Решение по дело №215/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 октомври 2019 г. (в сила от 19 ноември 2019 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20197190700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 133

 

гр. Разград, 29.10.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесет и втори октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА    

ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА – СТОЕВА

МАРИН МАРИНОВ

с участието на секретаря Пламена Мутафова и прокурора ЕМИЛИЯН ГРЪНЧАРОВ, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 215 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185 – чл. 196 АПК.

Постъпил е протест от зам.-окръжния прокурор на Окръжна прокуратура – Разград против разпоредбите чл. 8, чл. 39, ал. 1, чл. 48, ал. 1, чл. 61, ал. 7 в частта „събиране и транспортиране“, чл. 42, ал. 1, чл. 45, ал. 1 в частта „събиране“, чл. 26, ал. 2, чл. 71, чл. 72 от Наредба № 25 за управление на дейностите с отпадъци и поддържане чистотата на територията на Община – Исперих, приета с Решение № 500 по Протокол № 57/30.04.2015 г. на Общински съвет – Исперих. В протеста се твърди, че разпоредбите на чл. 8, чл. 39, ал. 1, чл. 48, ал. 1, чл. 61, ал. 7 в частта „събиране и транспортиране“, чл. 42, ал. 1, чл. 45, ал. 1 в частта „събиране“ и чл. 26, ал. 2 от наредбата противоречат на нормативен акт от по-висока степен – ЗУО, поради което следва да бъдат отменени като незаконосъобразни, а разпоредбите на чл. 71, чл. 72 от наредбата са приети без законова делегация, поради което се иска да бъдат обявени за нищожни. Претендират се разноски.

По реда на чл. 189, ал. 2 АПК е допуснато присъединяване на „Рейсър Ауто“ЕООД - София към оспорването на разпоредбите на чл. 45, ал. 1 и чл. 61, ал. 7 от горната наредба с искане за отмяната им.

Оспорването е съобщено по реда на чл. 181, ал. 1 и ал. 2 във вр. с чл. 188 АПК.

Ответникът по жалбата Общински съвет – гр. Исперих не ангажира становище по делото.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства и след проверка по реда на чл. 196 във вр. с чл. 168 АПК, приема за установено следното:

Протестът е допустим. Подаден е от прокурор, който е легитимиран да оспорва подзаконови нормативни актове съгласно чл. 186, ал. 2 АПК. Оспорените разпоредби са част от наредба, която представлява нормативен административен акт по смисъла на чл. 75 АПК, чл. 7, ал. 2 и чл. 8 ЗНА, и чл. 21, ал. 2 ЗМСМА. Съгласно чл. 185 АПК подзаконовите нормативни актове подлежат на оспорване пред съд изцяло или в отделни техни разпоредби. По силата на чл. 187, ал. 1 АПК оспорването е без ограничение във времето.

Съгласно чл. 186, ал. 1 АПК право да оспорват подзаконовите нормативни актове имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Видно от Решение № 12-РД-862-00/05.12.2012 г., издадено от Директора на РИОСВ – София, допълнено с Решение № 12-РД-862-01/02.08.2016 г., на основание чл. 35, ал. 3 и ал. 5 ЗУО „Рейсър Ауто“ ЕООД - София е регистрирано за извършване на дейност по транспортиране (събиране и транспортиране) в съответствие с § 1, т. 41 и т. 43 от ДР на ЗУО на територията на цялата страна на следните отпадъци: излезли от употреба превозни средства и излезли от употреба превозни средства, които не съдържат течности или други опасни компоненти, излезли от употреба гуми, спирачни накладки, черни метали, цветни метали, пластмаси, стъкло. Предвид възможността да извършва транспортиране на посочените отпадъци на територията на цялата страна, съдът намира, че за дружеството е налице правен интерес от оспорването на Наредба № 25/2015 г. на Общински съвет – Исперих. 

По същество оспорването е основателно.

Безспорно е по делото, че Наредба № 25 е приета от компетентен орган, в писмена форма, при спазване на процесуалните правила. С оглед на това съдът намира, че е налице валиден нормативен административен акт, действащ към момента на оспорването.

Съгласно чл. 8 от Наредба № 25 за управление на дейностите с отпадъци и поддържане чистотата на територията на Община – Исперих /Наредба № 25/дейностите по събиране, съхранение, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови отпадъци могат да извършват лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 35, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/.

В чл. 39, ал. 1 от Наредба № 25 е предвидено, че дейности по събиране, съхраняване, транспортиране, преработване и/или обезвреждане на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО) се извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 67 от ЗУО.

Съгласно чл. 48, ал. 1 от Наредба № 25 дейностите по събиране, съхраняване, преработване, транспортиране, и/или обезвреждане на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 67 от ЗУО.

В чл. 61 от Наредба № 25 е уреден редът, по който се установяват и преместват излезли от употреба МПС, намиращи се върху имот държавна или общинска собственост, когато собствениците им не са изпълнили за задължението си да ги предадат на площадка за временно съхранение или в център за разкомплектоване. Съгласно чл. 61, ал. 3 кметът на Община Исперих или упълномощено от него лице назначават комисия с представители на общинската администрация и РУП-Исперих за установяване на излезлите от употреба МПС и техните собственици. На установените ИУМПС се залепва стикер- предписание за преместване, което ако не бъде изпълнено, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за принудително му преместване на площадка за временно съхранение или в център за разкомплектоване.

Съгласно чл. 61, ал. 7 от Наредба № 25 заповедта се изпълнява от лицата, с които общината има сключен договор и притежаващи разрешително по чл. 35, ал.1 от ЗУО за извършване на дейности по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на излезли от употреба МПС.

Чл. 42, ал. 1 от Наредба № 25 установява, че дейности по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на негодни за употреба батерии и акумулатори имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 35 ЗУО.

Съгласно чл. 45, ал. 1 от Наредба № 25 дейности по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба гуми имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 67 ЗУО.

Понятията „събиране“ и „транспортиране“ са дефинирани в § 1, т. 41 и 43 от Допълнителните разпоредби на ЗУО, както следва:

„Събиране“ е натрупването на отпадъци, включително предварителното сортиране и предварителното съхраняване на отпадъци, с цел транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци;

„Транспортиране“ е превозът на отпадъци, включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност.

Съгласно чл. 35, ал. 1 ЗУО  за извършване на дейностите по третиране на отпадъци се изисква:

1. разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I, или

2. комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел II от Закона за опазване на околната среда.

Съгласно  чл. 35, ал. 2 ЗУО разрешение не се изисква за:

1. събиране и предварително съхраняване на отпадъци на мястото на образуване, включително на отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ);

2. събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и 43 от допълнителните разпоредби;

3. дейности по оползотворяване на неопасни отпадъци, обозначени с кодове R3, с изключение на газификация и пиролиза, когато компонентите, образувани от дейността, се използват като химикали, R5, R11, R12 и R13 по смисъла на приложение № 2 към § 1, т. 13 от допълнителните разпоредби, с изключение на ОЧЦМ, отпадъци от метални опаковки, излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО), негодни за употреба батерии и акумулатори (НУБА), излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) и дейности по разглобяване на употребявани автомобилни компоненти или на цели автомобили с цел получаване на части, детайли и вещества с последващото им съхранение и/или продажба;

4. дейности по обезвреждане на собствени неопасни отпадъци на мястото на образуването им, обозначени с код D2, D3, D8, D9, D13 и D14 по смисъла на приложение № 1 към § 1, т. 11 от допълнителните разпоредби;

5. дейност, обозначена с код R1 по смисъла на приложение № 2 към § 1, т. 13 от допълнителните разпоредби, отнасяща се до изгаряне с оползотворяване на получената енергия в специализирани за целта съоръжения на неопасни отпадъци, по определението за "биомаса" по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби;

6. дейности по обратно приемане на територията на търговски обекти на масово разпространени отпадъци от опаковки, за които има организирана депозитна или друга система за многократна употреба, батерии и акумулатори, електрическо и електронно оборудване (ЕЕО) и гуми;

7. дейност по предварително обработване, обозначена с код R12 по смисъла на приложение № 2 към § 1, т. 13 от допълнителните разпоредби, на собствени неопасни отпадъци от опаковки на мястото на образуването им, включително на територията на търговски обекти;

8. дейности по разделно събиране на отпадъци, които не се извършват по занятие, като събиране на лекарства с изтекъл срок на годност от аптеките или кампании на общините за събиране на отпадъци в училищата;

9. дейности като търговец и/или брокер на отпадъци, когато същите не включват дейности с отпадъци на определена площадка.

В чл. 35, ал. 3 ЗУО е указано, че за извършване на дейностите по ал. 2, т. 2 - 5 се изисква регистрация и издаване на документ по реда на глава пета, раздел II, а за дейностите по т. 9 - по реда на глава пета, раздел IV, като в чл. 35, ал. 5 от закона е посочено, че регистрационният документ за дейности по ал. 2, т. 2 се издава самостоятелно от останалите разрешителни и регистрационни документи.

По този начин законодателят е разграничил дейностите по управление на отпадъците, като за събирането и транспортирането им не е необходимо  разрешително по реда и при условията на ЗУО, а само издаване на регистрационен документ.

По силата на чл. 15, ал. 1 от Закона за нормативните актове нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

Разпоредбите на чл. 8, чл. 39, ал. 1, 48, ал. 1 и чл. 61, ал. 7 от Наредба № 25 в частта „събиране и транспортиране“ и разпоредбите на чл. 42, ал. 1 и чл. 45, ал. 1 в частта „събиране“ противоречат на ЗУО. Общински съвет – Исперих е въвел изисквания за притежание на разрешително за дейности, които по силата на закона подлежат само на регистрация. С оглед на това тези разпоредби в оспорените части са материално незаконосъобразни и следва да се отменят.

Съгласно чл. 26, ал. 1 от Наредба № 25 възложителят на строителни и монтажни работи по смисъла на § 5, т. 40 от ДР на Закона за устройство на територията, с изключение на текущи ремонти, и възложителят на премахването на строежи, съвместно изготвят план за управление на строителните отпадъци в обхват и съдържание, определени с наредбата по чл. 43, ал. 4 от ЗУО.

В ал. 2 на чл. 26 е предвидено, че изискването по ал. 1 не се прилага в следните случаи:

1. при разрушаване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП) под 100 кв. м;

2. при реконструкция, основен ремонт и/или промяна предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м;

3. при строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв. м;

4. при разрушаване на негодни за ползване или застрашаващи сигурността строежи, когато тяхното премахване е наредено по спешност от компетентен орган.

Наредбата по чл. 43, ал. 4 от ЗУО е приета с ПМС № 267 от 5.12.2017 г., обн., ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г. - Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали. В чл. 15, ал. 1 от нея е предвидено, че план за управление на строителните отпадъци не се разработва и не се прилагат изискванията на тази глава при:

1. премахване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП), по-малка от 300 кв. м;

2. премахване на сгради с паянтова конструкция;

3. реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв. м;

4. промяна на предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 700 кв. м;

5. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 700 кв. м;

6. изграждане, реконструкция, основен ремонт и премахване на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 1500 линейни метра в урбанизирани територии;

7. изграждане, реконструкция и основен ремонт на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 5000 линейни метра извън урбанизирани територии;

8. премахване на подземни и надземни линейни мрежи в областта на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност с дължина до 1000 линейни метра извън урбанизирани територии;

9. изграждане, рехабилитация, основен ремонт, реконструкция и премахване на пътища с дължина до 500 линейни метра;

10. премахване на негодни за ползване или застрашаващи безопасността строежи, когато е наредено по спешност от компетентен орган, с РЗП, по-малка от 300 кв. м;

11. изграждане и премахване на строежи от шеста категория;

12. всички текущи ремонти.

Съпоставката между разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от Наредба № 25 и разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали показва, че предвидените от Общински съвет – Исперих случаи, в които не се разработва план за управление на строителните отпадъци, не съответстват на хипотезите по чл. 15, ал. 1, т. 1, т. 3, т. 4, т. 5 и т. 10 от НУСОВРСМ по площ на сградите и строежите. НУСОВРСМ е нормативен акт от по-висока степен спрямо Наредба № 25 и при констатираното противоречие с нея разпоредбата на чл. 26, ал. 2 подлежи на отмяна.

Оспорените административнонаказателни разпоредби на  Наредба № 25 са следните:

Чл. 71, ал. 1. За нарушаване разпоредбите на наредбата физическите лица се наказват с глоби, както следва:

т. 1 - за нарушения по чл. 6 - чл. 7 - от 100 лв. до 1000 лв.

т. 2 - за нарушения по чл. 23 - от 300 лв. до 1000 лв.

т. 3 - за други нарушения на настоящата наредба - от 50 лв. до 500 лв.

Ал. 2. За повторно нарушение, извършено от дадено физическо лице, на същото се налага глоба в двоен размер.

Чл. 72, ал. 1. За нарушаване разпоредбите на наредбата едноличните търговци или юридическите лица се наказват с имуществена санкция, както следва:

1. за нарушения по чл. 6 и чл. 7 - от 500 лв. до 3000 лв.;

2. за нарушения по чл. 23 - от 1000 лв. до 3000 лв.;

3. за нарушения по чл. 18 - 300 лв.;

4. за нарушения по условията и реда за предаване, събиране, включително разделно, превозване и претоварване, на битови и строителни отпадъци, регламентирани в настоящата наредба - от 200 лв. до 1000 лв.

Ал. 2. За повторно нарушение, извършено от дадено юридическо лице или едноличен търговец, на същите се налага глоба в двоен размер.

Неоснователно в протеста се поддържа, че горните разпоредби са нищожни, тъй като в чл. 22, ал. 1 ЗУО не са делегирани правомощия на общинските съвети за приемане на административнонаказателни разпоредби. Законовото овластяване на Общинския съвет следва от разпоредбата на чл. 22, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, съгласно която за нарушаване на наредбите могат да се предвидят глоби в размер до 5000 лв., а за еднолични търговци и юридически лица - имуществени санкции в размер до 50 000 лв., а при повторно нарушение и временно лишаване от правото да се упражнява определена професия или дейност.

В настоящия случай с наредбата се преповтарят разпоредби на ЗУО или за същите административни нарушения са предвидени различни наказания.

В чл. 6 от Наредба № 25 са установени задължения за физическите и юридическите лица да изхвърлят отпадъците си само в определените за целта съдове, да почистват и поддържат чистотата на територията на собствените, наетите и общински терени, да спазват реда за третиране на всеки конкретен отпадък, да съдействат на контролните органи за изпълнение на задълженията им.

Съгласно чл. 133, ал. 1, т. 1 ЗУО физическо лице, което изхвърля отпадъци на неразрешени за това места или в съдове или торби, различни от определените от общината за измерване на количество битови отпадъци по чл. 67, ал. 8 от Закона за местните данъци и такси, се наказва с глоба от 300 до 1000 лева, а съгласно ал. 4, т. 1 се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв. физическо лице, което нерегламентирано изгаря или извършва друга форма на нерегламентирано третиране на отпадъци. В ал. 6 са предвидена глоби за повторни нарушения – по ал. 1 - от 600 до 2000 лв., а по ал. 4 – от 4000 до 10 000 лв.

Съгласно чл. 134, ал. 1, т. 1 и т. 2 ЗУО наказва се с имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места или в съдове или торби, различни от определените от общината за измерване на количество битови отпадъци по чл. 67, ал. 8 от Закона за местните данъци и такси; или нерегламентирано изгаря или извършва друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци

В чл. 7 от Наредба № 25 са установени редица забрани, в това число се забранява изхвърлянето на отпадъци извън предназначените за целта и места, смесването на различни фракции от оползотворими и неоползотворими компоненти, изхвърлянето на отпадъци от производствени и търговски обекти, изгарянето на всякакви видове отпадъци, изхвърлянето на излезли от употреба електрическо и електронно оборудване, батерии, акумулатори, отработени масла и отпадъчни нефтопродукти, отпадъци от строрителна и селскостопанска дейности, транспортиране на пожароопасни и взривни вещества и др.

Същевременно в ЗУО има подробна и детайлна уредба на административнонаказателната отговорност за сходни нарушения. По реда на чл. 136, ал. 1 ЗУО се наказва се с имуществена санкция в размер от 3000 до 10 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което: 1. нарушава разпоредбите относно събирането, включително разделното, съхраняването, транспортирането или третирането на битови или строителни отпадъци; 2. нарушава изискванията за разделно събиране, транспортиране или третиране на отпадъци според вида, свойствата и съвместимостта на отпадъка; 4. допуска разреждането или смесването на производствени и опасни отпадъци с други отпадъци или вещества с цел постигане на критериите за приемане на отпадъци за съответното депо. По реда на чл. 136, ал. 2, т. 2 ЗУО се наказва  с имуществена санкция в размер от 7000 до 20 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което нарушава изискване по чл. 8, ал. 2, а именно: Притежателите на отпадъци са длъжни: 1. да изпълняват разпоредбите за събиране, транспортиране и третиране на отпадъците; 2. да поддържат в постоянна изправност и нормално действие съоръженията си за третиране на отпадъци; 3. да предприемат всички мерки за несмесване на: а) опасни отпадъци с други опасни отпадъци или с други отпадъци, вещества или материали; смесването включва и разреждането на опасни вещества; б) оползотворими отпадъци с неоползотворими отпадъци; 4. да организират безопасно съхраняване на отпадъците, за които не може да бъде осигурено третиране в съответствие с изискванията на този закон, на територията на Република България; 5. при наличие на опасни отпадъци да определят отговорно лице и да организират безопасното им управление; 6. да водят отчетност за отпадъците по реда, определен с този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му; 7. в момента на поискването да осигуряват достъп на контролните органи до съоръженията, в които се образуват отпадъци, до съоръженията за съхраняване и третиране на отпадъците и до документацията по отпадъците. В чл. 136, ал. 3 ЗУО е предвидена санкция за повторно нарушение  по ал. 2 - в размер от 14 000 до 40 000 лв.

Съгласно чл. 18 от Наредба № 25 лицата, чиято дейност е свързана с образуване и/или третиране на производствени и/или опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение по чл. 67 ЗУО са длъжни:

1.      да водят отчетни книги, заверени от РИОСВ;

2.   да изготвят годишни отчети по отпадъците, екземпляр от които да представят в общинската администрация до 31 март на следващата година;

 3. да предприемат мерки за несмесване на опасните отпадъци с други отпадъци, вещества или материали.

Предвидената санкция по чл. 72, ал. 1, т. 4 и ал. 2 от Наредба № 25 за нарушения по чл. 18 е 300 лв., а при повторност – в двоен размер.

Съгласно чл. 135, ал. 1 ЗУО наказва се с имуществена санкция в размер от 2000 до 6000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2, което:

1. не води отчетност на отпадъците или не предостави документи относно отчета или информация за управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на този закон или наредбата по чл. 48, ал. 1;

2. не предостави информация или не води отчетност съгласно изискванията на наредбите по чл. 13, ал. 1 или по чл. 59, ал. 1;

3. предостави невярна информация и/или води невярна отчетност съгласно този закон или наредбите по чл. 13, ал. 1 или чл. 48, ал. 1, или по чл. 59, ал. 1;

4. не предостави при поискване на компетентните органи документи относно отчета или информацията за дейността по управление на отпадъците.

Съгласно чл. 135, ал. 2 ЗУО наказва се с имуществена санкция в размер от 5000 до 15 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което:

1. не извърши класификация на отпадъците, образувани в резултат на дейността му, по реда на наредбата по чл. 3;

2. не извърши нова класификация на отпадъците, образувани в резултат на дейността му, при промяна на суровините и/или технологичните процеси, която води до изменение на състава и свойствата на отпадъците, по реда на наредбата по чл. 3.

Съгласно чл. 135, ал. 3 ЗУО наказва се с имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което:

1. предостави неверни данни, изискващи се при регистрация или нейното изменение и/или допълване;

 

2. не заяви в срок промяна в обстоятелствата по чл. 79, ал. 2.

 Съгласно чл. 135, ал. 5 ЗУО при повторно нарушение по ал. 1 - 4 се налага имуществена санкция в двоен размер.

По реда на чл. 71, ал. 1, т. 2 от Наредба № 25 се наказват нарушения по чл. 23 от наредбата, който установява, че при извършване на строителни, изкопни или ремонтни работи не се допуска замърсяване извън границите на строителната площадка или имота. ЗУО съдържа подробни правила във връзка с избора и поддържането на площадки, на които се извършват дейности с отпадъци, предвидена е и съответната административнонаказателна отговорност за неизпълнението им.

С оглед на горното съдът приема, че разпоредбите по чл. 71 и чл. 72 от Наредба № 25 противоречат на чл. 8 от Закона за нормативните актове, съгласно който общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. С наредбите, приемани от общинските съвети, следва да бъдат регулирани само неуредените от нормативните актове от по-висока степен обществени отношения. А в случая е налице уредба в ЗУО, при наличието на която се създава правна несигурност за това кой акт следва да се прилага при преценка за съставомерността и наказуемостта на деянията - дали ЗУО или Наредба № 25. Поради това и на основание чл. 146, т. 4 АПК горните административнонаказателни разпоредби от Наредба № 25 следва да бъдат отменени.

 С оглед изхода на делото и съгласно чл. 196 във вр. с чл. 143, ал. 1 АПК ответникът следва да заплати направените от вносителя на протеста разноски в размер на 20 лева - платена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник, които са своевременно предявени и доказани по размер.

По изложените съображения и на основание чл. 193, ал. 1 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразни разпоредбите чл. 8, чл. 39, ал. 1, чл. 48, ал. 1, чл. 61, ал. 7 в частта „събиране и транспортиране“, чл. 42, ал. 1, чл. 45, ал. 1 в частта „събиране“, чл. 26, ал. 2, чл. 71, чл. 72 от Наредба № 25 за управление на дейностите с отпадъци и поддържане чистотата на територията на Община – Исперих, приета с Решение № 500 по Протокол № 57/30.04.2015 г. на Общински съвет – Исперих.

ОСЪЖДА Общински съвет - Исперих да заплати на Окръжна прокуратура – Разград  за разноски по делото сумата  20 лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му.

След влизането му в сила решението да се обнародва по реда на чл. 194 АПК. 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/

       

                                                                              2. /п/