Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 1650 Година
2019,25.07. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на 10.07.2019
година
в
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: СЪБИНА СТОЙКОВА
като
разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм.
дело номер 1319 по описа за 2019 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Жалбоподателят Р.Д.Р. ***, е оспорил Заповед №А-704 от
15.04.2019г. на Кмета на Община Асеновград, с която е определен участник №4 -
„Телец Груп“ ЕООД, представляван от К.Н.Ч.за спечелил публичния търг с явно
наддаване за отдаване под наем на поземлен имот с КИ 31108.53.4 по
Кадастралната карта на с.Златовръх, находящ се в м.Герен
курия, с площ 2.804 дка, НТП – нива, категория ІV.
Недоволен от така издадения административен акт,
жалбоподателят чрез пълномощника си адв. С., счита
същия за незаконосъобразен, излага конкретни доводи и настоява за неговата
отмяна. Твърди, че незаконосъобразно е бил декласиран като участник в публичния
търг, за който е подал заявление, тъй като е прието от комисията, че са налице
непогасени от негова страна задължения към държавата. Претендира разноски по
делото, съгласно представен списък.
Ответникът – Кмет на Община Асеновград, чрез
процесуален представител, счита жалбата за неоснователна и настоява за нейното
отхвърляне. Подробни съображения излага в депозирано по делото становище.
Претендира присъждане на разноски.
Заинтересованата страна – „Телец Груп“ЕООД, не
изразява становище по жалбата.
Пловдивският административен съд – Второ отделение, седми
състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото
производство доказателства, намира за
установено следното.
Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, имаща
право и интерес от обжалването, поради което e ДОПУСТИМА. Разгледана по
същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения.
С Решение №1667, прието с Протокол №50 от 21.11.2018г.
на Общински съвет Асеновград, на основание чл.21 ал.1 т.8 и ал.2 ЗМСМА и в
изпълнение на чл.11 ал.1 и ал.4 от Глава ІІІ от Наредба за стопанисване,
управление и разпореждане със земи от общинския поземлен фонд/НСУРЗОПФ/ са
определени земите от Общинския поземлен фонд, без мери, пасища и ливади, които
могат да се отдават под наем, съгласно Регистри Приложение №1 и Приложение №2,
указващи номера на имота, наименование на местността, начин на трайно ползване,
категория на земята и площ. Със същото решение са определени и началните тръжни
цени за отдаване под наем или аренда на свободните земеделски земи от общинския
поземлен фонд/л.159/.
Във връзка с това решение и на основание чл.44 ал.2 ЗМСМА, чл.7, чл.8 и чл.11 ал.2 от НСУРЗОПФ, кметът на община Асеновград е издал
Заповед №А-440/12.03.2019г., с която е наредил организирането и провеждането на
09.04.2019г. от 11,00 часа в зала 601 на VІ етаж в сградата на Община
Асеновград, публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем на земеделски
земи от общинския поземлен фонд в землището на с.Златовръх, сред които и
посочения в обжалваната заповед поземлен имот с КИ 31108.53.4 по Кадастралната
карта на с.Златовръх, находящ се в м.Герен курия, с площ 2.804 дка, НТП – нива, категория ІV/л.133/.
В заповедта са описани имотите, определен е видът на
търга, условията за участие в него, размер и срок за плащане на депозита за
участие в търга, условията за плащане на цената, мястото и срокът за
получаване, съответно за подаване на документи за участие в търга, мястото на
обявяване на информацията за земите – обект на търга, мястото, денят и часът на
провеждане, както и стъпката за наддаване. Регламентирано е, че право на
участие в търга имат всички физически и юридически лица, които: са регистрирани
като земеделски производители; управителите или членовете на управителните
органи на кандидата не са лишени от правото да упражняват търговска дейност; не
са обявени и не се намират в производство за обявяване в несъстоятелност; не се
намират в ликвидация; нямат парични задължения по местни данъци и такси,
както и задължения към държавата, освен ако компетентният орган е
допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията; нямат задължения по
договори за наем на земи от ОПФ и прекратени договори, поради нарушение на
договорените клаузи.
Със същата заповед е утвърдена и тръжната
документация, в чиято т.10 от Раздел І „Условия на търга“ са посочени
основанията, при които тръжната комисия декласира съответния участник, а
именно: в случаите, когато не представи в деня и часа, обявени за начало на
търга съответните документи, подробно описани в т.9 - заявление за участие;
заверено копие на документ за самоличност; оригинален платежен документ за
закупена тръжна документация; оригинален платежен документ за внесен депозит;
заверено копие от картата за регистрация на земеделски производител; декларация
за обстоятелствата по чл.12 ал.1 т.2 от Наредбата – само за участници
юридически лица; декларация за запознаване с тръжната документация; нотариално
заверено пълномощно – когато лицето участва в търга чрез пълномощник, или не
отговарят на посочените условия в Раздел ІІ, т.1 – „Право на участие в търга“,
а именно: 1.1. са регистрирани като земеделски
производители; 1.2. управителите или членовете на управителните органи на
кандидата не са лишени от правото да упражняват търговска дейност; 1.3 не са
обявени и не се намират в производство за обявяване в несъстоятелност; 1.4. не
се намират в ликвидация; 1.5. нямат парични задължения по местни данъци и
такси, както и задължения към държавата, освен ако компетентният орган е
допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията; 1.6. нямат задължения
по договори за наем на земи от ОПФ и прекратени договори, поради нарушение на
договорените клаузи. Посочено е обаче, в тази точка, че общинска администрация
– Асеновград извършва служебна справка за актуално състояние от Търговския
регистър за обстоятелствата по т.1.3, 1.4, 1.5 и 1.6.
Извършено е съобщаване в един местен - в-к „Вестител“
/л.137-138/, като по делото липсват
доказателства това да е сторено на интернет страницата на Община Асеновград
така, както е уредено в т.ХІ от заповедта, а така също и на видно място в сградата
на общината и кметството по местонахождение на земеделските земи, каквото е
изискването на чл.11 ал.7 от НСУРЗОПФ.
Със Заповед №А-610/02.04.2019г. на Заместник – Кмета
на Община Асеновград, оправомощен със Заповед
№А-583/29.03.2019г. на Кмета на Община Асеновград, е назначена Комисията, която
следва да проведе търга/л.158/.
Със заявление вх.№58-14-145/04.04.2019г.
за участие в публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем на поземлен
имот с КИ 31108.53.4 по Кадастралната карта на с.Златовръх, находящ се в м.Герен курия, с площ 2.804 дка,
НТП – нива, категория ІV, Р.Д.Р. е обективирал искане
за участие/л.102/, като са приложени заверено копие от документ за самоличност
/л.103/; оригинален платежен документ за закупена тръжна документация /л.104/;
оригинален платежен документ за внесен депозит/л.105-106/; заверено копие от
картата за регистрация за земеделски производител/л.107/; декларация по чл.12
ал.1 т.2 от НСУРЗОПФ/л.108/; декларация за запознаване с тръжната
документация/л.109/. Така подаденото заявление е регистрирано под №3.
Заявления съответно под №1, №2 и №4 са подадени и от
ЕТ“БГ 21-Й.К.“, ЗК“Земя-2000“ с.Златовръх и „Телец Груп“ЕООД/л.17 и сл/.
На 09.04.2019г. е проведен търгът и е съставен
протокол/л.110 и сл./, в който по отношение на Р.Р. е
вписано обстоятелството, че са приложени: „Служебни справки за задължения към
Община А-д и държавата, Удостоверение №14002321/08.04.2019г.“ и след направена
справка на документите е взето решение, с което е декласиран за участие в търга
кандидат №3 Р.Д.Р., поради наличие на задължения към държавата.
След извършване на проверка на представените тръжни
документи, и с оглед констатациите и взетите решения по отношение на
регистрираните участници, комисията е пристъпила към наддавателната
част, като до този етап за поземлен имот с КИ 31108.53.4 по Кадастралната карта
на с.Златовръх, находящ се в м.Герен курия, с площ 2.804 дка, НТП – нива, категория ІV, е
допуснат един участник – „Телец Груп“ЕООД, който е потвърдил началната тръжна
цена за годишен наем 84,12 лв., предложил е цена в размер на 84,12 лв., която
не е по-ниска от началната такава, поради което и е обявен за спечелил търга.
Въз основа на цитирания протокол, Кметът на Общината е
издал и оспорената в настоящото производство Заповед №А-704/15.04.2019г./л.16/.
Заповедта е залепена на информационното табло в административната сграда на
община Асеновград/л.15/.
С жалбата до съда Р. е представил Справка за общите
задължения на НАП, актуална към 09.04.2019г., в която е отразено задължение,
плащането по което подлежи на разпределение от публичен изпълнител в размер на
20,00 лв. по Глоба с фиш №Н77184/13.11.2018г. на ОД на МВР с посочен срок за
доброволно плащане – 20.11.2018г./л.5/; Удостоверение за наличието или липсата
на задължения изх.№ 160201900093817/09.04.2019г., издадено от ТД на НАП
Пловдив, от което се установява, че Р. няма задължения към 09.04. 2019г./л.6/;
Глоба с фиш Серия Н, №0077184/13.11.2018г., с който на основание чл.186, във
връзка с чл.185 ЗДвП на Р. е наложена глоба в размер на 20,00 лева за нарушение
на чл.139 ал.2 т.2 ЗДвП.
Установява се също така от фиша, че в него е
предвидено заплащането на глобата да стане по сметка *** на „СИБАНК“ЕАД/л.7/; Разписка за
приемане на паричен превод от „Български пощи“ЕАД за заплатена сума в размер на
20,00 лева по посочената във фиша сметка на МВР – *** в „СИБАНК“ЕАД на дата 13.11.2018г.,
т.е. в същия ден, в който е наложена/л.8/.
При така установеното от фактическа страна, съдът
формира следните правни изводи.
Оспореният индивидуален административен акт е издаден
от компетентен орган – Кметът на Община Асеновград и в предписаната от закона
форма, но при издавеното му са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, нарушен е и
материалният закон. Съображенията за това са следните.
Съгласно чл.24а ал.5 ЗСПЗЗ, отдаването на земите от
общинския поземлен фонд, с изключение на пасищата, мерите и ливадите по ал.6
т.4, под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс при условия и по
ред, определени от общинския съвет. Въз основа на резултатите от проведения
търг или конкурс се сключва договор за наем или аренда. Срокът на договора за
наем не може да бъде по-дълъг от 10 години.
Редът и условията за стопанисване, управление и
разпореждане със земите от общинския поземлен фонд в съответствие с действащата
нормативна уредба на Закона за общинската собственост (ЗОС), Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) и Правилника за
прилагане на ЗСПЗЗ са уредени в Наредбата за стопанисване, управление и
разпореждане със земи от общинския поземлен фонд, приета с решение
№980/19.06.2013г. на Общински съвет – Асеновград, взето с протокол №32.
Съгласно чл.7 НСУРЗОПФ, отдаването под наем на
свободните земеделски земи от общинския поземлен фонд се извършва при условия и
по ред, определен в Глава ІІІ чрез провеждане на публичен търг с явно
наддаване, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се
извършва без търг. Така, в чл.11 ал.1 от същата наредба е предвидено, че
имотите от ОПФ, които ще се отдават под наем или аренда, се определят с решение
на Общински съвет – Асеновград, каквото безспорно е сторено с Решение №1667,
взето с Протокол №50 от 21.11.2018г.
Кметът на Община Асеновград в качеството си на компетентен
орган по смисъла на чл.11 ал.2 НСУРЗОПФ, във връзка с чл.44 ал.2 ЗМСМА, е
открил процедурата със Заповед №А-440/13.03.2019г., съдържаща необходимите
реквизити съгласно чл.11 ал.2 т.1 до т.10 от същата наредба и е утвърдил и
тръжната документация, която съдържа и условията на търга с включени в тях
списък на документите, представяни от участниците. Утвърдените от компетентния
орган документи, които следва да бъдат представени от участниците в процедурата
и тяхното представяне е условие за допускане на кандидата в следващия етап от
процедурата, както вече се посочи, са: заявление за участие; заверено копие на документ за
самоличност; оригинален платежен документ за закупена тръжна документация;
оригинален платежен документ за внесен депозит; заверено копие от картата за
регистрация на земеделски производител; декларация за обстоятелствата по чл.12
ал.1 т.2 от Наредбата – само за участници юридически лица; декларация за
запознаване с тръжната документация; нотариално заверено пълномощно – когато
лицето участва в търга чрез пълномощник.
А относно наличието или липсата на обстоятелствата
дали кандидатите не са обявени и не се намират в производство за обявяване в
несъстоятелност; не се намират в ликвидация; нямат парични задължения по местни
данъци и такси, както и задължения към държавата, освен ако компетентният орган
е допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията и нямат задължения по
договори за наем на земи от ОПФ и прекратени договори, поради нарушение на
договорените клаузи е уредено извършването на служебна справка от страна на общинска
администрация – Асеновград от Търговския регистър, което обаче съдът
констатира, че е в нарушение на разпоредбите на чл.12 ал.2 и чл.13 ал.1 т.7 от НСУРЗОПФ,
съгласно които разпоредби, тези обстоятелства се удостоверяват с документ от
съответния компетентен орган, за което кандидатите за участие в публичния търг
или публично оповестения конкурс следва да представят удостоверение от компетентните
органи. Действително, с разпоредбата на чл.87 ал.11 ДОПК(Нова – ДВ, бр.94 от
2015г., в сила от 1.01.2016г., изм., бр.63 от 2017г., в сила от 1.01.2018г.,
изм. и доп., бр.92 от 2017г., в сила от 1.01. 2018г.) е уредено, че за целите
на комплексното административно обслужване компетентните органи и други правоимащи лица изискват и получават служебно по електронен
път от Националната агенция за приходите, Агенция „Митници“ и общините
информация за наличие или липса на задължения на лицата с изключение на
задължения по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или
обезпечени задължения, но погрешно в тръжната документация е посочено, че
такава служебна справка се извършва от Търговския регистър, но не и от НАП и
Агенция „Митници“.
Видно от представената по делото тръжна документация,
в съответствие с нея жалбоподателят е представил в срока за подаване на
документи цялата изискуема документация за участие в търга, без удостоверение
за липса на задължения към държавата, доколкото такова изискване не е било
въведено от страна на органа, впрочем, такива удостоверения се констатира, че
не са представени и от страна на останалите участници. Вместо това от Община
Асеновград е изискана информация от ТД на НАП Пловдив за наличието или липсата
на задължения по чл.87 ал.11 ДОПК по отношение на Р., в отговор на което е
получена такава справка с изх. №165531900861912/05.04.2019г., в която се
посочва, че лицето има задължения към 05.04.2019г. Тези задължения обаче, се
установява от представената Разписка за приемане на паричен превод, че са
платени на датата, на която е издаден самият фиш - 13.11.2018г., което
обстоятелство очевидно не е било отразено в системата на НАП, доколкото по
делото е налична Справка за общите задължения на Р. към 09.04.2019г., в която
фигурират такива задължения в размер на 20,00 лева по Глоба с фиш.
На датата на търга обаче – 09.04.2019г. Р. се е сдобил
с Удостоверение за наличието или липсата на задължения от ТД на НАП Пловдив с
изх.№ 160201900093817/09.04.2019г., от което се установява, че към 09.04.2019г.
същият няма задължения. Удостоверението е подпечатано и надлежно подписано от орган
по приходите Петя Драгиева – Кючукова и като такова съставлява официален
удостоверителен документ, ползващ се с материална доказателствена
сила досежно декларираните обстоятелства относно
липсата на задължения.
Същото не бе оспорено от ответника по делото по
предвидения в закона процесуален ред. По делото липсват и не се събраха
доказателства, удостоверяващи по категоричен и безспорен начин наличието на
непогасени от страна на Р. задължения към държавата към датата на провеждане на
търга.
При това положение на нещата, съдът намира, че административният
орган в нарушение на чл.35 АПК не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение
за случая, не е изпълнил задължението си по чл.36 ал.1 АПК да събере служебно
всички доказателства, относими към конкретния случай,
вследствие на което е нарушил основен принцип, залегнал в чл.9 ал.2 АПК, а
именно да събере всички необходими доказателства, независимо дали има искане от
страните за това. Вместо да събере служебно всички доказателства, относими към конкретния случай, органът е приел безкритично
данните, съдържащи се в служебно изготвената Информация за наличието или
липсата на задължения по чл.87 ал.11 ДОПК, въпреки възраженията от страна на Р.
и твърдението, че е заплатил наложената му глоба на датата, на която същата е
била наложена.
Установяването на тези обстоятелства, а именно
наличието или липсата на задължения, е от съществено значение за правилното
разрешаване на конкретния административноправен
въпрос, доколкото и в жалбата на Р. са изложени твърдения, а и са налични
доказателства, че очевидно е съществувал проблем с отразяването на тези
плащания в системата на НАП.
Или иначе казано, с декласирането на жалбоподателя в
качеството му на участник в търга при липса на твърдяното от тръжната комисия
основание за това, е допуснато нарушение, което само по себе си е до там
съществено, че обуславя незаконосъобразността на крайния акт, с който приключва
тази процедура.
Консеквентно това налага отмяната на оспорената
Заповед на Кмета на Общината и изпращане на преписката – за провеждане на нова
тръжна процедура при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на
закона, дадени с настоящото решение.
С оглед изхода на спора Община Асеновград ще следва да
заплати на жалбоподателя сумата 510 лева разноски по делото, от които 10 лева
заплатена ДТ и 500 лв. адвокатско възнаграждение.
Ето
защо и поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ІІ отд., VІІ състав:
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ по жалба на Р.Д.Р. ***,
Заповед №А-704 от 15.04.2019г. на Кмета на Община Асеновград, с която е
определен участник №4 - „Телец Груп“ЕООД, представляван от К.Н.Ч.за спечелил
публичния търг с явно наддаване за отдаване под наем на поземлен имот с КИ 31108.53.4
по кадастралната карта на с.Златовръх, находящ се в м.Герен
курия, с площ 2.804 дка, НТП – нива, категория ІV, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.
ИЗПРАЩА административната преписка
– на Кмета на Община Асеновград за провеждане на нова тръжна процедура при съблюдаване на
указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени с настоящото решение.
ОСЪЖДА Община Асеновград с
адрес на призоваване град Асеновград, пл.“Акад.Николай Хайтов“№9 да заплати на Р.Д.Р.
*** сумата от общо 510/петстотин и десет/лева разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен
срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :