Решение по дело №1356/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 891
Дата: 14 май 2019 г. (в сила от 10 юни 2020 г.)
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20187040701356
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№891                                14.05.2019г.                               гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                        VІІ-ми състав

На двадесет и трети април                           две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

     Председател:Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова

като разгледа докладваното от Румен Йосифов

административно дело № 1356 по описа за 2018 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Братя Чинкови“ЕООД, ЕИК-*********, гр.Бургас 8000, ул.Сердика №2б, ет.3, офис 1, против мълчалив отказ на изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“-разплащателна агенция, за оторизация и изплащане на суми за подпомагане по заявление с УИН 02/120717/23529 и вх.№ 18589419/23.06.2017г.

В жалбата се твърди, че оспорения мълчалив отказ е нищожен поради неспазване на формата, както и незаконосъобразен поради противоречие с материалния закон. Дружеството-жалбоподател заявява, че е дългогодишен земеделски производител и субект на подпомагане по схемите и мерките администрирани от Държавен фонд “Земеделие“-Разплащателна агенция (ДФЗ-РА). То отговаря на изискванията за подпомагане по Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и съответните подзаконови нормативни актове. Кандидатствало е и е получавало съответни суми. Регистрирано е в интегрираната система за администриране и контрол на ДФЗ (ИСАК) с уникален регистрационен номер (УРН) 534325. Крайният срок за подаване на заявления за подпомагане за 2017г. бил определен до 23.06.2017г., на която дата поради обективни затруднения и необходимост от заплащане на значителна сума, представителят на дружеството успял да започне въвеждането на заявлението. Към полунощ на същия ден не били начертани и въведени в системата всички площи и култури за които се кандидатства, като въвеждането било преустановено. На следващия работен ден – 26.06.2017г., служителят на ОСЗ го уведомил, че системата е отключена от ЦУ на ДФЗ, респ. всички данни са въведени и заявлението е прието. Извършили се били, разпечатани и му се връчили автоматичните проверки на заявените данни. Впоследствие били проведени процедурите по застъпванията, за площи заявени от повече от един кандидат, както и по проверка на данните по схемата за обвързано подпомагане. Това довело жалбоподателя до предположението, че заявлението му е редовно. В рамките на сроковете за изплащане обаче, не постъпили никакви суми, нито бил получен някакъв акт, уведомление или писмо за отказ, наложни санкции или др. По този начин дружеството било ощетено с неполучената субсидия в размер на 120`000лв. След проведен разговор със съответния служител, жалбоподателят бил уведомен, че заявлението му било подадено след изтичане на крайния срок, поради което било недопустимо, не е обработено, не е извършена оторизация и няма да получи подпомагане по него. Поради това на 16.04.2018г. жалбоподателят направил изрично искане до ДФЗ, но не получил отговор, което го мотивирало да подаде настоящата жалба. Моли съда да прогласи нищожността на оспорения мълчалив отказ, респ. да го отмени.

В съдебно заседание дружеството-жалбоподател, чрез редовно упълномощения си процесуален представител адвокат Б. Д. от АК-Бургас, поддържа жалбата по заявените доводи. Ангажира писмени и гласни доказателства. Претендира присъждане на сторените съдебно-деловодни разноски.

Ответникът, чрез процесуалният си представител юрисконсулт М. Л.-Т. оспорва жалбата и пледира за отхвърлянето й. Представя административната преписка и ангажира разпита на един свидетел. В подадената писмена защита доразвива тезите си и е поддържа, че при подадени със закъснение заявления се извършват предвидените проверки за допустимост на заявените площи, като се прилага чл.12 от Наредба № 5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, като при 100% закъсняло подаване се начислява нулева субсидия. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Административен съд - Бургас в настоящия си състав, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:

Не е спорно между страните по делото, че жалбоподателят „Братя Чинкови“ЕООД е регистриран земеделски производител с УРН: 534325 в ИСАК на ДФЗ. Дружеството е депозирало пред ДФЗ заявление за подпомагане 2017, форма за ЕТ/юридически лица с УИН 02/12071/23529, на което административният орган поставил дата на подаване 27.06.2017г. (л.62) В заявлението е формулирано искане за подпомагане по схеми и мерки за подпомагане, както следва: схема за единно плащане на площ (СЕПП); схема за преразпределително плащане (СПП); схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната сред – зелени директни плащания (ЗДП); схема за обвързано подпомагане за плодове (СП); схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (СЗ); схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК) и схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП). Към това заявление представителят на дружеството е подписал общи декларации; декларация за запознаване с определенията за нередност; декларация за обработване на личните данни и др.

Не е спорно между страните по делото също, че по това заявление „Братя Чинкови“ЕООД не е получило нито средства за подпомагане, нито е постановен отказ за това, нито писмено е бил уведомен изрично, че заявлението няма да бъде разгледано като просрочено.

С писмо вх.№ 02-020-260/3108 от 16.04.2018г. до изпълнителния директор на ДФЗ, дружеството описало фактите които твърди и в настоящата жалба до съда, като счело за неправомерни действията на администрацията по невъвеждането на необходимите данни в ИСАК, преди да бъдат погасени задълженията на дружеството в размер на 31`869`47лв. Това обосновава с получено уверение, че по-късното приключване на въвеждането на заявлението в ИСАК ще бъде преодоляно с повторно отваряне на системата за довършване на данните, респ. извършване на автоматичните проверки и разпечатване на заявлението, както действително се случило.

По това писмо дружеството също не получило писмен отговор, след което последвало подаването на жалбата по която е образувано настоящото производство – на 31.05.2018г.

 

Въз основа на установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

По допустимостта на жалба се е произнесъл ВАС, който с определение № 3109/05.03.2019г. по адм.д.№ 15108/2018г. е отменил постановеното по настоящото дело определение № 2615/01.11.2018г. и е върнал същото за продължаването на съдопроизводствените действия по жалбата и решаване спора по същество.

По съществото на жалбата.

Съгласно трайната практика на ВАС, по жалба против мълчалив отказ на административен орган да издаде искания административен акт, съдът се произнася по законосъобразността му с оглед на всички фактически и правни предпоставки, обуславящи претендираното право, като изхожда от предполагаемите съображения, мотивирали административния орган да не уважи искането. Този извод произтича и от разпоредбата на чл.58, ал.1 от АПК, която приравнява мълчаливия отказ на изричен такъв. Ето защо, настоящият състав счита, че при преценка материалната законосъобразност на обжалвания мълчалив отказ, е необходимо да се установи наличието, респективно липсата на предвидените в закона обстоятелства и предпоставки за извършване на поисканото плащане по заявление за подпомагане 2017, форма за ЕТ/юридически лица с УИН 02/12071/23529.

Държавният фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на общата селскостопанска политика на ЕС, съгласно разпоредбата на чл.11а от ЗПЗП, а съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателна агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Изпълнителния директор на фонда е изпълнителен директор на РА, вкл.организира и ръководи дейността и представлява РА, съгласно нормата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП. В този смисъл, Изпълнителният директор на ДФЗ-РА се явява материално, териториално и функционално компетентен да издава актове от категорията на поискания със заявлението за подпомагане с УИН 02/12071/23529 за кампания 2017г. Такова произнасяне към момента на подаване на сезиращата съда жалба, ответният административен орган е дължал, но не е произнесъл, нито е налице плащане, каквото липсва и към момента на приключване на съдебното дирене.

С оглед преобладаващата практика (вж. решение № 15781/17.12.2018г. по адм.д.№ 10913/2018г. на ВАС) и конкретните указания по делото, мълчаливият отказ в това производство е недопустим. За изпълнение на своите функции разплащателната агенция поддържа и използва Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), на основание Регламент (ЕО) № 796/2004 г. на Комисията и чл.30 и сл. от ЗПЗП. ИСАК от своя страна е комплексна автоматизирана система, в която се регистрират заявленията за подпомагане по съответните схеми и мерки и посредством която се извършват административни проверки по заявленията. Република България, като член на Европейския съюз, е въвела в законодателството си изискванията на директивите и регламентите на ЕС относно Общата селскостопанска политика (ОСП) на съюза и относно схемите и правилата за единно плащане. Приложение намират ЗПЗП и Наредба № 5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

Съгласно чл.32, ал. 1 от ЗПЗП, кандидатите за подпомагане подават до териториалните структури на Разплащателната агенция заявления за подпомагане по образец. Процедурата започва с извършване на административни проверки на подадените заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите, каквото е изискването на чл.43, вр. чл.37 от ЗПЗП. Съгласно чл.43, ал.2 от ЗПЗП, Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл.37, който от своя страна предвижда, че интегрираната система за контрол включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. Условията и реда за подаване на заявленията и етапите на производството са уредени в Наредба № 5/27.02.2009г., както и в специалните наредби, относими към подпомагането по конкретна мярка или схема.

Заявените от жалбоподателя „Братя Чинкови“ЕООД със заявлението му  с УИН 02/12071/23529 за кампания 2017г. схеми и мерки на подпомагане са сред посочените в чл.1 ал.1 от Наредба № 5/27.02.2009г. В тази Наредба са регламентирани различните етапи от административното производство по издаване на краен акт на Разплащателната агенция за одобряване или отказ за изплащане на субсидия по изброените в нея схеми и мерки за директни плащания. Производството по финансово подпомагане по мерки и схеми на общата селскостопанска политика на ЕС е регламентирано като сложен фактически състав, етапите от който се развиват последователно във времето след подаване на общото заявление за подпомагане. При тази сложна процедура, административното производство, образувано по заявление за подпомагане при условията и по реда на ЗПЗП, задължително приключва с акт – издаването на уведомително писмо, обективиращо данните от извършените проверки и одобрената за плащане сума, респективно размера на наложените намаления и/или санкции. Уведомително писмо следва да бъде издадено и при подадени със закъснение заявления, при които също се извършват предвидените проверки за допустимост на заявените площи, свързани с приложението на чл.12 от Наредба № 5/27.02.2009г., за да може да бъде установено и посочено на заявителя какъв е процентът на намаляване на субсидията, както на каква база е формирано заключението, че 100% закъсняло подаване се начислява нулева субсидия. Посочването на тези обстоятелства не налага и от нуждата за последващ съдебен контрол при проведено обжалване, тъй като уведомителното писмо в общия случай подлежи на обжалване по административен и съдебен ред. За административния орган, който е сезиран със заявление за подпомагане по реда на ЗПЗП, както е настоящия случай, възниква задължение за произнасяне с изричен акт, какъвто по заявлението за 2017г. на „Братя Чинкови“ЕООД не е налице.

В случая административния орган е надлежно сезиран със заявление за подпомагане с входящ номер 18589419 от 23.06.2017г. (л.25) и е получило УИН 02/12071/23529. От представените по делото доказателства се установява, че по така подаденото заявление са започнали съответните административни проверки, но предвид настъпването на полунощ на 23.06.2017г., същите са приключили на първия работен ден след това – 27.06.2017г. Според чл.12, ал.2 от Наредба № 5/27.02.2009г., заявление за подпомагане не може да бъде подадено по-късно от 25 календарни дни след изтичане на срока по чл.4, ал.1. По §1ж от Наредба № 5/27.02.2009г. Срокът по чл.4, ал.1 е до 29.05.2017г. По чл.12, ал.4 от наредбата извън случаите по чл.11, ал.6 разплащателната агенция отказва извършването на промени в подадените заявления и в приложените документи след изтичане на срока по ал.2. Цитираната уредба в наредбата не съставлява основание да се спре работата по заявлението, без да се уведоми заявителят за основанието да не се процедира заявлението, какъвто е и настоящият случай.

С оглед горното, съда приема, че в случая административният орган е бил длъжен да се произнесе с изричен акт – за одобрение, респ. за отхвърляне на заявлението за подпомагане, а при формиран отказ за подпомагане – да посочи писмени мотиви за това. Този въпрос не може да бъде решен от съда вместо административният орган Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция, на който единствено е признат статут на национален компетентен орган за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз. Разплащателната агенция е единствена специализирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на Общата селскостопанска политика. Естеството на възникналия спор не позволява решаването му по същество направо от съда, който не може да се произнесе вместо административния орган.

 По изложените мотиви жалбата се явява основателна и като такава следва да се уважи, а оспорения мълчалив отказ, като неправилен и незаконосъобразен следва да се отмени. Предвид това и на основание чл.173 ал. 2 от АПК преписката следва да се върне на органа за продължаване на производствените действия и постановяване изричен акт по подаденото от „Братя Чинкови“ЕООД заявление за подпомагане за 2017г. с УИН 02/120717/23529 и вх.№ 18589419/23.06.2017г., за което следва да се определи 14 дневен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт.  

По делото е направено искане за присъждане на разноски от двете страни в процеса. Предвид изхода на спора и съобразно нормата на чл.143, ал.1 от АПК, съдът намира, че искането за присъждане на разноски на жалбоподателя е основателно. По отношение на техния размер и във връзка с направеното от процесуалния представител на ответника възражение за прекомерност, съдът действително отчете ниската фактическа и правна сложност на процесното дело, поради което и на основание чл.78, ал.5 от ГПК, вр. чл.144 от АПК, вр. чл.8, ал.2, т.7 от Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, намери, че заплатеното от възнаграждение за адвокат е прекомерно и следва да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, а именно 500лв. за адвокатско възнаграждение и изцяло платената от „Братя Чинкови“ЕООД държавна такса в размер на 50 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 АПК,  Административен съд - Бургас, VІІ-ми състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“-разплащателна агенция, за оторизация и изплащане на суми за подпомагане по заявление с УИН 02/120717/23529 и вх.№ 18589419/23.06.2017г..

ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“-разплащателна агенция за произнасяне по подаденото заявление, като ОПРЕДЕЛЯ за това 14-дневен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, гр.София, бул.Цар Борис ІІІ №136 да заплати на „Братя Чинкови“ЕООД, ЕИК-*********, сумата от 550,00 (петстотин и петдесет) лева за разноски по делото.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред върховния административен съд. 

 

 

 

 

                                      

                                                                            СЪДИЯ: