РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 1627
гр. Пловдив, 12 октомври 2023
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ
състав, в открито заседание
на дванадесети септември
през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТОИЛ БОТЕВ
ЧЛЕНОВЕ:
ТАТЯНА ПЕТРОВА
ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА и участието
на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА к.а.н. дело № 1562 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбите и
становищата на страните:
1. Производството е по реда
на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл.
63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания
/ЗАНН/.
2. Образувано е по касационна
жалба предявена от К.Н.Д., с ЕГН **********, с адрес ***, против Решение № 40
от 19.04.2023 г. на Районен съд гр. Асеновград, ІІІ н.с., постановено по а.н.д.
№ 601 по описа на същия съд за 2022 г., потвърждаващо
Наказателно постановление (НП) № 22-0239-001216 от 25.08.2022 г. на
Началник РУ в ОД на МВР Пловдив, РУ Асеновград, с което на жалбоподателя за
нарушение по чл. 123, ал. 1, т. 3, б. “в” от ЗДвП и на основание чл. 175, ал.
1, т. 5 от ЗДвП, е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 50
лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец.
Поддържаните касационни основания се субсумират в твърдението, че
атакуваният съдебен акт е постановен в нарушение на материалния закон. Твърди се, че районният съд
неправилно е приел, че от събраните доказателства се установява, извършването
на вмененото с НП административно нарушение. Иска се обжалваното решение и
издаденото наказателно постановление да бъдат отменени. Претендира се
присъждане на разноски.
3. Ответникът по касационната
жалба - РУ Асеновград към
ОД на МВР гр. Пловдив не взема конкретно становище по допустимостта и
основателността на касационната жалба.
4. Участвалият по делото
прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че
жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
ІІ. За допустимостта:
5. Касационната жалба е
подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на
правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ. За фактите:
6. Асеновградският районен
съд е бил сезиран с жалба предявена от К.Н.Д., срещу НП № 22-0239-001216 от 25.08.2022
г. на Началник РУ в ОД на МВР Пловдив, РУ Асеновград, с което на жалбоподателя
за нарушение по чл. 123, ал. 1, т. 3, б. “в” от ЗДвП и на основание чл. 175,
ал. 1, т. 5 от ЗДвП, е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 50
лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец.
НП
е издадено въз основа на АУАН № АД317950 от 05.08.2022 г., съставен от Д.И.К. –
мл. автоконтрольор към РУ гр. Асеновград.
Обективираните в акта констатации за фактите, касаещи извършеното административно
нарушение, се свеждат до следното:
На
04.08.2022 г. в 22:00 часа в с. Червен, ул. “Тракия” до номер 6 Д. е управлявал
товарен автомобил МАН ТГС с рег. № *** с прикачено полуремарке
Голдхофер с рег. № ***, като участник в ПТП с
материални щети не оставя на място за установяване на последиците от него, не
уведомява компетентната служба за контрол КАТ, бяга и се укрива, за което е
издаден протокол за ПТП с материални щети, с № 1859276.
Процесното
административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка,
която е възприета и възпроизведена в спорното НП.
7. За да
потвърди оспореното НП,
Районен съд – Асеновград е приел, следното от
фактическа и правна страна:
Констатирано
е, че на 04.08.2022 г. около 22.00 часа, К.Д. като водач и управлявайки влекач
„МАН ТГС“ с рег. № *** и полуремарке „Голдхофер“ с рег. № ***, движейки се по ул. „Тракия“ в с.
Червен, обл. Пловдивска, умишлено пренебрегвайки височината на превозвания извънгабаритен
товар е причинил материални щети, като е скъсал разположените върху
електрическите стълбове улични кабели. Съдът е установил от данните по делото,
че действията му са били забелязани от лица очевидци в населеното място, които
са подали и сигнал на телефон 112, както и че по превозното средство са били
установени парчета от скъсани кабели, поради което е приел, че водачът с
действията си е причинил съответните материални щети и е реализирал пътно
транспортно произшествие по смисъла на т. 30 от § 1 от ДР на ЗДвП, съответно за
него са възникнали и посочените в чл. 123, ал. 1, т. 3, буква от „в“ от ЗДвП задължения
– без да не напуска местопроизшествието да уведоми съответната служба за
контрол на Министерството на вътрешните работи на територията, на която е
настъпило произшествието и изпълни дадените указания. Вместо да изпълни тези си
задължения обаче, водачът и неговия спътник (в случая св. С.Л.Ц.) са продължили
до крайната точка. Навлизайки в кариерата, водачът Д. е спрял управляваното
МПС, като всички негови последващи действия, а и тези на лицето представил се
за един от собствениците на кариера според съда говорят, че са искали
местонахождението на МПС да остане скрито. В тази насока са показанията на
двамата полицейски служители които първи са посетели кариерата. Прието при това
положение, че първоначалното неуказване на съдействие на полицейските служители
от страна на водача и лицето представило се за собственик на обекта, както е представената
противоречива информация относно местопребиваването на търсеното МПС, в пълна
степен подкрепят изводите направени от актосъставителя, а по късно и от
административнонаказващия орган (АНО), че е налице причиняване на ПТП с
материални щети, като в последствие водачът е избягал и се укрил.
За
неоснователни са приети направените възражения от страна на повереника, че едва
ли не водачът не бил разбрал за скъсаните от него при движението му кабели или
че той е реализирал случайно деяние.
В
тази връзка е посочено, че безспорно от показанията на св. К.и тези на св. С.се
установява, че водачът Д. е признал пред всеки един от тях поотделно, че при
движението си по главен път ІІ-59, преминавайки през населените места, той е
възприел разположението на висящите над пътя различни кабели. С оглед
превозвания извънгабаритен товар, вместо да уведоми съответните служби от ДА “АА“
и КАТ, за да му бъде осигурен безопасен маршрут и пилотен автомобил, водачът Д.
е избрал в нарушение на правилата да извърши превоза на извънгабаритен товар в
тъмната част на денонощието.
Съдът
е приел, че след като, при управлението на въпросното МПС от страна на Д., се
стигнало до късане на жици поставени на електрическите стълбове в населените
места, които към онзи момент не са пречели на останалите преминаващи по същия
път превозни средства, то превозваният от водача товар в пълна степен
съответства на даденото легално определение в т. 23 към § 1 от ДР към ЗДвП (според която
„Извънгабаритно пътно превозно средство“ е пътно превозно средство (или състав
от пътни превозни средства), което с товар или без товар надвишава допустимите
размери или маса, определени по реда на чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП). Посочено е още, че след като по
делото безспорно е установено, че от страна на водача се били причинени щети по
идентичен начин, не само в с.Червен, но и в селата Тополово и Долнослав, то според
съда няма как да се приема, че е налице случайно деяние.
Крайният
извод на съда е, че Д. е осъществил състава на нарушението визирано в чл.123,
ал. 1, т. 3 буква „в“ от ЗДвП. Тези обстоятелства са били правилно отчетени от
актосъставителя при описване и квалификацията на нарушението предмет на
настоящето дело.
По
отношение на определянето и налагането на административните наказания –
глоба
в размер на 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за 1 месеца за
нарушението
по чл. 123, ал. 1, т. 3, б. “в“ от ЗДвП, е направи извод, че АНО е подходил
снизходително и се е съобразил изцяло с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, като
определил санкциите в предвидения в чл.175, ал. 1,т. 5 от ЗДвП минимум, като е
отчел всички смекчаващи вината обстоятелства.
IV. За правото:
8. Решението е правилно.
9. В нормата на чл. 123, ал. 1, т. 3,
буква „в“ е предвидено, че водачът на пътно превозно средство, който е участник
в пътнотранспортно произшествие, е длъжен, когато при произшествието са причинени само
имуществени вреди, ако между участниците в произшествието няма съгласие относно
обстоятелствата, свързани с него, те, без да напускат местопроизшествието,
уведомяват съответната служба за контрол на Министерството на вътрешните работи
на територията, на която е настъпило произшествието, и изпълняват дадените им
указания.
Според
разпоредбата на чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, наказва се с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач,
който наруши задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие
10.
В рамките на тези материални и административнонаказателни норми, по отношение
на възраженията на жалбоподателя, районният съд е изложил подробни и
задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната
съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените, така и събраните гласни
доказателства по делото.
Въз основа на правилно установени факти и обстоятелствата
при които са проявени, са направени обосновани изводи относно приложението
както на материалния, така и на процесуалния закон.
Както фактическите констатации, така правните изводи,
формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция
при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.
11. Относно изложените в касационната
жалба възражения е необходимо да се добави още следното:
Нанасянето на вреди извън населеното място, в което е
установено процесното ПТП, е ирелевантно за разрешаване на настоящия
административноправен спор, поради което правилно районният съд не е събирал
доказателства в тази насока. Споменаването в мотивите на съдебния акт на
нанесени вреди от категорията на процесните и в други населени места, е
обусловено единствено от прецизността на районния съд при възпроизвеждане на
дадените пред него свидетелските показания. Неотносими към предмета на правния
спора са и обстоятелствата
дали товарът превозван от жалбоподателя е извънгабаритен или не, както и
механизмът на самото ПТП, при положение, че такова е настъпило и от него са
произлезли материални щети.
Казан
с други думи, същественото в случая е, че Д. като водач на пътно превозно
средство и участник в пътнотранспортно произшествие, при което са причинени
имуществени вреди, е напуснал местопроизшествието, без да уведоми съответната
служба за контрол на Министерството на вътрешните работи на територията, на
която е настъпило произшествието. Именно това са съставомерните обстоятелства,
които следва да бъдат описани в обстоятелствената част на АУАН и НП, което в
случая е сторено.
12. При
това положение следва да се приеме, че съставеният АУАН е съобразен с изискванията на
закона, нарушението е установено по несъмнен начин, индивидуализиран е
нарушителят и му е дадена възможност да направи възражение във връзка с
констатираното нарушение съгласно чл. 42-44 от ЗАНН. Въз основа на акта е
издадено и процесното наказателно постановление против Д., което е изцяло
съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.
13. Изложеното до тук налага да се приеме,
че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е валидно и
допустимо. При постановяването му не се констатират нарушения нито на
материални, нито на процесуалния закон. То ще следва да бъде оставено в сила в
обжалваната част.
Мотивиран от изложеното, Пловдивският
административен съд, ХІХ състав,
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 40 от 19.04.2023
г. на Районен съд гр. Асеновград, ІІІ н.с., постановено по а.н.д. № 601 по
описа на същия съд за 2022 г.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.