Решение по дело №3240/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 656
Дата: 18 октомври 2021 г.
Съдия: Николай Симеонов Гемеджиев
Дело: 20212120203240
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 656
гр. Бургас, *8.*0.202* г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XXII СЪСТАВ в публично заседание на
петнадесети септември, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:НИКОЛАЙ С. ГЕМЕДЖИЕВ
при участието на секретаря МИЛИЦА Т. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ С. ГЕМЕДЖИЕВ
Административно наказателно дело № 202*2*2020*240 по описа за 202*
година
Производството по делото е образувано по реда на чл.59 и сл. от
ЗАНН по повод постъпила в съда жалба подадена от еднолично дружество с
ограничена отговорност с фирма „Т**** Т*****”, с ЕИК ****** със седалище
и адрес на управление гр.Карнобат, област Бургас, улица „Г***** Н****“ №*,
етаж *, представлявано Д**** Г**** Т****, ЕГН **********.
Жалбата е подадена против Наказателно постановление №*69-
F599*69/**.05.202* г., издадено от С.И.И. – заместник-директор на ТД на
НАП - Бургас, упълномощен със заповед №ЗМФ-644/28.08.2020 г. на
Министъра на финансите.
С това Наказателно постановление (НП) на основание чл.74, ал.* от
Закона за счетоводството (ЗСч) за нарушение на чл.*8, ал.*, т.* от същия
закон дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание по
вид „имуществена санкция” в размер от 700.00 лева.
В жалбата се посочват твърдени нарушения. Прави се и позоваване на
чл.28 ЗАНН. Отправя се искане за отмяна на процесното НП, както и
алтернативно размера на наложената имуществена санкция да бъде намален
1
до минималния предвиден в закона размер от 5*8.** лева.
Административнонаказващия орган (АНО) след редовно призоваване
не се явява. Не се явява и представител.
ПО ДОПУСТ****СТТА НА ЖАЛБАТА:
Процесното НП е получено от управителя на 09.06.202* г. Жалбата е
постъпила в ТД на НАП – гр.Бургас на *5.06.202* г. с вх.ИТ–00-
4944/*5.06.202* г. Ето защо съдът намира, че е процесуално допустима за
произнасяне, тъй като е подадена в седемдневния преклузивен срок по чл.59,
ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с *8*, ал.* и ал.4 НПК.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по отношение на
алтернативното искане за изменение.
ПО УСТАНОВЕНОТО ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
След получен списък от Агенцията по вписванията с извадка на лица
(търговци), които не са подали в срок до *0.09.2020 г. заявление за вписване и
представяне за обявяване в Търговския регистър на годишен финансов отчет
за 20*9 г., била извършена проверка в програмните продукти. В нейния ход
било установено, че на 05.0*.202* г. от страна на дружеството-жалбоподател
била подадена годишна данъчна декларация, като декларираните нетни
приходи били в размер на 5*8 ***.70 лева. На 24.02.202* г. до дружеството-
жалбоподател била изпратена покана за явяване в сградата на ТД на НАП –
Бургас за съставяне на АУАН.
В резултат на посоченото и в гр.Бургас, на *0.0*.202* г. в тримесечния
[1]
давностен срок по чл.*4, ал.*, изр.2 ЗАНН, Мая Костадинова (старши
инспектор по приходите в ТД на НАП – Бургас) съставила против
дружеството-жалбоподател Акт №F599*69/*0.0*.202* г. за установяване на
административно нарушение (АУАН) със свидетел В.Б..
Конкретно отразеното в акта нарушение било в словесен и цифров вид
за това, че до *0.09.2020 г. дружеството-жалбоподател не е изпълнило
задължението си да публикува годишен финансов отчет за 20*9 г. в Агенция
по вписванията – Търговски регистър, след като е декларирало на 05.0*.202*
2
г., че през 20*9 г. е отчело приходи в размер на 5*8 ***.07 лева. Това деяние
било квалифицирано от актосъставителя като нарушение на чл.*8, ал.*, т.*
ЗСч. Препис от АУАН е връчен на представител на дружеството-
жалбоподател.
В предоставения тридневен срок по чл.44, ал.* ЗАНН дружеството-
жалбоподател не е депозирало възражение.
На **.05.202* г., извън рамките на инструктивния едномесечен срок по
чл.52, ал.* ЗАНН, но в давностния[2] шестмесечен срок по чл.*4, ал.* ЗАНН
от съставянето на АУАН, С.И.И. – заместник-директор на ТД на НАП -
Бургас, упълномощен със заповед №ЗМФ-644/28.08.2020 г. на Министъра на
финансите, издал процесното наказателно постановление. Конкретно
посоченото нарушение, вменено на дружеството-жалбоподател, е идентично с
отразеното в АУАН, както в словесен, така и в цифров вид.
След връчване на 09.06.202* г. на *6.06.202* г. в рамките на
преклузивния срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с *8*,
ал.* и ал.4 НПК, процесната жалба била подадена с вх.ИТ-00-4944/*6.06.202*
г.
ПО УСТАНОВЕНОТО ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни
пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително
решение.
АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да сторят това
съгласно чл.78, ал.* и ал.2 ЗСч, както и на основание Заповед №ЗМФ-
644/28.08.2020 г. на Министъра на финансите.
Правилно и законосъобразно административната отговорност на
нарушителя е ангажирана по чл. 74, ал. * ЗСч.
Съдът при проверката на процедурата по констатирането на
нарушението и съставянето на АУАН, както и при издаването на НП, не откри
съществени процесуални нарушения, които да доведат до опорочаване на
административно-наказателното производство срещу нарушителя и
3
нарушаване на правото му на защита. В обстоятелствената част на АУАН,
възпроизведена впоследствие в НП, присъстват всички реквизити,
предвидени съответно в чл.42 и чл.57 ЗАНН. НП е издадено в съответствие с
всички законови изисквания от компетентен орган.
Нарушението е извършено чрез бездействие, поради което е
съставомерно на квалификацията в АУАН и НП.
Съдът намира, че не са налице предпоставките за приложение на чл. 28
ЗАНН, тъй като визираното нарушение засяга утвърдения ред за данъчна
дисциплина, който осигурява пълна отчетност на извършваните от лицата
продажби и тяхната регистрация, както и последващата възможност за
проследяване на реализираните обороти, реализирани доходи. Ето защо,
макар, в атакуваното наказателно постановление,
административнонаказващият орган да не е обсъждал наличието на
маловажен случай съгласно чл.28 ЗАНН, каквото задължение е имал, то при
извършената от съда проверка, не се установи наличие на предпоставките на
чл.28 ЗАНН.
В тази връзка следва да се посочи, че в конкретния случай съдът
намира, че нормата на чл.28 ЗАНН не следва да се прилага, тъй като
нарушението не се отличава със степен на обществена опасност, различна от
обичайната за съответния вид.То по своя характер е формално и за неговата
съставомерност не се изисква настъпване на определен вредоносен резултат.
Срокът за публикуване на годишния финансов отчет не е бил обвързан с една
единствена конкретна дата, а е бил по-продължителен и е следвало да бъде
спазен, което не е било сторено. Незнанието на закона не оправдава никого, а
нормативните актове, в това число и законите в Република България съгласно
чл.5, ал.5 от Конституцията се обнародват в Държавен вестник след
приемането им от законодателния орган и ако не е посочено друго в тях,
влизат в сила в тридневен срок от обнародването. Обнародването има
характер на оповестяване на нормите, т.е. след като бъдат обнародвани
всички техни адресати са длъжни да ги познават. В случая нарушителят е
търговец и като такъв следва да е запознат с нормативната уредба на Закона
за счетоводството, изискваща ежегодно публикуване на ГФО и да я спазва.
Не се спори относно това, че всички търговци по смисъла
4
на Търговския закон, какъвто безспорно е дружеството-
жалбоподател, публикуват годишния финансов отчет, консолидирания
финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото
събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, чрез
заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в
срок до *0 юни на следващата година. Съгласно параграф ** от Преходните и
заключителни разпоредби на Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от
**.0*.2020 г. и за преодоляване на последиците, срокът за публикуване на
годишния финансов отчет чрез вписване и представяне за обявяване в
Търговския регистър, е до *0 септември на следващата година. Оттук
безспорно годишния финансов отчет на дружеството-жалбоподател за 20*9 г.
е следвало да бъде подаден до *0.09.2020 г., независ**** дали в годишната
данъчна декларация по чл.92 ЗКПО са декларирани някакви нетни приходи от
продажби.
Спрямо юридическите лица, всяко нарушение от обективна страна води
след себе си правомощие на компетентните държавни органи да налагат
имуществена санкция. Тяхната отговорност е обективна и безвиновна, а
имуществената санкция се налага при констатирано нарушение на
установения ред на държавно управление и изпълнение на задължения към
държавата съобразно редакцията на чл.8*, ал.* ЗАНН.
Според чл.78, ал.* ЗСч при задължение и непубликуване на финансов
отчет в сроковете по чл. *8, имуществена санкция се определя в размер от 0.*
до 0.5 % от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се
отнася непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200 лв. В
настоящия случай имуществената санкция е наложена в размер на 700 лева.
При положение, че след покана за съставяне на АУАН дружеството-
жалбоподател е изпълнило задължението си, този размер е леко завишен.
Няма данни дружеството-жалбоподател да е системен нарушител. В този
смисъл процесното НП следва да се измени, като размера на наложената
имуществена санкция бъде намален до минимума от 5*8.** лева.
Предвид горното и на основание чл.6*, ал.* ЗАНН Районен съд – Бургас
5
[1] Тълкувателно постановление № * от 27.02.20*5 г. по тълк. д. № */20*4 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и
Втора колегия на Върховен административен съд
[2] Тълкувателно постановление № * от 27.02.20*5 г. по тълк. д. № */20*4 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и
Втора колегия на Върховен административен съд
РЕШИ:
ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление №2879-F406790/07.*2.20*8
г., издадено от С.И.И. – заместник-директор на ТД на НАП - Бургас,
упълномощен със заповед №ЗМФ-6*0/0*.07.20*8 г. на Министъра на
финансите,
с което на основание чл.74, ал.* от Закона за счетоводството за
нарушение на чл.*8, ал.*, т.* от Закона за счетоводството
на еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма „Т****
Т*****”, с ЕИК ****** със седалище и адрес на управление
гр.Карнобат, област Бургас, улица „Г***** Н****“ №*, етаж *,
представлявано Д**** Г**** Т****, ЕГН ********** е наложено
административно наказание
по вид „имуществена санкция” в размер от 700.00 лева, като
НАМАЛЯВА този размер от 700.00 лева на 5*8.** лева.
Решението, съгласно чл.6*, ал.*, изр.2 ЗАНН, подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – гр. Бургас на основанията,
предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс (чл.*48 НПК) и по реда на
Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (чл.чл.208-228
АПК)
в четиринадесетдневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
6