Определение по дело №113/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 юни 2022 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20227090700113
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 578

гр. Габрово, 21.06.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от двадесет и първи юни, две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 113 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-1050 от 13.06.2022 г., подадена от „Габрово грил“ ЕООД, Габрово, с ЕИК: *********, против Акт за установяване на публично държавно вземане № BG16RFOPOO2-2095-2248 и № BG16RFOPOO2-2097-1864 от 20.04.2022 г. на началник сектор при Национална агенция по приходите – Централно управление.

С процесния АУПВ с така посочените два номера от 20.04.2022 г. е установено, че дружеството – жалбоподател извършва дейност през проверявания период като ресторант и заведение за бързо обслужване с КИД 56.10 в два обекта – в гр. Габрово и в гр. Севлиево, въведени в експлоатация през лятото на 2019 година. Бенефициентът е подал  заявление за подкрепа „BG16RFOPOO2-2095 и/или № BG16RFOPOO2-2097“ – „Подкрепа чрез оборотен капитал за МПС, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Дружеството е кандидатствало за подпомагане за посочените два обекта като преустановило/ограничило дейността си /БФС в размер на 20%/. Подадено проектно предложение в първа фаза № BG16RFOPOO2-2095-2248/30.12.2020 г. Със заповед за отпускане на помощта на дружеството е изплатена безвъзмездна финансова помощ в размер на 26 217.21 лв. от 27.01.2021 г. автоматично, без оценител проверка. Период на допустимост за извършване на разходите е 13.03.2020 г. до 21.04.2021 г.

Подадено проектно предложение за втора фаза с № BG16RFOPOO2-2097-1864/8.03.2021 г. и със заповед за отпускане на помощта от 30.03.2021 г. на дружеството е изплатена безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 772.11 лв. автоматично без оценител. Период на допустимост за извършване на разходите е от 13.03.2020 г. до 29.06.2021 г.

Общата изплатена финансова помощ по двете фази е 36 989.32 лв.

На 8.02.2022 г. чрез ИСУН е изпратена комуникация, съдържаща Уведомление по реда на АПК, отворена от дружеството на 8.02.2022 г. и на 14.02.2022 г. е получен отговор от бенефициента с приложени изискани документи.

Дружеството е франчайз-партньор на друго – „Го Грил“ ООД и дейността му е организирана като бързо хранене. Не е налице удостоверение за категоризация на обект, като по силата на чл. 120, т. 1 от Закона за туризма заведения за бързо обслужване с капацитет до 12 места за сядане не подлежат на категоризация по този закон.

Изготвена е справка за реализираните обороти за периода на декларирането от Габрово грил ЕООД преустановяване в следствие на издадените заповеди от МЗ – 28.11.2020 г. и 28.02.2021 г. Установени са четири периода на преустановяване с обороти без ДДС с общ оборот от 114 913.51 лв. При направената проверка е установено, че дружеството не е определило правилно оборота без ДДС за периода на кандидатстване по първа фаза от 28.11.2019 г. до 31.01.2020 г., който е 84 032.95 лв. Не е определило правилно и оборота без ДДС за периода на кандидатстване по втора фаза от 1.02.2020 г. до 29.02.2020 г. в размер на 36 441.96 лв. Общият оборот е 120 474.91 лв.

Дружеството е генерирало с 5 561.40 лв. без ДДС по-малко оборот в периода на преустановената от него дейност.

Дейност с код по КИД-2008 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“ е преустановена съгласно т. 11 от заповед  от 25.11.2020 г. и т. 1 от заповед от 18.12.2020 г., но само по отношение на заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от ЗТ. Докато обектите, за които дружеството е кандидатствало по програмата за подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от мерките, не е такова по вид заведение и не е засегнато от ограниченията, предвидени в тези заповеди.

