РЕШЕНИЕ № 1089/5.6.2019г.
гр.
В., 04.06.2019 г.,
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и втори състав
На двадесет
и втори април Година две хиляди и деветнадесета
В публично
заседание в следния състав:
Председател: Албена Славова
Секретар Незает Исаева
като разгледа
докладваното от съдията
АНД № 1572 по описа на съда за 2019 г.,
за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на „О.Г.”ООД , представлявано от М.Р.Т.-Х. против НП №
419374-F475000/15.03.2019
г. на Началника на Отдел“Оперативни дейности“- В.
в ЦУ на НАП,
с което на дружеството е наложено
административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание чл. 185 ал. ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 33,
ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на
Министъра на финансите, във връзка с
чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.
В жалбата се
излагат твърдения, че констатираната разлика в касовата наличност на
проверявания обект не е от укрити приходи, а се касае за заделени суми за
разплащане с доставчици и с това дружеството не е ощетило държавния бюджет.
Иска се НП да бъде отменено, респ. да бъде намалена наложената административна
санкция до минимален размер на същата.
В съдебно заседание въззивникът, редвоно призован се представлява от управителя М.Р.Т.
– Х., която в съдебно заседание поддържа жалбата. В
заседание по същество пледира да бъде изменено наложеното административно
наказание поради инцидентния характер на извършеното нарушение.
Въззиваемата
страна, редовно призована
изпраща представител – юрисконсулт А., която оспорва
жалбата и моли да бъде потвърдено наказателното постановление като
законосъобразно и обосновано.
В хода на съдебното производство е разпитани в качеството на свидетели актосъставителя –Й.Т. и свидетеля по акта Д.Б.. Приобщени
са към материалите по делото материалите по АНП.
Съдът, като взе предвид
събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното:
На 01.03.2019 г. служители при ТД на НАП –В. – св.Т. и св. Б. – инспектори по приходите в ЦУ на НАП
извършили проверка в търговски обект – бърза закуска, находящ се в гр. В., ул. Д. № **, стопанисван от „О.Г.“ООД
. В хода на проверката е констатирано, че в обекта е налично в обекта фискално
устройство модел DATECS DP - 150Т KL с инд. номер
№DT554061 и фиск. памет №02554061 монтирано и
въведено в експлоатация
В резултат на установените при проверката документи дневен финансов отчет
без нулиране изведен от DATECS DP - 150Т KL с инд.
номер №DT554061 и фиск. памет № 02554061 - бон №
0000762 от 01.03.2019 г., опис на наличните пари в касата на това ФУ е
установена:
-
Разчетена касова
наличност към момента на проверката от ФУ / общ о борот
от продажби/ - 25,40 лв.
-
Фактическа наличност на паричните средства , описани в
опис - 201,00 лв.
-
Сума на паричните средства в началото на работния ден -
0,00лв
-
Служебно въведени пари във фискалното устройство към
момента на проверката - 0.00 лв.
-
Служебно изведени пари във фискалното устройство към
момента на проверката - 0,00 лв. Констатирана е положителна разлика на
паричните средства в размер на 175,60 лв. и представлява въвеждане на пари в
касата, което не е отразено на фискалното устройство в момента на извършването
и с точност до минута. Видно от дадените във Опис на паричните средства към ПИП
№0280033/01.03.2019 г., обяснения по установената разлика от Х.Е.Х. - Управител
в "О.Г." ООД, сумата в размер на 175,60 лв. се дължи на оставени пари
в касата от предния ден за разплащане с доставчици, същата не е отразена във
ФУ, чрез функцията „служебно въведени суми". Нарушението е констатирано и
документирано с ПИП сер. АА № 0280033/01.03.2019 г. и
доказателствата към него и не води до неотразяване на приходи.
При така уставените факти е формиран изводът, че
в обекта не се регистрира всяка промяна
на касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън
касата/ извън случаите на продажби, чрез операциите „служебно въведени"
или „служебно изведени суми" Същият притежава конструктивно функциите
„служебно въведени суми,, и „служебно изведени суми", което представлява нарушение на рапоредбата
на чл.33, ал.1 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на МФ. Поради изложеното, св. Й.Т. ,
на длъжност инспектор” в ТД на НАП –В. съставила
на дружеството, стопанисващо обекта АУАН за нарушение на чл. 33 ал.1 от Наредба
Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти
чрез фискални устройства на Министерство на финансите и чл. 118 ал.4 т.1 от ЗДДС. Въз основа на съставения АУАН, на
основание чл. 185 ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност е
ангажирана административно-наказателната отговорност на въззивника.
Съдът въз основа на
императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно
справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената
фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е в срока за
обжалване от надлежна страна и е приета от съда
за разглеждане.
Административно - наказателното производство е образувано в срока по чл. 34
от ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок.
Наказателно
постановление №
419374-F475000/15.03.2019 г. е издадено от компетентен
орган видно от приобщеното към материалите по делото копие на
Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г.на Изпълнителния директор на НАП.
В
хода на административно-наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление
е съобразено с нормата на чл. 57
от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение
е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво
е обвинен и срещу какво да се
защитава и
са посочени нарушените
материално правни норми.
Съдът счита, че от събраните в хода на съдебното производство доказателства
безспорно се установява отразената в АУАН и НП фактическа обстановка. По
несъмнен начин се констатира, че към момента на проверката е съществувала
разлика между наличните в касата парични средства и сумата, разчетена от ФУ, с
което юридическото лице е нарушило разпоредбата на чл. 33, ал.1 от Наредба № 18
от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите, доколкото нормата предвижда
задължение, извън случаите на продажби
всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във
и извън касата) на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Правилно е посочена и санкционната норма, въз основа на която е
ангажирана административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател, а именно разпоредбата на чл. 185 ал.1 от ЗДДС.
След като органът се позовава на чл. 33, ал.1 от Наредбата, той е приел, че
не се касае за неотчетени продажби, съответно не е налице неотчитане на приходи
поради което е приложима нормата на чл. 185 ал.1 от ЗДДС като правно основание
за ангажиране на административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател.
Като неоснователни бяха оценени възраженията за наличие на предпоставки за
прилагане на чл. 28 от ЗАНН. В случая се касае за формално нарушение, с
осъществяването на което всякога се застрашават обществените отношения, които е
призвана да пази нарушената правна норма, с оглед на което санкционираното
деяние не се отличава с малозначителност по смисъла
на чл. 9, ал.2 от НК, във вр. с чл. 28 от ЗАНН. Извършеното
нарушение е свързано с обществените отношения, предмет на регулация от ЗДДС и
Наредба № Н-18/13.12.2006 година на министъра на финансите. Целта на тези норми
е да осигурят непрекъснат и ефективен контрол върху продажбите, извършвани в
търговски обекти чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ (фискален бон)
или касова бележка от ИАСУТД (системен бон), в това число и осигуряване на
пълно съответствие между наличните парични средства у търговеца и отразеното по
фискалното устройство, с което разполага той, които обществени отношения в
случая са засегнати.
Съдът обаче намира, че са налице
предпоставки за изменение размера на
наложената санкция до законово установения минимум предвид събраните данни за
реализиране на нарушението за първи път , отсъствие на отегчаващи отговорността обстоятелства и
липсата намотиви
в НП, обосноваващи справедливост на определеното по размер административнонаказателно
санкциониране.
Воден
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ НП №
419374-F475000/15.03.2019 г. на
Началника на Отдел“Оперативни дейности“- В. в ЦУ на НАП, с което на „О.Г.”ООД е наложено административно наказание
"Имуществена санкция” в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание чл.
185 ал. ал.1 от ЗДДС, за извършено
нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредба №
Н-18/2006 г. на Министъра на финансите, във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС,
като НАМАЛЯВА размера на административното наказание „Глоба“ до сумата от 500
/петстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Административен съд - В..
След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: