Решение по дело №785/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 26
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 31 януари 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700785
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

       РЕШЕНИЕ

№ 26

 

гр. Враца, 31.01.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 21.01.2020 г. през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

       ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                            ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря Даниела Монова и в присъствието на прокурора Веселин Вътов, като разгледа докладваното от съдия Раденкова КАН дело № 785 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН.

           Образувано е по касационна жалба на „Н.В.К.„ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление“***, представлявано от управителя П.Н.Б. против РЕШЕНИЕ № 108/20.09.2019г., постановено по АНД  № 215/2019г.  на  Районен съд - Мездра, с  което е  потвърдено НП № 06-001059/30.05.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца. Иска се отмяна на оспореното решение, като неправилно, необосновано и незаконосъобразно. Правят се възражения за съществени нарушения на процесуалния и материалния закон.

           Ответникът Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Враца в с.з. чрез процесуалния си представител ю.к. М.К. оспорва касационната жалба. Моли за решение, с което да се остави в сила решението на РС-Мездра, като правилно, законосъобразно и обосновано. Съображения за това са изложени в представена по делото писмена защита. 

           Участващият по делото прокурор от ОП-Враца  дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита наказателното постановление за законосъобразно, поради което намира за правилно и решението на районния съд, с което то е потвърдено.

           Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  ОСНОВАТЕЛНА.

           Предмет на делото е  Решение № 108/20.09.2019г., постановено по АНД  № 215/2019г.  на  Районен съд - Мездра, с  което е  потвърдено НП № 06-001059/30.05.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца. С последното, на основание и за нарушение на чл. 415, ал. 1 от КТ, на  „Н.В.К.“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лева. В оспореното решение е прието, че  в производството по съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, а по съществото на спора касаторът е осъществил състава на нарушението по чл. 415, ал. 1 от КТ, поради което и правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството с издаденото НП. Районният съд е развил доводи, че наложеното наказание е в предвидения от закона минимален размер, както и че случаят не е маловажен по смисъла на  разпоредбата на чл. 415в от КТ, който като специален закон дерогира  нормите на ЗАНН.  В тези насоки възивният съд е изложил подробни мотиви, в резултат на които е приел, че оспореното пред него НП е законосъобразно и е потвърдил същото в неговата цялост.

             Касационната инстанция не споделя тези изводи на Районния съд. От събраните доказателства се установява, че с протокол за извършена проверка на 16 и 19 април 2019г.  ПР №1913122 са констатирани нарушения, изброени в 24 точки и се съдържат предписания, дадени също в 24 точки за изплащане на  неизплатени трудови възнаграждения, обезщетения по чл. 224, ал. 1 от КТ, чл. 220 от  КТ, чл. 222, ал. 3 от КТ и чл. 221 от КТ, с конкретно изброени лица с прекратени трудови правоотношения, с еднакъв срок  за изпълнение – 13.05.2019г.  С протокол за извършена проверка   на 14 и 16 май 2019г. ПР №1915546 е установено неизпълнение на дадените предписания в 23 точки и изпълнение само на даденото в т.1 предписание за изплащане на трудови възнаграждения – стр. 5 от ПР №1915546. На съда е служебно известно, че въз основа на тези констатации са съставени АУАН и са издадени НП съответно на броя точки, в които е описано неизпълнението на предписанията.

               Даването на задължителни предписания по КТ е вид принудителна мярка, която се обективира в съответния административен акт, в случая Протокол ПР№1913122. Дадените предписания за изплащане на дължимите обезщетения, макар и  конкретизирани в отделни точки, представляват един административен акт и  административнонаказващият орган е следвало да  проведе само една административнонаказателна процедура  със съставянето на един АУАН и съответно издаването на едно  НП, като в съответствие с тежестта на нарушението е  следвало  да  определи и размера на санкцията. След като е дадено едно предписание, пълното или частично неизпълнение на същото следва да се счита за едно нарушение и да се наложи една санкция. Издаденото НП за  неизпълнение  на  даденото предписание  противоречи на материалния закон и на неговите цели,  поради което следва да бъде отменено на това  основание.

              Освен това, нито в  АУАН, нито в НП е  посочено мястото на извършване на деянието, което е задължителен реквизит съобразно разпоредбата на чл. 42, т. 3 и чл. 57, т. 5 от ЗАНН и съставлява самостоятелно основание за  отмяна на НП като незаконосъобразно.

             Като не е констатирал тези нарушения  на административнонаказателната  процедура при съставянето на АУАН и издаването на НП и е потвърдил последното, въззивният съд е постановил неправилен съдебен акт поради неправилно прилагане на материалния закон.

             Представеният от Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Враца списък проверки не оборва направените от настоящият състав на АдмС-Враца изводи.

             По изложените по-горе съображения касационната инстанция намира, че  обжалваното решение  следва да бъде отменено, а с постановеното от касационният състав решение  същият следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като не се констатираха съществени  процесуални нарушения и не се налага установяване на факти, за които писмените  доказателства  не са достатъчни.   По изложените по-горе съображения  оспореното НП следва да бъде отменено.

             Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

             ОТМЕНЯ  Решение № 108/20.09.2019г., постановено по АНД  № 215/2019г.  на  Районен съд - Мездра, с  което е  потвърдено НП № 06-001059/30.05.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца и  вместо него ПОСТАНОВИ:

 

             ОТМЕНЯ НП № 06-001059/30.05.2019г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца, с  което  на   „Н.в.к.“ ЕООД *** е наложена имуществена  санкция от 1500лв.

 

             Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

              

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

         ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

          2.