Р Е Ш Е
Н И Е
№140
гр. Несебър, 12.06.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
НЕСЕБЪРСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав в публично заседание на пети юни две хиляди и деветнадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Валери Събев
при участието на секретаря Диана Каравасилева, като
разгледа АНД № 351 по описа на Районен съд Несебър за 2019г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от Г.Б.Б., срещу Наказателно постановление № 19-0304-000678/10.04.2019г. на
началник сектор към ОДМВР Бургас, РУ Несебър, с което на жалбоподателя
на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, за извършено нарушение на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП, са наложени наказания глоба в размер на 350 лв. и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 9 месеца. Жалбоподателят сочи, че НП е
неправилно и незаконосъобразно. Развива съображения за приложимостта на чл. 28 ЗАНН към случая. Счита наложените наказания за несправедливи. С тези доводи
моли обжалваното НП да бъде отменено. Алтернативно иска наказанията да бъде
намалени към предвидения в закона минимум.
Ответната страна в производството – РУ гр. Несебър, не
заема становище по жалбата.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като
съобрази доводите и възраженията, изложени в жалбата, намира за установено
следното:
От фактическа страна:
На 18.01.2019г., около 15:15 часа, в гр. Несебър, кв. „Черно море”, до
автосервиз „Грънчев”, жалбоподателят управлявал четириколесно МПС – Ямаха с
рама № JY4AH12Y26CO24571. По същото време и на същото място св. Д. изпълнявал служебните си
задължения като мл. автоконтрольор към ОД на МВР гр. Бургас, РУ Несебър. Жалбоподателят
бил спрян за проверка, при която била установена и самоличността му. При
проверката се установило, че превозното средство не е регистрирано по надлежния
ред и е без регистрационни номера. При тези констатации св. Д. съставил на
жалбоподателя АУАН бл. № 842481 от 18.01.2019г. Във връзка със случая било образувано и БП № 304 ЗМ-31/2019г. по описа на
РП Несебър, прекратено с постановление от 25.01.2019г. за прекратяване на
досъдебно производство. След влизане в сила на постановлението, препис от
същото бил изпратен на РУ Несебър, където било издадено и процесното НП, което
се обжалва пред настоящата инстанция.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните
по делото доказателства: акт за установяване на административно нарушение бл. № 842481 от 18.01.2019г., постановление от
25.01.2019г. за прекратяване на досъдебно производство на прокурор при РП
Несебър, свидетелските показания на свидетеля Д., заповед № 8121з-515 от 14.05.2018г.
на Министъра на вътрешните работи. Посочените доказателства по делото са
непротиворечиви и допълващи се, поради което съдът ги кредитира изцяло. Самият
жалбоподател не оспорва фактическата обстановка по делото.
При така установената фактическа обстановка, съдът
достигна до следните правни изводи:
Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от легитимирано да
обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме,
че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е частично
основателна.
Настоящият състав като инстанция по същество след
извършена проверка за законност, констатира, че при издаване на АУАН и
наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на
процесуалния закон, които да обуславят неговата отмяна. Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган (оправомощен да издава наказателни постановления по
силата на заповед № 8121з-515 от 14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи)
в срока по чл. 34, ал. 3 ЗАНН. При издаване на АУАН и наказателното постановление в
тази му част са спазени императивните разпоредби на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.
По материалната законосъобразност на НП съдът намира
следното:
От фактическа страна по делото се установява, че управляваното
от жалбоподателя четириколесно МПС – Ямаха с рама № JY4AH12Y26CO24571 не е регистрирано по надлежния ред. Т.е. жалбоподателят е управлявал МПС в
нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, според която норма по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. Извършеното от Б. е подведено от наказващия орган и под коректната
санкционна норма на чл. 175, ал. 3 ЗДвП. В чл. 2 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от
движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства е предвидено, че моторните превозни средства подлежат на регистрация.
Според пар. 6, т. 11 от ДР на ЗДвП „Моторно превозно средство” е пътно превозно средство, снабдено с двигател за
придвижване, с изключение на релсовите превозни средства. По делото безспорно се установява, че жалбоподателят е управлявал моторно
превозно средство, снабдено с двигател. Този факт е констатиран от
актосъставителя и не се оспорва от самия жалбоподател. Ето защо става въпрос за
нарушение, което правилно е подведено под нормата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП.
Що се отнася до възражението, че в настоящия случай
приложение следва да намери нормата на чл. 28 от ЗАНН, съдът намира същото за
неоснователно. При определяне на маловажните случаи при административните
нарушения съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС по н. д. № 1/2007г., ОСНК
следва да се съобрази чл. 93, т. 9 от НК, съгласно която разпоредба маловажен
случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение
с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Като се вземе предвид
високата значимост на обществените отношения, свързани с регистрацията на
моторните превозни средства, самото нарушение не може да се характеризира като
такова без никаква обществена опасност. В чл. 140, ал. 1 и чл. 175, ал. 3 ЗДвП
не се прави разграничение между видовете моторни превозни средства. Поради тази
причина обстоятелството, че става въпрос за четириколесно моторно превозно
средство, а не за автомобил, не може само по себе си да доведе до извод за
маловажност на случая по чл. 28 ЗАНН. Вярно е, че липсват данни жалбоподателят
да е наказван за други нарушения на ЗДвП, но липсата на предходни наказания не
е достатъчно основание за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Липсват
обстоятелства, които да характеризират процесното нарушение като такова с
по-ниска степен на обществена опасност от останалите нарушения от същия вид. Ето
защо наказващият орган правилно не е приложил чл. 28 от ЗАНН.
Относно размера на наказанието, което следва да се
наложи, от значение е нормата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН, в която е предвидено, че при определяне на
наказанието се вземат предвид тежестта на извършеното, подбудите за неговото
извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и
имотното състояние на нарушителя. Съдът намира, че обществената
опасност на извършеното от Б. нарушение следва да се определи като сравнително
ниска. Наред с това липсват данни жалбоподателят да е бил наказван за
извършването на други нарушения на ЗДвП, което следва да се отчете като
смекчаващо вината обстоятелство. При наличието единствено на смекчаващи вината
обстоятелства и като се отчете обществена опасност на извършеното от Б. съдът
намира, че кумулативно предвидените наказания следва да бъдат определени към
минималния размер, предвиден в чл. 175, ал. 3 ЗДвП. Според съда на
жалбоподателя следва да се определят наказания „глоба” в размер на 200 лв. и
„лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца. С така наложените
наказания ще бъдат постигнати целите, предвидени в чл. 12 от ЗАНН да се
предупреди и превъзпита нарушителят, както и генералната превенция за
въздействие върху обществото. Тези наказания в най-пълна степен отговарят на
обществената опасност на извършеното нарушение. В случая не е имало основания
на жалбоподателя да се налагат наказания около средните размери, предвидени в
чл. 175, ал. 3 от ЗДвП (както е процедирал наказващият орган). Липсват
отегчаващи вината обстоятелства, които да са предпоставка за налагане на
наказания в посочените в НП размери.
Всичко изложено до тук води до краен извод, че НП следва
да бъде изменено и за извършените от жалбоподателя нарушения да му се определят
наказания към предвидения в санкционната норма минимум.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 19-0304-000678/10.04.2019г. на началник сектор
към ОДМВР Бургас, РУ Несебър, с което на Г.Б.Б., ЕГН **********,
с адрес ***,
на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, за извършено нарушение на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП, са наложени наказания глоба в размер на 350 лв. и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 9 месеца, като НАМАЛЯВА срока на наложеното наказание „лишаване от право да управлява МПС” от 9 месеца на 6 месеца и размера на наложената
глоба от 350 лева на 200 лева.
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-0304-000678/10.04.2019г. на началник сектор
към ОДМВР Бургас, РУ Несебър, в останалата му част.
Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от датата на получаване на
съобщението, че решението е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: