Решение по дело №274/2010 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 октомври 2010 г.
Съдия: Петър Узунов
Дело: 20101200100274
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 юли 2010 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

Номер

473

09.06.2011 г.

година

Град

Кърджали

Окръжен Съд - Кърджали

На

06.09

Година

2011

В закрито заседание в следния състав:

Председател:

Пламен Александров Александров

Съд. заседатели:

като разгледа докладвано от

Пламен Александров Александров

Гражданско I инстанция дело

номер

20105100100389

по описа за

2010

година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.701 от ТЗ.

В срока по чл.698, ал.1 от ТЗ от длъжника „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали е предложен план за оздравяване на дружеството – длъжник, при следните параметри: отсрочване на целия размер на дължимата главница на кредиторите на „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали в размер на 578 912.59 лева към датата на изготвяне на заключението на назначената по делото съдебно – счетоводна експертиза, за срок от 6 месеца до 20.11.2011 г., като в срок до 01.12.2011 г. се предлага издължаване на цялата сума чрез банкови преводи по сметките на кредиторите и опрощаване на 70 % от дължимите лихви на кредиторите.

С определение № 414 от 27.05.2011 г. съдът по несъстоятелността, на основание чл.701, ал.2 от ТЗ, е съобщил на длъжника „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали, че следва в 7-дневен срок да отстрани допуснатите нередовности в предложения план за оздравяване, като представи план за оздравяване, съдържащ: 1. начина и времето за плащане на кредиторите от всеки клас на дължимите лихви /доколкото се предлага пълно издължаване на главницата в срок до 01.12.2011 г. чрез банкови преводи и опрощаване на 70 % от дължимите лихви на кредиторите/; 2. степента на удовлетворяване, което получава всеки клас кредитори в сравнение с това, което би получил при разпределение на имуществото по предвидения от закона ред; 3. гаранциите, които се дават на всеки клас кредитори във връзка с изпълнението на плана; 4. управленските, организационните, правните, финансовите, техническите и другите действия за осъществяването на плана и 5. влиянието на плана върху заетостта на работниците и служителите на длъжника.

В дадения срок – на 06.06.2011 г., длъжникът „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали представя план за оздравяване при следните параметри: отсрочване на целия размер на дължимата главница на кредиторите на „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали в размер на 578 912.59 лева към датата на изготвяне на заключението на назначената по делото съдебно – счетоводна експертиза, за срок от 6 месеца до 20.11.2011 г., като в срок до 01.12.2011 г. се предлага издължаване на цялата сума чрез банкови преводи по сметките на кредиторите и опрощаване на 70 % от дължимите лихви на кредиторите. В същите срокове и по същия начин се предлага да бъдат изплатени останалите след евентуалното опрощаване на дължимите лихви – 30 % от същите, като се уточнява, че се предлага изплащане в този размер само на дължимите лихви на банката – кредитор, доколкото другите кредитори не предявяват искане за лихви.

От гореизложеното е видно, че предложения от длъжника оздравителния план предвижда отсрочване на целия размер на вземанията, в това число и публичните вземания, респективно – публичните задължения на длъжника. В тази връзка, разпоредбата на чл.189, ал.1 от ДОПК предвижда, че оздравителен план в производството по несъстоятелност не може да предвижда намаляване, отсрочване и/или разсрочване на публични задължения без предварителното съгласие на министъра на финансите, който взема предвид становището на съответните органи по чл.184, ал.1 за разсрочване на задължения за задължителни осигурителни вноски. А алинея 4 на чл.189 от ДОПК сочи, че намаляването на лихвените задължения по публични вземания се допуска само ако се поеме задължението погасяването на главницата да се извърши в определените от министъра на финансите срокове. Съгласно чл.189, ал.5 от ДОПК, при неизпълнение на условията по ал.1 – 4 съдът не допуска оздравителния план за разглеждане от събранието на кредиторите. Касае се за специални изисквания, установени с ДОПК, относно съдържанието и приложенията към оздравителния план, когато търговецът е длъжник по публични държавни и общински вземания. Съгласно цитираните разпоредби, когато оздравителния план предвижда отсрочване на публични задължения, предварителното съгласие на министъра на финансите е условие за допустимост на плана. В този смисъл е и съдебната практика – определение № 254 от 27.04.2009 г. на ВКС по ч.т.д.№ 195/ 2009 г., ІІ т.о., решение № 41 от 7.02.2005 г. на ВКС по т.д.№ 137/2004 г., ТК.

В процесния случай, предложения оздравителен план предвижда отсрочване на публичните задължения на длъжника за срок от 6 месеца, без да е налице предварителното съгласие за това на министъра на финансите.

Освен гореизложеното, съдът по несъстоятелността намира, че предложения оздравителен план не отговаря и на изискванията на чл.700, ал.1, т.6 от ТЗ, а именно- не съдържа данни какво е влиянието на плана върху заетостта на работниците и служителите на длъжника. Видно от предложения оздравителен план, по отношение на тази точка е посочено, че значително е намален броя на работниците и служителите в дружеството, като при евентуална реализация на плана, свързана с продажбата на дружеството, бъдещата заетост на работниците и служителите в дружеството ще бъде от компетентност на новия собственик. В тази връзка и предвид разпоредбата на чл.700, ал.1, т.6 от ТЗ, правната доктрина приема, че с оглед засилената закрила на работниците и служителите на неплатежоспособния търговец е важно да бъде внесена в достатъчна степен яснота относно последиците от оздравяването по отношение на трудовия ресурс. Поради това трябва да бъде предоставена информация дали към момента на изготвянето на плана при длъжника работят лица по трудови правоотношения, какъв е техния брой и какъв е видът на договорите /срочни, безсрочни и т.н./., както и планираното намаляване, увеличаване или запазване на работните места. /В този смисъл – кн. „Производството по несъстоятелност”, Нели Маданска, Бистра Николова, стр.203/.

Предвид горното, съдът по несъстоятелността счита, че оздравителния план, предложен от длъжника „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали, не следва да се допуска за разглеждане от събранието на кредиторите.

Водим от изложеното и на основание чл.701, ал.3 във връзка с чл.613а, ал.1 от ТЗ, съдът по несъстоятелността

О П Р Е Д Е Л И :

НЕ ДОПУСКА ДО РАЗГЛЕЖДАНЕ от събранието на кредиторите на предложения от длъжника „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали план за оздравяване на дружеството.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Апелативен съд – Пловдив в 7 – дневен срок от съобщението му на „Яна 2005” ЕООД гр.Кърджали.

Определението да се впише в нарочната книга по чл. 634в, ал. 1 от Търговския закон.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: