Решение по дело №107/2021 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 260102
Дата: 2 юли 2021 г. (в сила от 26 януари 2022 г.)
Съдия: Недко Цолов Петров
Дело: 20211810200107
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ№260102

 

гр. Ботевград, 02.07.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          БОТЕВГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, шести състав, в публично съдебно заседание на петнадесети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: Н. П. при участието на секретар Т. Б., като разгледа докладваното от съдия П. а.н.д. № 107 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Предметът на делото:

Наказателно постановление /НП/ № * от *г. на инж. С. Ц. Т., Директор РДГ – София, упълномощен със заповед РД *-*/*г. на Министъра на земеделието и храните, с което на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 и чл. 275, ал. 1, т. 2 от Закона за горите и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, на Р.Н.Р., ЕГН ********** са наложени две административни наказания "глоба" в размер от по 300 лв., за това, че в периода от 29.08.2020г. до 29.10.2020г., в качеството си на лице по чл. 108, ал. 2 ЗГ, на чието име е издадено позволително за сеч № 0574187/26.08.2020г., в поземлен имот № * , в отдел *, подотдел "д", на зелището на с.  К., общ. П., не е изпълнил задълженията си да следи за спазването на правилата за сеч, в това число да се извършва сеч само на определените и отбелязани за сеч дървета, вследствие на което е допуснал сеч на общо 52 броя дървета от брагун, цер и габър с обща кубатура 25,2 пл. куб. м., немаркирани с контролна горска марка /надлежно описани в КП сериен № *от 29.10.2020/ и не е съставил констативни протоколи и актове при констатиране и установяване на нарушения при дейността по добив на дървесина в поземлен имот № * , в отдел *, подотдел "д", на зелището на с.  К., общ. П. – нарушения на чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ и чл. 12б, ал. 1, т. 5 и т. 8 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии.

Становищата на страните:

Наказаното лице обжалва така издаденото НП с искане за отмяна му. Релевираните въззивни основания са за допусната незаконосъобразност, съществени нарушения на материалния закон и на процесуалните правила от Административно наказаващия орган /АНО/, аргументирани в жалбата. Поради това се иска отмяна на НП. 

Пред РС-Ботевград жалбоподателят, редовно призован, не се явява. За него се явява упълномощения му представител – адв. С.С. от САК, който заявява, че подържа жалбата. Не оспорва фактическата обстановка така както е описана в санкциония акт. В хода по същество моли съда да отмени Наказателното постановление по съображения изложени в жалбата. Излага доводи за нарушено правото на защита на жалбоподателя, тъй като изчисляването на кубатурата не е било извършено в момента на проверката, а на по-късен етеп. Според него в диспозитива е изписано едно нарушение, за което са наложени две глоби, довело до нарушаване приципа за едно нарушение да се налага едно наказание. В евентуалност се твърди маловажност на нарушението.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител. В съпроводителното писмо по чл. 60, ал. 2 от ЗАНН и представена и приложена по делото писмена защита е изложил съображения за законосъобразност на обжалваното НП. По същество  въззиваемата страна оспорва жалбата. Излага че в Акта за установяване на административно нарушение/АУАН/ и НП е точно описано нарушението, мястото и времето на извършването му, обстоятелствата, при които е извършено, и законовите разпоредби, които са нарушени. Предвид изложеното моли жалбата да бъде отхвърлена, а НП, с което е наложена глоба - потвърдено. Направено е възражение за прекомерност на разноските. Иска се юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

На 29.10.2020г. служители на РДГ – София установили в поземлен имот № * , отдел *, подотдел "д", на зелището на с.  К., общ. П.частна горска територия сеч на общо 52 броя дървета от брагун, цер и габър с обща кубатура 25,2 пл. куб. м. В хода на проверката се установило, че в този отдел и подотдел отговорен за контрола върху сечта е Р.Н.Р., вписан в публичния регистър на лицата, упражняващи лесовъдска дейност. На негово име било издадено позволително за сеч № № 0574187/26.08.2020г. За проверката бил съставен констативен протокол. На нарушителя бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН), който той подписал.

Въз основа на акта за установяване на административно нарушение е издадено и обжалваното наказателно постановление, с което административно наказващият орган е възприел изцяло констатациите в него, като е приел, че са нарушени разпоредбите на чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ и чл. 12б, ал. 1, т. 5 и т. 8 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, за което е наложил на жалбоподателя две административни наказания "глоба" в размер от по 300 лв.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и гласни доказателства, а именно: показанията на свидетелите М.Г.М., А.Д.А. и Н.Й.Н., АУАН 717/2020г.; констативен протокол № *от 29.10.2020 г., съставен от М.М.; констативен протокол № *от 28.10.2020 г., съставен от М. Мишов; доклад на главен специалист ГИ М. Мишов до директора на РДГ-София; сортиментна ведомост на обема и категориите на маркираната дървесина в пл. куб. м.; трудов договор и длъжностна характеристика на М. Мишов; заповед на министъра на земеделието и горите № Рд-49-194 от 16.05.2011г., известие за доставяне на обжалваното наказателно постановление обр. 243, с дата на получаването му - 19.02.2021г. и др.

Писмените доказателства са обективни, непредубедени и достоверни. Показанията на свидетелите М.Г.М., А.Д.А. и Н.Й.Н. са последователни, звучат достоверно, почиват на непосредствени впечатления, за които свидетелите имат спомен, а и защото съдържанието им /фактическите данни/ намират пълна опора в събрания и проверен по делото писмен доказателствен материал, пряко изясняват доказуемия факт по делото, с който са в причинна връзка.

От заповедта № РД-49-199/16.05.2011 г на Министъра на земеделието и храните, се установява, че административно наказващият орган е разполагал с териториална и материална компетентност.

От сортиментна ведомост на обема и категориите на маркираната дървесина в пл. куб. м. се установява кубатурата на отрязаниите дървета.

   От констативен протокол констативните протоколи № *от 29.10.2020 г. и № *от 28.10.2020 г. се установява, че служителите на РДГ – София са установили наличие на пънове на отсечени дървета, немаркирани в основата в поземлен имот № * , отдел *, подотдел "д", на зелището на с.  К., общ. П.. Проверяващите маркирали отсечените дървета с КГМ и червена боя, като ги измерили с ролетка. Установили, че за процесния отдел и подотдел е издадено позволително за сеч на името на Р.Н.Р..

Същата фактическа обстановка е отразена и в съставения АУАН, връчен на жалбоподателя при отказ, което  обстоятелство е удостоверено с подписа на едни свидетел.

При така установената фактическа обстановка и направения по-горе доказателствен анализ съдът достига до следните правни изводи:

Издаденото НП е от вида на обжалваемите. Спазен е преклузивният седемдневен срок от връчването на НП /19.02.2021г./, установен в чл.59 ал.2 от ЗАНН срок при депозиране на жалбата. Видно от приложеното заверено копие на известие за доставяне обр. 243 обжалваното НП е връчено на жалбподателя на 19.01.2020г., като жалбата срещу него е депозирана в законоустановения седмодневен срок – на дата 26.02.2021г., видно от отбелязването върху жалбата.

Съгласно разпоредбата на чл. 274, ал. 1, т. 1 от ЗГ, нарушенията по закона и подзаконовите актове по прилагането му се установяват с актове на служителите в Изпълнителната агенция по горите и в нейните структури, които заемат длъжност, за която се изисква лесовъдско образование, както и определените със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите. Следователно, с факта на съставяне на процесния АУАН от свидетеля М.Г. Мишов и с оглед заеманата от него длъжност - „главен специалист-горски инспектор" при  РДГ –София, за което данни са изложени непосредствено при снемане на самоличността на лицето и в писмените доказателства, се обосновава извод за надлежна материална компетентност на актосъставителя по ЗГ. Спазени са и давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН и в двете хипотези както тримесечния от датата на установяване на процесното нарушение, станало със съставяне на цитирания констативен протокол, на която дата може да се приеме, че е бил открито и санкционираното лице, така и едногодишния от датата на извършване на деянието.

Обжалваното НП е издадено от компетентен орган, оправомощен с т. 1 от представената Заповед № *на Министъра на земеделието и храните.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Правилно административно наказващият орган е издирил и приложил материалния закон. Член 108, ал. 3 от ЗГ гласи: „Лицето по ал. 2, на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на сечището.“. Не е спорно по делото, че жалбоподателят има качеството лице по чл. 108, ал.2 от ЗГ, като в тази връзка има признание от него във въззивната жалба, както и конкретни доказателства в а.н. дело.

Именно в качеството му на лице, упражняващо лесовъдска дейност, вписано в съответния публичен регистър, жалбоподателят е следвало да контролира сечта, извършвана в поземлен имот № * , отдел *, подотдел "д", на зелището на с.  К., общ. П. за периода от 29.08.2020г. до 29.10.2020г. Това негово задължение произтича от разпоредбите на чл. 12б, ал. 1, т. 5 и т. 8 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии. Съгласно т. 5 лицата по чл. 108, ал. 2 от Закона за горите, след получаване на позволителното за сеч са длъжни да следят спазването на сроковете и правилата за сеч, в т. ч. дали сечта се извършва в границите на съответното сечище и дали обхваща определените и отбелязани за сеч дървета. Нормата на т. 5 пък вменява правомощие на лицензирания лесовъд при констатиране на нарушения да съставя констативни протоколи и актове за установяване на административни нарушения.

   В конкретния случай обективно се е стигнало до отсичане на немаркирани дървета, в сечище, за което жалбоподателят е отговарял и в рамките на периода, за който му е било издадено позволителното за сеч. За процесния период от 29.08.2020г. до 29.10.2020г., за който е издадено позволителното за сеч, жалбоподателят е имал контролни и санкционни правомощия по отношение на сечището в подотдела, вменени му с нормативен акт. По какъв начин е следвало да организира работата си частният лесовъд, е въпрос на негова оперативна самостоятелност. Меродавно в случая е, че в поверените му сечища обективно се е стигнало да отсичане на дървета, които не са били определени и маркирани за сеч. Сам по себе си този факт сочи към извод за неефективно изпълнение на задълженията, за проявено бездействие под формата на дължим, но неупражнен контрол.

Възраженията в насока, че в диспозитива е изписано едно нарушение, за което са наложени две глоби, довело до нарушаване приципа за едно нарушение да се налага едно наказание, а това не е сторено и е ограничило правото му на защита, въззивната инстанция намира за неоснователни. Фактическото описание на двете административни нарушения в АУАН и в НП е ясно и разбираемо, и "съответно"  на приложената правна квалификация. Жалбоподателят е санкциониран в специалното му качество на лесовъд, на който много добре са му известни всички задължения, който са му възложени от закона в това му качество. А освен това в АУАН и НП ясно е посочено, че е санкциониран за бездействие – неизпълнение на задълженията му по контрол и това е довело осъществяване на сеч на немаркирани дървета. Следователно налице е словесна конкретизация на задълженията за контрол и това са задълженията по опазване на немаркираните дървета и правилата за сеч. Конкретизацията е достатъчна за да гарантира, че санкционираното лице е разбрало за какво точно нарушение му е наложено наказание, както и му е осигурено в пълен обем правото на защита.

Неоснователно е възражението, че частният лицензиран лесовъд носи отговорност да контролира само сечта, извършвана в изпълнение на договора между физическото лице и изпълнителя, който добива дървесина, но не и по отношение на трети лица. Подобно тълкуване на законовите разпоредби е стеснително и дори превратно.

По наказанието

   Досежно размера на наложените санкции, същите са определени законосъобразно, в минималния размер. Правилно и обосновано административно наказващият орган е приел, че не е налице маловажен случай, предвид характера на засегнатите обществени отношения. Нарушителят има качеството на лице по чл. 108, ал. 2 от Закона за горите, което предполага по – завишени изисквания към същия в отношението му към опазването на държавното горско стопанство.

   Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление се явява законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено.

По разноските:

При този изход на спора на административно наказващия орган не се дължат разноски, доколкото не са претендирани и съдът не дължи произнасяне.

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд-Ботевград, въззивен състав

 

 

 

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ № * от *г. на инж. С. Ц. Т., Директор РДГ – София, упълномощен със заповед РД *-*/*г. на Министъра на земеделието и храните, с което на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 и чл. 275, ал. 1, т. 2 от Закона за горите и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, на Р.Н.Р., с ЕГН ********** са наложени две административни наказания "глоба" в размер от по 300 лв., за това че в периода от 29.08.2020г. до 29.10.2020г., в качеството си на лице по чл. 108, ал. 2 ЗГ, е нарушил чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ и чл. 12б, ал. 1, т. 5 и т. 8 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии.

 

Решението може да се обжалва пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщението.

 

                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ :