работодател по смисъла на Параграф 1 т.1 от ДР на КТ е наложена „Имуществена Санкция“ в размер 1 500/хиляда
и петстотин/лева на основание чл.416 ал.5 вр. чл.414 ал.1 и чл.415 ал.1
от
“Кодекса на труда” за нарушение на чл.415 ал.1 вр. чл.404 ал.1 т.1 от „Кодекса на
труда“
.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване,
по реда на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:.............................