РЕШЕНИЕ
№ 2547
Пловдив, 18.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Пловдив - XXIV Тричленен състав, в съдебно
заседание на
двадесет и втори февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Председател: |
ЗДРАВКА
ДИЕВА |
Членове: |
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА |
При секретар ГЕРГАНА ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора СВЕТЛОЗАР НИКОЛАЕВ ЧЕРАДЖИЙСКИ като разгледа докладваното от съдия АДРИАН ЯНЕВ кнахд № 20247180700252 / 2024 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и следващите
от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано
е по касационна жалба на Р.П.С. против Решение №
1947/07.12.2023 г. по АНД № 6210 по описа за 2023 г. на Районен съд - Пловдив,
с което е потвърден електронен фиш Серия К № 7397959 от 01.08.2022 г., издаден
от ОДМВР – Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т.
3 от ЗДвП на касатора е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл.
21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
В
жалбата се излагат оплаквания, че въпреки направените доказателствени искания
от жалбоподателя, по делото не са събрани доказателства за преминато обучение
на полицейските служители за работа с АТСС. В тази връзка се позовава на
нарушение на чл. 15, ал. 1, т. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. на
министъра на вътрешните работи.
Ответникът
– ОДМВР – Пловдив не изразява становище по жалбата.
Представителят
на Пловдивска окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на
касационната жалба.
Административен
съд Пловдив, съобразявайки събраните по делото доказателства и наведените
касационни основания, прилагайки нормата на чл. 218 от АПК, приема за установено
от фактическа и правна страна следното:
Касационната
жалба е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок, от надлежна
страна и срещу подлежащо на оспорване съдебно решение.
Касационният
контрол на оспореното съдебно решение, осъществяван от АС - Пловдив, е
ограничен от въведените с жалбата основания, с изключение на съответствието му
с материалния закон и съществените процесуални изисквания, свързани със
съществуването и упражняването на субективното публично право на жалба, за
които съдът следи служебно. Касационната инстанция обсъжда правни, а не
фактически въпроси, поради което не събира и не преценява доказателства, а
проверява само законосъобразността на изводите на решаващия съд.
Районният
съд е приел за установена фактическата обстановка, изложена в електронния фиш,
че на 01.08.2022 г. в 11:38 ч., в село Песнопой, ***, в посока на движение от
гр. Баня към с. Песнопой, при максимално разрешена стойност на скоростта от 50
км/ч., Р.П.С. е управлявал товарен автомобил марка „Скания П320“, с рег. ***,
със скорост на движение от 73 км/ч., като превишението е 23 км/ч. Движението на
жалбоподателя с посочената скорост е било заснето и установено с мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M, с фабр. № 511.
Въз
основа на тези данни и проверка за собственост на заснетия автомобил,
впоследствие бил издаден от ОДМВ - Пловдив обжалваният електронен фиш серия К№
7397959 от 01.08.2022 г. , издаден от ОДМВР – Пловдив, с който на основание чл.
189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП на Р.П.С. е наложена глоба в
размер на 100 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Съдът
е приел, че процесното техническо средство тип TFR1-M е одобрен тип и е вписано в
регистъра на одобрените за използване типове средства. Същото е преминало
техническа проверка със заключение, че отговоря на одобрения тип.
За
да постанови оспореното решение, районният съд е приел, че при издаване на ЕФ
са спазени изискванията за компетентност и процесуалните правила. Нарушението е
извършено от обективна и субективна страна, поради което и правилно е
ангажирана отговорността за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП. Посочил е, че не е
изтекла погасителната давност за търсене на административнонаказателна отговорност.
Решението е правилно.
Съобразявайки
легалната дефиниция за електронен фиш и неговото съдържание, разписани в
разпоредбата на чл. 189, ал.4, изр.2 ЗДвП, настоящият касационен състав приема,
че са правилни изводите на въззивния съд относно съответствието му с
процесуалните правила за негово издаване. В посочената разпоредба е отразено,
че електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата,
срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. В конкретния случай,
оспореният електронен фиш отговаря на посочените изисквания, като в него се
съдържа посочената информация. В електронния фиш ясно е посочено, че
установената стойност на скоростта на лекия автомобил на касатора е 73 км/ч,
при ограничение на скоростта за населено място от 50 км./ч, описано е колко е
превишението, както и е отчетена допустимата грешка от +- 3 км/ч видно от
представения снимков материал.
В
съставеният ЕФ, както се посочи по-горе, нарушението е описано по начин, който
дава възможност на лицето да разбере повдигнатото му административно
наказателно обвинение. Във фиша е отразена посоката на движение на МПС, както и
е конкретизирано населеното място, в което е извършено нарушението, улицата, по
която се е движело МПС-то, посоката на движение, датата и часа на преминаване
през участъка, в който е засечена превишената скорост. В направеното заснемане
на нарушението, мястото на извършване на нарушението е установено с координати.
Съставеният електронен фиш съответства на одобрения от министъра на вътрешните
работи образец, представен като такъв по административната преписка, както и е
представена заповедта, с която е одобрен образеца. Предвид на това, не са
налице нарушения относно съдържанието на оспорения фиш, водещо до неговата
отмяна.
Използваното
техническо средство отговаря на изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015
г. и по-конкретно, същото да е от одобрен тип и е преминало през последваща
метрологична проверка. По делото са представени Удостоверение за одобрен тип
средство за измерване и Протокол от проверка, от които е видно, че системата за
контрол отговаря на метрологичните изисквания, т. е., нарушението е установено
с годно техническо средство, преминало през задължителната техническа и
метрологична проверка.
Неоснователни
са възраженията за нарушение на разпоредбата на чл. 15, ал. 1 Наредба №
8121з-532/12.05.2015 г., според която при
използването на АТСС началниците на структурните звена, осъществяващи контрол
на пътното движение в ОДМВР, организират и контролират: 1. обучението на
състава за работа с АТСС и тяхното ефективно и законосъобразно използване; 2.
правилната техническа експлоатация на автоматизираните технически средства и
системи; 3. отчета и архивирането на информацията от средствата за измерване на
хартиен и магнитен носител; 4. насочеността на контролната дейност в часове на
база настъпили ПТП по вид, място и време; 5. съответствието между установените нарушения
и наложените административни наказания и изготвят месечна справка, която
съдържа: а) броя и номерата на АТСС от всеки вид, както и тяхната изправност;
б) броя на часовете за контрол, установените нарушения за всяко техническо
средство поотделно и съставените административни документи.
Обучение
по смисъла на чл. 15, ал. 1, т. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. има
задача единствено да повиши квалификацията на съответните служители при
използване на АТСС,
за да е налице ефективно и законосъобразно използване. В случая не се касае за обучение
за придобиване на определена правоспособност, схващана като задължителен
обем от професионални компетенции, което дава право за упражняване на конкретна дейност. По тези
съображения в Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. липсва норма въвеждаща
задължение използването на АТСС да се извършва само от лица, преминали
определено обучение за използване на техническото средство. Правилната работа с
АТСС не се извежда от това дали е проведено обучение, а е свързано с конкретни
факти при използването на техническото средство. В случай, че е налице
неефективно и незаконосъобразно използване на АТСС, то жалбоподателят е имал
възможност да посочи в какво се изразява, но не е го е направил, а само е
подържал общи възражения за липсата на преминато обучение.
С
разпоредбата на чл. 21, ал.1 ЗДвП е въведена забрана за водачите на пътни
превозни средства да превишават изрично посочените стойности, съобразно
категорията на съответното МПС. В конкретния случай максималната допустима скорост
за движение в населено място е 50 км./ч., а в разпоредбата на чл.182, ал.1, т.3 ЗДвП е предвидено, че за превишаване от 21 до 30 км/ч, нарушителя се наказва с
глоба 100 лева. Скоростта, с която е засечен жалбоподателят е 73 км/ч, като е
отчетена допустимата грешка в полеви условия от 3%., поради което правилно е
установено превишението на скоростта от 23 км/ч.
В
конкретния случай собственик на процесния автомобил е трето лице – В.Й.Я.,
който по реда на чл. 189, ал. 5 ЗДвП е подал декларация, с която е посочил, че
жалбоподателят Р.П.С. е управлявал автомобила, за което е приложил копие от свидетелството
му за управление на моторно превозно средство. В тази връзка на жалбоподателя (посочен
в декларацията)
се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за
извършеното нарушение.
Предвид
гореизложеното, касационната инстанция приема, че решението на въззивния съд е
постановено в съответствие с материалния закон и при спазване на процесуалните
правила, поради което не са налице касационни основания по чл. 348 НПК за
неговата отмяна.
Ответникът
по касацията не е направил искане за присъждане на разноски, поради което съдът
не дължи произнасяне.
Воден
от горното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН,
съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 1947/07.12.2023 г. по АНД № 6210 по описа за 2023 г. на
Районен съд – Пловдив.
Решението
не подлежи на обжалване и протест.
Председател: |
|
Членове: |