Определение по дело №665/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 1189
Дата: 10 ноември 2023 г. (в сила от 10 ноември 2023 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20237200700665
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                                                                                                                    

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                                                

1189

 

гр.Русе,10.11.2023 г.

 

Административен съд - Русе, 6 ти състав, в закрито съдебно заседание на десети  ноември през две хиляди и двадесет и трета година в състав:              

 

                                               Съдия:Елица Димитрова

      

като разгледа докладваното от съдията ч.адм. дело № 665 по описа за 2023 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 127ж, вр.  чл. 41, ал. 3 от Данъчно-осигурителния процесуалния кодекс (ДОПК).

Образувано е по жалба на „Ваня плод“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Русе, бул.“Липник“ №108, чрез адв.Г.Ф., срещу предприети действия за обезпечаване на доказателства, обективирани с Протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск №180602797591_3/20.10.2023г., изготвен от инспектори по приходите при Главна дирекция "Фискален контрол" към ЦУ на НАП, потвърдени с Решение № ФК-6/27.10.2023 г. на Директор на ТД на НАП – Варна.

В жалбата се твърди незаконосъобразност на оспорваните действия за обезпечаване на доказателства. Посочва се, че не се налице данни, обосноваващи направения извод по чл. 121а, ал. 3, вр. с ал. 2 от ДОПК, че при последващо разпореждане със стоката събирането на дължимите данъци ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни. В тази връзка се твърди, че органите по приходите са действали на основание на предположения, което е довело до постановяване на акт в нарушение на материалния закон. Излагат се доводи, че действията по обезпечаване на доказателствата са в несъответствие с целта на закона. Твърди, че това са последващи действия при проверка от 13.01.2023г. при която не са установени нарушения на данъчното законодателство , като три дни преди настоящата проверка е извършена друга на 15.10.2023г., като изложените и в двата протокола мотиви са бланкетни и не е взета предвид ниската стойност на стоката ,на която са наложени обезпечителните мерки , т.е е налице недоказана обезпечителна нужда.

Моли да бъдат отменени оспорваните действия за обезпечаване на доказателства, обективирани в посочения в жалбата протокол,вдигане на обезпечителните мерки и възстановяванена внесеното обезпечение в размер на 217,83лв, представляващо 30% от определената пазарна стойност, съответно потвърждаващото го решение. Претендира присъждането на разноски по делото - заплатена държавна такса и адвокатско възнаграждение.

Съдът, след като се запозна с изложените в искането доводи и приложените към делото писмени доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

На 20.10.2023 г. в пункт за фискален контрол КГППРусе-Дунав мост е извършена проверка на стоки, включени в Списък на стоки с висок фискален риск, утвърден със  Заповед № ЗМФ-543/02.08.2023г. на Министъра на финансите. При проверката е установено съответствие между данните за превозваната стока и вида и количеството на стоката на мястото на получаване. След преглед на данни в справка в ПП "Система за управление на приходите", приходните органи установили, че: декларирания резултат подлежащ на внасяне ДДС не съответства на оборотите за съответния период, налице са доставки, за които са установени несъответствия в данните от подадените дневници за покупки/продажби по ЗДДС, по данни от ИС „Фискален контрол“ не е отчетен ВОП в регистрите по ЗДДС, както и че липсват дълготрайни активи, когато дейността предполага наличието им.Направен е извод, че при последващо разпореждане със стоката събирането на дължимите данъци ще бъде невъзможно или значително затруднено. При приемане на наличие на основанието по чл. 121а, ал. 2 от ДОПК, спрямо жалбоподателя са наложени предварителни обезпечителни мерки за обезпечаване на вземанията за данъци и е определено обезпечение 30 на сто от пазарната стойност на иззетата стока- 217,83лв.. Предприети са действия за обезпечаване на доказателствата с Протокол №180602797591_3/20.10.2023г., като в същия са описани извършените действия по обезпечаване на доказателства по реда на чл. 40 от ДОПК и са указани правните възможности за освобождаване на стоката. От страна на органите по приходите е прието, че събирането на дължимите данъци, включително на тези, които биха възникнали във връзка с търговията със стоките с висок фискален риск, обект на настоящия фискален контрол, ще бъде невъзможно или значително затруднено.

Срещу Протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск №180602797591_3/20.10.2023г., в предвидения в  чл. 41, ал. 1 от ДОПК срок е подадена жалба. В срока по 41, ал. 1 от ДОПК, Директорът на ТД на НАП- Варна се е произнесъл по подадената жалба, с Решение № ФК-6/27.10.2023г., с което жалбата на дружеството е оставена без уважение.

При горната фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Депозираната пред съда, чрез административния орган жалба е подадена от надлежната страна, при наличието на правен интерес, в законоустановения срок по  чл. 41, ал. 3 от ДОПК, поради което същата се явява ДОПУСТИМА за разглеждане.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

В разпоредбите на чл. 40 и следващите от ДОПК са уредени правомощията на органите по приходите, касаещи обезпечаването на доказателствата, а в Глава 15 "а" от кодекса е регламентиран контролът върху стоките с висок фискален риск.

Съдът намира, че оспореният протокол е издаден от компетентен орган. Съгласно разпоредбата на чл. 12, ал. 2, т. 9 от ДОПК, орган по приходите, оправомощен да извършва фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, при спазване на разпоредбите на този кодекс освен правомощията по ал. 1 има и правомощието да изисква обезпечение при условията на ДОПК. Посочената норма определя материалната компетентност на органа по приходите, извършил оспорваните действия по обезпечаване на доказателствата, като в разглеждания случай не е спорно, че се касае за стоки, които са включени в Списък на стоки с висок фискален риск, утвърден със  Заповед № ЗМФ-543/02.08.2023г. на Министъра на финансите, и на превозващото ги МПС е било поставено техническо средство за контрол, съгласно легалното определение в § 1, т. 26 от ДР на ДОПК.

В Протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск №180602797591_3/20.10.2023г., както и в потвърждаващото го решение на Директора на ТД на НАП – Варна не е уточнено събирането на кои точно данъци ще бъде невъзможно или значително затруднено. Не са изложени и мотиви как разпореждането със стоките, които вече са проверени, включително е поставено и свалено техническо устройство на превозващото ги МПС, ще направи невъзможно или ще затрудни значително събирането на дължими данъци.Хипотезата на чл.121а, ал. 2 от ДОПК изисква установяване от органа по приходите, а не излагане на предположения за евентуална несъбираемост на данъци поради последващо разпореждане със стоката. Такъв извод не се обосновава по категоричен начин от представените с преписката доказателства и се явява само едно предположение, за което възражението е основателно.

От друга страна, дружеството е внесло определеното обезпечение по банкова сметка ***, в размер на 217,83 лв., т. е. налице е пълно обезпечение на публичните вземания според изискванията на закона, които биха възникнали, във връзка с вноса на лука , поради което и предприетите действия по обезпечаване на доказателствата следва да бъдат отменени.

По тези съображения, жалбата на „Ваня плод“ ЕООД се явява основателна и оспореният акт следва да се отмени като незаконосъобразен.

С оглед изхода на делото, съдът намира, че на жалбоподателя, следва да бъдат присъдени и разноските по делото, съгласно представени доказателства за заплащането им, а именно 50. 00 лв. за заплатена държавна такса и 1200 лева адвокатски хонорар, заплатен на 03.11.2023г. по банков път.

Така мотивиран и на основание чл. 127ж, вр. с  чл. 41, ал. 3 от ДОПК от ДОПК, Съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ действията по обезпечаване на доказателства, обективирани с Протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск №180602797591_3/20.10.2023г., изготвен от инспектори по приходите при Главна дирекция "Фискален контрол" към ЦУ на НАП, потвърдени с Решение № ФК-6/27.10.2023 г. на Директор на ТД на НАП – Варна.

ОСЪЖДА ТД на НАП – Варна да заплати на „Ваня плод“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Русе, бул.“Липник“ №108, деловодни разноски в общ размер 1250 лева, от които 50. 00 лв. /петдесет лева/ държавна такса и 1200лв. /хиляда и двеста лева/ адвокатски хонорар.

Определението не подлежи на обжалване, съгласно нормата на  чл. 41, ал. 3, пр. последно, вр. с чл. 127ж от ДОПК.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

                                                    СЪДИЯ: