Решение по дело №496/2018 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 171
Дата: 26 октомври 2018 г. (в сила от 16 ноември 2018 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20182180200496
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

                                   26.10.2018г.                 гр.Царево

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Царевският районен съд                                                         наказателен състав

На девети октомври                                            две хиляди и осемнадесета година

В публичното заседание в следния състав:

                                                    Председател: Мария Москова

 

секретар Стефка Илиева,

като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 496/2018г. по описа на РС-Царево, за да се произнесе взе предвид следното :

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „*******“ ***** с ЕИК ****** и  седалище и адрес на управление: гр. *****, ул.“****“ №*, срещу Наказателно постановление № **********., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите (КЗП, РД Бургас), с което за нарушение на чл.114 т.2 от Закона за туризма е наложена „имуществена санкция” в размер на 1000  лева на основание чл.208 от ЗТ. С жалбата се твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно и неправилно,  поради което се моли за отмяна на наказателното постановление.

В с.з. за дружеството, редовно уведомено, се явява надлежно упълномощен процесуален представител мл.адв.Н., който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено.

В с.з.  за ответната страна - КЗП, РД Бургас, редовно уведомена, процесуален представител не се явява.

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа страна следното:

По повод месечна кампания на Комисия за зашита на потребителите за извършване на проверки в туристически обекти по спазване изискванията на Закона за туризма и Закона за защита на потребителите, св. Ст.С. ***/ заедно с колегите си Г. и Р. извършили проверка на  07.07.2017 г. в 00,08 ч. в обект - ******** „******", находящ се в гр,******, обл.*****, ул.”****”№* и стопанисван от дружеството жалбоподател. При проверката служителите на КЗП  установили, че заведението  имало два броя тоалетни клетки - една за мъже и една за жени, в които към момента на проверката имало само студена вода. Над входа на обекта е имало поставен светещ рекламен надпие „******", без да е било посочен вида на обекта. При проверката в присъствието на управителя били преброени местата в заведението и било установено, че същите са 95 места. За нуждите на проверката от търговеца били изискани допълнително да представи посочените от проверяващите писмени документи, от които било установено, че обекта разполагал с удостоверение за категоризация № ****/*****. с утвърдена категория една звезда за *****, в което за капацитет са описани 95 места. Констатациите на проверяващите  за спазване на Наредбата по чл.121 ал.5 от ЗПП са обективирани в констативен протокол за извършената проверка №К-0259507/07.07.2017г. и приложението към него   и Констативен протокол за проверка по документи №К-0106438/09.07.2017г. с приложение към него /л.26-37/, а в последствие  съставили и втори чек-лист /л.30-35/.

Въз основа на констатациите от проверката, че в обекта с 95 места има само два броя тоалетни, а съгласно „НКМНЗХРПОКОПСДПК“, заведенията за бързо обслужване с капацитет над 75 места трябва да имат 2 броя тоалетни за жени и 2 броя тоалетни за мъже, актосъставителят С. приел, че дружеството е нарушило разпоредбата на чл.114 т.2 от ЗТ, поради което на 09.07.2017г. съставил против дружеството Акт за установяване на административно нарушение №0043175/09.07.2017г. /л.22-24/, препис от който е връчен на управителя на дружеството и подписан от него с възражение.

Въз основа на така съставения АУАН, Директорът на КЗП РД-Бургас  издал атакуваното Наказателно постановление № *********., в което фактическата обстановка, констатациите и изводите са същите както в АУАН, дадена е същата правна квалификация на нарушението като такова по чл.114 т.2 от ЗТ и на дружеството-жалбоподател е наложена  че „имуществена санкция” в размер на 1000 лева на основание чл.208 от ЗТ.

Препис от така съставеното НП е бил връчен на дружестото-жалбоподател на 30.07.2018г., видно от известието за доставяне /л.19/ Жалбата срещу НП е подадена на 06.08.2018г., видно от входящия регистрационен номер на АНО /л.3/.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежно лице, посочено като нарушител, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

В конкретния казус, съда съобрази следното:   

Обжалваното НП е издадено от  упълномощен за това орган, с оглед чл.232, ал.2 от Закона за туризма /ЗТ/ и Заповед № 287/22.04.2015г. на Председателя на КЗП,   поради което издалото НП лице е компетентно.  С оглед

длъжностното качество на актосъставителя и във връзка с чл.232, ал.1 от ЗТ и Заповед № 386 ЛС/22.04.2015г., съдът намира, че АУАН е съставен от компетентен орган, при изпълнение на неговите служебни задължения.  Атакуваното наказателно  постановление е издадено в рамките на шестмесечния срок. Разгледано по същество обаче НП е незаконосъобразно поради допуснати съществени процесуални нарушения, като съображенията на съда за това са следните:

Посоченото правно основание на деянието, за което жалбоподателят е санкциониран,  е чл.114 т.2 от Закона за туризма, съгласно която „лицата извършващи хотелиерство и/или ресторантьорстно в туристически обекти по чл.3,ал.2,т. 1,2 и 3 са длъжни да предоставят туристически услуги в туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория, съгласно Наредбата по чл.121, ал.5“. Следователно посочената правна норма на чл.114 т.2 от ЗТ е бланкетна и съдържанието на същата трябва да се запълни с конкретна правна норма на  Наредбата по чл.121, ал.5 от ЗТ. Пълното наименование на наредбата  по чл.121, ал.5 от ЗТ е НАРЕДБА за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията  / НИМНЗХРРОКОПСДПК /.

 В атакуваното наказателно постановление АНО сочи на задължения на дружеството, произтичащи от „НКМНЗХРПОКОПСДПК“, без да са посочени конкретни разпоредби, от които произтичат тези задължения. АНО не е посочил ясно нито в АУАН, нито в НП и конкретните разпоредби от  НАРЕДБАТА за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, които са били нарушени,  нито е изписал пълното наименование на посочената наредба, като се е ограничил с посочване само на абревиатурата на нормативния акт, който счита че е бил нарушен - „НКМНЗХРПОКОПСДПК“.  Следва да се отбележи обаче, че нормативен акт с такава абревиатура  „НКМНЗХРПОКОПСДПК“  не съществува,  но дори и да се приеме, че се касае за наредбата по чл. 121, ал. 5 от ЗТ,  чиято абревиатура е НИМНЗХРРОКОПСДПК, то не е изложено от административно-иаказващия орган кои разпоредби от тази наредба се считат за нарушени и не е направена и  правна връзка към дадената правна квалификация на нарушението с нормата на чл. 114, т. 2 от ЗТ, която както вече бе посочено по-горе е бланкетна норма и е необходимо същата да бъде запълнена със съответното съдържание на конкретна правна норма от подзаконов нормативен акт. По този начин АНО е нарушил императивните разпоредби на  чл. 42 т. 5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН , като не е посочил ясно законовите норми, които са нарушени, което представлява съществено процесуално нарушение водещо до отмяна на НП, тъй като  е нарушено правото на защита на жалбоподателя да знае в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.

 

 

 

Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН, съдът

                              Р    Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № **********., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол към Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите (КЗП, РД Бургас), с което на „*******“ ***** с ЕИК ******** и  седалище и адрес на управление: гр. *****, ул.“****“ №*, за нарушение на чл.114 т.2 от Закона за туризма е наложена „имуществена санкция” в размер на 1000  лева на основание чл.208 от ЗТ.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: