ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 150
град Велико Търново, 22.04.2021г.
Административен съд – Велико Търново, VІІ-ми адм.
състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и втори април две хиляди
двадесет и първа година, в състав:
АДМ. СЪДИЯ: ДИАНКА ДАБКОВА
разгледа докладваното от съдията административно дело № 194/2021г. по описа на съда и,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по реда на Глава десета, Раздел ІV от АПК,
във вр. с чл. 54, ал. 5 от същия кодекс.
Образувано е по жалба вх. № 1314/25.03.2021г. в АСВТ,
подадена от името на търговско дружество
„Никополис ад Иструм 2010“ЕООД с ЕИК *********, действащо чрез упълномощения
адвокат.
Обжалва се Заповед
№ 03-РД/484 от 15.02.2021г. на изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“ – Разплащателна агенция, с която заповед е наредено спиране на административното
производство по обработката на Заявление за подпомагане с УИН 04/050619/83693, за кампания 2019 подадено от „Никополис ад Иструм 2010“ЕООД, кандидат по схемите и мерките за директни
плащания с УРН 498214.
Жалбоподателят
твърди, че спирането на производството по подаденото заявление за подпомагане е
незаконосъобразно, като изводите на административния орган, послужили за мотиви
на издадената заповед, са в противоречие с разпоредбите на АПК, при липса на
доказателства за твърдените обстоятелства, които да обосноват приложението на
чл. 54, ал. 1 ,т. 3 от АПК. Претендира за отмяна на заповедта и връщане на
преписката на административния орган за произнасяне по същество по заявлението
за подпомагане на дружеството, както и за присъждане на разноски по
производството.
Ответникът по жалбата - изпълнителният директор на ДФ
„Земеделие“, не ангажира становище.
Съдът като взе предвид доводите на страните и
приложените по делото доказателства, установи следното:
Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл.
197, вр. с чл. 54, ал. 5 от АПК и е процесуално допустима. Разгледана по
същество е ОСНОВАТЕЛНА.
По делото не е спорно, че „Никополис ад Иструм
2010“ЕООД, регистрирано в ИСАК с УРН 498214, е кандидатствало за подпомагане по
схемите за директни плащания за кампания 2019. В подаденото заявление за
подпомагане, регистрирано с УИН 04/050619/83693 е декларирано подпомагане по
схемата за единно плащане на площ/СЕПП/; схема за преразпределителна
плащане/СПП/; схема за преходна национална помощ за земеделска земя на
хектар/ПНДН/; схема за плащане за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания/ЗДП/; схема
за обвързано подпомагане за млечни крави и/или юници/СМКЮ/; подмярка 13.1/НР
1-планински райони; схема за обвързано подпомагане за протеинови култури/СПК/;
мярка 12 Натура 2000; мярка 10 - възстановяване
и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/.
В хода на
производството по обработка и проверка на заявлението в ДФ „Земеделие“ е било
получено Писмо с вх. №07-1200/4462 от 25.11.2019г. от Изпълнителна
агенция „Сертификационен одит на средствата от Европейските земеделски фондове“
за извършени проверки, във връзка със сигнал от ОЛАФ, поради индикатори за
измама. Проверки в животновъдни обекти на териториите на област В. Търново и
област Габрово, при които са установени несъответствия между регистрирани в
информационната система на БАБХ/ВетИС/ и налични във животновъдните обекти
животни; несъответствие между регистрираните и установени ушни марки на
животни; движение на животни между животновъдни обекти в деня на проверката и
др. несъответствия и нарушения. За резултатите от проверките са изготвени
Докладна записка вх.№ 07-1200/4769#4 от 07.04.2020г. в ДФЗ и ДЗ вх. №
07-1200/4769#6 от
22.06.2020г., които са изпратени на Прокуратурата.
С писмо вх. № 07-1200/4769 от 02.02.2021г. Окръжна прокуратура
В. Търново е уведомила ДФ „Земеделие“, че по преписка № 2161/2020г. по описа на
ВТОП с постановление от 15.12.2020г. е образувано досъдебно производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал.
1 от НК, за това че в подаденото от „Никополис ад Иструм 2010“ЕООД общо Заявление
за подпомагане с УИН 04/05062019/83693 и приложенията са били посочени животни по брой и номера, които не
отговарят на действителните такива в животновъден обект № 5288-0319, за да
бъдат получени средства от Европейските фондове по схемата за Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/- заявени с код
АКП 1.
При тази фактическа обстановка
административния орган е приел, че са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, съгласно който
административният орган спира производството когато в хода на производството се
разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за
издаването на акта. Тези изводи съдът намира за необосновани, поради следното:
От събраните в хода на административното производство
данни не се установява обективно съществуване на предпоставките по чл. 54, ал.
1, т. 3 от АПК, на които се позовава ответникът.
Заповедта се
основава на постъпила информация в ДФ „Земеледие“, във връзка с образуваното досъдебно
производство по преписка №2161/2020г. по описа на ВТОП. От доказателствата по
делото е видно, че е образувано досъдебно производство за престъпление по чл.
248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че в подаденото от „Никополис ад Иструм
2010“ЕООД общо ЗП с УИН 04/05062019/83693
са посочени животни по брой и номера, които не отговарят на действителните
такива в животновъден обект № 5288-0319, за да бъдат получени средства от
Европейските фондове по схемата за Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна
стойност/ВПС-1/- заявени с код АКП 1,
съгласно Приложение №5 къч чл.9, ал.1 от Наредба №7 на МЗХ.
Посочената
схема представлява агроекологична дейност за подпомагане съгласно чл. 3, т. 1
от Наредба №7/24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и
климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 –
2020г., издадена от МЗХ. В чл. 5, ал. 1 и ал. 2 от Наредба №7 са посочени кои
земеделски парцели са допустими за подпомагане по това направление, а в чл. 14,
т. 1 от тази наредба се визират начините за определяне на размера на
агроекологичното плащане на годишна основа. Сред критериите за определяне
размера на това плащане отсъстват брой животни и животновъдни обекти. Не е така,
когато се касае за поддържането на площите чрез паша, а не чрез косене/вж. в
тази връзка чл.32, ал.3 от Наредба №7/. Поради това посочените в писмото на
ВТОП обстоятелства, като основание за образуване на досъдебно производство, не
могат да се съотнесат към условията за кандидатстване по тази схема за
подпомагане, в частта заявена за поддържане на затревените площи чрез косене – 69,68ха. Но се свързват със
площите, заявени с код АКП1, т.е. за поддържане чрез пашуване на животни –
267,81ха. При което се изисква гъстота на ЖЕ в ЖО от 0,3 до 1 ЖЕ на ха. Тоест
тази констатация не касае цялата заявена за подпомагане площ по мярката и касае
изискванията за управление на агроекологичните дейности, а не неспазване на
базови изисквания. Това обстоятелство е свързано с прилагането на чл.16 и
чл.17, ал.3 от Наредба №7 и има отношение към принципа на съразмерност в
административния процес.
Във връзка с горното следва да се
посочи, че в чл. 26, т. 8 от Наредба №7 се визира, че не се одобряват за
участие в мярка 10 "Агроекология и климат" парцелите, заявени по
направлението по чл.
3, т. 1 за поддържане чрез паша, ако земеделският стопанин не е декларирал
в заявлението за подпомагане животни. Във всеки такъв случай ДФ „Земеделие“ дължи самостоятелна
проверка и преценка дали е декларирал въобще на животни и техния брой. В
рамките на административното производство АО разполага с правомощия и
правно-технически средства, позволяващи му да направи преценка налице ли е
несъответствие между посоченото в заявлението и действително наличните животни
и пашуването им върху затревените площи с ВПС, а не да ползва ресурсите на
прокуратурата и да забавя необосновано адм. производство във времето. Тази
преценка обаче, е по същество и касае одобряване или не на подаденото заявление
за подпомагане, а не е основание за спиране на административното произодство. С
други думи образуваното наказателно производство, с оглед сочените обективни
признаци от състава на престъплението, не води до извод за наличие на престъпни
обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта и то във всички негови части.
Жалбоподателят е заявил за подпомагане общо 9 схеми,
за 8 от които няма не само данни, но и твърдения от страна на административния
орган да са налице престъпни
обстоятелства, свързани с получаване на безвъзмездна финансова помощ от ЕСИФ по
тях. По този начин спирането на производството по подаденото общо заявление за
подпомагане по всички мерки и схеми, декларирани от жалбоподателя е в
противоречие както с разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, така и с
принципите за законност, съразмерност и този на служебното начало/чл. 4, ал. 2,
чл. 6, ал. 2 и ал. 3 и чл. 9, ал. 1 от АПК/.
В случая липсват доказателства, за да може да се
направи обоснован извод, че са налице престъпни обстоятелства, които имат
значение, т.е. намират се в преюдициална зависимост от издаването на акта,
чието производство се спира. Такива достатъчно данни следва да са налице към
момента на постановяване на спирането, а не тепърва да се установяват от
Прокуратурата, т.к. представеното с жалбата Удостоверение от ВТРП сочи, че
срещу представляващия дружеството
жалбоподател няма образувано наказателно прозводство.
По изложените съображения обжалваната Заповед за спиране на административното производство следва
да бъде отменена, а преписката да бъде върната на
административния орган за продължаване на производството.
Съобразно изхода на спора, следва да се присъдят на
жалбоподателя разноски по делото в размер на 50 лв., представляващи внесена
държавна такса, както и договорено и внесено адвокатско възнаграждение в размер
на 500 лв.
Воден от горните мотиви, на основание чл. 200, ал. 1,
вр. с чл. 54, ал. 5 от АПК, Административният съд – В. Търново, VІІ-ми състав
ОПРЕДЕЛИ :
ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/484 от 15.02.2021г.
на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.
ВРЪЩА делото като преписка на ДФ
„Земеделие“ за продължаване на производството по заявление за подпомагане с УИН
04/050619/83693, подадено от „Никополис ад Иструм 2010“ ЕООД, кандидат по
схемите и мерките за директни плащания с УРН 498214.
ОСЪЖДА Държавен Фонд „Земеделие“ да
заплати на разноски по делото в размер
на 550/ петстотин и петдесет/ лева.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на
обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ :