ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр.Русе, 26.10.2022 г.
Административен
съд-Русе, 7 състав,
в закрито заседание на двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и
втора година, в състав:
СЪДИЯ: Йълдъз Агуш
като разгледа докладваното от съдията
адм. д. № 445 по описа за 2022 г.,
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 166, ал.3 от АПК вр. 73, ал.4 вр. чл.27,
ал.2, изр.първо от ЗУСЕФСУ (загл. изм. ДВ, бр.51 от 2022 г., в сила от
1.07.2022 г.).
Образувано
е по искане с вх. № 4308/26.10.2022 г. на Община Бяла, обл.Русе, за спиране на
допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспореното решение
№ 03-РД/2918 от 12.08.2022 г., издадено от изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“, с което по отношение на Община Бяла е определена финансова
корекция в размер на 5 % от стойността на финансовата помощ, изплатена за
заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка
с предмет „ Избор на изпълнител за извършване на консултантска услуга – упражняване
на независим строителен надзор при изпълнение на строително-монтажни работи по
проект „Реконструкция и рехабилитация на част от IV-класен път VTR-1233 (№ IV-40964)
„Павел-Босилковци-Гара Бяла“ от общинската мрежа, от км 2+000 до км 12 +
000 с обща дължима 10000 м.“ и избран изпълнител ДЗЗД „Партньори КИА“, с ЕИК *********,
или сума в размер на 4930 лева без ДДС.
Искането
е подробно обосновано с твърдения, според които предварителното изпълнение на
решението за определяне на финансова корекция би водело до настъпването на
значителни и трудно поправими вреди не само за жалбоподателя, а и за
населението на общината, тъй като Община Бяла ще бъде поставена в невъзможност
да осъществява законоустановените си функции, задължения и отговорности в
областта на образованието, културата, здравеопазването, спорта, подпомагането
на уязвими групи лица – възрастни и самотни хора, хора с увреждания, ще бъдат
затруднени дейностите по издръжка на дома за стари хора, социалния патронаж,
подготовката и доставянето на храна на детски градини, ясли и Центъра за
настаняване от семеен тип, предоставянето на услугата „топъл обяд“ и др. Според
изложеното, в резултат на предварителното изпълнение жалбоподателят няма да
може да обслужва задълженията си по спешни и текущи плащания – за разходи за електрическа
енергия, включително улично осветление, газ, горива, вода, телефони, редовното
предоставяне на комунални услуги, осъществяване на дейностите по зимно
поддържане и опесъчаване през предстоящия зимен сезон на 2022г./2023 г. Искането
е обосновано с нови обстоятелства, следващи по време издаването на
административния акт, спирането на чието предварително изпълнение се иска, а
именно с невъзможността да бъдат изпълнявани сключените след издаването на акта
договори №№ Д-419/21.10.2022 г., Д-420/21.10.2022 г., Д-421/21.10.2022 г.
Д-422/21.10.2022 г. и Д-423/21.10.2022 г. за доставка на хранителни продукти по
5 обособени позиции за всички заведения на бюджетна издръжка към Община Бяла,
договори Д-424/21.10.2022 г. и Д-425/21.10.2022 г. за доставка на автомобили по
2 обособени позиции за доставка на общо 4 бр.автомобили – от които 1 бр. - за
нуждите на извършване на дейности по предотвратяване и преодоляване на бедствия
и 3 бр. – за превоз на храна за детските градини и дома за стари хора на
територията на общината. Сочи се, че в Административен съд – Русе има висящи и
други съдебни производства по оспорване на решения за определени на Община Бяла
финансови корекции като общият размер на сумите по тях значително надвишава
разполагаемия финансов ресурс на общината, което обстоятелство също е от
естество да доведе до невъзможност тя да изпълнява своите ангажименти, свързани
със социални, комунални и други задоволяващи интересите както на самата община,
но така и на нейното население, дейности.
По
тези и по останалите подробно изложени в искането съображения моли съдът да
постанови определение, с което да спре предварителното изпълнение на
административния акт.
Съдът
намира, че искането е направено от процесуално легитимирана страна - адресат на
акта, неблагоприятно засегнат от него, при образувано съдебно производство по
оспорването му и при наличие на правен интерес, поради което е допустимо.
Разгледано по същество, то се явява основателно.
Разпоредбата
на чл.27, ал.2, изр.първо от ЗУСЕФСУ, към която препраща чл.73, ал.4 от същия
закон, предвижда, че оспорването на индивидуалните административни актове и на
административните договори не спира тяхното изпълнение. Специалният закон не
сочи критериите за спиране, поради което приложима е общата разпоредба на чл.166,
ал.4 вр. ал.2 от АПК, според която допуснатото предварително изпълнение на
административен акт по силата на отделен закон се спира, ако то би могло да
причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Предварителното
изпълнение на акта за финансовата корекция означава допустимите разходи, върху
които е определена корекцията, да не бъдат платени на бенефициента, а ако вече
са платени - да бъдат възстановени от него с произтичащите от това финансови
последици. В случая предварителното изпълнение на акта за определяне на
финансова корекция безспорно би затруднило нормалното функциониране на общината
като ще възпрепятства изпълнението на редица нейни ангажименти, което
съществено би засегнало цялата местна общност, в това число и уязвими групи
лица – деца, бременни жени, хора с увреждания, възрастни хора, хора в
неравностойно социално положение и т.н. (в сходен смисъл вж. определение № 6484
от 29.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 6032/2022 г., 5-членен с-в). Чрез исканото
спиране на предварителното изпълнение жалбоподателят не просто защитава личния
си интерес, като юридическо лице съгласно чл.136, ал.3 от Конституцията на
Република България и чл.14 от ЗМСМА, а преди всичко брани интересите на местната
общност, които той е призван да представлява. Поради това, предвид тежката
икономическа ситуация в страната и предстоящата зима, съдът намира тези
интереси надделяващи над презумирания с допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение обществен интерес за законосъобразното използване на
европейските фондове. В крайна сметка целта на допуснатата от законодателя
възможност да бъде спряно изпълнението на обжалвания пред съда акт е да се даде
само временна защита на твърдените от оспорващия права, които се засягат от този
акт, която защита има сила до решаване на въпроса за неговата законосъобразност.
Общественият интерес от правилното използване на европейските фондове има
изцяло материален израз (навременното възстановяване на средствата по
финансовата корекция и евентуалното им последващо законосъобразно разходване), докато
интересите на жалбоподателя и на местната общност, които биха били накърнени от
предварителното изпълнение, са разностранни и включват ценности от най-висш
порядък – здравеопазване, осигуряване на социална подкрепа и храна, образование, култура и т.н.
На
следващо място, изложените в искането обстоятелства и представените с него
писмени доказателства удовлетворяват изискването на чл.166, ал.2, изр.второ от АПК, тъй като се отнасят до нови обстоятелства, възникнали след датата на
издаване на административния акт. Касае се до договори, сключени след
посочената дата, които няма да могат да бъдат изпълнени от жалбоподателя,
поради липсата на финансов
ресурс за това, ако предварителното изпълнение не бъде спряно, които имат за
предмет доставката на храна за детски градини, домове за възрастни хора и за
Центъра за настаняване от семеен тип, респ. за закупуването на автомобили за
транспорт на тази храна и за дейности по предотвратяване и преодоляване на бедствия.
Има доказателства и за определени след датата на оспорения административен акт
финансови корекции от други органи, които допълнително утежняват финансовото
положение на жалбоподателя.
Поради
това съдът намира, че интересът от законосъобразното разходване на средствата
от европейските структурни и инвестиционни фондове (понастоящем европейски фондове при споделено управление),
стоящ в основата на изключването от закона на суспензивното действие на жалбата
против решенията за определяне на финансови корекции, едва ли ще бъде
съществено накърнен точно в периода до решаването на въпроса за
законосъобразността на административния акт със съдебното решение. От друга
страна, по този начин би бил гарантиран интересът на местната общност на
територията на Община Бяла като бъде обезпечена възможността жалбоподателят да
изпълнява своите ангажименти, свързани със социални и комунални дейности.
Така
мотивиран и на основание чл.166, ал.4 вр.ал.2 от АПК, съдът
О П Р Е
Д Е Л И:
СПИРА
по искане с вх. № 4308/26.10.2022 г. на Община Бяла допуснатото по силата на
закона предварително изпълнение на решение № 03-РД/2918 от 12.08.2022 г.,
издадено от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което по отношение на
Община Бяла е определена финансова корекция в размер на 5 % от стойността на
финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за
възлагане на обществена поръчка с предмет „ Избор на изпълнител за извършване
на консултантска услуга – упражняване на независим строителен надзор при изпълнение на строително-монтажни работи по
проект „Реконструкция и рехабилитация на част от IV-класен път VTR-1233 (№ IV-40964)
„Павел-Босилковци-Гара Бяла“ от общинската мрежа, от км 2+000 до км 12 +
000 с обща дължима 10000 м.“ и избран изпълнител ДЗЗД „Партньори КИА“, с
ЕИК *********, или сума в размер на 4930 лева без ДДС.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: