Решение по дело №492/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 330
Дата: 10 ноември 2020 г. (в сила от 10 ноември 2020 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20207100700492
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

330/10.11.2020 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  в открито съдебно заседание на двадесети октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

КРАСИМИРА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                

При участието на прокурора З. ТОДОРОВ и секретаря СТОЙКА КОЛЕВА разгледа докладваното от съдия Сандева к.адм.д. № 492/2020 год. по описа на АдмС – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК и е образувано по касационна жалба на З.С.З. *** срещу решение № 224 от 21.07.2020 г., постановено по н.а.х.д. № 279/2020 г. по описа на РС -Добрич, в частта, в която е изменено наказателно постановление № 28-0000325/17.12.2019 г. на началника на ОО “АА” – Добрич относно наложеното с него наказание „глоба“ в размер на 3000 лева на основание чл.177, ал.3, т.1, предл. 2 от ЗДвП за извършено нарушение по чл.139, ал.1, предл. 2 от ЗДвП, във вр. чл.6, ал.1, т.3, б.”а” от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ, като размерът на наложеното административно наказание „глоба“ е намален от 3000 лева на 1500 лева. Основното възражение в жалбата се свежда до неправилност на решението поради явна несправедливост на измененото с него наказание. Твърди се, че определената от съда глоба в размер на 1500 лева, т.е. към средния размер, предвиден в закона, е прекомерна, несъответстваща на тежестта на нарушението и нарушителя, тъй като не е съобразена с ниските доходи на касатора и подбудите за извършване на нарушението, които най-често са свързани с нареждане от страна на превозвача – работодател и обоснован страх от оставане без работа. Иска се изменение на решението в обжалваната му част, като се намали размерът на глобата до определения в закона минимум от 500 лева.                       

Ответникът – ОО “АА” - Добрич, оспорва основателността на жалбата и иска решението на ДРС да бъде оставено в сила.     

Представителят на ОП - Добрич дава заключение, че решението на ДРС е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.  

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.63, ал.1 от ЗАНН, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението, като неизгодно за нея и е процесуално допустима, а разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения :

С т.1 от процесното наказателно постановление касаторът е бил наказан на основание чл.177, ал.3, т.1, предл. 2 от ЗДвП за нарушение на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от ЗДвП, във вр. чл.6, ал.1, т.3, б.”а” от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ за това, че в качеството си водач на 27.11.2019 г., около 16, 10 часа, в гр.Добрич, кв. “Рилци”, бул. “Добруджа” е извършвал обществен превоз на товар с товарен автомобил с две оси с прикачено ремарке с три оси, чиято обща маса от 54 700 кг надвишава нормата от допустима максимална маса на ППС от 40 000 кг с 14 700 кг. При определяне на наказанието АНО е счел, че следва да наложи максималния размер на глобата от 3000 лева с оглед на високата степен на обществена опасност на нарушението и класификацията на деянието като “най-тежко нарушение” съгласно т.3 на т. 4 “Групи нарушения на Директива 96/53/ЕО на Съвета /5/ Правила за масата и размерите” от Приложение І към Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18.03.2016 г.   

За да измени наказателното постановление в тази му част, районният съд е приел, че вмененото с него нарушение е безспорно доказано и не е маловажно по своя характер, но наложената максимална глоба е завишена по размер. Посочил е, че извършеното нарушение е за пръв път и финансовите възможности на нарушителя не са високи, поради което наказанието следва да бъде намалено към средния предвиден в закона размер, който се явява справедлив и съответстващ на целите на административното наказване, предвидени в чл.12 от ЗАНН.

Така постановеното решение е правилно. 

При правилно установената фактическа обстановка районният съд е направил обосновани и законосъобразни правни изводи, които се споделят изцяло от касационната инстанция и не е нужно да се преповтарят.

Неоснователно е основното и единствено възражение на касатора, че наложената му глоба е прекомерна с оглед на размера на нетното му трудово възнаграждение и подбудите за извършването на нарушението. В мотивите към решението в достатъчна степен е отчетено поведението на водача, финансовото му състояние и тежестта на извършеното от него нарушение. Обобщената оценка на всички индивидуализиращи вината обстоятелства дава основание да се приеме, че определеното от съда наказание към средния установен в закона размер съответства на степента на обществена опасност на деянието и дееца и ще способства за изпълнение на целите на административното наказване по чл.12 от ЗАНН. Законосъобразен е изводът на ДРС, че претоварването на съчленената композиция с 14 700 кг попада в категорията на най-тежките нарушения съгласно класификацията на тежките нарушения в автомобилния транспорт в Приложение І към Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18.03.2016 г. (повече от 20 % надхвърлена максимално допустима маса), което изключва възможността за намаление на наказанието към определения в закона минимален размер. Действително ниските трудови доходи и подбудите за извършване на нарушението имат значение при индивидуализацията на наказанието, но те не могат да бъдат противопоставени на високата тежест и обществена опасност на нарушението, при което съществуващият риск от смърт или тежки наранявания е много по-голям. Търсейки баланса между смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, без да надценява или подценява едните за сметка на другите, правилно и законосъобразно районният съд е приел, че една глоба към средата се явява справедливият размер на наказанието и всякакъв друг по-малък размер би бил прекомерно занижен и неефективен за постигане на целите на специалната и генералната превенция.   

Следователно измененото по размер наказание не е явно несправедливо и не са налице предпоставки за неговото намаление до установения в закона минимум.  

С оглед на изложеното решението на районния съд в обжалваната му част е правилно и законосъобразно, постановено в съответствие с данните по делото и материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила в тази му част.    

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд  

                                   

Р   Е   Ш   И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 224 от 21.07.2020 г., постановено по н.а.х.д. № 279/2020 г. по описа на Районен съд – Добрич, В ЧАСТТА, в която е изменено наказателно постановление № 28-0000325/17.12.2019 г. на началника на ОО “АА” – Добрич относно наложеното с него наказание „глоба“ в размер на 3000 лева на основание чл.177, ал.3, т.1, предл. 2 от ЗДвП за извършено нарушение по чл.139, ал.1, предл. 2 от ЗДвП, във вр. чл.6, ал.1, т.3, б.”а” от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ, като размерът на наложеното административно наказание „глоба“ е намален от 3000 лева на 1500 лева.      

В останалата част решението е влязло в сила.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ: