Решение по дело №853/2015 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 339
Дата: 15 октомври 2015 г. (в сила от 23 февруари 2016 г.)
Съдия: Мариана Колева Гунчева
Дело: 20155140100853
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 юни 2015 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

15.10.2015г.

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски районен

съд                 

 

състав

 

На

16.09.

                                       Година

2015

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                         Председател

Мариана Гунчева

 

                                                Членове

 

 

                                        Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Р.Д.

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Съдия Гунчева

 

 

Гр.д.

дело номер

853

по описа за

2015

година.

 

            Предявен е иск по чл.422 от ГПК.

            В исковата си молба ищецът „Ек-Пласт“ООД гр.Пловдив сочи, че на 15.08.2009г. сключили с ответника договор за изработка, по силата на който ответникът им възложил да изработят и монтират ПВЦ и алуминиева дограма с остъкляване от стъклопакет и/или ПДЧ пълнеж, на обща стойност 33 024 лева с ДДС. Твърди, че всичко договорено било изработено и монтирано от ищеца  на обекти в ОУ „Паисий Халендарски“  с.Цалапица, обл.Пловдив, ОУ „Христо  Ботев“ с.Брестовица, обл.Пловдив и ОУ „Пенчо Славейков“ с. Белащица, обл.Пловдив. Всички монтажи били окончателно завършени към 12.09.2012г.  – преди започване на учебната година. Въпреки многократните покани ответникът не подписал приемо-предавателни протоколи, но и не оспорвал изпълнението на договора. В изпълнение на договора ищецът издал две фактури:

-фактура №166/17.08.2012г., обективираща направено от  длъжника авансово плащане в размер на 15 000 лева, която фактура била изцяло заплатена;

-фактура №168/21.09.2012г. на обща стойност 18 024.00 лева, по която било направено едно частично плащане на 09.11.2012г. в размер на 9 012.00 лева.

            Остатъкът от 9 012.00 лева по фактура №168/21.09.2012г. бил дължим.

            На 01.08.2014г. изпратил на длъжника документ за потвърждение на разчети, в който „Пътно поддържане-Кърджали“ЕООД потвърдил дължимостта на сумата 9 012 лева , но не изпълнил това свое задължение. Това наложило да подаде заявление по чл. 410 от ГПК при РС-Кърджали , въз основа на което била образувано гр.д. №600/2015г. по описа на КРС и издадена заповед за изпълнение и изпълнителен лист за сумата от 9 012.00лева-главница, 2 285.01 лева – мораторна лихва, законна лихва върху главницата и разноски по делото. Дружеството-ответник подало в срок възражение за недължимост на сумата, което обуславяло правния интерес от предявяване на настоящия иск.

            Моли съда да постанови решение, с което да признае за установено по отношение на ответника, че дължи на ищеца заплащане на следните суми: 9 012.00 лева – съставляваща дължима и незаплатена сума по сключен между страните договор от 15.08.2009г. за изработка и монтаж на дограма, подобно описана по детайли и място на монтаж в обстоятелствената част на исковата молба, сумата от 2 285.01 лева – мораторна лихва върху неизплатената главница за периода от 10.11.2012г. до 08.05.2015г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от 08.05.2015г. –датата на подаване на заявлението по чл. 410 от ГПК в съда до окончателното й изплащане. Претендира разноските в заповедното и в настоящото исково производство.

            Ответникът в представения по делото отговор признава , че на ищеца е било възложено да извърши процесните дейности , както и че му дължал сумата от 9 012 лева.

            Съдът, като обсъди доказателствата приема за установено от фактическа и правна страна следното:

            От договор-поръчка от 15.08.2012г., сключен между „Ек-пласт“ООД в качеството на изпълнител и „Пътно поддържане-Кърджали“ ЕООД в качеството на възложител, се установява, че възложителят е възложил на изпълнителя да изработи  и монтира ПВЦ витрини, алуминиеви врати и стъклопакети  на обща стойност 33 024 лева  с ДДС. Изпълнителят се  задължил да изпълни поръчката до края на 2012г. . Страните са се договорили възложителят да изплати половината от стойността на поръчката в размер на 15 000 лева при подписване на договора, а останалата сума да се заплати при извършване на монтажа. В т.6 страните са се договорили , че рекламации се правят в деня на приемане на поръчката.

 От показанията на разпитаните по делото свидетели К.Й.К.-съдружник в ищцовото дружество  и Я.Й. С. –монтажник в ищцовото дружество се установява, че всички модули от сключения договор били монтирани в съответните училища през месец септември 2012г. преди началото на учебната година. Директорите на училищата приели обектите и дори идвали с комисии , назначени от кметове и тези, които отговаряли за просветата. Нямало забележки към монтираното. Имало и представител на ответното дружество, който също нямал възражения. Искали да се съставят приемо-предавателни протоколи , но ответникът въртял нещата и не искал да се състави такъв под предлог , че имало и други училища да се правят.

            От заключението на вещото лице по назначената съдебно-счетоводна експертиза се установява, че по процесния договор са издадени от ищеца две фактури: фактура №166/17.08.2012г. на стойност 15 000 лева с ДДС, която е изцяло платена от ответника и фактура № 168/21.09.2012г. на стойност 18 024.00 лева с ДДС, по която на 09.11.2012г. било извършено частично плащане от ответника в размер на сумата от 9 012.00 лева. Неплатеният остатък по тази фактура възлизал на  9 012.00 лева. От заключението на вещото лице се установява също така, че процесните фактури са осчетоводени  по надлежния ред в счетоводството на ответника и са включени в дневника за покупки. По справка-декларация за ДДС за съответния данъчен период  ответникът се бил възползвал от правото на приспадане на данъчен кредит по процесните фактури. Установява се също така, че  мораторната лихва за забава върху неизплатената главница за периода от 10.11.2012г. до 08.05.2015г. възлиза на сумата 2 279.98 лева.  

            При така установената фактическа обстановка , съдът намира предявения иск по чл.422 от ГПК във вр. с чл.258 и сл. от ЗЗД за основателен и доказан. Установи , че между страните е бил сключен договор за изработка, по който ищецът в качеството на изпълнител е изработил и монтирал  в началото на м.септември 2012г. договорените работи, а ответникът ги е приел без възражения. Установи се , че въз основа на сключения договор били издадени две фактури: фактура №166/17.08.2012г. на стойност 15 000 лева с ДДС, която е изцяло платена от ответника и фактура № 168/21.09.2012г. на стойност 18 024.00 лева с ДДС, по която на 09.11.2012г. било извършено частично плащане от ответника в размер на сумата от 9 012.00 лева, като е останала да се дължи процесната сума от 9 012.00 лева. Ответникът не представи доказателства същата да е платена , поради което следва да се постанови решение, с което да се признае за установено наличието на вземане от страна на ищеца спрямо ответника за процесната сума, представляваща незаплатения остатък от договорената цена за изработените и монтирани ПВЦ модули.  Що се отнася до иска по чл. 86 от ЗЗД относно претенцията за мораторни лихви върху неизплатената главница за периода от 10.11.2012г. до 08.05.2015г. в размер на сумата от 2 285.01 лева, съдът намира същия за основателен , но завишен по размер, тъй като от неоспореното заключение на вещото лице  се установи , че размера на мораторните лихви възлиза на 2 279.98 лева , до който размер искът следва да се уважи, а в останалата му част и до пълния предявен размер от 2 285.01 лева искът следва да се отхвърли като неоснователен и недоказан.

            При този изход на делото, следва ответникът да заплати на ищеца направените в настоящото производство разноски съразмерно уважената част от исковете,  в общ размер от 780.17 лева.

            Водим от изложеното, съдът

 

 

                                                                       Р  Е  Ш  И  :

 

 

ПРИЗНАВА за установено по отношение на „Пътно поддържане - Кърджали”ЕООД с ЕИК *** със седалище и адрес на управление ***, че дължи на кредитора „ЕК-ПЛАСТ” ООД с ЕИК *** със седалище и адрес на управление *** със законен представител  Е.Г.К., представляван от адв. С.С.И. ***,   заплащане на следните суми: сумата 9 012.00лв.-главница, представляваща дължим и неизплатен остатък по сключен договор-поръчка от 15.08.2012г. за изработка и монтаж на ПВЦ витрини, алуминиеви врати, стъклопакет и остъкление по фактура № 168/21.09.2012г., 2 279.98 лева - лихва за забава за периода от 10.11.2012г. до 08.05.2015г., ведно със законната лихва върху главницата считано от датата на подаване на заявлението в съда-08.05.2015г. до изплащане на сумата, за които суми е издадена заповед №79/11.05.2015г. по ч.гр.д. № 600/2015г. по описа на КРС, като ОТХВЪРЛЯ  иска по чл. 86 от ЗЗД относно мораторните лихви в останалата му част и за разликата до пълния предявен размер от 2 285.01 лева , като неоснователен и недоказан

ОСЪЖДА „Пътно поддържане - Кърджали”ЕООД с ЕИК *** със седалище и адрес на управление ***, да ЗАПЛАТИ  на  „ЕК-ПЛАСТ” ООД с ЕИК *** със седалище и адрес на управление *** със законен представител  Е.Г.К., представляван от адв. С.С.И. с адрес ***,   направените разноски за дължима държавна такса по ч.гр.д. № 600/2015г. по описа на КРС в размер на сумата от 225.84 лева.

ОСЪЖДА „Пътно поддържане - Кърджали”ЕООД с ЕИК *** със седалище и адрес на управление ***, да ЗАПЛАТИ  на  „ЕК-ПЛАСТ” ООД с ЕИК *** със седалище и адрес на управление *** със законен представител  Е.Г.К., представляван от адв. С.С.И. с адрес ***,  тел. ***  направените разноски в настоящото исково производство по гр.д. № 853/2015г. по описа на КРС съразмерно уважената част от исковете, в размер на сумата от 780.17 лева.

Решението подлежи на обжалване пред КОС в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

 

 

                                                                       Районен съдия: