Решение по дело №549/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 805
Дата: 15 декември 2020 г. (в сила от 4 юни 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700549
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

  805/  15. Декември 2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На единадесети ноември две хиляди и двадесета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 549/2020г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Административното дело е образувано по жалба на Т.И.В. ***, чрез адв. Ю.С. *** срещу Уведомително писмо № 01-153-6500/126 от 19.06.2020г.  на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Плевен, с което е отказано финансово подпомагане на жалбоподателката по подадено заявление за подпомагане/плащане за 2019г. по подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животните“ в сектор ДПЖ, 14.2.1 Осигуряване на свободна подова площ при отглеждане на ДПЖ, тъй като отглежданите в ЖО № 5871-0061 ЕПЖ са 32 бр. при капацитет 30 бр. съгласно издадено удостоверение от ОДБХ и не отговаря на изискванията на чл. 10 ал.4 и чл. 28 ал.1 т.4 от Наредба № 4/08.08.2017г.  

Жалбоподателката оспорва акта като незаконосъобразен и иска неговата отмяна. Сочи, че не е кандидатствала за подпомагане по тази мярка с ЕПЖ- говеда, отглеждани в ЖО № 5871-0061, като е посочила в таблицата от заявлението, че отглежданите в обекта животни са без схема. Заявила е за подпомагане по схемата ДПЖ, отглеждани в ЖО № 5871-0168, в който отглежда овце. Обектът е регистриран, в него се отглеждат единствено ДПЖ – овце майки, които отговарят като бройка на съответната площ. Не става ясно защо се извършва проверка за другия обект, в който се отглеждат ЕПЖ, след като не е кандидатствала за подпомагане по схемата за ЕПЖ и защо се отказва подпомагане за ДПЖ, за която мярка кандидатства. Счита, че е налице несъответствие и неяснота в изложените мотиви и по същество липсват мотиви по подаденото заявление, не е направена проверка за изясняване на фактическото положение за отглежданите животни в двата обекта, в резултат на което е постановен незаконосъобразен акт. Претендира присъждане на направените разноски.

Ответникът – Директора на ОД  на ДФЗ– Плевен, чрез юрк. Х., изразява становище за неоснователност на жалбата. Аргументира се, че съгласно чл. 12 ал.3 от приложимата наредба кандидатите трябва да спазват минималните изисквания за хуманно отношение към животните, а според ал.6 в заявлението си посочват броя на животните от даден вид, категория, които се отглеждат във всички животновъдни обекти. За единия животновъден обект, в който се отглеждат ЕПЖ не е спазено това изискване, тъй като капацитетът е 30 бр., а се отглеждат 32 бр., което е основанието за отказа. Претендира юрисконсултско възнаграждение в размер на 50 лв.

Като съобрази относимите доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 12 ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Уведомителното писмо е връчено на 23.06.2020г. Жалбата е подадена в съда на 03.07.2020г.  в законния 14-дневен срок, от активно легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Жалбоподателката Т.И.В. *** е регистриран земеделски производител с УРН 557691.

С процесното Уведомително писмо № 01-153-6500/126 от 19.06.2020г.  Директорът на ОД на ДФ „Земеделие“ – Плевен е отказал финансово подпомагане на жалбоподателката по подадено заявление за подпомагане/плащане за 2019г. по подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животните“ в сектор ДПЖ, 14.2.1 Осигуряване на свободна подова площ при отглеждане на ДПЖ, с мотив че отглежданите в ЖО № 5871-0061 ЕПЖ са 32 бр. при капацитет 30 бр. съгласно издадено удостоверение от ОДБХ и не отговаря на изискванията на чл. 10 ал.4 и чл. 28 ал.1 т.4 от Наредба № 4/08.08.2017г.  за прилагане на мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014- 2020г.

Според чл.2 от Наредба № 4 на подпомагане подлежат земеделски стопани, които се задължават да спазват доброволно поети ангажименти за изпълнение на дейности, допринасящи за хуманното отношение към едрите преживни животни и/или дребните преживни животни, които надхвърлят задължителните минимални стандарти на ЕС относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика.

Съгласно чл.4 ал.1 финансовата помощ по тази наредба се предоставя за изпълнението на една или комбинация от дейности, включени в подмярка 14.1 „Хуманно отношение към животни в сектор ЕПЖ“ или подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ“ от мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони.

Чл. 16 ал.1 гласи, че ползвателите на помощта се задължават да спазват изискванията за дейностите по чл.4, за които са поели ангажимент.

Съгласно чл. 10 ал.4 от Наредба № 4 броят, видът и категорията на животните в животновъдния обект, в който се изпълняват дейностите по чл. 4, трябва да са в съответствие с капацитета на регистрирания по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност животновъден обект.

Според чл. 28 ал.1 т.4 от наредбата изплащането на финансовата помощ може да се намали или откаже, когато се установи, че земеделският стопанин не спазва нормативните изисквания за хуманно отношение към животните.

В случая ЗП Т.И.В. е подала заявление по образец за подпомагане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ с ИД: 15/14/2/01471. Декларирала е стопанисваните животновъдни обекти, в които се отглеждат едри преживни животни и дребни преживни животни, тъй като според образеца на заявление в него се посочват всички животновъдни обекти. Отглежданите в животновъден обект ********** /5871-0061/ ЕПЖ са 32 бр. при капацитет 30 бр. , в обекта не се отглеждат ДПЖ. А отглежданите според заявлението във втория обект ********** /5871-0168/ ДПЖ - овце са 1106 бр. при капацитет 1200 бр.

Но е кандидатствала за подпомагане за извършвани през годината дейности съгласно чл. 4 от Наредба №4 само  за плащане за хуманно отношение към животните в сектор ДПЖ по подмярка 14.2 Хуманно отношение към животните в сектор ДПЖ 14.2.1 осигуряване на свободна подова площ за отглеждане на животни в животински обект ********** /5871-0168/, за който кандидатства съгласно таблица 1. В таблицата са изброени ДПЖ, отглеждани в посочения обект, за които кандидатства по схемата и подмярка в сектор ДПЖ и за които е поела ангажимент. Изброени са и отглежданите животни в другия обект ********** /5871-0061/ ЕПЖ, но изрично е отбелязано, че те са без схема т.е. те не се подпомагат. В план-програмата за изпълнение на ангажименти по мярка 14 също ясно е заявено изпълнението на дейности по т.1 осигуряване на свободна подова площ само при отглеждане на ДПЖ съгласно Таблица № 2, но не и за ЕПЖ, изброени в таблица 1, такъв ангажимент няма.

При извършените административни проверки на заявлението е изискана официална информация от ОДБХ, според която преди 19.08.2019г. не са правени промени, свързани с капацитета на обект № 5871-0061 и е потвърден капацитета на обекта за отглеждане на 30 бр. говеда. Не е искана справка за отглежданите животни в другия обект – овцеферма.

В животновъден обект № ********** /5871-0168/, представляващ овцеферма в с. Писарово към датата на подаване на заявлението - 19.08.2019г. се отглеждат 1120 овце при капацитет 1200 бр. съгласно удостоверение за регистрация от 01.12.2016г. на ОДБХ - Плевен, като видно от даденото становище № 11/10.10.2017г. ОДБХ - Плевен  е удостоверила изпълнението на изискването за налична подова площ съгласно Наредба № 4 във връзка с кандидатстването по мярката. А във втория животновъден обект ********** /5871-0061/, представляващ ферма за говеда в с. Писарово към 19.08.2019г. се отглеждат 32 бр. говеда при капацитет 30 бр. съгласно удостоверение за регистрация от 19.03.2018г. , потвърдени с изисканата справка от ОДБХ.

Според справката от ОДБХ и за двата обекта за периода 19.08.2019г. – 31.12.2019г. не са регистрирани ветеринарномедицински свидетелства за придвижването на животни.

Видно от цитираните по-горе разпоредби – чл.2 и чл.4 от Наредба № 4 заявителят има възможност да кандидатства за финансова помощ по наредбата за изпълнение на една или комбинация от дейности, включени в подмярка 14.1 „Хуманно отношение към животни в сектор ЕПЖ“ или подмярка 14.2. „Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ“ от мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014г. -2020г. Но според образеца на заявление за подпомагане/плащане съгласно Приложение №4 към същата наредба, независимо за коя подмярка кандидатства, попълва списъка на стопанисваните животновъдни обекти, в които се отглеждат, както ЕПЖ, така и ДПЖ. За всеки обект поотделно се посочва за коя подмярка с кой обект се кандидатства и колко и какви са отглежданите в обекта ЕПЖ и ДПЖ.

В настоящия случай земеделския производител е кандидатствал за подпомагане само по подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ“ със 1106 бр. ДПЖ - овце, отглеждани в обект № ********** /5871-0168/, представляващ овцеферма в с. Писарово, в който към датата на подаване на заявлението според справката на ОДБХ към 19.08.2020г. са отглеждани 1120 овце при капацитет 1200 животни. Изрично за изброените ЕПЖ във втория животновъден обект е отбелязано в заявлението, че са без схема т.е. тези животни не участват за подпомагане по мярката и не следва да се извършва проверка за съответствие с изискванията.

В същото време за заявения обект, в който се отглеждат ДПЖ, не е правена проверка по заявлението за съответствие с изискванията за подпомагане. Извършената във втория обект проверка е неотносима към правото на подпомагане, тъй като жалбоподателката не е кандидатствала за подпомагане по тази подмярка, нито с първоначалното заявление от 2017г. при поемане на ангажимента, нито с подаденото заявление за плащане за 2019г., а има право на избор за коя от мерките да кандидатства за подпомагане и с кой обект.

Според посоченото в уведомителното писмо правно основание – чл. 10 ал.4 Наредба № 4 – броят, видът и категорията на животните в животновъдния обект, в който се изпълняват дейностите по чл.4, трябва да са в съответствие с капацитета на регистрирания по чл. 137 от ЗВМД животновъден обект. В случая това условие е спазено за животновъден обект – овцеферма, в който жалбоподателката е заявила отглеждане на ДПЖ – овце и участие по подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ“ със 1106 бр. ДПЖ – овце, при капацитет 1200 бр.

Респективно не е налице и посоченото основание на чл. 28 ал.1 т.4 от Наредба № 4 за отказ за подпомагане по същата мярка, поради неспазване на нормативните изисквания за хуманно отношение към животните.

Позоваването в мотивите на уведомителното писмо за отказа да се отпусне помощ по подмярката за ДПЖ, за която кандидатства земеделския производител, поради констатираното несъответствие между броя на отглежданите ЕПЖ в другия животновъден обект – 32 бр. с одобрения капацитет – 30 бр., освен че е  неотносимо към правото на подпомагане, е и логически противоречиво и не съответства на материалния закон и целта на закона.

От чл. 12 ал.3 и ал.6 от Наредба № 4, на който се позовава процесуалния представител на ответника в хода по същество, не може да се направи извод, че изискванията за площ се прилагат и за декларирани животновъдни обекти, за които не е подадено заявление за подпомагане по съответната мярка. Изискването се отнася за всички ЕПЖ и ДПЖ, отглеждани в един животновъден обект, в който се изпълнява дейността, за която се кандидатства за подпомагане, не и когато се отглеждат в различни обекти от стопанството на земеделския производител и за другия обект, вид и категория животни не се кандидатства за подпомагане и не е поет такъв ангажимент по съответната мярка, какъвто е настоящият случай.

Уведомителното писмо за отказа  е издадено от Директора на ОД на ДФЗ – Плевен. На осн. чл. 20а  ал.3  ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ – РА е делегирал правомощията си по чл. 12 ал.7 на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност със Заповед № 03-РД/3372/26.07.2019г., с която ги оправомощил да издават уведомителни писма за плащане/отказ за плащане на финансова помощ съгласно чл. 28 от Наредба № 4/2017г.

Актът е издаден от компетентен орган и в рамките на делегираните правомощия, в необходимата писмена форма. Макар да са посочени правните и фактически основания за отказа, те са вътрешно противоречиви и нелогични и не съответстват на материалния закон и фактите по случая.

В хода на производството не са събрани необходимите доказателства, за изясняване на всички релевантни факти и обстоятелства от значение за подпомагането по мярката, за която се кандидатства. Неправилно е приложен материалния закон и не е съобразена целта на закона за подпомагане на земеделски производители.

По изложените съображения оспореното уведомително писмо е незаконосъобразно и следва да се отмени. А преписката да се върне на органа за ново произнасяне при съобразяване със задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този изход на делото в полза на жалбоподателката следва да се присъдят направените деловодни разноски в размер на 10 лв. – д.т. и 500 лв. – адвокатско възнаграждение.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2  и чл. 173 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ   Уведомително писмо № 01-153-6500/126 от 19.06.2020г.  на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Плевен, с което е отказано финансово подпомагане на Т.И.В. *** по подадено заявление за подпомагане/плащане за 2019г. по подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животните“ в сектор ДПЖ, 14.2.1 Осигуряване на свободна подова площ при отглеждане на ДПЖ.

ВРЪЩА преписката на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Плевен за ново произнасяне по заявлението на Т.И.В. *** при съобразяване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА ОД на ДФ „Земеделие“ – Плевен да заплати на Т.И.В. *** направените деловодни разноски в размер на 510 лв., от които – 10 лв. – д.т. и 500 лв. – адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                        С Ъ Д И Я : /П/