Решение по дело №1625/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 169
Дата: 2 юни 2021 г.
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20212120201625
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 169
гр. Бургас , 02.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, VIII СЪСТАВ в публично заседание на
осемнадесети май, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ПЕТЯ К. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ К. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20212120201625 по описа за 2021 година
Производството е образувано по повод жалба на А.Ц. Ц.Б. с ЕГН **********, с адрес на
местоживеене ***, против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К № 4172390, издаден от ОД на
МВР-Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4,
вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание
глоба в размер на 300 лева. С жалбата се иска отмяна на електронния фиш, като се сочат
доводи за незаконосъобразност.
Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване по чл.189, ал.8 ЗДвП от
легитимирано да обжалва лице, поради което същата е процесуално допустима.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и
съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намери за
установено от фактическа и правна страна следното:
На 19.11.2020г. в 09:36 часа, в обл.Бургас, път ПП I-99, км.229+470 от ПВ Сарафово към
гр.Поморие, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В-26 за движение в извън
населено място до 50 км/ч. моторно превозно средство се е движело със скорост 86 км/ч.,
като превишението над разрешената скорост е 36 км/ч., при отчетен толеранс от -3% на
измерената скорост. Скоростта е установена и заснета с автоматизирано техническо
средство – № 11743d1. От записания файл е установено, че заснетия автомобил е „Ситроен
Ксара“, вид лек автомобил, рег.№ ***, а от извършената справка, че същият е собственост на
А.Ц. Ц.Б..
1
Издаден е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство серия К № 4172390 на МВР-Бургас, с който за
нарушение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4 от
ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева.
Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо
средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В §6, т.63 от ДР на ЗДвП
се съдържа определение за понятието „електронен фиш”, според което същият е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства”. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното и заплащане. Образецът
на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
За да бъде ангажирана отговорността на жалбоподателя, нарушението следва да бъде
доказано по несъмнен начин с допустимите от закона доказателствени средства. Съгласно
чл.189, ал.15 от ЗДвП изготвените със системи, заснемащи или записващи датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и видеоклипът може да служи като
годно доказателствено средство за скоростта, с която се е движил водачът. В §6, т.65 от
допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието
„автоматизирани технически средства и системи”. Това са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. по
приложение на закона и в частност за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ
бр.36 от 19.05.2015г./, с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол. Анализът на
посочените правни норми обосновават извод, че нарушенията на правилата за движение по
пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при
2
установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените
условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания
режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и
изключването на мобилното АТСС, съответстват на изискванията, посочени в Тълкувателно
решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/2013г. на ВАС. След измененията на ЗДвП
/обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.,
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати
нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо, и когато нарушенията бъдат
установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система,
функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г.. Присъствието или отсъствието на контролен орган /оператор на
системата/ в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността
и обективността на установяване и заснемане на нарушението, тъй като контролният орган
няма възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на
нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство.
Техническото средство към датата на заснемане на нарушението е било годно, видно от
приложените по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол за
проверка. Скоростта е установена с одобрено от Български институт по метрология
автоматизирано техническо средство, преминало последваща техническа проверка, съгласно
Закона за измерванията и Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на
метрологичен контрол, поради което следва да се приеме, че то е било годно да изпълнява
предназначението си. Обжалваният електронен фиш за налагане на глоба съдържа всички
предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяната му на това основание.
Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Бургас, в съответствие с чл.189, ал.4, изр.2-
ро от ЗДвП. В електронния фиш точно е посочено мястото на извършване на нарушението,
отразено е обстоятелството, че в този участък имало въведено с пътен знак В-26
ограничение на скоростта от 50 км/ч, както и точната измерена от техническото средство
скорост. Посочено е също така и стойността на превишението на скоростта – 36 км/ч..
Съгласно разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение.
Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не
посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Според чл.189, ал.5 от ЗДвП
електронният фиш по ал.4 се връчва на лицето по чл.188, ал.1 или 2 с препоръчано писмо с
обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните
работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-
дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето,
извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно
3
средство. На лицето посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал.4
за извършеното нарушение, като първоначално издаденият електронен фиш се анулира. По
делото са налице доказателства, че на жалбоподателя е връчен обжалвания фиш, но същият
не е представил декларация с данни на лице, което да е извършило нарушението.
Наложеното наказание е в съответствие с разпоредбата на чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4
ЗДвП. Размера на административното наказание е точно определен в закона и не може да се
обсъжда намаляването на наложената глоба. Обжалвания електронен фиш е
законосъобразен поради, което следва да бъде потвърден.
Бургаският районен съд мотивиран от гореизложеното на основание чл.63, ал.1 от
ЗАНН вр. чл.189, ал.8 от ЗДвП Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К № 4172390, издаден от ОД на
МВР-Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4,
вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП на А.Ц. Ц.Б. с ЕГН **********, с адрес на местоживеене *** е
наложено административно наказание глоба в размер на 300 /триста/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4