Р Е Ш Е Н
И Е
№ 266/25.10.2018 г. 25.10.2018г. гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД – наказателно
отделение,ІХ наказателен състав, в
публично заседание на двадесет и втори октомври две хиляди и осемнадесета
година:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
НИКОЛАЙ КИРКОВ
Секретар В.Г.,
като разгледа докладваното от съдия Кирков
АНД № 861/2018г. по описа на ЯРС,
за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство
е образувано по въззивна жалба на Г.И.С. ***, ЕГН:**********,против
наказателно постановление № 24/10.08.2018г. издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите-Ст.Загора, с което за
нарушение на чл.166 т.3 вр. чл.155,ал.2 от Закона за
опазване на околната среда ,му е наложена глоба в размер на 2500 лв.
С жалбата се иска НП да
бъде отменено.Релевират се доводи за допуснати
съществени нарушения на процесуалния
закон, довели до опорочаване на административнонаказателното производство и нарушаване
правото на защита на нарушителя.По конкретно се твърди ,че в АУАН и НП неправилно е приложена правната норма на чл.166т.3 от ЗООС.Изтъква
се ,че в издаденото предписание липсват
яснота и конкретно изброени нормативно регламентирани действия
или въздържане от определени действия, забранени с нормативен акт.
В съдебно заседание
жалбоподателят редовно призован не се явява.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител изразява
становище, че жалбата е неоснователна. Счита, че събраните по делото
доказателства установяват по безспорен начин
извършеното нарушение, а в процедурата по установяване на нарушението и
налагане на наказанието не са допуснати нарушения, имащи характера на
съществени такива и представляващи основание за отмяна на НП. Пледира НП да
бъде потвърдено.
След цялостна преценка на
представените по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа
страна следното:
На 16.03.2018г. във връзка с
подаден сигнал за изпускане на големи количества инфилтрат в дерето до
депото експерти от РИОСВ-Ст.Загора,РЛ Ст.Загора и БД ЕБП Пловдив извършили
проверка на „Регионално депо за неопасни
отпадъци от населените места в общини Ямбол, Нова Загора, Тунджа, Сливен и Стрладжа“, находящо се в с.Хаджи
Димитрово, общ.Тунджа.В хода на проверката и след направен оглед на
площадката на депото в района на шахта
„калник“, „помпена шахта № 1“ и „Клетка
-1“ експертите установили ,че нивото на водата в тях е повишено и имало наличие на локални завирявания в различни участъци
на „Клетка-1“ и шахта
„калник“.Установено било ,че водата от
завирения участък на „шахта калник“ се
влива в канализацията за дъждовни води и имала тъмен цвят.
В хода на проверката бил изготвен констативен протокол №
004913/16.03.2018г. като проверяващите в
точка № 1 издали предписание :“Да
се предприемат необходимите мерки за
понижаването на нивото на водата в „Клетка-1“ и в района на „Помпена шахта 1“.За предприетите действия
писмено да се уведоми РИОСВ Ст.Загора/ с цел преустановяване изтичането в канализацията на дъждовни води/
със срок за изпълнение 16.04.2018г.Като отговорник за изпълнението на
предписанието бил посочен кмета на
Община –Ямбол.
На 17.04.2018г., след изтичане
на посочения в предписанието срок била
извършена контролна проверка от експерти на РОСВ –Ст.Загора, при която се
установило ,че нивото на водата около описаните шахти е високо и отново се наблюдава изтичане /преливане на води
с тъмен цвят от участъка в шахта
„Калник“.При огледа на „Помпена шахта 1“ се констатирало високо ниво на водата ,стигащо до около 20 см под ел. таблото на помпената
станция.
Във връзка с неизпълнение на предписанието жалбоподателят бил поканен да се яви в
тридневен срок РИОСВ- Ст. Загора за
съставяне на АУАН.
На 15.05.2018г. ,след като жалбоподателят не се явил свид.М. му съставил АУАН в негово отсъствие за
нарушение на чл.166т.3,вр. чл.155,ал.2 от ЗООС.
Акта бил връчен на
жалбоподателя, който в законоустановения срок подал писмени възражения.
На 10.08.2018г. при идентично
фактическо и юридическо описание на
нарушението е издадено и обжалваното наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка
се установи от показанията на разпитаните по делото свидетели, както и от
приетите писмени доказателства.
При така установената
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН,
подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст,
от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради
което е процесуално допустима, а по същество – основателна, поради следните съображения:
Съгласно разпоредбата
на чл. 166, т. 3 от ЗООС „С наказанията по чл. 165 се наказват и лицата,
които:не изпълняват предписанията, дадени в индивидуалните административни
актове и констативните протоколи по чл. 155 или 157б, издавани от министъра на
околната среда и водите, директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции, директорите на националните паркове
или от упълномощени от тях длъжностни лица. От своя страна чл. 155 от ЗООС, ал.
1 гласи „По време на извършването на текущия контрол длъжностни лица,
определени от органите по чл. 148, ал. 3, съставят констативни протоколи „, а
ал. 2 на същия член императивно регламентира, че „ В протоколите по ал. 1 се
отразяват констатираните факти и обстоятелства и се дават задължителни
предписания с посочване на срокове и отговорници за изпълнението им. „ В процесния
случай, като отговорник за изпълнение на дадените с Констативния протокол
предписания е посочено ,че това е жалбоподателя.За да бъдат изпълнени обаче
дадените задължителни указания е
необходими те да бъдат връчени на лицето ,което следва да ги изпълни.От
представените по делото доказателства е
видно ,че предписанието не е връчено на
жалбоподателя и няма доказателства той
да е запознат с него, доколкото същото
е връчено на Стефка Баева Василева- ст. експерт ОСИД, община
Ямбол ,за която не се установи да има
представителна власт на кмета на община Ямбол, посочен като отговорник за изпълнение
на дадените указания .А след като това е така , следва да се приеме ,че не е
налице субективният елемент на деянието, а именно ,че е виновно извършено от
санкционираното лице и следователно не е налице и административно нарушение по
аргумент от чл.6 ЗАНН.
По изложените
съображения настоящият съдебен състав намира жалбопа
за основателна , а наказателното постановление като неправилно и
незаконосъобразно следва да бъде
отменено.
Водим от горното и на основание
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 24/10.08.2018г. издадено от
Директора на Регионална инспекция по
околната среда и водите-Ст.Загора, с
което на Г.И.С. ***, ЕГН:**********,
за нарушение на чл.166 т.3 вр. чл.155,ал.2 от Закона
за опазване на околната среда ,му е наложена глоба в размер на 2500 лв.
Решението
може да се обжалва пред Административен съд – Ямбол, в 14 - дневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: