Р Е Ш Е Н И Е
Номер: 93 24.08.2020 год. Град
Разград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Разградският административен съд, в публично заседание
на двадесет и седми юли две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН
МАРИНОВ
при
секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов административно
дело № 118 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 145 – 178 от Административно
процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл.64, ал. 7 от Закона за Министерство на
вътрешните работи (ЗМВР).
Образувано е по
жалба на С. Х. А. от гр. К., ул. „*******” № **, срещу Разпореждане рег. № 290р-8910 от 23.06.2020
год. на младши полицейски инспектор от РУ Кубрат, с което на жалбоподателя е
разпоредено да не организира и да не провежда
сватбено тържество на 01.07.2020 год. и на 02.07.2020 год. в гр. Кубрат, „Панаирска поляна”, с
предполагаем брой 300 лица във връзка с подадено заявление № ССД-02-01-12 от
23.06.2020 год. по описа на Община Кубрат, на основание Заповед РД-01-354 от
22.06.2020 г. В жалбата се излагат доводи, че разпореждането е немотивирано и
незаконосъобразно. Жалбоподателят твърди, че цитираната в разпореждането
заповед на Министъра на здравеопазването е за периода от 23.06.2020 год. до 30.06.2020
год. и не се отнася за периода на
сватбеното тържество, а именно 01 –
02.07.2020 год. На следващо
място се сочи, че в разпореждането не е посочено коя норма от заповедта
забранява провеждането на сватбени тържества. Според жалбоподателя чл. 5 от
цитираната заповед позволява провеждането на сватби при спазване на определени
правила, а мястото на което той ще организира сватбата осигурява спазването им.
От съда се иска да отмени оспореното разпореждане с всички законови последици.
Ответникът по
жалбата – Младши полицейски инспектор при Районно управление Кубрат не се явява
и не заявява становище по жалбата.
Съдът, като обсъди становищата на страните,
доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи
проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установено следното:
Със заповед №
РД-01-354 от 22.06.2020 г., издадена на основание чл. 61, ал. 2, чл. 63, ал. 4,
5 и 11 и чл. 63в от Закона за здравето, чл. 73 от АПК, и във връзка с Решение №
378 на Министерския съвет от 12 юни 2020 г. за удължаване срока на обявената с
Решение № 325 на Министерския съвет от 14 май 2020 г. извънредна епидемична
обстановка и предложение от Главния държавен здравен инспектор за въвеждане на
мерки на територията на страната, Министърът на здравеопазването е въвел
временни ограничителни мерки на територията на Република България, считано от
23.06.2020 год. до 30.06.2020 год.
В т. 5 от тази заповед е посочено, че Културни и
развлекателни мероприятия (театри, кина, концерти, сценични прояви, занятия от
танцовото, творческото и музикално изкуство, както и занимални от юридически и
физически лица, дискотеки, нощни заведения, сватби, балове други масови
събирания) могат да се организират и провеждат при заетост на местата до 50 %
от общия им капацитет на закрито и открито (в т.ч в читалища, детски комплекси,
културни домове, младежки центрове, училищни салони и зали, частни обекти,
военни клубове и други), при условията на т. 8 и съобразно указанията по т. II.
В т. 8 от заповедта е посочено, че дейностите, които
не се преустановени или забранени с тази заповед, се провеждат при спазване на
всички противоепидемични мерки, въведени със Заповед № РД- 01- 353 от
22.06.2020 г. В раздел II на заповедта
е посочено, че министрите съгласно функционалната си компетентност могат да
дават указания, след съгласуване с министъра на здравеопазването, за
прилагането на въведените с тази заповед мерки в контролираните от тях сфери и
да създават организация за изпълнението им. Указанията се публикуват на
интернет страницата на съответното министерство.
Заповед № РД-01-354 от 22.06.2020 г. е отменена със
заповед РД-01-370 от 30.06.2020 г., с
която се въвеждат противоепидемични мерки
на територията на страната считано от 01.07.2020 год. до 15.07.2020 год.
Със заявление вх. № ССД 02-01-12 от 23.06.2020 год. до
Кмета на Община Кубрат на основание чл.
4, ал. 4 от Наредба № 1 за обществения ред в гр. Кубрат, оспорващият А. е
заявил, че ще организира сватбено тържество на територията на гр. Кубрат,
„Панаирска поляна” на 01.07.2020 год. и банкет на 02.07.2020 год. с
предполагаем брой на участниците 300
лица.
Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 4 от Наредба № 1
за обществения ред в Община Кубрат, приета
от Общински съвет Кубрат
разрешение за временно озвучаване на мероприятия, шествия и други се издава от
кмета на общината за всеки отделен случай.
В представеното по делото заверено копие на
заявлението е посочено, че същото е съгласувано с РУ „Полиция” гр. Кубрат,
като в самото заявление е вписан
ръкописно текст ”На основание заповед РД-01-354 от 22.06.2020 год. на
министерство на здравеопазването отказва провеждането”. Под текста е положен
подпис като е посочено „Н-к РУ Кубрат” и
печат.
На същата дата Ц. Д. И. на длъжност Мл.ПИ при РУ –
Кубрат е издал на основание чл. 64, ал. 1 от ЗМВР разпореждане на полицейски
орган. В разпоредителната част на същото на оспорващия е разпоредено: „Във
връзка със заявление № ССД-02-01-12 от 23.06.2020 год. по описа на Община
Кубрат да не организира и да не провежда сватбено тържество на дата 01.07.2020 год. и 02.07.2020 г. в гр.
Кубрат, „Панаирска поляна”, с предполагаем брой на участниците 300 лица, на
основание заповед РД-01-354/22.06.2020 г.”
Разпореждането е връчено на оспорващия на 23.06.2020
год., а жалбата срещу него е депозирана в съда на 24.06.2020 год.
При така установената фактическа обстановка съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата, като подадена от надлежна страна срещу акт,
подлежащ на съдебен контрол и в срока, предвиден в чл. 149, ал. 1 от АПК, е
процесуално допустима.
Разпореждането е издадено от компетентен орган с
териториална и материална компетентност – полицейски орган от РУ Кубрат при ОДМВР - Разград, съгласно чл.
64, ал. 1 от ЗМВР.
Съдът намира, че
оспореното разпореждане е издадено в нарушение на изискването за форма. Съгласно
чл. 64, ал. 1 от ЗМВР,
полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи,
организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение
на възложените им функции. В разпоредбата на чл. 64, ал. 5 от ЗМВР са посочени
реквизитите, които трябва да съдържа разпореждането, когато е издадено в
писмена форма. Един от тях са фактическите основания, на които се издава
разпореждането. Това са онези факти от обективната действителност, които административният
орган е възприел и които са породили необходимостта от издаването на акта. В
случая като основание е посочена заповед № РД-01-354 от 22.06.2020 г. на
Министъра на здравеопазването. Тази заповед не може да е основание за издаване
на оспореното разпореждане, тъй като в нея изрично е посочено, че въведените с
нея превантивни мерки са със срок на
действие до 30.06.2020 год., а действията които административният орган е
разпоредил на оспорващия да не извършва са на първи и втори юли 2020 год.
На следващо място в нея няма забрана да се провеждат
сватбени тържества, а е посочено, че същите се провеждат при условията на т. 8, т.е. при спазване на
противоепидемичните мерки, въведени със Заповед № РД- 01- 353 от 22.06.2020 г. Дори
да се приеме, че след като към момента на
издаване на оспореното разпореждане цитираната в него заповед е действала и тя
може да служи като основание за издаването му, то, за да издаде оспорваното
разпореждане, административният орган е следвало да изложи факти и
обстоятелства, които според него водят до нарушаване на условията за провеждане
на сватбените тържества, посочени в Заповед
№ РД-01-353 от 22.06.2020 г. В случая такива факти и обстоятелства не са
посочени, поради което заповедта остава немотивирана.
Това нарушение от своя страна е довело до нарушаване
правото на защита на адресата на разпореждането, доколкото с нея му се налагат
ограничения и забрани. Той е бил лишен
от правото да разбере въз основа на кои фактически обстоятелства му се забранява
провеждането на сватбеното тържество и евентуално да представи доказателства, с
които да ги обори. Във всички случаи, когато правото на защита
на адресата на един индивидуален
административен акт е нарушено, то е налице съществено нарушение на
административнопроизводствените правила.
Нарушението на формата на административния акт,
изразяващо се в липса на мотиви освен нарушаване правото на защита на адресата
на акта, лишава от възможност съдът да прецени материалната законосъобразност
на акта, още повече, че изпълнението на заповедите на министъра на
здравеопазването, издадени на основание чл. 63 и чл. 63а от Закона за здравето,
с които са въведени противоепидемичните мерки, не са възложени за пряко изпълнение
на полицейските органи. Липсата на мотиви е абсолютно основание за неговата
отмяна /в т.см. т. 2 от ТР№ 4 от 22.04.2004 год. по т.д.4/2002 г. на ОС на
съдиите от ВАС/.
Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед
като издадена в нарушение на чл. 146, т. 2 и т. 3 е незаконосъобразно и следва
да бъде отменена.
Мотивиран така, съдът на основание чл. 172, ал. 2 от АПК
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Разпореждане рег. № 290р - 8910 от 23.06.2020
год. на младши полицейски инспектор от Районно управление - Кубрат при ОД на МВР Разград
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва чрез Административен
съд Разград пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
Съдия:/п/