Решение по дело №654/2020 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 545
Дата: 15 юли 2020 г. (в сила от 6 октомври 2020 г.)
Съдия: Светлана Нейкова Нейчева
Дело: 20204520200654
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

град Р у с е, 15. 07. 2020 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

            Русенският районен съд, втори наказателен състав, в публично

            заседание на 18.06.20209 год, в състав:

                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА

            при секретаря ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,

            разгледа докладваното от съдията АНД N654

            по описа за 2020год. на Русенски районен съд

            и за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от И.Н.И., ЕГН: **********, в качеството й на законен представител на фирма МИГ ЛОДЖИСТИК ЕООД, гр. Добрич, срещу електронен фиш за налагане на глоба, сер. К бл. № 2097433, издаден ОДМВР - Русе, с който за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДП, на основание чл189 ал.4, вр.чл. 182 ал. 1, т.5 от ЗДвП й  е наложено административно наказание глоба в размер на 600лв. 

Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност  на НП – счита последното за неправилно и издадено при съществени процесуални нарушения.

Наказващият орган не изпраща представител, счита депозираната жалба за неоснователна.

РРП не взема становище по жалбата.

Съдът, като прецени допустимостта на жалбата и след анализ на събраните по делото доказателства и становищата на страните приема, за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима. Последната е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.

   На 07.12.2017г. МПС ЛАМБЕРЕТ ЛВФС 3Ф, вид полуремарке, с  регистрационен номер ТХ0491ЕЕ, управлявано от жпод.И.,***, посока изхода на гр.Русе – ГКПП Дунав мост. До бензиностанция „Лукойл”, бил заснет с автоматизирано техническо средство -  дигитална стационарна, радарна установка Sitraffic ERS, GPS N:43.50.4782, Е:25.58.5576, установило че превишава разрешената максимална скорост от 50км, като се движило с 97км/ч. Справката за регистрация на МПС посочила, че същото било собственост на МИГ ЛОДЖИСТИК ЕООД, гр. Добрич, със законен представител жпод.И.. Предвид на това и на основание чл. 188, ал.2 ЗДвП, на последната бил издаден Електронен фиш, с който  й била наложена горепосочената глоба от 600лв.  ЕФ бил връчен на 19.03.20год.

            Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства и доказателствени средства - жалба, електронен фиш, клип на хартиен носител, протокол, техническа спецификация, удостоверение за одобрен тип средство за измерване, фотоснимки.

          При така установеното от фактическа страна съдът намира от правна страна следното:

 

 

 

 

Жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

 

 

 

Съдът счита, че при издаването на обжалвания електронен фиш, установено с автоматизирано техническо средства - дигитална стационарна, радарна установка Sitraffic ERS, не са допуснати сочените в жалбата нарушения на процесуалния и материален закон. От формална страна електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл. 189, ал.4 от ЗДвП реквизити, изброени изрично и изчерпателно в изречение второ на посочената разпоредба, а именно: данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото за доброволното й заплащане. По силата на изричната разпоредба на чл. 189, ал.11 ЗДвП, същият е приравнен по своите правни последици на наказателно постановление, което обаче не означава, че към него автоматично се прилагат и разпоредбите на ЗАНН, свързани с форма реквизити, срокове за издаване. В атакувания акт освен това е посочено, че нарушението е установено въз основа на регистрация от техническо средство, което е единствената, предпоставка от значение за извършване на санкционирането по този особен ред. При това доколкото в ЕФ се съдържат всички предвидени в закона реквизити, както и пълно описание на основните параметри на извършеното деяние и нарушените законови разпоредби, то право на защита на жалбоподателя е охранено в пълен обем.

Съдът намери за неоснователно за неспазен срок по чл. 34 от ЗАНН. Както бе посочено по-горе в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП изрично и изчерпателно са изброени реквизитите, които следва да съдържа електронния фиш. Нормата не предвижда посочване на дата на издаване на електронния фиш. Още повече очевидно е, че подобно посочване е напълно излишно. Доколкото се касае за нарушение, установено с техническо средство, то датата на издаване на електронния фиш е тази на установяване и заснемане на нарушението – в случая на 07.127.2017 г., а не на отпечатване листа хартия, формат А4, връчване на препис и др.

          С Тълкувателно Постановление 1/27.02.2015г. на ВКС и ВАС се прие, че е недопустимо административните нарушения да се установяват и санкционират след неопределен период от време, тъй като по този начин би се създала трайна несигурност в правния мир, като освен това извършителите на деяния със значително по-ниска степен на обществена опасност, каквито са административните нарушения, биха били поставени в по-тежко материално правно положение от извършителите на деяния с най-висока степен на обществена опасност, каквито са например престъпленията против личността. В този смисъл институтите на давността в двете и разновидности- преследвателна погасителна давност, след изтичането на която се погасява възможността на компетентния орган да реализира правомощията си по административно-наказателното правоотношение и изпълнителска давност, с изтичането на която се погасява възможността компетентния орган да реализира изтърпяването на вече наложената административна санкция- намират приложение и в административно наказателния процес, независимо дали  имат изрична уредба в ЗАНН. От принципите, че извършителите на административни нарушения не могат да бъдат поставени в по-неблагоприятно положение от извършителите на престъпления и от принципа за субсидиарно приложение на НК за случаите които нямат изрична уредба в административно-наказателния процес (чл. 11 ЗАНН), следва че нормите на давността уредени в НК ще намерят съответно приложение и в административно наказателния процес във всеки един случай, когато в ЗАНН няма изрична уредба. Ето защо към процесния случай следва да намери приложение чл. 80, ал.1, т.5 НК, тъй като съгласно трайно установеното положение и в теорията и практиката е, че електронния фиш представлява специфичен правен акт, съчетаващ характеристиките на АУАН и на НП, но който не може да бъде приравнен на последните. В този смисъл към ЕФ не могат да намерят приложение специалните давностни срокове предвидени в чл. 34 ЗАНН. Доколкото правомощието на държавата да реализира административно наказателната отговорност на нарушителя с влязъл в сила електронен фиш не може да бъде неограничено във времето, то следва да се приеме, че в случая с електронните фишове следва по аналогия да намери приложение чл. 80, ал.1, т.5 НК. От довършването на нарушението започва да тече тригодишен срок за издаване на електронния фиш. С издаването му преследвателната давност се прекъсва и започва да тече нов три- годишен срок за връчване на ЕФ.

            Във всички случаи, независимо дали отговорността на нарушителя се реализира с НП или с ЕФ държавата е ограничена във възможността си да накаже нарушителя с влязъл в сила акт от 4,5 годишния срок на абсолютната давност.

            С оглед гореизложените принципни постановки в конкретния случай обикновената преследвателна давност и абсолютната не са изтекли, поради което жалбоподателя не може да се позовава на тях.

В хода на административнонаказателното производство на жалб.И. било повдигнато обвинение за осъществено административно нарушение, като съгласно атакувания електронен фиш е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, тъй като моторно превозно средство – марка ЛАМБЕРЕТ ЛВФС 3Ф, с  регистрационен номер ТХ0491ЕЕ се движило със скорост над максимално разрешената, съгласно таблицата, част от посочената разпоредба. Съгласно същата, при липса на изрична сигнализация с пътен знак за друго ограничение на скоростта, скоростта, с която трябва да се движат водачите на превозни средства в населено място е до 50 км/ч. В конкретния случай от приложената снимка се установява, че участъкът бил изрично сигнализиран с  пътен знак, въвеждащ ограничение до 50км/ч Техническото средство за контрол на правилата за движение по пътищата отчело скорост на движение от 97км/ч при отчитане на допустимото отклонение. Следователно, автомобилът се е движил със скорост, превишаваща максимално допустимата за съответния пътен участък с 47 км/ч, с което е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

От приобщените по делото писмени доказателства е видно, че автоматизираното техническо устройство посочено в електронния фиш - дигитална стационарна, радарна установка Sitraffic ERS е преминало проверка за изправност на 05.12. 2017 г., като резултатите от същата са отразени в Протокол № 235-ИСИ и сочат, че същото било технически изправно.Към електронния фиш е приложена и снимкова разпечатка от клип, като съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата снимковия материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява годно веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес.

Абсурдно и правно необосновано е твърдението, че процесното МПС , по вид полуремарке не подлежи на санкция. Недвусмислено в ЕФ е посочено, че заснетото ППС е моторно превозно средство, т.е. придвижва се с двиегател, като видът му е полуремарке и като МПС спрямо него са относими всички норми на ЗДвП.

            Мястото на извършване на нарушението е ясно и конкретно- град, улица, GPS координати, достатъчни да посочат компетентността на АНО и територията на която е извършено нарушението.

С оглед на изложеното, отговорността на жалбоподателя е законосъобразно ангажирана по реда на чл. 182, ал.1, т.5 от ЗДвП. Санкцията от 600лв. е абсолютно определена, поради което не съществува възможност размерът й да бъде изменен от съда.

Предвид изложените съображения от фактическо и правно естество, жалбата се явява неоснователна и процесният електронен фиш следва да бъде потвърден. 

 

 

 

 

            Така мотивиран и на основание чл.63,ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, сер. К бл. № 2097433, издаден ОДМВР - Русе, с който за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДП, на основание чл189 ал.4, вр.чл. 182 ал. 1, т.5 от ЗДвП, на  И.Н.И., ЕГН: **********, в качеството й на законен представител на фирма МИГ ЛОДЖИСТИК ЕООД, гр. Добрич, е наложено административно наказание глоба в размер на 600лв.

 

Решението подлежи на обжалване пред РАС в 14 – дневен срок от съобщаването му до страните, по реда на АПК.

                                                                       

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:………………