РЕШЕНИЕ
№ 725
Ямбол, 13.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - I състав, в съдебно заседание на четиринадесети април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА |
При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА административно дело № 20257280700132 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „ТВ ГАЗ“ ООД против Решение № РД-02-14-317 от 17.02.2025 г. на Зам. министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на СНД за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ПИИ № BG-RRP-4.021-0155 „Енергийно обновяване на производствената сграда на „ТВ ГАЗ“ ООД. Твърди се, че решението е незаконосъобразно, тъй като е издадено при неспазване на установената форма и при липса на мотиви и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Твърди се също, че решението е издадено в противоречие с влязло в сила съдебно решение и поради това е нищожно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща процесуален представител. В постъпилите писмени бележки с вх. № 928/14.04.2025 г. депозираната жалба се поддържа изцяло, иска се отмяна на оспорения административен акт, както и присъждане на направените по делото разноски.
Ответната страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание, но в постъпилото писмено становище вх. № 850/04.04.2025 г. жалбата се оспорва изцяло, като се иска същата да бъде отхвърлена, а в полза на Министерството на регионалното развитие и благоустройството да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение. Прави се и възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.
След като извърши цялостна преценка на всички събрани и приложени по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
„ТВ ГАЗ“ ООД е подал предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-4.021-0155 по процедура BG-RRP-4.021 „Подкрепа за енергийно обновяване на сгради в сферата на производството, търговията и услугите“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.
Предложението е подадено по електронен път, ведно с приложения към него, приложени по преписката.
Със Заповед № РД-02-14-641/15.06.2023 г. Министъра на регионалното развитие и благоустройство е наредил и определил Зам. министър на регионалното развитие и благоустройство за Ръководител на структурата за наблюдение и докладване (СНД), като са възложени всички правомощия по Постановление № 114/2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от механизма за възстановяване и устойчивост. Във връзка с тази заповед, със Заповед № РД-36-1087/27.09.2023 г. на Зам. министър и Ръководител на СНД е определен в т. I поименния състав на оценителната комисия, която да извърши оценяване и класиране на предложенията по процедура BG-RRP-4. 021 „Подкрепа за енергийно обновяване на сгради в сферата на производството, търговията и услугите”, с финансиране по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост. Определен е срок за приключване на работата на комисията и изготвяне на оценителния доклад до три месеца от издаване на заповедта (т. II).
Във връзка с процедурата са утвърдени и Насоки за кандидатстване за предоставяне на средства чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиция по процедура BG-RRP-4. 021 „Подкрепа за енергийно обновяване на сгради в сферата на производството, търговията и услугите”, с финансиране по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост, в които подробно са посочени условията за получаване на средства по процедурата, чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели (приложени по преписката).
При първоначалния преглед и оценка на ПИИ BG-RRP-4. 021-0155 на ТВ “ГАЗ“ ООД и наименование “Енергийно обновяване на производствено сграда на „ТВ ГАЗ“ ООД, оценителите са установили, че в приложената справка за код на икономическа дейност (КИД) от Монитор Стат (Национален статистически институт), с изискана служебно информация за целите на оценката на ПИИ BG-RRP-4.021- 0155, е отбелязано, че дружеството - кандидат „ТВ ГАЗ ООД“ ([ЕИК]) притежава допълнителен КИД - 2008 за допълнителната икономическа дейност с код по КИД - 35.11 „Производство на електрическа енергия“ с 0,2 % от нетните приходи от продажби за дейност с КИД 35.11. С оглед тази информация, комисията за оценка е заключила, че кандидатът не отговаря на условията за допустимост от Насоките за кандидатстване, посочени в т. 4 на раздел 8.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“ и същият е недопустим за финансиране.
Изготвен е Оценителен доклад от работата на Оценителна комисия и подписан от назначената комисия, който е одобрен от органа.
С Решение № РД-02-36-1308/06.12.2023 г. на Заместник министър и Ръководител на структура за наблюдение и докладване в МРРБ издадено на основание чл. 21 от Постановление № 114 на Министерския съвет от 8 юни 2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (ПМС № 114/2022 г.) и във вр. със Заповед № РД-02-36-1087 от 27.09.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство, и във вр. с одобрен доклад на оценителната комисия от проведена процедура за предоставяне на средства, чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиция по процедура BG-RRP-4. 021 „Подкрепа за енергийно обновяване на сгради в сферата на производството, търговията и услугите”, е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на посочените в решението проектни предложения, като под номер 8 фигурира проектното предложение на „ТВ ГАЗ“ ООД с № BG-RRP-4. 021-0155 "Енергийно обновяване на производствената сграда на „ТВ ГАЗ“ ООД. В решението, като основния за отхвърляне на проектното предложение е посочено, че „ На база получена справка от МониторСтат за код на икономическа дейност на кандидата е видно, че за 2022 г. кандидатът има допълнителен код на икономическа дейност 35.11: 0,2% от нетните приходи от продажби за 2022г. С оглед гореизложеното, кандидатът не отговаря на условията за допустимост на Насоките за кандидатстване, посочени в т. 4 на раздел 8.2 "Критерии за недопустимост на кандидатите" и същият е недопустим за финансиране. “
Решението е обжалвано в тази му част, като с Решение № 873/11.07.2024 г. по адм. д. № 152 по описа на Административен съд – Ямбол за 2024 г., жалбата е отхвърлена. В мотивите си съдът е приел, че кандидатът има допълнителен код за икономическа дейност, който е недопустим. Това съдебно решение е било обжалвано пред Върховния административен съд на Република България, който с Решение № 435 от 16.01.2025 г. по адм. д. № 8283/2024 г. е отменил решението на Административен съд Ямбол, както и оспореният пред последния административен акт и е изпратил административната преписка на ръководителя на Структурата за наблюдение и докладване по изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България за ново произнасяне по подаденото от „ТВ ГАЗ“ ООД Предложение за изпълнение на инвестиции с номер BG-RRP-4.021- 0155. В мотивите към решението изрично е посочено, че новото произнасяне следва да бъде в съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в него.
Видно от мотивите към решението на Върховния административен съд, „ за да се отхвърли предложението за инвестиция, поради недопустимост на кандидата, е необходимо да се установи недопустимост кумулативно и на двата кода – на основна и на допълнителна икономическа дейност. Това е така, тъй като е използван съюзът „и“, а не „или“. Нещо повече, в Насоките за кандидатстване изрично е посочено, че по процедурата могат да се финансират мерки за енергийна ефективност на сгради на предприятия, извършващи дейности в допустими сектори, но същевременно и в недопустими сектори, в които случаи органът ще извършва проверки на място за установяване на дейностите, за които се ползват сградите, за които е предоставена инвестицията. Поради това и критериите за недопустимост по т. 4 и т. 5 от раздел 8.2. следва да се тълкуват съвместно със следващото отбелязано с гриф „ВАЖНО“ условие, в края на раздела, а именно: „Когато кандидатът упражнява едновременно дейност в допустими и недопустими сектори по настоящата процедура, средства по тази процедура се предоставят само за сгради, в които се извършват дейности в допустимите сектори, като кандидатът (крайният получател) следва да води отделна счетоводна отчетност по отношение на приходите, разходите, активите и пасивите, свързани с всяка дейност, която да гарантира отделяне на дейностите, така че дейностите в недопустимите сектори да не се ползват от безвъзмездно финансиране, предоставено по настоящата процедура“. С цел гарантиране изпълнението на това условие е предвидено както извършването на служебна корекция за премахване на разходите за сгради от дейностите в недопустимия сектор в бюджета на проектното предложение на етап оценка на ПИИ, така и представянето на индивидуален сметкоплан с включени в него обособените счетоводни сметки (подсметки), специално открити за предложението за изпълнение на инвестиция, от който да е видно разграничаването на разходите, така че дейностите в недопустимите сектори да не се ползват от безвъзмездното финансиране по процедурата, като условие за плащане по одобрената инвестиция, т.е. след сключване на договор за предоставяне на безвъзмездната помощ. Не на последно място е посочено, че при установяване на етап изпълнение, че не са спазени изискванията да не се подкрепя недопустима дейност, предоставените средства (в случай на изплатени такива), подлежат на възстановяване. Гореизложеното недвусмислено води до извода, че не е достатъчно да бъде установено, че кандидатът извършва и недопустима дейност като основна или като допълнителна, а това да е кумулативно (в горния смисъл Решение № 12490/19.11.2024 г. по адм. дело № 8290/2024 г. по описа на ВАС, VІІ отд.).
В случая съдът не отчита, че не само кодът на организацията, посочен от кандидата „ТВ ГАЗ“ ООД е допустим, но и кодът на проекта по КИД 2008 е идентичен с него, т.е. допустим. В описанието на проектното предложение и неговите цели е посочено, че проект „Енергийно обновяване на производствената сграда на ТВ ГАЗ“ ООД цели да подобри енергийните характеристики на промишлената сграда на дружеството чрез интегрирани високоефективни енергийни мерки, намали разходите за енергопотребление, подобри условията в помещенията за работа, постигне минимум 30% спестяване на първична енергия за промишления сграден фонд на дружеството, допринесе за опазване на околната среда и постигне оптимални условия на труд с оглед освобождаване на средства за бъдещо инвестиционно развитие, които цели ще се постигнат чрез изпълнение на предвидените в извършеното предварително обследване за енергийна ефективност, в доклада от което са набелязани общо осем мерки – 7 енергоспестяващи мерки и 1 мярка за намаляване консумацията на първична енергия и намаляване на вредните емисии, отделяни в околната среда, а именно – за оползотворяване на енергия от възобновяем източник чрез монтаж на фотоволтаични панели на покрива на производствената сграда. Изрично във формуляра за кандидатстване е декларирано, че за сградата, включена в ПИИ, е изготвен доклад за резултатите от обследване за енергийна ефективност, по реда на Наредбата по чл. 57, ал. 6 от Закона за енергийната ефективност (за сгради по компонент 1) или доклад за резултатите от обследване за енергийна ефективност и валиден сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, изготвени по реда на действащата към момента на кандидатстване Наредба по чл. 48 ЗЕЕ (за сгради по компонент 2). Посочените два компонента са един от критериите за разпределяне на наличния финансов ресурс по процедурата, наред с категорията на предприятието (микро-/малки, средни и големи) – компонент 1 – Предприятия в сферата на производството и компонент 2 – Предприятия в сферата на търговията и услугите, включително в сектор „Туризъм“. Не е спорно, че ПИИ на „ТВ ГАЗ“ ООД се отнася към компонент 1, тъй като предприятието е в сферата на производството, и предвижда изпълнението на допустими по процедурата дейности по отношение на производствената си сграда. Същата е надлежно индивидуализирана по ПИИ чрез представения документ за собственост – Постановление за възлагане на недвижим имот от 19.06.2013 г. на ЧСИ с рег. № ***. В тази връзка, всички предвидени в ПИИ дейности за изпълнение на строително-монтажни работи за прилагане на предвидените в доклада за енергийното обследване мерки за енергийна ефективност и мерки за оползотворяване на енергия от възобновяеми източници, в т. ч. всички съпътстващи СМР, необходими за изпълнение на мерките, са допустими, съгласно раздел 10 от Насоките за кандидатстване. Заключение в този смисъл е изложено и в оценителните листове на двамата оценители, извършили оценка на ПИИ на „ТВ ГАЗ“ ООД, по критериите за административна допустимост – раздел І, т. 14. Поради това, дори да бъде установено, че предприятието извършва и недопустима дейност, наред с допустима, то няма основание за отхвърляне на ПИИ с оглед извършената оценка на административното съответствие и допустимостта.“
С горните мотиви преписката е върната на административния орган за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.
След връщане на преписката, главният директор на Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството изготвил докладна записка до административния орган – заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на СНД, с която предложил на последния с оглед изпълнение на Решение № 435/16.01.2025 г. на Върховния административен съд за ново произнасяне, да бъде издадена заповед, с която да бъдат определени лица, които да извършат повторна оценка на предложението за изпълнение на инвестиция № BG-RRP-4. 021-0155 на „ТВ ГАЗ“ ООД по оспорвания критерий от Насоките за кандидатстване, в съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението на ВАС.
Със Заповед № РД-02-14-273 от 11.04.2024 г., административният орган наредил извършването на повторна оценка на подаденото от „ТВ ГАЗ“ ООД предложение за изпълнение на инвестиция по критерий 11, като определил лицата, които следва да извършат тази оценка и срока за това.
В приложения доклад относно извършената повторна оценка на предложение за изпълнение на инвестиция № BG-RRP-4. 021-0155 е посочено следното:
„Съгласно Методика за оценка на (ПИИ) по отношение на критерий за оценка № 11 „Кандидатът отговаря на критериите за допустимост по процедурата съгласно Насоките за кандидатстване, вкл. приложенията, както и Приложение О1“ се извършва проверка дали кандидатът отговаря на т.8.1. КРИТЕРИИ ЗА ДОПУСТИМОСТ НА КАНДИДАТИТЕ от Насоките за кандидатстване, както и проверка относно т.8.2 КРИТЕРИИ ЗА НЕДОПУСТИМОСТ НА КАНДИДАТИТЕ.
За проверка на посочените изисквания за недопустимост, включително за предмет на дейност/код на основна и допълнителна дейност/и е извършена служебна проверка чрез информационната система за мониторинг на европейски и национални стратегии и регионална политика – МониторСтат (поддържана и управлявана от НСИ). В приложената справка за код на икономическа дейност (КИД) от Мониторстат за 2022г. е отбелязано, че дружеството - кандидат „ТВ ГАЗ ООД“ ([ЕИК]) притежава допълнителен КИД-2008 за допълнителната икономическа дейност с код по КИД - 35.11 "Производство на електрическа енергия" с 0,2 % от нетните приходи от продажби за дейност с КИД 35.11.
В тази връзка, дружеството-кандидат „ТВ ГАЗ ООД“ не отговаря на условията за допустимост на Насоките за кандидатстване, посочени в раздел 8.2. „Критерии за недопустимост на кандидатите“, т. 4 „Недопустими за подкрепа по настоящата процедура са предприятия, които съгласно КИД - 2008 на НСИ попадат в обхвата на код 35 Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива. В тази връзка сгради (в т.ч. и административни сгради), използвани от предприятия, които съгласно КИД - 2008 на НСИ, попадат в обхвата на код 35 „Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива, не са допустими за финансиране по процедурата!“ и е недопустим по процедурата.“
Впоследствие, с Решение № РД-02-14-317 от 17.02.2025 г., заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на СНД отказал предоставянето на безвъзмездна финансова помощ като приел изцяло съображенията, изложени в доклада относно извършената повторна оценка, а именно, че кодът на допълнителната икономическа дейност на кандидата за 2022 г. е недопустим – „ТВ ГАЗ“ ООД притежава допълнителен КИД – 2008 за допълнителна икономическа дейност с код по КИД -35.11 „Производство на електрическа енергия“ с 0.2 % от нетните приходи от продажби за дейност с КИД 35.11. Именно това решение е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.
С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се явява и ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:
Съобразно разпоредбата на чл. 177, ал. 2 от АПК, актовете и действията на административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда са нищожни. Цитираната разпоредба установява специфично основание за обявяване на нищожността на административен акт. Приложението на тази разпоредба е предпоставено от наличието на влязло в сила съдебно решение и противоречие на издадения, след връщане на преписката акт с това съдебно решение при идентитет на обстоятелствата, при които е издаден актът след връщане на преписката.
В конкретния случай е безспорно, че е налице влязло в сила Решение № 435/16.01.2025 г. на Върховния административен съд на Република България по адм. д. № 8283/2024 г., с което първоначалното решение по ППИ BG-RRP-4. 021-0155 е отменено като незаконосъобразно, издадено в нарушение на материалния закон, а преписката е изпратена на административния орган за ново произнасяне съгласно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона. Тези указания са подробни и изключително ясни и от тях става ясно, че „за да се отхвърли предложението за инвестиция поради недопустимост на кандидата, е необходимо да се установи недопустимост кумулативно и на двата кода – на основна и на допълнителна икономическа дейност…..Поради това, дори да бъде установено, че предприятието извършва и недопустима дейност, наред с допустима, то няма основание за отхвърляне на ПИИ с оглед извършената оценка на административното съответствие и допустимостта“. Въпреки това, при новото произнасяне административният орган, след като е извършил повторна оценка на базата на същите доказателства, е направил същите изводи за недопустимост, за които изводи обаче в посоченото по-горе влязло в сила съдебно решение изрично е посочено, че са такива, направени в нарушение на материалния закон. Иначе казано, обжалваното решение е издадено при незачитане на влязлото в сила Решение № 435/16.01.2025 г. на ВАС на РБ по адм. д .№ 8283/2024 г. и само на това основание то следва да бъде прогласено за нищожно. Изцяло несъобразявайки се в дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в решението на съда, административният орган е постановил повторен изричен отказ, като преповтаря аргументите, с които е постановен първият изричен отказ. Не става ясно на какво основание, при липсата на настъпили нови факти и обстоятелства и представяне на нови документи по преписката, органът е направил изводи, които не са в съответствие с указанията, дадени в съдебното решение. Оспореното решение се явява акт на административен орган, издаден в противоречие с влязло в сила решение на съда, който по предписанието на чл. 177, ал. 2, изр. 1 от АПК е нищожен. Това е правната последица от нарушаването на забраната, установена в цитираната разпоредба.
Предвид изложеното съдът намира, че оспореното решение е нищожно и следва да бъде обявена нищожността му, а преписката следва да се върне за ново произнасяне по подаденото от жалбоподателя „ТВ ГАЗ“ ООД Предложение за изпълнение на инвестиция с № BG-RRP-4.021-0155 .
При този изход на делото и с оглед своевременно направеното искане, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени и направените по делото разноски в размер на 3 650 лева, от които 50 лева, съставляващи държавна такса за образуване на делото и 3 600 лева, съставляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение. Що се отнася до възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, направено от страна на ответника, съдът намира същото за неоснователно, предвид фактическата и правна сложност на делото и извършената работа от процесуалния представител на жалбоподателя.
Водим от горното, Ямболският административен съд
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение № РД-02-14-317 от 17.02.2025 г. на Зам. министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на СНД, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по ПИИ № BG-RRP-4.021-0155 „Енергийно обновяване на производствената сграда на „ТВ ГАЗ“ ООД, подадено от „ТВ ГАЗ“ ООД, [ЕИК]
ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по Предложение за изпълнение на инвестиция с № BG-RRP-4.021-0155, подадено от „ТВ ГАЗ“ ООД, [населено място] съобразно дадените в това съдебно решение указания по тълкуването и прилагането на закона.
ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВОТО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО, гр. София да заплати на „ТВ ГАЗ“ ООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: [населено място], [жк], [адрес], представлявано от управителя Ю. П. В., със съдебен адрес: [населено място], [улица], [адрес], чрез адв. И. П. П. сумата от 3 650 (три хиляди шестстотин и петдесет) лева за направените по делото разноски.
Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия: | |