№ 719
гр. В., 01.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – В., 35 СЪСТАВ, в публично заседание на тридесети
януари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Мирослава Данева
при участието на секретаря Йоанна Г. Трендафилова
като разгледа докладваното от Мирослава Данева Гражданско дело №
20233110115725 по описа за 2023 година
и като съобрази материалите по делото, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството по делото е образувано по повод искова молба от
ищеца В. Р. Р. ЕГН **********, с адрес: гр. В., ж.к. „М." **** срещу ответника "О.
Е." АД ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. С., п.к. 1784 р-н М. бул. Ц.
Ш. ***** с която съдът е сезиран с кумулативно съединени осъдителни искове с
правно основание чл.262 и чл.264 от КТ и чл.86 от ЗЗД за осъждане на ответното
дружество да заплати на ищеца следните суми, а именно:
- сумата в размер на 6668,66 лв. , представляваща дължимо, но
незаплатено възнаграждение за положен извънреден труд в работни и почивни дни и в
дни, обявени за официални празници, за периода от 15.11.2021 год. до 02.06.2023 год.,
ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на предявяване на
исковата молба в съда - 04.12.2023 год. до окончателното й плащане;
- сумата в размер на 946,44 лв. , представляваща сбор от обезщетението за
забава в размер на законната лихва за периода от 31.12.2021 год. до 03.12.2023 год.,
върху дължимото и незаплатеното възнаграждение за положен извънреден труд в
работни и почивни дни и в дни, обявени за официални празници, за периода от
15.11.2021 год. до 02.06.2023 год., като обезщетението за забава е изчислено от деня,
следващ деня, в който е следвало да се заплати всяка месечна сума за извънреден труд
до 03.12.2023 г. - денят, предхождащ завеждането на исковата молба в съда.
Претендират се направените по делото разноски.
Ищецът основава исковата си претенция на следните фактически
твърдения, изложени в обстоятелствената част на исковата молба:
Ищецът излага, че по силата на трудов договор № 518/21.10.2021 год.,
сключен с ответното дружество „О. Е." АД, е назначен на длъжност „куриер" със срок
на изпитване 6 месеца в полза на работодателя, на осемчасов работен ден.
Съгласно раздел IV, т.4.1. от трудовия договор му се дължи основно
1
месечно трудово възнаграждение в размер на 650 лева, а съгласно т.4.2. му се дължи и
допълнително трудово възнаграждение за всяка пълна година трудов стаж в размер на
0.6 % за всяка прослужена година. Съгласно т. 4.3 възнаграждението е платимо
месечно до 30-число на месеца, следващ месеца, за който се отнася.
Ищъцът твърди, че е постъпил на работа на 25.10.2021 г. В шестмесечния
изпитателен срок, който е изтекъл на 25.04.2022 г., договорът не е бил прекратен от
работодателя, поради което и на основание чл. 6.1 от него, същия е станал безсрочен.
От 01.04.2022 г. с оглед промяната на минималната работна заплата от
650 лева на 710 лева и трудовото възнаграждение на ищеца е станало 710 лева
месечно. Съгласно допълнително споразумение към трудов договор № 518/25.10.2021
г., сключено на 30.12.2022 г., считано от 01.01.2023 г., основното трудово
възнаграждение се промени на 780 лева месечно.
Сочи се, че трудовото му правоотношение е прекратено със заповед
№70/18.08.2023 г, считано от 18.08.2023 г.
Работното място на ищеца за целия период на трудовия му договор е било
в Разпределителен център на дружеството-работодател в град В., който се намира на
адрес: В., ул., Ц. Т." № 11.
Ищецът твърди, че за целия период на действие на трудовия договор,
работодателят му е заплащал единствено и само трудовото възнаграждение,
посоченото в трудовия договор и допълнителното споразумение към него, без оглед на
реалното време, което е работил. Работното му време е разпределено в петдневна
работна седмица и се отчита подневно.
За периода на действие на трудовия му договор всеки работен ден ищецът
реално е работил един час повече над установеното му работно време по трудов
договор, тъй като не е ползвал почивка. Това е наложено от създадената организация
на работа от работодателя, поради което е работил по разпореждане или със знанието
и без противопоставянето на работодателя му, което реално отработено време в повече
представлява извънреден труд, който не му е заплатен.
Отделно от това е работил през почивни дни/събота/ и през дни на
официални празници по указание или със знанието и без противопоставянето на
работодателя му, който извънреден труд също не му е заплатен.
Отработените часове над установеното му работно време са отразени от
работодателя в ползвания от него специализиран софтуер- Ultima version: 1.3.95, като
до отчета на работното време се стига по следния начин: Система- Календар-
Служители справки, разпечатки, вписаният там 1 час почивка реално не е ползван и
през това време ищецът е работил.
Да работи извън установеното му работно време се е налагало поради
установеното му в длъжностната характеристика основно задължение да извършва
навременна и качествена доставка на пратки до крайни клиенти и свързаната с това
отговорност за несвоевременно предаване на пратките, както и с оглед задължението
му да получава парични средства от клиенти, които е задължен да отчита ежедневно
след приключване на работната смяна.
Работодателят извършва търговия, чрез електронен магазин ozone.bg. В
Разпределителен център - В. ежедневно с изключение на неделя от 8:30 часа, се чака
доставянето на стоките, поръчани от клиентите от Централен склад на дружеството,
находящ се в С., чрез куриерските фирми Еконт и Speedy.
Пратките се разпределят от друг служител на дружеството според
предварително зададени зони на град В., които се обслужват от различни куриери.
След което всеки куриер маркира предоставените му за деня пратки по реда на разнос,
който ред се отразява автоматично в ползваната от ответното дружество
специализирана програма - Ultima-транспорт version: 1.3.95, Слотове за доставка, РЦ
2
В., разпечатки от която представям за някои от дните.
Програмата автоматично задава времето, за което трябва да бъде
доставена съответната пратка на съответния адрес, спазването, на което се следи
посредством GPS по договор с „Джи Пи Ес България" АД, С.. Доставките се
извършват с автомобили със следните регистрационни номера: ****, като за всеки от
тях се попълва пътна книжка с начален час на тръгване на автомобила, краен час на
преустановяваване на движението, изминат пробег за деня и др., а „Джи Пи Ес
България" АД предоставя пътните листи, съдържащи подробна информация за времето
на движение, престой, посетени адреси и пр.
Заложеното време за доставка на пратките на съответните адреси за деня
е такова, че не позволява ползването на регламентираната обедна почивка, която би
следвало да е между 13.00 и 13.30 часа т.е. куриерите реално работят през обедната си
почивка, по разпореждане на работодателя съгласно посоченото им време за доставка
на пратките за деня. В тази връзка въпреки, че в програмата е заложена обедна
почивка от 30 минути, работодателят неоснователно отразява в програмата за
отчитане на работното време обедна почивка от 1 час, каквато напрактика няма.
След доставянето и на последната пратка, куриерът е длъжен да се върне
в Разпределителния център и да отчете, получените за пратките парични средства за
деня на отговорния за това служител.
Често времето за разнос се забавя по независещи от ищеца причини,
продължава след установеното му работно време, както и отчета на парите изисква
допълнително време.
Общо за периода 15 ноември 2021 г. - 02 юни 2023г. - неизплатените
възнаграждения, за положен по разпореждане и със знанието и без
противопоставянето на работодателя извънреден труд, са в размер на 6668,66 лв.
Общата претендирана сума за лихви за процесния период е в размер на
946,44 лева.
С оглед на горното се сезира съда с искане да постанови съдебно решение
, с което да уважи предявената искова претенция, както и да се присъдят сторените по
делото разноски.
Посочва се следната банкова сметка за заплащане на дължимата на ищеца
сума, а именно: *****, открита в Банка ДСК ЕАД, BIC: STSABGSF.
Ответникът "О. Е." АД ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление: гр. С., п.к. 1784 р-н М. бул. Ц. Ш. № 115Г, ет. 3, в срока по чл. 131 от
ГПК, е депозирал отговор на исковата молба , в което се оспорва предявения иск по
основание и размер.
Ответникът не оспорва обстоятелството, че ищецът В. Р. е бил назначен
на трудов договор и длъжностна характеристика и анекси, съгласно приложените към
исковата молба, с описаните в тях права и задължения.
Не се оспорва, че работното място на ищеца е било в разпределителен
център с адрес в гр. В., ул. Ц. Т. 11.
Оспорват се всички останали твърдения, изложени в обстоятелствената
част на исковата молба.
Твърди се, че трудовото досие на ищеца не налага отчетност на работата,
нито разписване на график.
Излага се, че е невярно твърдението на ищеца, че Отработените часове
над установеното му работно време са отразени от работодателя в ползвания от него
специализиран софтуер – Ultima version:1.3.95. Сочи се, че това отразяване на
работните часове всъщност представлява едностранно и свободно вписване на
информация от страна на служителя в софтуера, използван от ответника. Тези часове
3
представляват единствено едностранно и свободно попълване на произволна
информация от страна на ищеца, каквато информация може свободно всеки
потребител в системата да попълни, без да е необходимо тази информация да бъде
одобрена от работодателя преди да се публикува.
Ответникът твърди, че не се изисква работен график, поради това, че е
служителят е на твърда заплата, а не на ставка и поради тази причина вписванията на
информация от ищеца в софтуера на ответника не е контролирана и не са налице
одобрения или корекции.
В нито един от документите не е налице задължение за работа в почивни
дни, противно на твърденията на ищеца.
Вследствие на изложеното се моли за отхвърляне на предявените искове
като неоснователни, както и да се присъдят сторените съдебно-деловодни разноски.
СЪДЪТ, след като взе предвид представените по делото доказателства –
по отделно и в тяхната съвкупност, съобрази становищата на страните и нормативните
актове, регламентиращи процесните отношения, намира за установено следното от
фактическа страна:
По делото е прието за безспорно и ненуждаещо се от доказване, че между
страните е съществувало трудово правоотношение в процесния период, по което
ищецът е заемал посочената в исковата молба длъжност, като ищецът В. Р. е бил
назначен на трудов договор и длъжностна характеристика и анекси, съгласно
приложените към исковата молба, с описаните в тях права и задължения; че работното
място на ищеца е било в разпределителен център с адрес в гр. В., ул. Ц. Т. 11, на
основание чл. 146, ал. 1, т. 3 и 4 от ГПК, което се установява от приобщения по делото
доказателствен материал.
Представен е по делото Трудов договор № 518/21.10.2021г., сключен
между страните по спора, по силата на който ищецът е заемал длъжността „куриер“, с
място на работа всички обекти на ответното дружество, като местонахождението се
определя от потребностите на работата. Уговорено е основно трудово възнаграждение
от 650,00 лева, , както и допълнително трудово възнаграждение за всяка година пълен
трудо стаж. Съгласно чл.5.1 от договора, работното време се определя на осемчасов
работен ден.
Представена е Справка за приети уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ изх.
№ 22388213477574/21.10.2021 г. на НАП относно процесния трудов договор.
Приобщена по делото е длъжностна характеристика на заеманата от
ищеца длъжност „куриер“ при ответното дружество. От длъжностната характеристика
на ищеца е видно, че той е материално отговорно лице за предоставените му за разнос
пратки, като изрично са му възложени следните задължения: да доставя пратки до
крайни клиенти, комуникира с тях за уточнение на час и адрес на доставката; да
получава парични средства от клиенти за доставените пратки и ги отчита във
финасовия отдел на фирмата след приключване на работната смяна; приема да
изпълнява ролята на материално отговорно лице; да носи отговорност при настъпили
вреди от загуба, неточно или несвоевременно предаване на пратките и неправилно
съхранение по време на транспортирането им.; ежедневно да проверява техническото
състояние на автомобила, зарежда с гориво, ежедневно попълва пътни книжки; да
спазва графика и работното време, определно от ръководител.
Представено е Допълнително споразумение от 30.12.2022г. към Трудов
договор № 518/21.10.2021г., с което е увеличено основното трудово възнаграждение на
ищеца, считано от 01.01.2023г. на 780,00 лв.
Със Заповед № 70/18.08.2023г. е прекратено трудовото правоотношение
на ищеца Веселин Р. Р. с ответното дружество „О. Е." АД , считано от 18.08.2023 г. ,
по взаимно съгласие на страните.
4
Приобщени по делото са Месечни разпечатки от програмата Ultima,
отчитаща работното време за периода от м. 11.2021 г. до м. 06.2023 г., Разпечатки от
програмата Ultima-транспорт version: 1.3.95, Слотове за доставка на РЦ -В. за 02.08.
2023г. и 24 май 2023 г.
Представено е извлечение от трудова книжка - стр.11, от което се
установява промяната в размера на получаваното от ищеца трудово възнаграждение от
650,00 лв. до 780,00 лв.
Приети по делото са представени с писмо с вх.№ 60422/24.07.2024г. от
„Джи Пи ЕС България“ АД, писмени документи: пътни листи и изготвяне на отчети,
съдържащи подробни данни за движението, престоя, пробега, водача и адресите на
престой на автомобили с рег.номера ***** по данни за периода от 15.11.2021г. до
032.06.2023г., вкл. по договор с „Озон Ентъртеймънт“ АД.
Приети по делото са представените с молба с вх.№60863/26.07.2024г. от
„Спиди“ АД заверени копия на товарителници с подател от „О. Е." АД - С. и
получател „О. Е." АД -В. за периода от 15.11.2021 г. до 02.06.2023 г.
Приобщени по делото са заверени преписи от документи, обективиращи
Дата и час на влизане и излизане в обект Разпределителен център - В., „О. Е." АД на
адрес: В., ул., Ц. Т." № 11 за периода от 15.11.2021 г. до 02.06.2023 г.
Приети по делото са ежедневни финансови отчети за куриер В. Р. за
периода от 15.11.2021. г. до 02.06.2023 г. с посочване на дата и час на приключване на
документите и автор/лице, което ги е приключило; ежедневни манифести за куриер В.
Р. за периода 15.11.2021 г. до 02.06.2023 г. с посочване на дата и час на приключване на
документите и автор/лице, което ги е приключило.
По делото са събрани гласни доказателства посредством разпит на водени
от ищеца свидетели Д. И. М. и С. В. В..
Видно от показанията на св. Д. И. М., родена 1970г., същата е заемала
длъжността „организатор дейности“, както и е била отговорник - МОЛ за
Разпределителен център – В., като е отговаряла за куриерите, освен за пратките и
паричните средства, правила е график на куриерите, за да може да протича гладко
процеса на работа във В. за периода 05.11.2021г.-18.08.2023г.вкл. От показанията на
свидетелката се установява, че в Разпределителен център – В. се е работило шест дни
в седмицата - от понеделник до събота, както и на официални празници, с малки
изключения. Работният ден на всички служители започва от 8:30 часа, за да чакат
доставянето на палетите от ответното дружество, които се доставят обичайно до 9:00
часа от куриерски фирми Еконт и Спиди. Св. М., като „организатор" и материално
отговорно лице /МОЛ/ на целия център е тази, която задължително получава палетите
и ги разпределя на куриерите. Работният ден завършва с връщане в РЦ на
недоставените пратки и отчитането на парите от доставките за деня, което се извършва
всеки ден отново на св. Д. М., като МОЛ. Същата приключва отчета в софтуерната
програма на работодателя, след което всички служители си тръгват, като заключват
офиса, като часът за това се отразява в приетите по делото и неоспорени справки от
охранителното дружество, наето от работодателя - СОД Спартак. В открито съдебно
заседание св. М. излага, че тя е правила ежедневно в програмата Ултима на ответното
дружество по указание на прекия й ръководител - Д. Г., като е отразявала
действителното отработено време на куриерите. Същото се е проверявало от Д. Г., като
свидетелката не можела да го променя след приключване на календарния месец, което
се установява и от неоспорената съдебно-техническа експертиза. Съдът кредитира
показанията на свидетелката Д.М., въпреки заинтересоваността й от изхода на делото
по смисъла на чл. 172 ГПК, доколкото същата сочи, че има заведено дело срещу
ответника за заплащане на извънреден труд, като логични, последователни, основани
на непосредствени впечатления и кореспондиращи на съвкупния събран по делото
доказателствен материал.
5
Видно от приложената длъжностна характеристика на св. Д. М. в
задълженията на същата влиза и изготвяне на работния график на куриерите.
По делото е приета електронна кореспонденция, вкл. по имейли,
неоспорени от ответника, между Д. Г. и св. Д. М., в която първата дава изрични
указания и за работа в почивни дни и официални празници и за начина на отчитане на
работните часове.
Видно от показанията на св. С. В. В., роден 1999г., същият е заемал
длъжността „куриер“ при ответното дружество за периода от м.11.2021г. до м.04.2023г.
Свидетелят излага, че мястото на работа на куриерите, включително и на ищеца, е
било в Разпределителен център – В., на адрес: гр.В. ул. Ц. Т. 11. Получавани се пратки
от гр.С. за „Озон.бг“, които е следвало да бъдат разнесени на съответните адреси.
Куриерите са получавали пратки от понеделник до събота, с изключение на неделя,
като пратките е следвало да бъдат разнесени от куриерите същия ден. Свидетелят
Витанов сочи, че куриерите, в т.ч. и ищецът не са могли да ползват обедна почивка,
тъй като им са зададени интервали от време между доставките които трябва да спазват
и които са от порядъка на 6-8 минути. Ако не бъдат спазени се носи отговорност пред
работодателя. На куриерите се е налагало да работят извънредно време, особено по
време на провежданите кампании, основно през месец ноември, декември и април, в
които периоди е имало повече пратки и се е работило повече. Съдът кредитира
показанията на свидетеля С.Витанов, въпреки заинтересоваността му от изхода на
делото по смисъла на чл. 172 ГПК, доколкото същият има заведено дело срещу
ответника за заплащане на извънреден труд, като логични, последователни, основани
на непосредствени впечатления и кореспондиращи на съвкупния събран по делото
доказателствен материал.
За изясняване на фактическата страна на спора са ангажирани специални
знания, посредством назначена съдебно-техническа експертиза и съдебно-счетоводна
експертиза.
От заключението на вещото лице В. Г. З. по приетата по делото съдебно-
техническа експертиза, което съдът кредитира изцяло, като обективно, обосновано, се
установява, че вписванията, извършени по приложените от ищеца справки за
работното време могат да бъдат извършвани само от акаунти с разрешен достъп до
смените в програмата. Вписванията са извършвани от лицата Д. И. М. и Д. В. Г..
Акаунтът на В. Р. е създаден на 10.10.2021 г. от служителя П. Д. С.. В предоставената
от ответника справка няма данни да е даден достъп до работното време към акаунта на
В. Р.. Към процесния период в предоставения ми файл се вижда , че в програмата е
заложен един час за обедна почивка, а в менюто „Слотове за доставка в О. Е. АД РЦ
В." са заложени 30 мин, като почивката започва в 13:00 часа. Промяната на времето за
почивка може да се извършва от системните администратори и не е предмет на
настройка от Мениджър РЦ В. и Директор Логистика. В почти всички от слотовете за
доставка се вижда, че има извъшени доставки в обявеното време за почивка 13:00-
13:30.
От заключението на вещото лице Е. Й. Т. по приетата по делото съдебно-
счетоводна експертиза, което съдът кредитира изцяло, като обективно, обосновано, се
установява, че за исковия период е бил положен от ищеца извънреден труд, който
възлиза на сумата в размера на 6676,47 лв. Лихвата за забава върху така изчислената
сума за процесния период на начисляване е в размер на 947,31 лв.
Предвид така установеното от фактическа страна, СЪДЪТ възприе
следните изводи от правна страна:
Досежно предявените искове с правно основание чл.143 ал.1 вр. чл.150
вр. чл. 262 и чл.264 от КТ:
За успешното провеждане на предявената искова претенция в тежест на
ищеца е да установи , в условията на пълно и главно доказване, следните
6
правнорелевантни факти, от които се ползва: фактът на възникване на трудово
правоотношение с ответното дружество за процесия период; полагане на извънреден
труд в работни и почивни дни и в дни, обявени за официални празници, в исковия
период - от 15.11.2021 год. до 02.06.2023 год.; размера на претендираното
възнаграждение за положения извънреден труд; както и че е настъпил падеж на
задължението за плащане на допълнителното възнаграждение за труда и размер на
обезщетението за забава.
От своя страна в тежест на ответника по делото е установи евентуално
наведените от него положителни факти, от които черпи благоприятни за себе правни
последици - да докаже положителни правоизключващи и правопогасяващи факти, на
които основава възраженията си, в това число, че ищецът не е полагал извънреден труд
в исковия период и в частност точното във времево и количествено отношение
изпълнение на задължението си за плащане на допълнителни трудови възнаграждения
през посочения от ищеца период и в уговорения и дължим размер, в случай че
последния докаже тяхната дължимост.
Не се спори между страните по отношение на факта, че същите са били
валидно обвързани в трудово правоотношение, по силата на което ищецът е заемал
длъжността „куриер“, както и че работното място на ищеца е било в разпределителен
център с адрес в гр. В., ул. Ц. Т. 11. Със заповед № 70/18.08.2023г. трудовото
правоотношение на ищеца е прекратено.
Не е спорно, че в процесния период от 15.11.2021 год. до 02.06.2023 год.
ищецът реално е полагал труд при работодателя. Спорно е, дали в посочения период
ищецът е полагал извънреден труд по смисъла на закона.
Съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 1 КТ , извънреден е трудът, който се
полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя
или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за
него работно време. Разпоредбата на чл.150 от КТ регламентира, че за положен
извънреден труд се заплаща трудово възнаграждение в увеличен размер, съгласно чл.
262 от КТ. Съгласно чл.264 от КТ, за работа през дните на официалните празници,
независимо дали представлява извънреден труд или не, на работника или служителя се
заплаща според уговореното, но не по-малко от удвоения размер на трудовото му
възнаграждение.
По силата на уговореното между страните в т. 5.1 от трудовия договор от
21.10.2021 г. работното време на ищеца се определя на осемчасов работен ден.
От разпитаните по делото свидетели Д. М. и С. В. В. се установи, че в
Разпределителен център - В. се е работило шест дни от седмицата - от понеделник до
събота, както и на официални празници, с малки изключения. Работният ден на всички
служители започва от 8:30 часа, за да чакат доставянето на палетите от ответното
дружество, които се доставят обичайно до 9:00 часа от куриерски фирми Еконт и
Спиди. Св. М., като „организатор" и материално отговорно лице на целия център е
тази, която задължително получава палетите и ги разпределя на куриерите. Работният
ден завършва с връщане в Разпределителен център - В. на недоставените пратки и
отчитането на парите от доставките за деня, което се извършва всеки ден отново на св.
Д. М., като МОЛ. Същата приключва отчета в софтуерната програма на работодателя,
след което всички служители си тръгват, като заключват офиса, като часът за това се
отразява в приетите по делото и неоспорени справки от охранителното дружество,
наето от работодателя -СОД Спартак.
Видно от приложената длъжностна характеристика на св. М. в
задълженията на същата влиза и изготвяне на работния график на куриерите.
Разпитана, като свидетел в открито съдебно заседание св. М. установи, че
това тя е правила ежедневно в програмата Ултима на ответното дружество по указание
на прекия и ръководител - Д. Г., като е отразявала действителното отработено време на
7
куриерите. Същото се е проверявало от Д.Г., като свидетелката не можела да го
променя след приключване на календарния месец, което се установява и от
неоспорената СТЕ.
По делото е приета електронна кореспонденция вкл. по имейли,
неоспорени от ответника, между Д. Г. и св. Д. М., в която първата дава изрични
указания и за работа в почивни дни и официални празници и за начина на отчитане на
работните часове.
По делото са приложени на хартиен носител изготвените в електронен
вариант от св.М. справки за реално отработеното време на куриерите. Същите са част
от програмата, ползвана от работодателя, при извършваната от него дейност, за което
спор няма и е признато в отговора на исковата молба.
Ответното дружество оспори справките единствено с твърдения, че са
съставяни от ищеца, както и че всеки свободно и произволно можел да въвежда данни
там, които не обвързват работодателя. Тези твърдения по категоричен начин се
опровергаха, както от горепосочените доказателства, така и от поисканата от самия
ответник СТЕ.
Съгласно приетата по делото СТЕ, неоспорена от страните, вписванията,
извършени по приложените от ищеца справки за работното време могат да бъдат
извършвани само от акаунти с разрешен достъп до смените в програмата. Конкретните
вписвания по справките са извършвани от Д. М., която разпитана като свидетел
потвърди, че тя извършва вписванията по указания на работодателя, а вписванията се
контролират от прекия й ръководител Д. Г., която е „мениджър логистика". Че това
задължение има свидетелката се потвърждава и от приложената и длъжностна
характеристика, подписана от работодателя. Съгласно СТЕ вписвания са извършвани и
от Д. Г., която съгласно приетата справка от НАП действително е на длъжност
„мениджър логистика". Съгласно СТЕ всички корекции са извършвани най-късно до
последния ден на месеца, за който се отнасят.
С оглед гореизложеното от съвкупната преценка на горепосочените
доказателства се установява по безспорен начин, че приложените по делото справки за
работното време на ищеца са изгответни от служител, на който изрично е възложено
това по длъжностна характеристика и за изпълнението на което е даден, изричен
достъп от работодателя до тази част от програмата му. Вписванията са контролирани
от друг служител на работодателя на висша длъжност „мениджър логистика"-Д. Г.,
която е и пряк ръководител на Разпределителен център – В., т.е. със знанието,
разпореждането и по изричните указания на работодателя.
Тези изводи и доказателства кореспондират и с приетите по делото и
неоспорени документи от Спиди и Еконт за получени пратки в Разпределителен
център - В., съдържащи точен ден и час на получаване. От същите е видно, че през
всички посочени от ищеца съботни дни и дни на официални празници, през които е
работил, са получавани пратки.
От часа на получаване на палетите е видно, че действително в повечето
случаи се получават между 8:30 и 9:00 часа, т.е. потвърждават се показанията на св.
Витанов и св. М., че работният ден започва обичайно в 8: 30 часа.
От приетите по делото и неоспорени справки от СОД Спартак е видно, че
достъпът до Разпределителен център - В. е бил контролиран, като от тях се установява,
часа на отваряне и затваряне на офиса. Часът на отваряне на офиса кореспондира с
часа на получаване на пратките и твърденията на свидетелите за начало на работния
ден в 8:30 часа.
Свидетелите установиха, че работният ден на всички служители
приключва с отчета на парите за деня и затваряне на офиса, което обичайно е около
17:30 часа, но при натоварени кампании са стоели и до по- късно, което се
8
потвърждава и от часа на затваряне на офиса, отразен в справките на охранителната
компания.
От приетите по делото и неоспорени пътни книжки и справки от GPS
България се установяват по безспорен начин дните, точния час и времето, през което
ищецът е разнасял пратки, както и часа на пристигане сутрин, който съответства на
останалите доказателства.
От неоспорената справка от GPS България, както и от изходящите от
ответника, последно представени слотове за доставки, по безспорен начин се
установява, че по време на разноса няма интервал от един час, в който да не се
разнасят пратки вкл. в интервала от време 13:00- 14:00 часа.
От заключението на вещото лице по приетата СТЕ се установява, че в
„Слотове за доставки" заложената почивка не е един час, а 30 минути и е зададена от
13:00 часа от системните администратори и не може да се променя от преките
ръководители на ищеца.
Всички разпитани свидетели потвърдиха, че куриерите вкл. ищецът, не
могат да ползват обедна почивка, тъй като им са зададени интервали от време между
доставките които трябва да спазват и които са от порядъка на 6-8 минути. Ако не бъдат
спазени се носи отговорност пред работодателя.
С оглед гореизложеното за периода 15.11.2021г. до 02.06.2023г. ищецът не
е ползвал законово регламентираната обедна почивка, която по закон следва да бъде
един час, а съгласно СТЕ, работодателят е заложил в програмата си почивка 30 минути
в периода 13:00 до 13:30 часа, но и тя не се спазва.
През това време ищецът е полагал труд със знанието на работодателя и по
изрично негово указание доколкото слотовете за доставки са зададени именно от него,
който труд изобщо не му е заплатен.
Безспорно, че на посочените почивни и празнични дни са получавани
пратки и офиса е бил отворен, поради което се доказа, че ищеца е работил и през тези
дни.
При съвкупния анализ на така коментираните писмени доказателства и
гласни доказателствени средства съдът приема, че в случая може да бъде направен
обоснован извод, че в процесния период 15.11.2021 г. – 02.06.2023 г. ищецът е полагал
труд над установеното за него работно време, именно със знанието и без
противопоставянето на работодателя, като в повечето случаи дори това е ставало
именно по разпореждане на работодателя /на прекия ръководител на ищеца/ – за
празнични и почивни дни, тоест полагал е извънреден труд по смисъла на закона.
Не е спорно в отношенията между страните, че положеният от ищеца
извънреден труд не е бил заплатен, както и не са представени доказателства в тази
връзка, което е в тежест на ответното дружество.
От заключението на вещото лице Е. Т. по назначената от съда съдебно –
счетоводна експертиза, която се кредитира, като компетентно и безпристрастно
дадена, съдът приема, че дължимото възнаграждение след отчитане на упражнявания
от ищеца извънреден труд, е в размер на 6676,47 лв.
Ищецът е предявил исковата претенция за главница в по-малък размер от
посочения от вещото лице, като ответникът не е представил доказателства за
заплащане на исковата сума.
При тези съображения предявеният иск следва да бъде уважен, като
ответникът бъде осъден да заплати в полза на ищеца сумата от 6668,66 лв. ,
представляваща дължимо, но незаплатено възнаграждение за положен извънреден труд
в работни и почивни дни и в дни, обявени за официални празници, за периода от
15.11.2021 год. до 02.06.2023 год., ведно със законната лихва върху тази сума, считано
9
от датата на предявяване на исковата молба в съда - 04.12.2023 год. до окончателното
й плащане.
Досежно иска с правно основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД :
Съгласно чл. 84 ЗЗД, когато денят за изпълнение на задължението е
определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му.
Не е спорно, а и съгласно уговореното в раздел IV, т. 4.3 от сключения
между страните трудов договор от 21.10.2021 г. се установява, че възнаграждението е
платимо месечно до 30-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнася.
Следователно първата дата на забавата за плащане на положения от ищеца извънреден
труд през м. ноември 2021 г. е именно 31.12.2021 г.
Ето защо и доколкото искът е доказан в своето основание, по отношение
на размера на претенцията съдът изцяло кредитира заключението по приетата
съдебно-счетоводна експертиза, съгласно което размерът на обезщетението за забава
върху всяко месечно възнаграждение за положения извънреден труд за процесния
период възлиза на сумата в общ размер от 947,31 лв. Доколкото ищецът претендира
по-малък размер, то последният следва да бъде присъден в полза на ищеца.
По изложените съображения предявените от ищеца искове са основателни
и доказани, поради което същите следва да бъдат изцяло уважени.
Досежно разноските:
С оглед изхода на спора, отправеното искане, представените
доказателства и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът следва да бъде осъден да
заплати на ищеца направените по делото разноски , предвид представения по делото
списък с разноски по чл. 80 от ГПК и доказателствата за реализирани разходи за
заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 1360,00 лв. Направеното от
ответника възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ищеца е
неоснователно , с оглед високата фактическа и правна сложност на производството по
делото.
На основание чл. 83, ал. 1, т. 1 ГПК, ищецът е освободен от заплащане на
такси и разноски, като предвид основателността на иска, ответникът следва да бъде
осъден да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд -
В. разноски за държавна такса от 316,75 лева /266,75 лв. по иска с правно основание
чл.262 от КТ и 50,00 лв. по иска с правно основание чл.86 от ЗЗД/, 370,00 лева депозит
за вещо лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, или общо разноски в
размер от 686,75 лева.
Мотивиран от така изложените съображения, Варненски районен съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА "О. Е." АД ЕИК ****, със седалище и адрес на управление:
гр. С., п.к. 1784 р-н М. бул. Ц. Ш. № 115Г, ет. 3 ДА ЗАПЛАТИ на В. Р. Р. ЕГН
**********, с адрес: гр. В., ж.к. „М." **** следните суми, а именно:
- сумата в размер на 6668,66 лв. , представляваща дължимо, но
незаплатено възнаграждение за положен извънреден труд в работни и почивни дни и в
дни, обявени за официални празници, за периода от 15.11.2021 год. до 02.06.2023 год.,
ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на предявяване на
исковата молба в съда - 04.12.2023 год. до окончателното й изплащане, на основание
чл.143, ал.1 вр. чл.150 вр. чл. 262 и чл.264 от КТ;
- сумата в размер на 946,44 лв. , представляваща сбор от обезщетението за
10
забава в размер на законната лихва за периода от 31.12.2021 год. до 03.12.2023 год.,
върху дължимото и незаплатеното възнаграждение за положен извънреден труд в
работни и почивни дни и в дни, обявени за официални празници, за периода от
15.11.2021 год. до 02.06.2023 год., като обезщетението за забава е изчислено от деня,
следващ деня, в който е следвало да се заплати всяка месечна сума за извънреден труд
до 03.12.2023 г. - денят, предхождащ завеждането на исковата молба в съда, на
основание чл. 86 от ЗЗД.
ОСЪЖДА "О. Е." АД ЕИК ****, със седалище и адрес на управление:
гр. С., п.к. 1784 р-н М. бул. Ц. Ш. № 115Г, ет. 3 ДА ЗАПЛАТИ на В. Р. Р. ЕГН
**********, с адрес: гр. В., ж.к. „М." **** сумата от 1360,00 лв., представляваща
сторени от ищеца съдебно-деловодни разноски, на основание чл.78, ал.1 от ГПК.
ОСЪЖДА "О. Е." АД ЕИК ****, със седалище и адрес на управление:
гр. С., п.к. 1784 р-н М. бул. Ц. Ш. № 115Г, ет. 3 ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета
на съдебната власт, по сметка на Варненски районен съд сумата от 686,75 лв.,
представляваща дължима държавна такса за производството по делото и депозит за
вещо лице, на основание чл.78, ал.6 от ГПК.
Присъдените суми в полза на ищеца В. Р. Р. ЕГН **********, с адрес:
гр. В., ж.к. „М." **** може да бъдат заплатени по следната банкова сметка, на
основание чл.127 ал.4 от ГПК, а именно: IBAN: BG67 STSA 9300 15284 05671,
открита в Банка ДСК ЕАД, BIC: STSABGSF.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред
Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
ДА СЕ ВРЪЧИ препис от решението на страните , ведно със
съобщението за постановяването му, на основание чл.7 ал.2 от ГПК.
Съдия при Районен съд – В.: _______________________
11