Р Е Ш Е Н И Е
Номер 14.10.2019 година гр.
Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
дванадесети септември
Година 2019
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Кремена Панайотова
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 1377 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Сдружение за
напояване „Бяло поле - 2014“ против наказателно постановление № НЯСС-417 от
23.11.2018г. на вр.и.д. Председател на ДАМТН.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна. Сочат се подробни
съображения.
Въззиваемата страна не изпраща
представител, но представя писмено становище по жалбата.
С решение № 76 от 31.01.2019г.,
постановено по АНД № 58/2019г. по описа на Районен съд – Стара Загора е
отменено наказателно постановление № НЯСС-417 от 23.11.2018г. на вр.и.д.
Председател на ДАМТН, като съдът е приел, че в хода на
административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила - липса на описание на самото административно нарушение,
което не може да бъде санирано впоследствие.
С решение № 162 от 15.05.2019г.,
постановено по КАНД № 149/2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора
решението на Районен съд – Стара Загора е отменено, като делото е върнато за
ново разглеждане от друг състав. Касационната инстанция е приела, че административнонаказващият
орган не е допуснал съществено процесуално нарушение, което обективно да води
до ограничаване правото на защита на привлеченото към отговорност лице за
повдигнатото му обвинение в неговата цялост, а само в частта досежно
констатациите, касаещи язовирната стена и отводняващия канал, за които не е
отразено защо се приемат за водещи до техническа неизправност и в какво се
състои бездействието на привлеченото към отговорност лице.
В съдебно заседание чрез адв. К.
жалбоподателят заявява, че поддържа подадената жалба, като излага допълнителни
аргументи за незаконосъобразност.
Въззиваемата страна не изпраща
представител и не взема становище по жалбата.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на
обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:
Жалбата е редовна и допустима -
подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № НЯСС-417 от 23.11.2018г. на вр.и.д. Председател на ДАМТН на
нарушителя Сдружение за напояване „Бяло поле - 2014“ на основание чл. 201, ал.
12 и чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в
размер на 4000 /четири хиляди/ лева за следното:
На 31.05.2018г. на основание чл. 190,
ал. 4, т. 2 от Закона за водите е извършена проверка на язовир „Бяло поле 1“,
находящ се в поземлен имот №
000201 в землището на с. Бяло поле, Община Опан, собственост на Сдружение за
напояване „Бяло поле - 2014“, видно от приемо-предавателен протокол от
29.06.2016г., за което е съставен констативен протокол № 07-06-41/31.05.2018г.
Вследствие на проверката, чрез обход и оглед на малка язовирна стена и
съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено:
короната е проходима, чакълирана, неравна с наличие на коловози; водният откос
е обрасъл с гъста висока тревна и храстовидна растителност, в лявата половина
на стената , достигаща до височина 1,80 - 2,00 метра, което затруднява
обследването му и не може да се установи експлоатационното му състояние; по време
на проверката язовирът прелива през преливника с около 10 см над преливния ръб;
отводящия канал след преливника е с изровено дъно; през основния изпускател не
преминава водно количество и няма данни за извършването на ремонтни дейност на
същия и привеждането му в изправно техническо състояние, което се потвърждава и
от месечните протоколи, изготвени от оператора инж. И. за месеците април и май
2018г., в които основния изпускател е определен като неизправен, т.е. че
язовирната стена, основният изпускател и отводящия канал след преливника не се
поддържат техническа изправност.
С така описаното деяние наказващият
орган е приел, че на 31.05.2018г. е осъществен фактическия състав на нарушение
по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите - неизпълнение на задължението от
страна на собствениците на язовирни стени и/или съоръжения към тях да осигурят
поддържането им в техническа изправност.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН № 07-146/20.08.2018г., съставен от гл. инспектор в
РО НЯСС ЮЦБ в ГД НЯСС при ДАМТН.
Към административнонаказателната
преписка са приложени:
- приемо-предавателен протокол от
29.06.2016г., съставен съобразно § 3 от ПЗР на Закона за сдруженията за
напояване, с който Община Опан е предала на Сдружение за напояване „Бяло поле -
2014г.“, с. Бяло поле язовир „Бяло поле - 1“, находящ се в поземлен имот №
000201, с площ 529,157 дка по КВС на с. Бяло поле, Община Опан, Област Стара
Загора;
- констативен протокол № 07-06-5/30.01.2018г.,
съдържащ констатациите от проверката, извършена на 30.01.2018г., в т.ч. за
неизправност на спирателния кран на основния изпускател, съставен в
присъствието на Т. И. Ж. и получен от него на ръка на 14.02.2018г.
- констативен протокол № 07-06-41/31.05.2018г.,
съдържащ констатациите от проверката, извършена на 31.05.2018г., в т.ч. за
неизправност на спирателния кран на основния изпускател;
- месечен протокол от извършена
проверка на язовирна стена и съоръжения към нея на язовир „Бяло поле 1 -
горен“, гр. Стара Загора за м. април 2018г., в който е отразено, че основният
изпускател е неизправен; не е ремонтиран и не е направена проверка за пълното
му действие с комисия за 2018г.;
- месечен протокол от извършена
проверка на язовирна стена и съоръжения към нея на язовир „Бяло поле 1 - горен“,
гр. Стара Загора за м. май 2018г., в който е отразено, че основният изпускател
е неизправен; не е ремонтиран и не е направена проверка за пълното му действие
с комисия за 2018г.;
- писмо с изх. №
85-04-156-1/11.06.2018г., представляващо покана за явяване за връчване на
констативен протокол № 07-06-41/31.05.2018г. на 20.06.2018г. в 11,00 часа,
ведно с известие за доставяне. От последното е видно, че писмото е връчено Д.М.
- служител на 15.06.2018г.;
- писмо с изх. №
85-01-643/20.06.2018г. на ГДНЯСС, РО ЮЦБ, ведно с известие за доставяне, от
които е видно, че писмото, ведно с констативен протокол № 07-06-41/31.05.2018г.
е изпратено и съответно връчено лично на М.М. на 23.06.2018г.;
- покана за съставяне на АУАН с изх. №
85-02-240/16.07.2018г., ведно с известие за доставяне, от които е видно, че
поканата е връчена лично М.М. на 31.07.2018г.;
- писмо с изх. № 85-02-240/20.08.2018г.
на ГДНЯСС, РОНЯСС - ЮЦБ, с което е изпратен за връчване АУАН №
07-147/20.08.2018г.;
- писмо с изх. № 24-00-186/24-00-187/1/03.09.2018г.
на Община Опан, с което АУАН е върнат - невръчен поради отказ, ведно с АУАН, в
който е направено надлежно отбелязване;
Във връзка с компетентността на
актосъставителя и на наказващия орган са представени: решение № 597 от 23.08.2018г.
на Министерския съвет; заповед № 517 от 12.07.2018г. на председателя на ДАМТН,
заповед № 92/05.02.2018г. на председателя на ДАМТН, заповед № 394/31.05.2017г.
на вр.и.д. председател на ДАМТН, заповед № КВ - 197/25.04.2017г. на
министър-председателя на РБългария.
От показанията на свидетелите В.В.В. и
С.Г.К. се установяват фактите, описани в АУАН и НП, свързани с извършените
проверки на 30.01.2018г. и 31.05.2018г. на Язовир „Бяло поле 1“.
А от показанията на свидетелката И.С.Н.
се установява, че същата е присъствала само при съставянето на АУАН, но не и
при установяване на нарушението.
В хода на съдебното следствие е
разпитан в качеството на свидетел инж. И.С.И. - оператор на Язовир „Бяло поле
1“. От неговите показания се установява, че именно той и е съставил месечните
протоколи за извършените проверки на язовирната стена на язовир „Бяло поле 1 -
горен“ и съоръжения към нея през м. април и м. май 2018г., посочени в АУАН и
НП. В допълнение свидетелят И. заявява, че спирателният кран на основния
изпускател е неизправен, тъй като липсва механизмът, чрез който може да бъде
отворен ръчно /от човешка ръка/. В тази връзка, първоначално собственикът на
язовира заявил пред него, че спирателният кран не работи въобще, но
впоследствие се оказало, че работи, но може да се отваря само багер.
Съдът кредитира показанията на
свидетелите, разпитани в хода на съдебното следствие, тъй като същите са
последователни и непротиворечиви, и се подкрепят от събраните в хода на
съдебното следствие писмени доказателства.
Като
взе предвид събраните в хода на съдебното следствие доказателства и направените
от страните възражения, съдът намира следното:
И в АУАН, и в НП е посочено, че на
31.05.2018г. Сдружение за напояване „Бяло поле-2014“ е извършило нарушение на
чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите, като не е поддържало в техническа
изправност язовирната стена на язовир „Бяло поле 1“ и на две от нейните
съоръжения - основният изпускател и отводящият канал след преливника.
Същевременно само по отношение на
основния изпускател е посочено в какво се изразява техническата му неизправност
- през него не преминава водно количество. Само за него е посочено и какви
действия е следвало да бъдат предприети от страна на собственика - извършване
на ремонт за привеждането му в техническа изправност съобразно месечните
протоколи на оператора инж. И..
По отношение на констатациите за язовирната
стена и отводящия канал след преливника наказващият орган не е отразил защо
приема, че водят до техническа неизправност, както и в какво се състои
бездействието на привлеченото към отговорност лице. Ето защо, следва да се
приеме, че е допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН в тази част.
В този смисъл е и решение № 162 от
15.05.2019г., постановено по КАНД № 149/2019г. по описа на Административен съд
– Стара Загора, въз основа на което делото е върнато за ново разглеждане от
Районен съд - Стара Загора.
В случая следва да се има предвид, че
като собственик на язовир „Бяло поле 1“ Сдружение за напояване „Бяло поле -
2014“ съобразно чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите е длъжно да осигури
поддържането на язовирната стена и съоръженията към нея в техническа
изправност. Всяка една констатирана неизправност от страна на проверяващите
органи води след себе си по-висока степен на обществена опасност и следователно
определяне на по-високо наказание. Това е и причината, поради която имуществена
санкция, предвидена в чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите е в такъв широк
диапазон - от 1 000 лв. до 10 000 лв., като при определяне на нейния
размер следва да бъдат съобразени както броя на констатираните неизправности,
така и техния вид.
Като взе предвид изложеното, съдът намира,
че от събраните по делото доказателства - писмени /приемо-предавателен протокол от 29.06.2016г.; констативен протокол №
07-06-5/30.01.2018г.; констативен протокол № 07-06-41/31.05.2018г.; месечни
протоколи от извършена проверка на язовирна стена и съоръжения към нея на
язовир „Бяло поле 1 - горен“, гр. Стара Загора за м. април 2018г. и за м. май
2018г./ и гласни /показанията на
свидетелите В.В.В., С.Г.К. и И.С.И. / безспорно се установява, че Сдружение
за напояване „Бяло поле - 2014“ е осъществило от обективна и субективна страна
състава на нарушението по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите.
От обективна страна, на 31.05.2018г.
не е изпълнило задължението си като собственик на язовир „Бяло поле 1“ да
поддържа в техническа изправност съоръжение към язовирната стена - основния
изпускател. Към момента на проверката през него не преминава водно количество. Не
е извършен и ремонт за привеждането му в техническа изправност съобразно
месечните протоколи на оператора инж. И..
От субективна страна, съдът намира, че
в случая се касае за безвиновна отговорност на юридическо лице, поради което и
не може да се обсъжда въпросът за вината му, доколкото същата представлява
субективно отношение на нарушителя към извършеното административно нарушение.
Що касае размера на определеното от
наказващия орган административно наказание имуществена санкция, съдът намира,
че същото е правилно определено от наказващия орган при превес на смекчаващите
отговорността обстоятелства.
Същевременно обаче, то следва да бъде
намалено до размера от 1500 /хиляда и петстотин/ лева, предвид посочените
по-горе съображения досежно липсата на съставомерност на част от посочените
неизправности на язовирната стена и едно от съоръженията към нея /отводящия
канал след преливника/. При определяне размера на наказанието съдът съобрази
също така, че неизправността на основния изпускател е констатирана още с констативен
протокол № 07-06-5 от 30.01.2018г., както и че неотстраняването й може да
доведе до преливане на язовира и поставяне в опасност на населението.
С оглед конкретиката на настоящия
казус, съдът намира, че не може да се приеме наличието на маловажен случай по
смисъла на чл. 28 ЗАНН. Действително в хода на съдебното следствие се установи,
че спирателният кран на основния изпускател може да бъде отварян с багер, но въпреки
това той не е в техническа изправност. Невъзможността да бъде отворен ръчно /от
човешка ръка/ може да препятства своевременната реакция в случай на бедствие и/или
авария.
С
оглед пълнота на изложението, съдът намира, че следва да вземе становище по
възраженията на жалбоподателя, изложени в хода на въззивното производство.
На първо място, АУАН е съставен в
отсъствие на нарушителя, след като той е бил надлежно поканен за съставянето му
с покана с изх. № 85-02-240/16.07.2018г., връчена лично М.М. - председател на
Сдружението на 31.07.2018г. Законодателят не предвижда в такъв случай
последващо връчване на акта.
На второ място, и в АУАН, и в НП
изрично е посочена датата, на която актосъставителят и наказващият орган са приели,
че Сдружение за напояване „Бяло поле - 2014“ е осъществило фактическия състав
на нарушение на разпоредбата на чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите, а
именно: 31.05.2018г. Несъстоятелни са изложените аргументи в обратния смисъл.
На трето място, действително
констативен протокол № 07-06-41/31.05.2018г. е съставен в отсъствие на
нарушителя, но законът не предвижда изискване за съставянето му в негово
присъствие. Освен това, в конкретния случай констативният протокол е връчен на
жалбоподателя преди съставянето на АУАН, така че той е бил запознат със
съдържанието му и е могъл своевременно да организира своята защита, като
направи съответните възражения, ако не е съгласен с констатациите в протокола.
На четвърто място, несъстоятелни са
възраженията на жалбоподателя, че в наказателното постановление не са посочени
конкретните доказателства, въз основа на които то е издадено. В него са вписани
приемо-предавателния протокол от 29.06.2016г., констативния протокол №07-06-41
от 31.05.2018г., както и месечните протоколи, изготвени от оператора инж. И. за
месеците април и май 2018г. Това, че отделните доказателства не са посочени в
отделен обособен списък, а в самото описание на нарушението, не означава, че е
ограничено правото на защита на нарушителя, както и че липсва задължителен
елемент от съдържанието на наказателното постановление.
На следващо място, съдът намира за
неоснователни възраженията на жалбоподателя относно компетентността на
наказващия орган. Действително в чл. 65, ал. 1 от Закона за сдруженията за
напояване е предвидено, че „министърът на земеделието, храните и горите или
определено от него длъжностно лице от състава на министерството упражнява
правен, финансов и технически надзор върху дейността на сдруженията.“.
Същевременно обаче следва да бъдат взети предвид конкретните параметри на този
надзор. Съгласно чл. 67, ал. 3 от същия закон „техническият надзор включва
следните мерки: 1. право на достъп до техническа информация и документация за
експлоатацията и поддръжката на хидромелиоративната инфраструктура; 2.
извършване на годишни проверки на хидромелиоративната инфраструктура и
оборудване; 3. утвърждаване на правилник за правилна и безопасна експлоатация и
поддържане на съоръженията от хидромелиоративната инфраструктура.“ Те обаче не
предвиждат изключване на контрола, упражняван на органите за управление на
водите. Нещо повече, в чл. 57 от Закона за сдруженията за напояване е
предвидено, че „взаимоотношенията с органите за управление на водите се уреждат
съгласно Закона за водите.“ - чл. 201, ал. 12 от Закона за водите.
На последно място, представената
съдебна практика е неотносима към предмета на настоящото дело, доколкото касае
друго нарушение - такова по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите -
неизпълнение на дадено предписание.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ
наказателно
постановление № НЯСС-417 от 23.11.2018г. на вр.и.д. Председател на ДАМТН, с което
на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите на Сдружение
за напояване „Бяло поле - 2014“, ЕИК: *********, със седалище и адрес на
управление с. Бяло поле, Община Опан е наложено наказание имуществена санкция в
размер на 4000 /четири хиляди/ лева за извършено нарушение на чл. 141, ал. 1,
т. 1 от Закона за водите, като НАМАЛЯВА размера на наказанието имуществена
санкция от 4000 /четири хиляди/ лева на 1500 /хиляда и петстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: