Решение по дело №358/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 119
Дата: 9 ноември 2022 г. (в сила от 9 ноември 2022 г.)
Съдия: Сийка Златанова
Дело: 20225440200358
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 август 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 119
гр. Смолян, 09.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на единадесети
октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Сийка Златанова
при участието на секретаря Сирма Купенова
като разгледа докладваното от Сийка Златанова Административно
наказателно дело № 2022*4402003*8 по описа за 2022 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. *9 и сл. от ЗАНН, във връзка с чл. 78, ал. 3 ЗСчет.
Постъпила е жалба от **** „С“, представлявана от МД С срещу Наказателно
постановление № ***1 г. на зам. директора на ****. В жалбата се навеждат доводи за
безвиновна отговорност поради препятствие провеждането по обективни причини на общо
събрание на кооператорите за приемане на ГФО за 2019 г. заради въведеното извънредно
положение в страната. От Съда се иска да бъде отменено обжалваното НП като
незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от законния представител
председателя М С, която поддържа жалбата и моли да бъде отменено обжалваното НП по
изложените в съдебно заседание съображения, счита санкцията за завишена предвид
обстоятелството, че нарушението е допуснато по обективни, независещи от жалбоподателя
причини и поради липсата на парични средства на кооперацията. Твърди се, че не е
проведено събрание на кооператорите по обективни причини. ГФО е публикуван през
септември 2021 г., като към момента на издаване на приложението за допълнение на НП
ГФО е бил обявен в търговския регистър.
За въззиваемия – юр. Х оспорва жалбата като неоснователна. Счита нарушението за
безспорно доказано, моли да бъде потвърдено НП като законосъобрзано и правилно,
претендира за разноските по представения списък.
След преценка на становището на страните, както и на събраните по делото писмени
и гласни доказателства Съдът установи следната фактическа обстановка:
Със заповед № ЗМФ-644/28.08.2020 г. на МФ заместниците на териториалните
директори на НАП са оправомощени да издават наказателни постановления за нарушения
по ЗСч, вкл. и на чл. 74 ЗСч.
1
Във връзка с изискана информация от ИД на НАП за търговците, които не са подали
в срока до 30.09.2020 г. ГФО за 2019 г. в ТР и РЮЛНЦ, от страна на ИД на АВ е
предоставена информация от информационната система на АВ на технически носител
справка за задължените да публикуват ГФО лица, включително и кооперациите. В тази
справка е попаднала и **** „С“, БУЛСТАТ ***, със седалище в гр. ***, представлявана от
МД С.
В тази връзка е изпратена покана изх. № 348/12.02.2021 г. до кооперацията за
явяването на законния представител в 7- дневен срок от поканата за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение за неизпълнение на задължението по чл. 38,
ал. 1, т. 1 и т. 2 ЗСчет. Поканата е връчена на 23.02.2021 г. на председателя на кооперацията.
На 19.02.2021 г. председателят С се явила в Офиса на ТД на НАП в гр. Смолян и в
нейно присъствие свид. Ч. съставила АУАН № F*92*19за това, че ГПК „С“ – предприятие
по смисъла на ЗСч. и търговец по смисъла на ТЗ, като е било длъжно не е публикувало
годишния си финансов отчет за 2019 г., като не го е заявила за вписване и не го е
представила за обявяване в ТР при АВ в законоустановения срок – 30.09.на следващата
година, т.е. до 30.09.2020 г., съгласно § 33 ПЗР на ЗМДВИП. Констатирано е, че ГПК „С“ е
извършвала дейност през 2019 г., съгласно годишната данъчна декларация по чл. 92 ЗПКО и
приложения към нея отчет за дейността и нетните продажби са в размер на 679,9* лв. Към
датата на съставяне на АУАН не е заявен за вписване ГФО на кооперацията и не е
представен за обявяване в ТР. Нарушението е извършено на 01.10.2020 г. в гр. Смолян и е
установено на 14.12.2020 г. – датата, на която НАП е уведомена във връзка с писмото на ЦУ
на НАП. Нарушението е квалифицирано по чл. 38, ал. 1, т. 1 ЗСч.
Актът е връчен на председателя на кооперацията. Същата е възразила, че „поради
извънредната епидемична обстановка не е било възможно да се проведе общо събрание на
кооператорите за приемане на ГФО. ГФО за 2019 г. ще бъде предложен за приемане на
общото събрание, което ще се проведе през 2021 г..
Въз основа на така съставения АУАН, на 30.03.2021 г. е издадено и обжалваното НП
за описаното нарушение, с което на основание чл. 74, ал. 1 ЗСч. на кооперацията е наложена
имуществена санкция в размер на 200 лв..
НП е допълнено с приложение от 22.07.2022, с което е определен 14-дневен срок за
обжалването му, вместо 7- дневен и е дадено указание на нарушителя, че при плащането на
санкцията в 14-дневен срок от връчването, се дължи 80 на сто от нейния размер.
НП и приложението са връчени на жалбоподателя на 03.08.2022 г., а на 09.08.2022 г.
е депозирана и жалбата срещу НП.
ГФО за 2019 г. е обявен в ТР на 0*.10.2021 г., видно от актуалното състояние на
обявените актове на жалбоподателя.
Според годишна данъчна декларация по чл. 92 ЗКПО с вх. № от 19.03.2020 г., за
отчетната 2019 г. кооперацията е декларирала общо приходи в размер на 29378,*8 лв., в т.ч.
от продажби 6 791,9* лв. и разходи в размер на 17 2*4,93 лв. Така финансовият резултат за
годината е положителен в размер на 12 123,6* лв..
От събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства – показанията
на разпитаните свидетели Ч. и Ж. и приложените писмени доказателства – заявление Г2 за
обявяване на ГФО, годишна данъчна декларация по чл. 92 ЗКПО с вх. № от 19.03.2020 г.,
актуално състояние на обявените актове, се потвърждава описаната фактическа обстановка.
Въз основа на така установената фактическа обстановка Съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима и е подадена в преклузивния срок по чл. *9, ал. 2
от ЗАНН. Разгледана по същество е неоснователна.
2
За да породи санкционните си последици на правораздавателен акт, наказателното
постановление трябва да бъде издадено въз основа на законосъобразен акт за нарушение.
При проверка на издадения АУАН съдът не установи съществени нарушения на
процесуалните и материални норми.
Съгласно чл. 6 от ЗАНН административното нарушение се изразява в конкретно
действие или бездействие, което нарушава установения ред на държавното управление,
извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по
административен ред. В случая, от текстуалното описание на нарушението може да се
направи извод какво точно нарушение е установил актосъставителят, тъй като ясно е
посочено в какво се изразява конкретното изпълнително деяние – непубликуване на
годишния финансов отчет за 2019 г. чрез незаявяване за вписване и непредставяне за
обявяване в Търговския регистър на Агенцията по вписване.
По силата на разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 1 ЗСч. Предприятията – търговци по
смисъла на ТЗ са задължени да публикуват годишния финансов отчет, приет от съответния
орган чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър, в срок
до 30 септември на следващата година, като срокът е удължен с § 33 от ПЗР на Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците от него.
Съгласно чл. 1, ал. 2, т. 2 ТЗ търговци са и кооперациите, с изключение на
жилищностроителните кооперации.
Освен това кооперацията – жалбоподател е осъществявала дейност през 2019 г., което
се потвърждава от подадената годишна данъчна декларация по чл. 92 ЗКПО, поради което за
нея не отпада задължението за публикуване на ГФО /арг. от чл. 38, ал. 9, т. 2/.
Съгласно чл. 1*, ал. 4, т. *, предл.второ ЗК общото събрание на кооперацията има
правомощието да приема годишния финансов отчет на кооперацията. Това правомощие е
закрепено и в устава на кооперацията, в чл. 17, ал. 1, т. 7. Както самият законен
представител на кооперацията е признал в обяснението при връчване на акта за нарушение,
такова събрание не е било проведено в рамките на срока по чл. 38, ал. 1, т. 1 ЗСч. –
30.09.2020 г., а е било предвидено приемането на ГФО за 2019 г. на планираното през 2021
г. общо събрание на кооперацията. последното се потвърждава и от актуалното състояние на
обявените актова на кооперацията в ТР, от което е видно, че ГФО за 2019 и ГФО за 2020 г.
са публикувани на една и съща дата – 0*.10.2021 г.
При това положение кооперацията – жалбоподател е задължено по смисъла на чл. 38,
ал. 1, т. 1 ЗСч. да публикува като заяви за вписване и представи за обявяване пред ТР
годишния си финансов отчет за 2019 г. в удължения срок до 30.09.2020 г.. Законодателят е
имал предвид усложнената обстановка във връзка с обявеното извънредно положение в
страната поради пандемията Ковид-19, като е продължил законовоопределения срок за това
от 30.06. на 30.09.2020 г.
Безспорно се установи, че кооперацията като търговец не е изпълнила това свое
задължение и не е заявила за вписване и не е представила за обявяване ГФО в
законовоустановения срок, а е направила това една година по-късно – едва на 0*.10.2021 г..
Тъй като се касае за формално нарушение, на просто извършване чрез бездействие, то
същото е извършено с изтичане на срока за изпълнение на задължението по чл. 38, ал. 1, т. 1
ЗСч, а именно на датата следваща крайния срок. Следователно нарушението правилно е
установено и като време на извършване.
Освен това е доказано и мястото на извършването му – гр. Смолян, където се намира
службата по регистрация на АВ, към която жалбоподателят е могъл да изпълни
задължението си чрез подаване на заявление Г2.
Следователно нарушението е доказано както от обективна, така и от субективна
3
страна.
Разпоредбата на чл. 74, ал. 1 от ЗСч предвижда налагане на отделни наказания за
ръководителя на предприятието и на търговеца, в случай, че не изпълнят задължението да
публикуват ГФО в сроковете по чл. 38 от ЗСч. Съгласно посочената разпоредба, който е
задължен и не публикува финансов отчет в сроковете по чл. 38, се наказва с глоба в размер
от 200 до 3000 лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от 0,1 до 0,*
на сто от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася
непубликуваният финансов отчет, но не по-малко от 200 лв.
Както се посочи, нетните приходи от продажбите на кооперацията през 2019 г.
възлизат на 6 791,9* лв., поради което и наказващият орган е наложил минимално
предвидения размер на имуществената санкция на кооперацията.
Не са налице и условия за приложението на чл. 28 ЗАНН, тъй като нарушението не се
отличава с по-ниска степен на обществена опасност спрямо други такива случаи.
Формалното нарушение е осъществено чрез бездействието на жалбоподателя и за неговата
съставомерност не се изисква настъпване на определен вредоносен резултат. Обявяването
на ГФО е свързано с възможността третите лица в търговския оборот да се запознаят с
финансовата стабилност на кооперацията, което е станало причина за въвеждането на това
законово задължение. С процесното нарушение са засегнати обществените отношения,
свързани с изискването за публичност в дейността на търговските субекти и вярното
представяне на информацията относно търговската им дейност, които отношения се
гарантират с разпоредбите на ЗСч. В този смисъл деянието не представлява маловажен
случай и за него законосъобразно е наложено административно наказание. В този смисъл е и
решение № 68*8 от 20.11.2017 г. по КАНД № 9301/2017 г. по описа на Административен
съд София - град.
При извършената служебна проверка на законосъобразността на обжалваното
наказателно постановление съдът не констатира наличие на допуснати съществени, водещи
до неговата незаконосъобразност и обуславящи неговата отмяна.
От страна на жалбоподателя не се ангажират и доказателства за насрочено в срока
за изпълнение на задължението общо събрание на кооперацията за приемане на ГФО за 2019
г. и за обективна невъзможност за неговото провеждане. Не се ангажират и доказателства за
невъзможност на провеждане на насрочено общо събрание поради липса на кворум или по
други обективни причини. Ноторно известно на съда е обстоятелството, че считано от
13.0*.2020 г. отпаднаха строгите ограничителни мерки и липсваше забрана за струпването
на много хора на едно място. При това положение са отпаднали и обективните препятствия
за провеждане на общо събрание на кооперацията.
АУАН е съставен в предвидения срок по чл. 34, ал. 1, б.„в“ от ЗАНН. При
издаването на НП са вети предвид всички събрани по административно наказателната
преписка доказателства, както и доводите на жалбоподателя и същото е издадено в срока по
чл. 34, ал. 3.
При това положение жалбата е неоснователна, а обжалваното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Въззиваемият е заявил искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в
размер на 1*0 лв., съобразно представения списък на разноски. Съдът счита, че
юрисконсултско възнаграждение следва да бъде присъдено в полза на ТД на НАП в
минималния предвиден размер от 80 лв., тъй като делото не се отличава със значителна
фактическа и правна сложност.
4
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 2, т. *, вр. чл. 78,
ал. 3 ЗСчет и на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, Смолянският районен съд

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ***1 г. на зам. директора на ****,
с което на **** „С“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. ***, ул. „Б“ № *,
представлявано от МД С, за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 ЗСч., е наложена имуществена
санкция в размер на 200 лв. на основание чл. 74. ал. 1 ЗСч.
ОСЪЖДА **** „С“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. ***, ул. „Б“ №
*, представлявано от МД С, да заплати на **** юрисконсултско възнаграждение в размер на
80 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд - Смолян по реда на гл. 12 от АПК, на касационните
основания, предвидени в НПК.
Решението да се съобщи на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5