№ 17
гр. Момчилград, 19.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОМЧИЛГРАД, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти февруари през две хиляди
двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Сунай Юс. Осман
при участието на секретаря Анита Кр. Дочева
като разгледа докладваното от Сунай Юс. Осман Административно
наказателно дело № 20255150200021 по описа за 2025 година
Производството е образувано по жалба срещу наказателно постановление и е
с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят Ю. Х. Б. с ЕГН- **********, е обжалвал
Наказателно постановление № 24- 0318- 000048 от 29.02.2024г. на
Началник- група в РУ- К.о при ОДМВР- Кърджали, упълномощен със
заповед № 8121з- 1632/ 02.12.2021г., с което за нарушение по чл.140 ал.1 от
Закон за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.175 ал.3 пр.1 от
ЗДвП са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 500 лева,
„лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца“- и са отнети
10 контролни точки.
В жалбата, предявена чрез адв.М. Б. от АК- Кърджали са развити
доводи за незаконосъобразност и неправилност на обжалваният акт, и се иска
отмяна на наказателното постановление. Развиват се доводи за допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, които са накърнили
правото на защита на наказаното лице- нямал намерение да нарушава ЗДвП,
искал само извърши няколко маневри, за да качи на платформа и да закара за
регистрация в КАТ- Кърджали, т.к. колата му е била докарана от чужбина, и
1
покрай неговото село е нямало широко място за маневри. Освен това счита, че
е немотивиран максимално наложеният размер на наказанията, защото е
нямало никакви отегчаващи вината обстоятелства. Счита, че случаят е
маловажен, като при извършване на нарушението не е имало никаква
обществена опасност, поради което намира, че следва да се отмени
нак.постановление и да се прекрати производството по делото. Претендират се
разноски за адв.възнаграждение.
В съдебно заседание, жалбоподателят, не се явява, като от
процесуалният представител- адв.М. Б. е постъпило писмено становище, с
което поддържа жалбата по изложените съображения. Претендират разноски и
в двете съдебни инстанции.
Въззиваемата страна- АНО, не се преставлява, и чрез гл.юрисконсулт
на ОДМВР- Кърджали Стоян Чолаков изразява становище за неоснователност
на жалбата, и иска потвърждаване на атакуваното нак.постановление по
изложените в бланкова молба доводи. В становището на гл.ю.к. на ОДМВР-
Кърджали се претендира ю.к. възнаграждение, респ. намаляване на
адв.хонорар поради прекомерност.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и наведените
в жалбата доводи и съображения и след цялостна служебна проверка на
атакуваното НП, приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбата срещу процесното НП е процесуално допустима, като отговаряща на
изискуемите реквизити по чл.59– 60 ЗАНН за форма, съдържание, срок и
надлежна страна.
От събраните по делото писмени доказателства, от становищата на
страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Настоящото производство е образувано след като с Решение № 235/
29.01.2025г. по КАНД № 387/ 2024г. на Административен съд- Кърджали е
отменено Решение № 51 от 21.08.2024г. по АНД № 93/ 2024г. на РС-
Момчилград, и делото е върнато за разглеждане от друг състав на съда, с
дадени указания.
От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че на
11.01.2024г. за времето от 08,00 до 20,00 часа, трима служители на ЗЖУ-
Кърджали /св.А. Попов, св.Ж. А. и св.А. П./, са изпълнявали служебните си
задължения по охрана на общественият ред и контрол на пътното движение на
2
територията на общ.К.о, като към 17,05 часа се намирали на разклон с.Върбен,
общ.К.о- на път KRZ 3122 на 0км-20 м., на разклон с.Върбен.
В 17,05 часа посочените полицейски служители са спрели за проверка
л.а.“ФОЛКСВАГЕН ШАРАН“, без поставени регистрационни табели с номера
на определените за това места, управляван от жалбоподателят по настоящото
производство- с идентификационен номер WVW ZZZ 7 MZYV 006769.
За така установеното служителите на ЗЖУ- Кърджали са докладвали
по съответният ред, и от РУ- К.о на място е бил изпратен пол.служител А. К.,
който е констатирал, че жалбоподателят Ю. Б. управлява лек автомобил, който
не е регистриран по надлежният ред и е без регистрационни табели. Бил
съставен АУАН серия GA № 1049628/11.01.2024г., против жалбоподателят, за
допуснато нарушение на чл.140 ал.1 предл.1-во от ЗДвП. Актът е връчен на
същата дата, и в законоустановеният срок няма данни да е постъпило
възражение срещу него.
По този повод в РП- Кърджали, т.о.Момчилград, е била образувана пр.
№ 329/ 2024г. с оглед на деяние по чл.345 ал.2 от ЗДвП, за управление на
МПС, което не е регистрирано по надлежният ред, като същата е прекратена и
с Постановление от 22.02.2024г. е отказано да се образува досъдебно
производство, като е прието, че се касае за малозначителен случай на деяние
по чл.345 ал.2 от ЗДвП.
Прокуратурата е приела, че автомобилът е бил закупен от лицето, и по
време на проверката, респ. управлението, не е бил с поставени
регистрационни табели, и бил без регистрация, като целта на движението е
била да се подгрее двигателят. Поради това е прекратена преписката, и е
отказано образуването на нак.производство деяние по чл.345 ал.2 от НК, и
преписката е изпратена на съответният адм.орган за реализиране на
административно- наказателна отговорност. Няма данни това прокурорско
постановление да е било обжалвано, поради и което се приема, че същото е
влязло в законна сила. В самата преписка са приложени АУАН серия GA №
1049628/11.01.2024г., обяснения от жалбоподателя, както и мотивирана
Резолюция № 24- 0318- М000004/ 12.01.2024г. на Началника на РУ- К.о,
в която е описана горната фактическа обстановка /идентична със тази в
АУАН/, с която е прекратена АНП по така издаденият АУАН.
Въз основа на така посоченото прокурорско постановление и чл.36
3
ал.2 от ЗАНН срещу жалбоподателят е било издадено процесното НП № 20-
0318- 000 048 от 29.02.2024г. на Началник- група в РУ- К.о при ОДМВР-
Кърджали, упълномощен със заповед № 8121з- 1632/ 02.12.2021г., с което за
нарушение по чл.140 ал.1 от Закон за движението по пътищата /ЗДвП/ и на
основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, са наложени административни наказания
„глоба“ в размер на 500 лева, както и с „лишаване от право да управлява
МПС за срок от 12 месеца“, както и са отнети 10 контролни точки.
В обстоятелствената част на обжалваното нак.постановление е
посочено, че същото се издава против жалбоподателя, за това, че като водач на
л.а “ФОЛКСВАГЕН ШАРАН“, с рама № WVW ZZZ 7 MZYV 006769, Белгия,
по път KRZ 3122 на 0км-20 м., в посока на движение от с.Върбен за махала
„Вранево, жалбоподателят управлява посоченият лек автомобил, който не бил
регистриран по надлежният ред и без поставени регистрационни табели на
определените за това места. В Нак. постановление се сочи, че констатираното
нарушение е съставен серия GA № 1049628/11.01.2024г., по чл.140 ал.1 от
ЗДвП, и била образувана проверка по пр. № 329/2024г. на РП- Кърджали
/т.о.Момчилград/ по която е постановен отказ с Постановление от 22.02.2024г.
да се образува Досъдебно производство за извършено престъпление по чл.345
ал.2 от НК. Посочва се също така, че Нак.постановление се издава на
основание чл.36 ал.2 от ЗАНН.
В хода на съдебното производство са разпитани като свидетели
служителите на ЗЖУ- Кърджали /св.А. Попов, св.Ж. А. и св.А. П., които
потвърждават описаната в АУАН фактическа обстановка- при извършена
проверка на посоченото място, дата и час на управляваното от жалбоподателя
МПС са установили, че същото не е регистрирано и е без поставени
рег.табели. Идентификационният номер, описан в акт съставлявал номера на
рамата. Показанията на актосъставителя са прочетени по реда на чл.281 ал.5
вр.чл.281 ал.1 т.3 от НПК вр.чл.84 от ЗАНН.
При така установените факти съдът намира от правна страна
следното:
Съгласно разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗДвП, по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. По силата на чл.175 ал.3 от
4
ЗДвП, наказва се с наказание „лишаване от право да управлява моторно
превозно средство“ за срок от 6 до 12 месеца и с „глоба“ от 200 до 500 лева
водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Следователно,
деянието, за което на жалбоподателя са наложени административни наказания
е обявено от закона за наказуемо.
В конкретният случай съдът счита, че не са допуснати нарушения на
чл. 40 от ЗАНН, във връзка с действията по съставянето на акта за
установяване на административно нарушение и връчването му на
жалбоподателя. На същия е осигурена възможност да се запознае с неговото
съдържание, както и да направи възражения по него. Съставеният АУАН
отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН относно необходимото
съдържание, за визираното нарушение, макар и лаконично, е описано в
достатъчна степен ясно откъм всички, характеризиращи го от обективна
страна признаци, по начин да бъде обезпечено правото на защита на
жалбоподателя в пълен предоставен от закона обем. И най – вече в аспекта да
е в състояние да разбере всички факти от състава на нарушението, за което е
привлечен към административно наказателна отговорност, за да може да
организира защитата си. Още повече, предвид хипотезата на чл.36 ал.2 от
ЗАНН, съставянето на АУАН не е било и необходимо. За пълнота на
изложението е необходимо да бъде отбелязано, че изискванията за съдържание
на АУАН извършеното нарушение да е достатъчно точно описано в него са
изпълнени, въпреки едновременното посочване, че процесният лек автомобил
е без регистрационна табела към момента на неговото управление и в същото
време не е регистриран по надлежния ред, като в тази насока е постоянната
съдебна практика. Съдът приема това описание на нарушението като
съответстващо на неговата правна квалификация по чл.140 ал.1 от ЗДвП,
доколкото в НП ясно е посочено, че управляваното от лицето МПС не е
регистрирано по надлежния ред, като за прецизност и поясняване е вписано
също, че управляваното МПС е без поставени регистрационни табели.
На следващо място, обжалваното наказателно постановление е
издадено от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, като в
процеса на реализиране на отговорността, при издаването му не са допуснати
процесуални нарушения, които да бъдат характеризирани като съществени. В
тази връзка е необходимо да бъде отбелязано за прецизност, че самият
5
наказващ орган с резолюция е прекратило административнонаказателното
производство, започнато на 11.01.2024г. със съставяне на АУАН срещу
жалбоподателя, на основание чл.33 ал.2 от ЗАНН, поради това, че деянието
съставлява престъпление, но въпреки, че конкретни доказателства за това
липсват, налице са такива, че материалите са били изпратени на РП–
Кърджали, по компетентност.
Такова прекратяване на административнонаказателното производство
по отношение на описаното в процесния АУАН нарушение е било необходимо,
поради реализиране на основанието по чл.33 ал.2 от ЗАНН, и конкуренцията
между наказателната и административно наказателната отговорност в аспекта
на спазване на принципа non bis in idem и съобразяване на приоритета на
наказателната отговорност пред административно-наказателната отговорност.
Съдът установи, че всъщност и именно това законосъобразно е приел и
наказващият орган и пристъпвайки към издаване на наказателното
постановление в хипотезата на чл.36 ал.2 от ЗАНН въз основа на
постановление за отказ да се образува ДП, същата към момента на
произнасянето е успешно реализирана и поради липсата на конкуренция с
висящо наказателно производство, административнонаказателното е все пак
реализирано без нарушаване на принципа non bis in idem.
Съдът приема, че липса противоречие при описание на
идентифационният номер на управляваното от жалбоподателя нерегестрирано
и без поставени рег.табели МПС- т.к. наличните доказателства са категорични,
че той е управлявал МПС с описаният в обжалваното НП идентификационен
номер на рамата.
Няма противоречие и между описаното деяние и посочената за
приложима и приложена санкционна норма, тъй като в НП изрично е
отразено, че конкретното управлявано от лицето МПС не е регистрирано по
надлежния ред, съответно ясно е посочено за коя от двете хипотези по чл.175
ал.3 от ЗДвП е реализирана отговорността, а именно тази на чл.175 ал.3
предл.1-во от ЗДвП- управляване на МПС, което не е регистрирано по
надлежния ред.
При преценка в рамките на осъществявания контрол за
законосъобразност на процесното наказателно постановление за описаното в
него деяние, квалифицирано по чл.140 ал.1 от ЗДвП, съдът намира за удачно
6
да отбележи следното относно материалноправните предпоставки за
реализиране на административнонаказателната отговорност, а именно, че
наказващият орган е направил дължимия анализ, но всеки от решаващите
органи следва самостоятелно да прецени наличието на деяние, неговата
обществена опасност, авторството и вината на привлеченото към отговорност
лице, което в пълна степен важи и за съда в рамките на осъществявания
съдебен контрол за законосъобразност. В случая, от материалноправна страна,
преценката на наказващия орган, че извършеното осъществява признаците от
обективна страна на състава на административно нарушение по чл.140 ал.1 от
ЗДвП, както правилно е квалифицирано, доколкото превозното средство не е
било регистрирано по надлежния ред към релевантния момент, в който
действително е осъществено и процесното управление, е правилна. Това
деяние е наказуемо по чл.175 ал.3 предл.1-во от ЗДвП, която е подбрана от
наказващия орган в съответствие с описаните факти, а при преценка на
материалноправните предпоставки за реализиране на отговорността е била
отчетена в необходимата конкретика цялостната фактология по случая и
всички обстоятелства в тяхната взаимовръзка от гледна точка и на
субективния момент. По делото по един безспорен начин се установи, че
описаното в процесното НП моторното превозно средство не е било
регистрирано по надлежния ред и същото е било без регистрационни табели,
поставени на съответното място, а жалбоподателят е бил наясно за тези факти,
но въпреки това е предприел процесното управление. Следователно, липсва
основание за изключване на отговорността в случая за жалбоподателя като
водач на МПС, поради негово незнание, защото най– малко превозното
средство е било и без поставени регистрационни табели, като макар и
самостоятелна форма на нарушение, тази липса е и външна изява на
неизпълнение на задължението за регистрация. Още повече, че
жалбоподателят в хода на проверката сам е потвърдил, че се е придвижил с
МПС, което не е регистрирано и което го е закупил от чужбина, тоест бил е
изначално наясно, че такава не е направена по надлежния ред. Не са налице
условията и за приложението на чл.28 от ЗАНН- няма доказателства за факти,
които да отличават процесния случай с липса въобще или със значително по –
ниска степен на обществена опасност, то деянието, макар и не с интензитета,
присъща за квалифициране като престъпление по чл.345 ал. 2 от НК, е със
степен на обществена опасност, обосноваваща осъществяване на състава на
7
административно нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП, наказуемо по чл.175 ал.3
предл.1 от същия закон. Отговорността на жалбоподателя е реализирана
обосновано и в съответствие с материалния закон, след като не е допуснат
пропуск в дейността на наказващия орган при определяне вида и размера на
всяко от кумулативно предвидените в санкционната норма административни
наказания съобразно установения минимум за всяко от тях, съответно на
направената предшестваща оценка по чл. 27 от ЗАНН на степента на
обществена опасност на деянието и дееца и установените смекчаващи
отговорността обстоятелства.
По изложените съображения, подадената жалба се явява
неоснователна и следва да бъде оставена без уважение, а наказателното
постановление, като обосновано, оттам правилно и законосъобразно –
потвърдено от съда.
При този изход на делото и съгласно нормата на чл.63 „д“ ал.3 от
ЗАНН следва да полза на административно-наказващият орган да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, за която сума следва да
се осъди жалбоподателят.
Така мотивиран, на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 24- 0318- 000048
от 29.02.2024г. на Началник- група в РУ- К.о при ОДМВР- Кърджали, с
което на Ю. Х. Б. с ЕГН- **********, за нарушение по чл.140 ал.1 от Закона
за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, са
наложени административни наказания „глоба“ в размер на 500 лева, и
„лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца“, както и са
отнети 10 контролни точки.
ОСЪЖДА Ю. Х. Б. с ЕГН- **********, ДА ЗАПЛАТИ на ОДМВР-
Кърджали, сумата в размер на 100 лева- юрисконсултско възнаграждение .
Решението подлежи на касационно обжалване Административен съд-
Кърджали в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Момчилград: _______________________
8