Управителят на дружеството е декларирал, че доставките на храна за дома и офиса се осъществяват след обявяването на ограниченията за работа, следователно декларираният оборот за референтните периоди за първа фаза  в размер на 131 086.06 лв. и за втора фаза в размер на 53 860.54 лв. са извършени от продажбата на храна в обектите. Дружеството е кандидатствало за БФП на основание ограничаване на продажбите с консумация на място. Декларирания оборот съответства на данните, предоставени от бенефициента, в справката за предоставена храна за вкъщи. Според чл. 26б, ал. 1 от ЗМДВИПОРНС от 13.03.2020 г. за да е допустимо подпомагане е необходимо в изпълнение на заповед на МЗ при извънредна епидемична обстановка дейността да е била прекъсната след 1.11.2020 г. Съгласно т. 9 от Условия за кандидатстване, БФП се изчислява като процент от оборота без ДДС от преустановената дейност за съответния референтен период, съответстващ на периода на преустановяване на дейността.

Въз основа на гореизложеното е направен изводът, че дружеството не попада в допустимата целева група на настоящата схема за предоставяне на БФП, насочена към микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на цитираните заповеди на МЗ и развиват своята основна или допълнителна икономическа дейност в един от секторите, посочени в т. 11.1, т.4 на Класификацията на икономическите дейности /КИД – 2008/, Приложение № 3 към Условията. Бенефициентът не отговаря на условията за кандидатстване и условията за изпълнение и предоставяне на БФП по ОП „Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020“, поради което следва да възстанови изцяло помощта в размер на  36 989.32 лв., в едно със законната лихва.

Така с процесния АУПДВ е установено задължение от неправомерно получени средства, недължимо платени - 36 989.32 лв. и лихва по полученото от търговеца по първа и втора фаза – 4 425.23 лв.

Актът е изпратен и отворен от адресата си на 20.04.2022 г. /л.27/. Срокът за обжалването му изтича на 4.05.2022 г.

На 9.05.2022 г. същият е обжалван по административен ред пред директора на ТД на НАП – Велико Търново с твърдения, че е немотивиран, неясен, не са обсъдени направените от жалбоподателя доводи по време на проверката, осъществена преди неговото издаване и анализ на всички относими обстоятелства. Не става ясно поради каква причина точно административният орган счита, че БФП не е дължима – поради непопадане на дружеството в целевата група, на която следва да се отпусне такава помощ или поради неправилното изчисляване на оборотите, служещи за база за изчисляване на помощта.

С Решението на директор ТД на НАП Велико Търново жалбата е оставена без уважение. Няма спор, че дружеството – жалбоподател извършва дейност на ресторант и заведение за бързо обслужване с код КИД: 56.10 и за целта ползва два обекта – в гр. Габрово и в гр. Севлиево. Кандидатствало е за подпомагане във връзка с дейността на тези два обекта и е подало две заявления за БФП, като същата му е изплатена, съгласно отразените дати и размери в самия АУПДВ. Двата обекта на жалбоподателя не са заведения за хранене и развлечения по чл. 124 от ЗТ, поради което не следва да се считат за засегнати от издадените и цитирани в АА заповеди на МЗ. Нямат удостоверение за категоризация. Дружеството е организирало дейността си като такава за бързо хранене, което е доминираща доставка на стока /храна/ не в двата обекта на място, а по домове и офиси. В случая не е налице ресторантьорска услуга по смисъла на §.1, т. 62 от ДРП на ЗДДС, като основната доставка не се прави помещения на доставчика и услуги, следващи незабавно консумиране на място, не е налице и кетъринг услуга, съобразно нормата на чл. 6, §.1 от Регламент за изпълнение /ЕС/ 282/2011. Погрешното изчисляване на оборотите са допълнителен пропуск на жалбоподателя, като то се посочва за изчерпателност на мотивите на АА. Основната причина за издаването му е обаче това, че дружеството не попада в целевата група за подпомагане на посоченото основание.

Процесният АУПДВ е издаден на основание чл. 26б, ал. 5 от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. за преодоляване на последиците. Според тази норма неправомерно получени средства, недължимо платени и надплатени суми се възстановяват ведно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания от датата на получаване на средствата до датата на възстановяването им. Вземанията за възстановяване са публични държавни вземания. Актовете по чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се издават от органи по приходите, оправомощени от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите.

Жалбата против АУПДВ е подадена на 1.06.2022 г., но не са налице данни за датата на получаване на решението от него, поради което от ответната страна следва да се изиска такава информация.

Жалбата е нередовна поради невнесена ДТ, за което на жалбоподателя следва да се даде указание за изправяне на нередовността, както и да се определи срок за това.

Съгласно чл. 144, ал. 1 от ДОПК по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго, а процесният АУПДВ е такъв акт. Според ал. 2 разпоредбите на тази глава се прилагат в производствата по обжалване, уредени и в другите дялове на този кодекс, ако не е предвидено друго. Според нормата на чл. 159 от ДОПК, приложима и в случая на така посоченото правно основание, съдът разглежда жалбата с участие на страните, като при разглеждането на жалбата се призовават решаващият орган и жалбоподателят.           

 

С оглед гореизложеното и на основание чл. 166 от ДОПК, във вр. с чл. 154, ал. 1, чл. 153, ал. 1, чл. 170 и чл. 9, ал. 4 от АПК, Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

 

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1. Жалботодател: „Габрово грил“ ЕООД, Габрово, с ЕИК: *********, с адрес за призоваване: гр. Габрово, ул. „Александър Стамболийски“ № 43, ет. 4, ап. 12.

Призовка да се изпрати и на адрес: гр. Габрово, ул. „Скобелевска“ № 30, адв. С.Б..

2. Ответник: Директор ТД на НАП – Велико Търново, с адрес за призоваване: гр. Велико Търново, пл. Център № 2.

 

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. за 7.07.2022 г. от 11.00 часа, за когато на страните да се изпратят призовки.

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в процесния АУПДВ, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му. Страната следва да установи че са изплатени посочените в акта суми на жалбоподателя, като представи платежни документи за това; че на жалбоподателя е предоставена възможност за участие в проверката, осъществена преди издаването на процесния АА; че жалбоподателят не е определил правилно оборотите за посочените периоди; че жалбоподателят е започнал да осъществява дейност за доставка на храна по офисите и домовете преди ограниченията на работата му; че процесният АУПДВ е издаден от компетентен орган - органи по приходите, оправомощен от изпълнителния директор на НАП. Страната следва да представи доказателства за датата на получаване на Решението по жалба срещу АУПДВ № 69 от 13.05.2022 г. от неговия адресат.

 

ЗАДЪЛЖАВА жалбоподателя в 7-дневен срок от съобщаването да внесе по сметката на АСГ дължима държавна такса в размер на 50.00 лв. и в същия срок да приложи оригинален платежен документ, удостоверяващ плащането, в противен случай жалбата ще се остави без разглеждане, а производството поделото ще бъде прекратено.

УКАЗВА на жалбоподателят, че в негова тежест е да докаже, че попада в допустимата целева група на процесната схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и че е определил правилно оборота за периода на кандидатстване по двете фази; че е осъществявал ресторантска и/или кетъринг услуга през процесния период; че е преустановил, респективно - редуцирал изцяло или частично, дейността си въз основа на цитираните заповеди на МЗ; че обектите му са такива за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от ЗТ; че са налице намалели продажби през процесния период на храна с консумация на място и с колко са намалели тези продажби съобразно предходни периоди като обем и получена цена и печалба; налице ли са продажби на стоки и услуги с начислен ДДС различен от 20% след 1.07.2020 г.; Следва да представи, при наличие – Удостоверение за категоризация на обект за процесния период, през който е кандидатствано за БФП и когато такава е била изплатена.

 

Препис от Определението да се изпрати на страните в едно с призовките.

 

Определението не подлежи на обжалване.              

  

 

 

                                                                                    СЪДИЯ:    

                                                                                    /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/