О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 578
гр. Габрово, 21.06.2022
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от двадесет
и първи юни, две хиляди и двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА
като разгледа материалите по адм. дело № 113 по описа за
2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по настоящото адм. дело е
образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд
Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-1050 от 13.06.2022 г., подадена от „Габрово
грил“ ЕООД, Габрово, с ЕИК: *********, против Акт за установяване на публично
държавно вземане № BG16RFOPOO2-2095-2248 и № BG16RFOPOO2-2097-1864 от 20.04.2022
г. на началник сектор при Национална агенция по приходите – Централно
управление.
С процесния АУПВ с така посочените два номера от
20.04.2022 г. е установено, че дружеството – жалбоподател извършва дейност през
проверявания период като ресторант и заведение за бързо обслужване с КИД 56.10
в два обекта – в гр. Габрово и в гр. Севлиево, въведени в експлоатация през
лятото на 2019 година. Бенефициентът е подал
заявление за подкрепа „BG16RFOPOO2-2095 и/или № BG16RFOPOO2-2097“ – „Подкрепа чрез оборотен капитал за МПС,
засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Дружеството е кандидатствало за
подпомагане за посочените два обекта като преустановило/ограничило дейността си
/БФС в размер на 20%/. Подадено проектно предложение в първа фаза № BG16RFOPOO2-2095-2248/30.12.2020 г.
Със заповед за отпускане на помощта на дружеството е изплатена безвъзмездна
финансова помощ в размер на 26 217.21 лв. от 27.01.2021 г. автоматично, без
оценител проверка. Период на допустимост за извършване на разходите е
13.03.2020 г. до 21.04.2021 г.
Подадено проектно предложение за втора фаза с № BG16RFOPOO2-2097-1864/8.03.2021 г.
и със заповед за отпускане на помощта от 30.03.2021 г. на дружеството е
изплатена безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 772.11 лв. автоматично
без оценител. Период на допустимост за извършване на разходите е от 13.03.2020
г. до 29.06.2021 г.
Общата изплатена финансова помощ по двете фази е
36 989.32 лв.
На 8.02.2022 г. чрез ИСУН е изпратена
комуникация, съдържаща Уведомление по реда на АПК, отворена от дружеството на
8.02.2022 г. и на 14.02.2022 г. е получен отговор от бенефициента с приложени
изискани документи.
Дружеството е франчайз-партньор на друго – „Го
Грил“ ООД и дейността му е организирана като бързо хранене. Не е налице
удостоверение за категоризация на обект, като по силата на чл. 120, т. 1 от
Закона за туризма заведения за бързо обслужване с капацитет до 12 места за
сядане не подлежат на категоризация по този закон.
Изготвена е справка за реализираните обороти за
периода на декларирането от Габрово грил ЕООД преустановяване в следствие на
издадените заповеди от МЗ – 28.11.2020 г. и 28.02.2021 г. Установени са четири
периода на преустановяване с обороти без ДДС с общ оборот от 114 913.51 лв. При
направената проверка е установено, че дружеството не е определило правилно
оборота без ДДС за периода на кандидатстване по първа фаза от 28.11.2019 г. до
31.01.2020 г., който е 84 032.95 лв. Не е определило правилно и оборота без ДДС
за периода на кандидатстване по втора фаза от 1.02.2020 г. до 29.02.2020 г. в
размер на 36 441.96 лв. Общият оборот е 120 474.91 лв.
Дружеството е генерирало с 5 561.40 лв. без ДДС
по-малко оборот в периода на преустановената от него дейност.
Дейност с код по КИД-2008 56.10 „Дейност на
ресторанти и заведения за бързо обслужване“ е преустановена съгласно т. 11 от
заповед от 25.11.2020 г. и т. 1 от
заповед от 18.12.2020 г., но само по отношение на заведенията за хранене и
развлечения по смисъла на чл. 124 от ЗТ. Докато обектите, за които дружеството
е кандидатствало по програмата за подкрепа чрез оборотен капитал за МСП,
засегнати от мерките, не е такова по вид заведение и не е засегнато от
ограниченията, предвидени в тези заповеди.
Управителят на дружеството е декларирал, че
доставките на храна за дома и офиса се осъществяват след обявяването на
ограниченията за работа, следователно декларираният оборот за референтните
периоди за първа фаза в размер на 131
086.06 лв. и за втора фаза в размер на 53 860.54 лв. са извършени от продажбата
на храна в обектите. Дружеството е кандидатствало за БФП на основание
ограничаване на продажбите с консумация на място. Декларирания оборот
съответства на данните, предоставени от бенефициента, в справката за
предоставена храна за вкъщи. Според чл. 26б, ал. 1 от ЗМДВИПОРНС от 13.03.2020
г. за да е допустимо подпомагане е необходимо в изпълнение на заповед на МЗ при
извънредна епидемична обстановка дейността да е била прекъсната след 1.11.2020
г. Съгласно т. 9 от Условия за кандидатстване, БФП се изчислява като процент от
оборота без ДДС от преустановената дейност за съответния референтен период,
съответстващ на периода на преустановяване на дейността.
Въз основа на гореизложеното е направен изводът,
че дружеството не попада в допустимата целева група на настоящата схема за
предоставяне на БФП, насочена към микро, малки и средни предприятия, които са
преустановили или ограничили дейността си в резултат на цитираните заповеди на
МЗ и развиват своята основна или допълнителна икономическа дейност в един от
секторите, посочени в т. 11.1, т.4 на Класификацията на икономическите дейности
/КИД – 2008/, Приложение № 3 към Условията. Бенефициентът не отговаря на
условията за кандидатстване и условията за изпълнение и предоставяне на БФП по
ОП „Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020“, поради което следва да
възстанови изцяло помощта в размер на 36
989.32 лв., в едно със законната лихва.
Така с процесния АУПДВ е установено задължение от
неправомерно получени средства, недължимо платени - 36 989.32 лв. и лихва по
полученото от търговеца по първа и втора фаза – 4 425.23 лв.
Актът е изпратен и отворен от адресата си на
20.04.2022 г. /л.27/. Срокът за обжалването му изтича на 4.05.2022 г.
На 9.05.2022 г. същият е обжалван по
административен ред пред директора на ТД на НАП – Велико Търново с твърдения,
че е немотивиран, неясен, не са обсъдени направените от жалбоподателя доводи по
време на проверката, осъществена преди неговото издаване и анализ на всички
относими обстоятелства. Не става ясно поради каква причина точно
административният орган счита, че БФП не е дължима – поради непопадане на
дружеството в целевата група, на която следва да се отпусне такава помощ или
поради неправилното изчисляване на оборотите, служещи за база за изчисляване на
помощта.
С Решението на директор ТД на НАП Велико Търново
жалбата е оставена без уважение. Няма спор, че дружеството – жалбоподател
извършва дейност на ресторант и заведение за бързо обслужване с код КИД: 56.10
и за целта ползва два обекта – в гр. Габрово и в гр. Севлиево. Кандидатствало е
за подпомагане във връзка с дейността на тези два обекта и е подало две
заявления за БФП, като същата му е изплатена, съгласно отразените дати и
размери в самия АУПДВ. Двата обекта на жалбоподателя не са заведения за хранене
и развлечения по чл. 124 от ЗТ, поради което не следва да се считат за
засегнати от издадените и цитирани в АА заповеди на МЗ. Нямат удостоверение за
категоризация. Дружеството е организирало дейността си като такава за бързо
хранене, което е доминираща доставка на стока /храна/ не в двата обекта на
място, а по домове и офиси. В случая не е налице ресторантьорска услуга по
смисъла на §.1, т. 62 от ДРП на ЗДДС, като основната доставка не се прави
помещения на доставчика и услуги, следващи незабавно консумиране на място, не е
налице и кетъринг услуга, съобразно нормата на чл. 6, §.1 от Регламент за
изпълнение /ЕС/ 282/2011. Погрешното изчисляване на оборотите са допълнителен
пропуск на жалбоподателя, като то се посочва за изчерпателност на мотивите на
АА. Основната причина за издаването му е обаче това, че дружеството не попада в
целевата група за подпомагане на посоченото основание.
Процесният АУПДВ е издаден на основание чл. 26б,
ал. 5 от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение,
обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. за преодоляване на последиците. Според
тази норма неправомерно
получени средства, недължимо платени и надплатени суми се възстановяват ведно с
лихвите по Закона за
лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания от датата на получаване на средствата до
датата на възстановяването им. Вземанията за възстановяване са публични
държавни вземания. Актовете по чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се издават от органи по приходите,
оправомощени от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите.
Жалбата против АУПДВ е подадена на 1.06.2022 г.,
но не са налице данни за датата на получаване на решението от него, поради
което от ответната страна следва да се изиска такава информация.
Жалбата е нередовна поради невнесена ДТ, за което
на жалбоподателя следва да се даде указание за изправяне на нередовността,
както и да се определи срок за това.
Съгласно чл. 144, ал. 1 от ДОПК по реда за обжалване на ревизионен акт се
обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този
кодекс не е предвидено друго, а процесният АУПДВ е такъв акт. Според ал. 2 разпоредбите на тази глава се прилагат в
производствата по обжалване, уредени и в другите дялове на този кодекс, ако не
е предвидено друго. Според нормата на чл. 159 от ДОПК, приложима и в случая
на така посоченото правно основание, съдът разглежда жалбата с участие на страните, като при разглеждането на жалбата се призовават
решаващият орган и жалбоподателят.
С оглед гореизложеното и на основание чл. 166 от ДОПК, във вр. с чл. 154,
ал. 1, чл. 153, ал. 1, чл. 170 и чл. 9, ал. 4 от АПК, Административен съд
Габрово
ОПРЕДЕЛИ:
КОНСТИТУИРА страни в производството:
1. Жалботодател: „Габрово грил“ ЕООД, Габрово, с ЕИК: *********, с адрес
за призоваване: гр. Габрово, ул. „Александър Стамболийски“ № 43, ет. 4, ап. 12.
Призовка да се изпрати и на адрес: гр. Габрово,
ул. „Скобелевска“ № 30, адв. С.Б..
2. Ответник: Директор ТД на НАП – Велико Търново, с адрес за призоваване:
гр. Велико Търново, пл. Център № 2.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. за 7.07.2022 г. от 11.00 часа, за
когато на страните да се изпратят призовки.
УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на
фактическите основания, посочени в процесния
АУПДВ, както и изпълнението на законовите изисквания
при издаването му. Страната следва да установи че са изплатени посочените в
акта суми на жалбоподателя, като представи платежни документи за това; че на
жалбоподателя е предоставена възможност за участие в проверката, осъществена
преди издаването на процесния АА; че жалбоподателят не е определил правилно
оборотите за посочените периоди; че жалбоподателят е започнал да осъществява
дейност за доставка на храна по офисите и домовете преди ограниченията на
работата му; че процесният АУПДВ е издаден от компетентен орган - органи
по приходите, оправомощен от изпълнителния директор на НАП. Страната следва да представи доказателства за датата
на получаване на Решението по жалба срещу АУПДВ № 69 от 13.05.2022 г. от неговия
адресат.
ЗАДЪЛЖАВА жалбоподателя в 7-дневен срок от съобщаването да внесе по
сметката на АСГ дължима държавна такса в размер на 50.00 лв. и в същия срок да
приложи оригинален платежен документ, удостоверяващ плащането, в противен
случай жалбата ще се остави без разглеждане, а производството поделото ще бъде
прекратено.
УКАЗВА на жалбоподателят, че в негова тежест е да докаже, че попада в
допустимата целева група на процесната схема за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ и че е определил правилно оборота за периода на кандидатстване
по двете фази; че е осъществявал ресторантска и/или кетъринг услуга през
процесния период; че е преустановил, респективно - редуцирал изцяло или
частично, дейността си въз основа на цитираните заповеди на МЗ; че обектите му
са такива за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от ЗТ; че са налице
намалели продажби през процесния период на храна с консумация на място и с
колко са намалели тези продажби съобразно предходни периоди като обем и
получена цена и печалба; налице ли са продажби на стоки и услуги с начислен ДДС
различен от 20% след 1.07.2020 г.; Следва да представи, при наличие –
Удостоверение за категоризация на обект за процесния период, през който е
кандидатствано за БФП и когато такава е била изплатена.
Препис от Определението да се изпрати на страните в едно с призовките.
Определението не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ:
/ЕМИЛИЯ
КИРОВА- ТОДОРОВА/