Решение по дело №207/2015 на Районен съд - Омуртаг

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 декември 2015 г. (в сила от 19 февруари 2016 г.)
Съдия: Станимир Николов Йорданов-Кюлеров
Дело: 20153510200207
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

     23.12.2015 година гр. Омуртаг

        

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Омуртагски районен съд

на двадесет и трети декември                две хиляди и петнадесета година

в публично заседание в следния състав:

                                                         

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТАНИМИР ЙОРДАНОВ-КЮЛЕРОВ

 

секретар А.Ц.

като разгледа докладваното от председателя НАХД № 207 по описа за 2015 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № *** от 02.11.2015 г. на Директора на Регионална дирекция по горите – Ш. инж. Е.С.Г., с което на М.Х.К. с ЕГН **********,***, за нарушение на чл. 47, ал. 1, т. 2 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, издадена от МЗХ и чл. 12б, ал. 1, т. 6 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от МЗХ и МВР на осн. чл. 257, ал. 1, т. 3 от Закона за горите, е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 300 /триста/ лева.

Жалбоподателя М.Х.К. с ЕГН **********,***, атакува наказателно постановление с искане същото да бъде отменено като незаконосъобразно и необосновано. В съдебно заседание се явява лично и с адв. С.А. ***.

Въззиваемата страна Регионална дирекция по горите – гр. Ш. се представлява от юрисконсулт П. Д., която моли наказателното постановление да бъде потвърдено.

Районна прокуратура – град Омуртаг не изпраща представител.

Съдът въз основа на събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /лице, което е било санкционирано/, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

Обжалваното Наказателно постановление /НП/ № *** от 02.11.2015 г. на Директора на Регионална дирекция по горите – Ш., с което на М.Х.К. с ЕГН **********,***, на чл. 47, ал. 1, т. 6 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, издадена от МЗХ и чл. 12б, ал. 1, т. 6 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от МЗХ и МВР и на осн. чл. 257, ал. 1, т. 3 от Закона за горите, е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 300 /триста/ лева, е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение серия ***, № ***** от 02.06.2015 г., с номер по регистъра *** от 05.06.2015 г.

Съдът като прецени становищата на страните във връзка с представените доказателства, приема за установено следното:

Видно от приложения по делото акт за установяване на административно нарушение серия ***, № ***** от 02.06.2015 г., с номер по регистъра *** от 05.06.2015 г. е установено следното административно нарушение: в периода от 24.02.2015 г. до 20.03.2015 г. в ДГС – Омуртаг, Общинска горска територия, землище с. ***, общ. А., имот кадастрален № *****, отдел ***, подотдел ***, М.К. в качеството си на регистрирано лице за извършване на лесовъдска практика не извършил контрол по време на сечта и е допуснал да се нанесат повреди върху подраста и младиняка - нарушение по чл. 257, ал. 1, т. 3 ЗГ във връзка с чл. 47, ал. 1, т. 2 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите. Изрично е записано, че актът е съставен по данни от констативен протокол № *** № ***** от 20.03.2015 г.

Видно от последния, приложен по преписката, на 20.03.2015 г. в 19,30 часа, в гр. О. е извършена комплексна проверка от инж. С.С. – главен горски инспектор при РДГ гр. Ш., А.З.А. и Ф.Е.М. – сп. горски инспектори при РДГ гр. Ш., на процесния имот кадастрален № *****, отдел ***, подотдел Н, находящ се в землище с. ***, общ. А., при която били установени всъщност процесните нарушения, които довели и до ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. В констативния протокол е отбелязано, че проверката се извършва в присъствието на жалбоподателя, а при разпита на свидетелите същите заявяват, че жалбоподателя К. НЕ Е ПРИСЪСТВАЛ по време на проверката.

Относно връчването на съставения АУАН съдът съобрази приложените към преписката документи. С уведомление изх. № ***/19.02.2015 г., връчено на жалбоподателя на 21.05.2015 г., последният е уведомен да се яви на 02.06.2015 г. в 11.00 часа в административната сграда на РДГ - Ш. като е предупреден, че при неявяване на посочения ден, час и място, на осн. чл. 40, ал. 2 ЗАНН АУАН ще бъде съставен в негово отсъствие. Съставеният на посочената в това уведомление дата АУАН е подписан от актосъставителя и двама свидетели, като в същия жалбоподателят изрично е вписал, че констативният протокол е фалшив и че той не е присъствал на проверката. Поради неявяване на последния в деня на съставяне на акта, същият е съставен в негово отсъствие и му връчен с разписка на 15.06.2015 г. С рапорт от 02.06.2015 г. актосъставителят е депозирал съставения АУАН на директора на РДГ – Ш., който след направена проверка на правилността на АУАН е дал заключение, материализирано в края на съставения акт, че АУАН е съставен правилно и следва да се издаде НП на осн. чл. 53, ал. 1 ЗАНН. В резултат на описаното движение на процедурата и в рамките на законовия срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН е издадено обжалваното Наказателно постановление № *** от 02.11.2015 г. на Директора на РДГ - гр. Ш., в което е прието, че М.Х.К. като лице, регистрирано и упражняващо лесовъдска практика /удостоверение № *** от 11.04.2013 г. / и на чието име е издадено позволително за сеч № ***** от 21.02.2015 г. /вид на сечта: краткосрочно постепенна – осветителна фаза/, за имот с кадастрален № *****, ОГТ, отдел ***, подотдел ***, землище с. ***, общ. А., не е осъществил контрол по време на сечта и е допуснал да се нанесат повреди върху подраста и младеняка. Същият в нарушение на чл. 47, ал. 1, т. 6 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, издадена от МЗХ, и чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от МЗХ и МВР, от обективна и субективна страна е осъществил състава на чл. 257, ал. 1, т. 3 от Закона за горите.

Като е приел, че с описаното деяние М.К. е нарушил чл. 47, ал. 1, т. 2 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите, издадена от МЗХ, и чл. 12б, ал. 1, т. 6 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от МЗХ и МВР, административнонаказващият орган е наложил на същия административно наказание на основание чл. 257, ал. 1, т. 3 ЗГ, а именно глоба в размер на 300 лева. За изясняване на обстоятелствата по установеното нарушение в съдебно заседание са разпитани като свидетели актосъставителя С.С.д., свидетелите по АУАН К.Ж.Г. и С.Х.Й., както и извършилите проверката инж. С.И.С., А.З.А. и Ф.Е.М.. Актосъставителя и свидетелите по акта заявяват, че не са присъствали при констатиране на нарушението, не са участвали в проверката на терен и са съставили и подписали АУАН изцяло въз основа на констатациите по протокола от извършената теренна проверка. Свидетелите С., А. и М. са извършили проверката, заявяват, че жалбоподателя не е присъствал по време на извършването и.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното:

А. От процесуална страна по отношение на акта за установяване на административно нарушение /АУАН/:

Съставянето на акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ е регламентирано с императивни правни норми в Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и е строго формална дейност, от което следва, че акта следва да отговарят на определени условия, които закона е изброил подробно.

Съгласно чл. 274, ал. 1, т. 1 от ЗГ нарушенията по закона и подзаконовите актове по прилагането му се установяват с актове на служителите в Изпълнителната агенция по горите и в нейните структури, които заемат длъжност, за която се изисква лесовъдско образование. В съставения АУАН е записана длъжността на актосъставителя, а именно горски инспектор, за която съгласно чл. 30, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от МЗХ и МВР, се изисква лесовъдско образование. Това означава, че АУАН е съставен от овластено за тази дейност лице. Съдът обаче счита, че е допуснато съществено процесуално нарушение при съставяне на акта, поради следните факти: Съгласно чл. 40, ал. 1 от ЗАНН актът за установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението, а съгласно ал. 2 на същия член когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта, актът се съставя и в негово отсъствие. Съгласно чл. 40, ал. 3 от ЗАНН при липса на свидетели, присъствували при извършването или установяването на нарушението, или при невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, той се съставя в присъствието на двама други свидетели, като това изрично се отбелязва в него. В процесния случай се намираме в хипотезата именно на съставяне на АУАН с двама свидетели, които не са присъствали при извършването или установяването на нарушението, поради което и в акта е записано, че се съставя въз основа на констативен протокол № *** № ***** от 20.03.2015 г. Както обаче вече съдът установи, от този констативен протокол се вижда, че проверката на процесния имот кадастрален № *****, отдел ***, подотдел ***, находящ се в землище с. ***, общ. А., е извършена на 20.03.2015 г. в 19,30 часа, в гр. О., както е записано в протокола. Как се извършва проверка на горски имот, находящ се в община А. от град О., в 19,30 часа през месец март, когато това е в тъмната част на денонощието все още, за съда остава загадка, при това пълна. С оглед на горното за съда остават съвсем неясни способите за проверка и установяване на извършеното нарушение от дистанция, което води и до оборване на доказателствената сила и на АУАН, тъй като той е съставен единствено и само въз основа на този констативен протокол. Тотално негоден като основание за съставяне на АУАН е констативният протокол и поради това, че същия съдържа откровени лъжи – в него е записано, че проверката е извършена в присъствието на жалбоподателя, а както се изясни от признанията на извършилите проверката, това не е било така и нарушителя е отсъствал по време на проверката, където и както и да е била извършена тя.

Не е коректно спазена и формата на акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ - така например липсват реквизитите по чл. 42, т. 6, предл. 4 и 6 – възраст и месторабота, по т. 7 – като адрес на свидетелите е посочен адрес, различен от адреса по личните им карти, както и по т. 4 – съвсем незадоволително описание на нарушението, доразвито и допълнено в наказателното постановление, което е недопустимо.

Б. От процесуална страна по отношение на наказателното постановление /НП/:

Съгласно разпоредбата на чл. 275, ал. 1, т. 2 ЗГ наказателното постановление се издава от оправомощени от министъра на земеделието и храните длъжностни лица от РДГ. В процесното НП е цитирана Заповед № РД – ***/16.05.2011 г. на министъра на земеделието и храните, с която наказващият орган е мотивирал правомощието си да издаде НП. Същата е приложена към администратовнонаказателната преписка и е видно, че с нея се дават правомощия на директорите на РДГ да издават НП по ЗГ. Следователно НП е издадено от надлежно оправомощено за това длъжностно лице.

Видно от наказателното постановление, приложено по делото, същото е съставено при спазване на правилата на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, като съдържа собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; датата на издаването и номерата на постановлението; датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя; собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; законните разпоредби, които са били нарушени виновно; вида и размера на наказанието; дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд. Наказателното постановление е подписано от длъжностното лице, което го е издало и препис от него е връчен на нарушителя.

Наказателното постановление обаче страда от един съществен порок, а именно в него е посочено различно нарушение, от установеното в така или иначе опорочения АУАН. В АУАН е записано следното: "в периода от 24.02.2015 г. до 20.03.2015 г. в ДГС – Омуртаг, Общинска горска територия, землище с. ***, общ. А., имот кадастрален № *****, отдел ***, подотдел Н, М.К. в качеството си на регистрирано лице за извършване на лесовъдска практика не извършил контрол по време на сечта и е допуснал да се нанесат повреди върху подраста и младиняка ". В НП е записано нещо съвсем различно – "М.Х.К. като лице, регистрирано и упражняващо лесовъдска практика /удостоверение № *** от 11.04.2013 г. / и на чието име е издадено позволително за сеч № ***** от 21.02.2015 г. /вид на сечта: краткосрочно постепенна – осветителна фаза/, за имот с кадастрален № *****, ***, отдел ***, подотдел ***, землище с. ***, общ. А., не е осъществил контрол по време на сечта и е допуснал да се нанесат повреди върху подраста и младеняка ". В АУАН е посочено "подраста и младиняка ", а в НП – "подраста и младеняка " – младиняк или младеняк, остава за АНО да реши този вероятно терминологичен въпрос, като за съда само е ясно едно – че описанията в АУАН и НП не съвпадат – тази констатация се явява едва в наказателното постановление, а това е съществено нарушение на процесуалното право на жалбоподателя на защита.

По тези съображения, съдът счита, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

 

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р       Е       Ш     И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ № *** от 02.11.2015 г. на Директора на Регионална дирекция по горите – Ш. инж. Е.С.Г., с което на М.Х.К. с ЕГН **********,***, за нарушение на чл. 47, ал. 1, т. 2 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, издадена от МЗХ и чл. 12б, ал. 1, т. 6 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от МЗХ и МВР на осн. чл. 257, ал. 1, т. 3 от Закона за горите, е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 300 /триста/ лева, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд- Т..

 

                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: СТАНИМИР ЙОРДАНОВ-КЮЛЕРОВ