Решение по дело №404/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 ноември 2019 г. (в сила от 23 декември 2019 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20197060700404
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  420

 

гр. Велико Търново, 08.11.2019г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание  на девети октомври две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

                                                                                                       Съдия: Ивелина Янева

 

 

при секретаря Д.Ст.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 404 по описа на Административен съд Велико Търново за 2019год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Д.Р.Р. *** срещу Протокол № 2 / 15.05.2019г. от заседание на Комисия по чл.210 от ЗУТ, в частта, в която е определено обезщетение за възникване на сервитут върху имот № 35.57. В жалбата се твърди, че определеното обезщетение е твърде ниско, тъй като пазарната цена на метър е 50лв. Моли се за отмяна на оспорения административен акт в частта на определеното обезщетение за 0,079 дка от имот № 35.57, присъждане на справедливо обезщетение и присъждане на сторените по делото разноски.

 Ответната страна, Община Павликени, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата по подробно изложени съображения в писмени бележки. Моли са потвърждаване на протокола в оспорената част и присъждане на разноски.

Заинтересованата страна ЕАД „Булгартрансгаз”, чрез процесуален представител, изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли за отхвърлянето й и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Предмет на настоящото съдебно производство e Протокол № 2 / 15.05.2019г. от заседание на Комисия по чл.210 от ЗУТ, определена от Кмета на Община Павликени, в частта, в която е определено обезщетение за възникване на сервитут върху имот с идентификатор 16290. 35.57 за 0,079 дка от 63лв.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 312 / 10.05.2018г. за национален обект и обект с национално значение е определен обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз” ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница”. За обекта е одобрен ПУП – парцеларен план със Заповед № РД-02-15-58 / 12.03.2019г. на Министъра на Регионалното развитие и благоустройство. С писмо от 04.04.2019г. „Булгартрансгаз” ЕАД уведомява кмета на община Павликени за възникналото в полза на дружеството сервитутно право и моли за определяне на комисия, която да определи обезщетенията на собствениците на засегнатите имоти, съгласно приложени регистри. Засегнатите имоти са в землищата на с.Долна Липница, с.Горна Липница, с.Бутово, с.Недан и с.Пареш.

Със Заповед № РД-02-11-931 / 17.04.2019г. кметът на Община Павликени определя състава и председателя на комисия по чл.210 от ЗУТ за изготвяне на оценки и определяне на обезщетения на частите от засегнатите от проекта имоти.

Комисията провежда заседане на 19.04.2019г., документирано с Протокол № 1, на което се запознава със задачата си и предлага на Община Павликени да възложи на С.С.– независим оценител с оценителска правоспособност за оценка на земеделски земи – да изготви оценки за учредяване на сервитут за засегнатите имоти от националния обект.

От С.С.е представен оценителски доклад като за сервитут от 0,079 дка от имот с обща площ 12,94 дка, представляващ нива втора категория, е определена пазарна стойност от 63лв. при осреднена пазарна стойност от 87,22лв. и коефициент от 0,8 за вид и срок на сервитут.

На заседание на 15.05.2019г., документирано с Протокол № 2, комисията приема експертните оценки за определяне на пазарнастойност на засегнатите имоти и определя размер на дължимото обезщетение за всеки засегнат имот съобразно засегнатата част.

В хода на настоящото производство нови доказателства не се представят от страните.

По делото е прието без възражение заключение на съдебно-оценителна експертиза, което съдът кредитира като обективно, безпристрастно и компетентно дадено.

При така установените факти съдът намира от правна страна следното:

Между страните не се спори относно възникналото в полза на заинтересованата страна сервитутно право в имот, собственост на Д.Р.Р., засягащ 0,079 дка от имота.

Спорен е въпросът какво е дължимото обезщетение за така възникналия сервитут.

По делото са налични две заключения на специалисти, като при съпоставката им се установява, че пазарните цени са определени при съчетаване 70% на 30% на метода на пазарните сравнения и метода на директната капитализация. И двамата оценители за сравнение при метода на пазарните аналози използват данни не за действително изповядани сделки за продажби на земеделска земя, а оферти за продажби. Това е видно от таблица на стр.22 от експертната оценка на С., в която колона 7 е наименована „Предлагана цена лв/дка”, а ***. О.изрично заяви, че е работил с офертни цени. Също така по една и съща формула и с едни и същи коефициенти е определена пазарната стойност на сервитута. По отношение на начина на определяне на пазарната стойност на сервитута неоснователно е възражението на процесуалния представител на жалбоподателя и съответно искането му пазарната цена на сервитута да бъде определена като пазарната цена на декър да бъде разделена на 1000 и умножена по 79. Този метод би отговарял на стойността на земята, предмет на сервитута. В случая обаче не се касае до отчуждаване на част от имота и лишаване на собственика от правото му на собственост, а за учредяване на сервитут, при който собствеността се запазва, а е налице ограничение на ползването на имота. Предвид запазването на собствеността  дължимото обезщетение не може да е равностойно на това при продажба/отчуждаване, поради което и пазарната цена на квадратен метър е определена с коригиращи коефициенти.

Възражението на процесуалния представител на ответника за неправилно взети цени на имоти от вещото лице е неоснователно, тъй като и оспорената пазарна зена е определена въз основа на офертни цени. Фактът, че вещото лице е открило още една съпоставима сделка позволява по-обективно определяне на пазарната цена. Още повече, че разликата между двете стойности е незначителна.

По отношение на рентното плащане, административния акт не се базира на данни за рентно плащане в землицето на с.Горна Липница, каквито безспорно са налице – най малкото от Директора на ОД „Земеделие“ ежегодно се определя средно рентно плащане за целите на производството по чл.37 от ЗСПЗЗ. Независимо от тези публични данни експертната оценка в хода на административното производство е изготвена въз основа на данни за рентно плащане в землището на общ.Левски – стр.19 от експертната оценка. В задачата на вещото лице не е формулиран въпрос за съобразяване със средното рентно плащане, определено от административен орган за целите на друго административно производство, поради което и заключението е изготвено при ползвани данни по преценка на специалиста за съседно землище.

По изложените съображения съдът намира, че пазарната цена на сервитута върху 0,079 дка от имот с идентификатор 16290. 35.57, находящ се в землицето на с.Горна Липница е в размер на 70,32лв.

 По изложените съображения настоящият състав намира оспорения акт постановен в нарушение на закона, поради което същия следва да бъде изменен.

При този изход на спора основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски. Претендираните от страната разноски в списък с разноските са в размер на 1 110лв., от които 10лв. държавна такса, 100 лв. внесен депозит за вещо лице и 1000лв. адвокатско възнаграждение. По делото са представени два договора за правна защита и съдействие, сключени между  Д.Р. и адв. Г.С.. Съгласно Договор № 872259 от 02.10.2019г. договореното адвокатско възнаграждение е в размер на 600лв., а съгласно договор № 872261 от 09.10.2019г. договореното адвокатско възнаграждение е в размер на 400лв. Доколкото предмета на договорите е еднакъв, съдът намира, че на страната следва да бъдат възстановени разходи за един адвокат и по единия договор. Никъде във втория договор не е отбелязано, че това е изменение на вече договорена цена, допълнение към първия и т.н. Още повече, че от страна на процесуалния представител на заинтересованата страна е направено възражение за прекомерност на претендираните разноски и разноски за адвокатско възнаграждение следва да се определят в минималния предвиден в Наредба № 1 размер – 600лв. за дела по ЗУТ.

 Водим от горното, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ИЗМЕНЯ  Протокол № 2 / 15.05.2019г. от заседание на Комисия по чл.210 от ЗУТ, определена от Кмета на Община Павликени, в частта, в която е определено обезщетение за възникване на сервитут върху имот с идентификатор 16290. 35.57 за 0,079 дка като УВЕЛИЧАВА обезщетението от 63лв. на 70,32лв.  

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                           

Съдия: