Решение по дело №180/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 август 2021 г.
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20217200700180
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 200

 

гр. Русе, 04.08.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на седми юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДИАН ВАСИЛЕВ

ЧЛЕНОВЕ:

ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора ГЕОРГИ МАНОЛОВ като разгледа докладваното от съдия КУПРИНДЖИЙСКА КАН дело 180 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от В.Х.А. ***, подадена чрез пълномощника му адв. С.М. против Решение № 260182 от 30.03.2021 г., постановено по АНД № 2243/2020 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № ЗОП-25 от 06.11.2020 г. на Председателя на Сметната палата, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 2, ал. 2 във връзка с чл. 59, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) на основание чл. 247, ал. 1 от същия закон е наложено административно наказание „глоба” в размер на 6 420,43 лева.

В жалбата се навеждат касационни основания за неправилност на решението поради нарушение на материалния закон, съществени нарушения на съдопроизводствените правила и необоснованост, за които в жалбата се съдържат подробни доводи.

Претенцията е да се отмени решението на РС – Русе и да се реши спора по същество, като се отмени издаденото наказателно постановление.

Касационният ответник в депозирани пред съда писмено възражение и отговор по касационната жалба, писмено становище, както и в хода на делото по същество, развива подробни съображения за неоснователност на касационната жалба. Иска решението на въззивния съд да бъде оставено в сила, както и на касационният ответник да бъдат присъдени разноски за касационната инстанция за юрисконсултско възнаграждение. Прави се и възражение за прекомерност на заплатеното от касатора адвокатско възнаграждение, в случай, че размерът му надвишава нормативно определения минимален размер на адвокатското възнаграждение за този вид дела.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение, в което изразява становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С обжалваното в касационното производство решение, РС – Русе е потвърдил оспореното пред него НП, като е приел, че в хода на производството пред АНО не са допуснати съществени процесуални нарушения, правилно е приложен материалният закон като нарушението, вменено на жалбоподателя, е правилно установено и безспорно доказано.

Настоящата инстанция намира, че решението на Русенския районен съд е правилно като изцяло споделя и възприема като свои, на основание чл. 221, ал. 1, изр. 2 от АПК, мотивите на Районен съд – Русе, както досежно наличието на извършеното нарушение, така и относно законосъобразността на оспореното НП, поради което не намира за необходимо да ги преповтаря.

Развитите в касационната жалба съображения по съществото си се свеждат до твърдение, че ограниченията, въведени с изискванията към техническия ръководител на строеж, които изисквания касаторът, в качеството си на възложител, е поставил с одобрената документация за процесната обществена поръчка, са напълно обосновани с оглед на вида, характера и обема на поръчката и по никакъв начин не ограничават конкуренцията между потенциалните кандидати за изпълнители. Съдът намира, че тази теза на касационния жалбоподател не може да бъде споделена по следните съображения:

Както и въззивният съд е посочил в решението си, законът (ЗУТ) изрично е определил лицата, които се считат за правоспособни да изпълняват функциите на технически ръководител на строителен обект. Поставянето на изискване от възложителя към участниците да разполагат с технически ръководител, притежаващ само точно определена квалификация (строителен инженер – магистър или строителен техник) безспорно съставлява ограничително условие, тъй като изключва възможността в процедурата да участват кандидати разполагащи с лица, правоспособни да осъществяват функциите на технически ръководител на строителния обект по смисъла на ЗУТ, но непритежаващи конкретната професионална квалификация, посочена от възложителя (напр. архитект или строителен инженер – бакалавър). Принципно, ЗОП допуска възможност възложителите да поставят определени изисквания за наличие на определен вид персонал от участниците, но тази възможност е ограничена от изискването на чл. 2, ал. 2 от ЗОП, т.е. не следва да нарушават принципа за осигуряване на свободна конкуренция между евентуалните участници. Ограничение би могло да бъде въведено, единствено, ако това е изцяло обосновано от вида, характера и обема на конкретната обществена поръчка. В случая обаче липсват такива предпоставки, противно на твърденията на касатора. Извършването на ремонт и рехабилитация на общинската пътна мрежа по никакъв начин не предопределя избора на възложителя техническият ръководител на строителния обект да е единствено строителен инженер с образователна степен „магистър“ или строителен техник. Дори и да се приемат съображенията на касационния жалбоподател, че се изискват специфични знания по пътно строителство, с които евентуално архитектът вероятно не разполага, то липсва каквато и да е логика за изключването на строителните инженери с образователна степен – бакалавър от категорията на лицата технически ръководители на строежа (още повече ако тези строителни инженери са и със специалност „Пътно строителство“).

Доводите на касатора, че всеки потенциален участник, доколкото е бил предварително запознат с изискванията на възложителя, е разполагал с възможност да наеме изискуемия персонал, са ирелевантни за спора, предвид факта, че коментираното изискване само по себе си е въведено в нарушение на посочените като нарушение разпоредби на чл. 2, ал. 2 във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗОП.

Без правно значение е и факта, че подготовката на документацията и книжата въобще по провеждане на една обществена поръчка, се осъществява не лично от възложителя, а от негов или нает екип от специалисти. Както правилно е посочил и районният съд приложената санкционна норма от ЗОП – чл. 247, ал. 1, предвижда административнонаказателна отговорност да носи именно възложителя, който всъщност е именно лицето одобрило (валидирало) документацията за обществената поръчка. Въпросът за отговорността на останалите лица, ангажирани с подготовката и провеждането на обществената поръчка е ирелевантен за настоящия спор.

Настоящата инстанция споделя напълно и изводите на въззивния съд относно липсата на предпоставки за квалифициране на процесното нарушение като маловажно. Точно обратното, касационният съд намира, че в случая се касае за административно нарушение по чл. 247, ал. 1 във връзка с чл. 2, ал. 2 от ЗОП, което притежава изцяло всички признаци на обичайно нарушение от този вид.

В обобщение на всичко изложено до тук и при извършена, извън наведените в касационната жалба оплаквания, служебна проверка на обжалваното решение, съобразно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК, не се установяват пороци във връзка с неговите валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото на основание чл. 63, ал. 3 и ал. 5 от ЗАНН на касационния ответник се следват разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. по арг. от чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260182 от 30.03.2021 г., постановено по АНД № 2243/2020 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № ЗОП-25 от 06.11.2020 г. на Председателя на Сметната палата.

ОСЪЖДА В.Х.А., ЕГН **********,*** да заплати на Сметната палата на Република България разноски в размер на 80,00 (осемдесет) лева.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                     

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     

 

 

                                                                ЧЛЕНОВЕ:  1.

                                                                          

                  

                                                                                    2.