Решение по дело №451/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1020
Дата: 2 юни 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20237180700451
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№1020/2.6.2023г.

 

гр. Пловдив, 02 юни 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Пловдив, XХV състав, в публично съдебно заседание на десети май, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

 

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от председателя адм. д. № 451 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:        

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на В.М.М., ЕГН ********** ***,  против Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/6014 от 18.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021г.

Жалбоподателката не е доволна от уведомителното писмо и моли да се отмени.

Ответникът - заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си представител юриск. М., оспорва жалбата.

Съдът, като разгледа доводите и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Оспореният акт е изтеглен от СЕУ на 03.02.2023 г., видно от известие за доставяне/връчване на уведомително писмо – л. 14. Жалбата е от 15.02.2023г. и следователно е в рамките на преклузивния срок. Жалбоподателката, като заявител е адресат на уведомителното писмо. Следователно, жалбата е допустима.

Разгледана по същество,жалбата е основателна.

Процесното уведомително писмо е издадено от компетентен орган.

Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП (в предишната и в актуалната си редакция) предвижда възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

В случая, видно от представената Заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г. (л. 55) на заместник-изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" – В.И.К., са делегирани правомощия (т. 1) да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане във връзка с подадени заявления за подпомагане по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подпомагане за заявления по схеми и мерки за директни плащания.

Уведомителното писмо е издадено в изискуемата от закона писмена форма и съдържа подпис на издателя си.

При издаването му обаче не е спазено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК- акта е немотивиран.

Не се спори,че жалбоподателката е подала заявление за подпомагане за 2021 с УИН 16/310521/21186 по схемата за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството/ПНДЖ 1/-говеда.

Към заявлението е приложена таблица за отглежданите животни за 2021, в животновъден обект № 4271-0435, в която са изброени 20 броя говеда по схемата за преходна национална за говеда (ПНДЖ 1). С посочен брой в регистъра към съответната референтна дата 28.02.2009г. 27.

С оспореното Уведомително писмо жалбоподателката е уведомена, че оторизираната субсидия по подаденото от нея заявление за подпомагане, във връзка с одобрените схеми за обвързано с производството подпомагане за животни и преходна национална помощ за животни, съгласно чл. 18, т. 1-8 и чл. 35, т. 3 и 4 от посочената Наредба, с УИН 16/310521/21186 за кампания 2021, е в размер на 4948,56 лева. Посочил е, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място на данните в подаденото заявление за подпомагане (съгласно чл. 37 от ЗПЗП), сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Изчисленият размер на оторизирани суми (колона 5) по процесните схеми, а именно ПНДЖ1/говеда/, е равна на поисканата, а именно 4948,56 лева.

След това, в таблица 2 Извършени плащания, по същата схема ПНДЖ 1 в таблица 4 е записано,че се прихващат суми, равни на оторизираната, а именно към 26.10.2021г. 2919,78лв. и към 27.01.2022г. 2028,78лв. или общо са прихванати 4948,56лв.,колкото са оторизирани според първата таблица.

В поясненията към таблицата е записано относно колона 4, че „прихваната сума“ отразява приспаднатите от оторизираната субсидия суми, в резултат на санкции или недължимо оторизирани суми,за които има издаден АУПДВ, или приспаднати суми от изискуеми задължения по други схеми и мерки, администрирани от ДФЗ и/или „Удържан данък общ доход“ с пояснение за начина на начисляване на данъка и основанието за това.

Не се уточнява в уведомителното писмо защо и на какво основание се прихващат двете суми,равняващи се на оторизираната сума, същото прихващане в резултат на санкции ли е,в резултат на недължимо оторизирани суми ли е или е удържан данък. Няма нито фактически, нито правни основания. Волята на административния орган е тайна за адресата на акта,а и за съда,следвайки съдържанието на оспорвания акт.

С оглед на това съдът намира,че с оспорваното писмо административният орган не е спазил императивното изискване на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на административния акт. Касае се за задължителни реквизити, отсъствието на които възпрепятства адекватната защита на заявителя, както и съдебната преценка за материалноправна законосъобразност на процесното уведомително писмо.

От оспорваното уведомително писмо по никакъв начин не може да се установи каква е причината за извършеното прихващане.

По принцип няма пречка мотивите към акта да бъдат изложени и отделно от самия акт, в друг документ към преписката, но такъв в случая липсва. Пояснение има,но то е направено едва в хода на настоящото производство с представеното становище,което не може да санира допуснатата незаконосъобразност. Става ясно,че се касае за наложени санкции за бъдещ период в съответствие с чл.28 от Регламент за изпълнение/ЕС/ 908/2014 на Комисията. Но позоваването на тази разпоредба се прави едва пред съда. А и отново не се посочва по какъв ред и кога е наложена въпросната санкция.

Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. Съгласно трайната съдебна практиката на административните съдилища и Върховният административен съд, неизлагането на конкретни мотиви е нарушение на законовото изискване за форма на административния акт, което лишава жалбоподателя от възможността за организиране на адекватна правна защита, препятства осъществяването на контрол за законосъобразност на акта от страна на съда и е самостоятелно основание за неговата отмяна, доколкото законосъобразността на административния акт се преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да допълва или изменя.

С оглед на изложеното, съдът намира, че оспореното Уведомително писмо е издадено при липсата на мотиви, с което съществено е нарушено изискването за форма на административния акт по чл. 59, ал.2,т.4 от АПК и е съществено нарушение на административно-производствените правила, представляващо основание за отмяна поради незаконосъобразност

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по оспорване на В.М.М., ЕГН ********** ***,   Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/6014 от 18.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021г.

ИЗПРАЩА ПРЕПИСКАТА на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София за ново произнасяне в едномесечен срок по заявление за подпомагане за 2021 с УИН 16/310521/21186 по схемата за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството/ПНДЖ 1/-говеда на В.М.М., при съобразяване на мотивите в настоящото съдебно решение. 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: