Решение по дело №2709/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 796
Дата: 5 май 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20217180702709
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

  796

 

гр. Пловдив,  05.05.2022год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на седми април през две хиляди двадесет и втора година в състав :      

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ НИКОЛОВА

 

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело 2709 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на „РУМ 2006“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, с управител С.Д.К., чрез адв. И.,***, офис 4, срещу Заповед 21ОА-2651 от 29.09.2021г. на кмета на община Пловдив в частта, с която е наредено изготвяне на проект за изменение на ПУП с допълнително наложено изискване за привеждане на устройствената зона в съответствие с ОУП на град Пловдив на Жм1 и височината да стане до 10м. /до 3 етажа/.

Жалбоподателят излага становище за наличие на правен интерес от оспорване на заповедта. Твърди, че предвижданията на исканото изменение на ПУП – ПРЗ по същество представляват обединяване на 8 съседни УПИ, собственост на „РУМ 2006“ ЕООД в един УПИ със запазване на предходните устройствени показатели за застрояване и устройствена зона, установени преди това с ПУП – ПРЗ, одобрен с Решение 53 взето с Протокол 3/14.02.2019г. на общински съвет Пловдив, с който по отношение на осемте УПИ е установена устройствена зона Жс1, със следните устройствени показатели: височина на застрояването – до 12м. /до 4 етажа/; коефициент на интензивност – 1,2; плътност на застрояване до 60%; процент на озеленяване – мин. 40%. Изложено е, че на практика изменението се състои в това, че вместо 8 броя УПИ, вече ще бъде само едно УПИ, с цялостно запазване на устройствените показатели и устройствена зона. Според жалбоподателя в противоречие със закона с частично оспорената заповед се нарежда на дружеството да предвиди друга устройствена зона Жм1 в новообразувания УПИ, различна от вече наложената с предходния план, както и височината на застрояване да бъде намалена от 12м. на 10м. в това число и етажността от 4 на 3 етажа. Направено е възражение, че в разпоредбата на чл.135 от ЗУТ, законодателят не е предвидил участието на ЕСУТ, като единствените  изчерпателно посочени органи в тази разпоредба са кмета на общината и като помощен орган - главен архитект на общината. Според жалбоподателя, извода на ЕСУТ е в противоречие с относимите правни норми, тъй като "устройствена зона" не може да се създава по отношение само на един УПИ, като се позовава на § 5, т.8 от ДР на ЗУТ. Твърди се, че съгласно предвижданията на ОУП на гр.Пловдив - приет с Решение 375, взето с протокол 16/05.09.2007г. на ОбС Пловдив, територията за която се отнася изменението на ПУП - ПРЗ, попада в устройствена зона "Смф2", която позволява височината  на застрояването да бъде до 15 м. и коефициент на интензивност - до 2,5, като дори съседната обозначена в ОУП на гр.Пловдив, устройствена зона "Фмф1" предвижда височина на застрояването до 12,5 м. и коефициент на интензивност до 1,2. Изложени са доводи за липса на мотиви в оспорената заповед, защо проекта следва да бъде изработен в противоречие с ОУП на гр.Пловдив за тази устройствена зона, съответно с по-малка височина на застрояването. Твърди се за некореспондиращ с житейската логика факта, че ако не е поискано процесното изменение, собственика на имота може да реализира застрояване във всяко едно от тези 8 съседни УПИ с височина до 12 м., но след като иска да ги обедини, вече височината на застрояването следва да бъде променена на 10м., като се изтъква, че действащия ПУП - ПРЗ е приет с Решение 53, взето с протокол 3/14.02.2019г. на ОбС Пловдив, при действието на съшия ОУП на Пловдив. Иска се отмяна на заповедта в оспорената й част. Претендират се направените по делото разноски.

Подробни съображения са изложени в представена по делото писмена защита, като е направено позоваване на повторната експертиза по делото, че процесния имот предходните 8 УПИ/ не попада в устройствена зона Жм1, тъй като такава просто няма дори в близост, а попада в зона "Смф1".

Ответникът - Кмет на Община Пловдив, чрез процесуалния си представител юриск. П., изразява становище за неоснователност и недоказаност на жалбата, като посочва че по делото са представени доказателства, че територията е за нискоетажно жилищно застрояване. Позовава се на цветовата легенда в Наредба 8 и легендата на ОУП. Не претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Подробни съображения са изложени в постъпили по делото писмени бележки.

По допустимостта:

Оспорената заповед е индивидуален административен акт по см. на чл. 214, т. 1 от ЗУТ. Издадена е на основание чл. 135 от ЗУТ, което определя правното й действие спрямо лицата по чл. 131 от ЗУТ, изводимо от правилото по чл. 135, ал. 7 от ЗУТ. Дружеството жалбоподател е собственик на УПИ IX-533.550, Х-533.551, XI-533.552 и XII-533.553 от кв. 97, УПИ XIII-533.554, УПИ XIV-533.555, УПИ XV-533.556, УПИ XVI-533.557 от кв.98 по плана на “кв.Остромила-кв.Беломорски“, по отношение на които УПИ-та се отнася разрешеното изработване на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ. Следователно, за „РУМ 2006" ЕООД е налице правен интерес от оспорване на процесната заповед, която е съобщена на дружеството жалбоподател по реда на чл.124б, ал.2 от ЗУТ, чрез обявление поставено на таблото за съобщения в сградата на районната администрация - на ул."Македония" 73а, гр.Пловдив и УПИ IX-533.550 на 01.10.2021г., за което по делото е представен констативен протокол (лист 76). Обявлението е свалено на 18.10.2021г. Жалбата е подадена чрез община Пловдив на 07.10.2021г., т. е. в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ. Ето защо жалбата е процесуално допустима.

Административен съд Пловдив, след като се запозна с жалбата, становището на страните и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна, следното:

Със Заявление с вх.21 Ф-4169/17.06.2021г. до Кмета на Община Пловдив, от страна на „РУМ 2006" ЕООД е поискано допускане на изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ IX-533.550, Х-533.551, XI-533.552 и XII-533.553 от кв. 97, УПИ XIII-533.554, УПИ XIV-533.555, УПИ XV-533.556, УПИ XVI-533.557 от кв.98 по плана на “кв.Остромила-кв.Беломорски“ (лист 16). Към заявлението е приложена Скица-предложение (лист 14 и 61), според която от изброените осем УПИ и улицата между тях между о.т.51а и 51о се образува нов УПИ ХII-533.560 жил.застр., общ.обсл.дейности и трафопост в устройствена зона „Жс1“ с устройствени показатели: височина по-малка или равна на 4 ет. (по-малка или равна на 12м), Пзастр. 60%, Кинт 1,2, Позел.40%. На лист 23-60 са представени скици на поземлените имоти и нотариални актове, както и становище и схема от ВиК- Пловдив (лист 62) и становище от ЕВН със схема-електроснабдяване (лист 63 - 64).

         ЕСУТ при Община Пловдив е разгледал подаденото заявление и скицата предложение, за което по делото е приложен препис - извлечение от Протокол 22/14.07.2021г. (лист 13), в който за устройствените характеристики на територията е посочено, че съгласно действащия ПУП за осемте УПИ-та от кв.97 и кв.98 и схема на кв.Остромила- кв.Беломорски с променено предназначение на земеделска земя е одобрен с Решение 53 взето с протокол 3 от 14.02.2019г. на ОбС - Пловдив попада в устройствена зона Жс1. ЕСУТ предлага на кмета на Община Пловдив да заповед за разрешаване изработване на проект за изменение на ПУП - ПРЗ за изброените в заявлението 8 УПИ, като сред допълнителните изисквания които да се имат предвид при изработването на проекта е посочено: "ЕСУТ изисква да се приведе устройствената зона в съответствие с ОУП - гр.Пловдив на Жм1 и височината да стане до 10м. (до 3 етажа)".

         На 12.08.2021г. Главния архитект на Община Пловдив издал становище (л.12), с което предложил на кмета на Община Пловдив да издаде заповед за разрешаване изработването на проект за изменение на ПУП - ПРЗ в обхват именно посочените 8 УПИ: IX-533.550, Х-533.551, XI-533.552 и XII-533.553 от кв. 97, XIII-533.554, XIV-533.555, XV-533.556, XVI-533.557 от кв.97 по плана на “кв.Остромила-кв.Беломорски“ /В съответствие с Протокол 22 по т.18/14.07.2021г. на ЕСУТ при Община Пловдив, който е неразделна част от това становище и в който са описани подробни изисквания за изработване на проекта/.

         Последвало е издаването на оспорената в настоящото производство заповед 21ОА-2651 от 29.09.2021г. на кмета на община Пловдив.

         Със заявление от 11.10.2021г. до кмета на община Пловдив (лист 93-95), дружеството жалбоподател е поискал коригиране на заповедта в частта относно допълнително наложеното изискване за привеждане на устройствената зона на Жм1 и височина на застрояване до 10 м. /до 3 етажа/.

         С Протокол 33/22.10.2021г. (лист 96), т.1 на ЕСУТ: потвърдил Протокол 22/14.07.2021 г., т.18 на ЕСУТ, може да се внесат нова скица-предложение е отразени корекции по Протокол 32/01.10.2021г., т.1 на ЕСУТ.

         От страна на „РУМ 2006" ЕООД  е подадена нова молба-заявление до кмета на община Пловдив (лист 97-100), в резултат на което с Протокол 35/10.11.2021г., т.29 на ЕСУТ: Потвърждава Протокол 22/14.07.2021г., т.18 на ЕСУТ и е посочил, че може да се внесе нова скица-предложение с отразени корекции по Протокол 32/01.10.2021г., т.1 на ЕСУТ.

         По делото бе допусната и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице арх.Б.И.К. - Х., според която  в текстовата част на Решение 53, взето с Протокол 3/14.02.2019г. на ОбС - Пловдив, с което одобрява проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ Ш-533.550 в кв.97 и образуване на осем нови УПИ и улица, ПИ 56784. 533.550 попада в устройствена зона „Жм1“ - жилищна зона с малко етажно застрояване в нови жилищни терени по предвижданията на ОУП и устройствени показатели за зона „Жс1“ с височина до 12м, до 4 етажа, Кинт до 1,2, Пзастр до 60%, озеленяване мин. 40%. Устройствена зона „Жс1“ е записана и в графичната част със същите показатели. Посочено е о, че устройствена зона „Жс1“ с устройствени показатели: височина по-малка или равна на 4 ет. (по-малка или равна на 12м), Пзастр. 60%, Кинт 1,2, Позел. 40% е записана в Скица-предложение към Заявление с вх.21 Ф-4169 от 17.06.2021г. от „РУМ 2000“ ООД до Кмета на Община Пловдив за допускане на изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ IX-533.550, Х-533.551, XI-533.552 и XII- 533.553 от кв.97 и за УПИ ХШ-533.554, УПИ XIV-533.555, УПИ XV-533.556, УПИ XVI-533.557 от кв.98 по плана на “кв.Остромила-кв.Беломорски“ и улицата между тях между о.т.51а и 516 и образуване на нов УПИ XII-533.560 жил.застр., общ. обсл. дейности и трафопост. Според вещото лице върху терена, в който са ПИ с ИД 56784.533.550, 56784.533.551, 56784.533.552, 56784.533.553, 56784.533.554, 56784.533.555, 56784.533.556 и 56784.533.557 по КККР на гр.Пловдив (предишен 103 0075) и съседния от юг 103 00134 е показан условен знак камбанка, който в легендата на условните означения към ОУП е за ясли, детски градини, училища. Съгласно текста върху приложеното по делото извлечение от ОУП от длъжнастното лице на Община Пловдив теренът, в който са ПИ с ИД 56784.533.550, 56784.533.551, 56784.533.552, 56784.533.553, 56784.533.554, 56784.533.555, 56784.533.556 и 56784.533.557, попада в устройствена зона „Жм“ - жилищна зона с преобладаващо малко етажно застрояване в нови жилищни терени предимно с височина до 10м, задължително осигуряване на необходимата площ за паркиране, спазване на изискванията на чл.17 от Наредба 7, мин. 50% от озеленената площ с висока дървесна растителност и устройствени показатели: Пзастр 50%, Кинт 1,3, Позел 40%. Съседният от юг терен е в устройствена зона „Смф1“ - предимно за обитаване - смесено ниско и средно етажно за социална и бизнес инфраструктура до 30% и други функции, като не се допускат обекти с вредни отделяния и влияния, мин. 50% озеленяване с висока дървесна растителност и устройствени показатели: Пзастр 20 до 40%, Кинт 1,0 до 1,2, Позел 40 до 60%, височина до 12,5м.

         В заключението е отразено, че в Скица-предложение към обжалваната Заповед 21-ОА-2651 от 29.09.2021 г. новообразувания УПИ XII-533.560 жил.застр., общ. обсл. дейности и трафопост е в устройствена зона „Жс1“ с устройствени показатели: Пзастр. 60%, Кинт 1,2, Позел. 40%, височина по-малка или равна на 4 ет. (по-малка или равна на 12м). По двете коментирани: височината е за средно застрояване, устройствените показатели - за жилищно застрояване с малка височина.

На следващо място според заключението, съгласно ОУП, върху терена, в който са ПИ с ИД 56784.533.550, 56784.533.551, 56784.533.552, 56784.533.553, 56784.533.554, 56784.533.555, 56784.533.556 и 56784. 533.557 по КККР на гр. Пловдив (предишен 103 0075) и съседния от юг 103 00134 е показан условен знак камбанка, който в легендата на условните означения към ОУП е за ясли, детски градини, училища, а съгласно текста върху приложеното по делото извлечение от ОУП от длъжностното лице на Община Пловдив теренът, в който са ПИ с ИД 56784.533.550, 56784.533.551, 56784.533.552, 56784.533.553,_5£784.533.554, 56784.533.555, 56784.533.556 и 56784.533.557, е в устройствена зона „Жм“ - жилищна зона с преобладаващо малко етажно застрояване в нови жилищни терени. Функционалното предназначение и устройствения режим на съседните територии е определено като урбанизирана територия с устройствени зони: От юг „Смф1“ (смесена много функционална): предимно за обитаване - смесено ниско и средно етажно за социална и бизнес инфраструктура до 30% и други функции, като не се допускат обекти с вредни отделяния и влияния, мин. 50% озеленяване с висока дървесна растителност и устройствени показатели: Пзастр 20 до 40%, Кинт 1,0 до 1,2, Позел 40 до 60%, височина до 12,5м.; От север „Смф2“: предимно за обитаване - средно етажно за социална и бизнес инфраструктура до 40%, обитаване и други функции, като не се допускат обекти с вредни отделяния и влияния, мин.50% озеленяване с висока дървесна растителност и устройствени показатели: Пзастр 25 до 50%, Кинт 1,2 до 2,5, Позел 30 до 50%о, височина до 15м.; От изток - „Жм“: с преобладаващо застрояване предимно с височина до 10м, задължително осигуряване на необходимата площ за паркиране, спазване на изискванията на чл.17 от Наредба 7, мин.50%> от озеленената площ с висока дървесна растителност, устройствени показатели: Пзастр 50%>, Кинт 1,3, Позел 40%.

         По отношение на това дали изискването в оспорената заповед височината да стане до 10м (до 3 етажа) в противоречие с изискванията на ОУП, вещото лице сочи, че по ОУП ако теренът е в устройствена зона „Смф1“, по Скица-предложение към Заповед 21-ОА-2651/29.09.2021г. - в устройствена зона „Жс1“: височината е за средно застрояване (до 12м или до 12,5м), устройствените показатели са за ниско жилищно застрояване. Що се отнася до това дали с процесната заповед в оспорената й част се изменя устройствената зона и дали същата отговаря на ОУП в заключението е посочено, че по ОУП ако теренът е в устройствена зона „Смф1“, тя е предимно за обитаване - смесено ниско и средно етажно за социална и бизнес инфраструктура с устройствени показатели: Пзастр 20 до 40%, Кинт 1,0 до 1,2, Позел 40 до 60%, височина до 12,5м.

         На следващо място експертът дава заключение, че с Решение 53, взето с Протокол 3/14.02.2019г. на Общински съвет - Пловдив е одобрен проект за изменение на ПУП-ПРЗ и план-схеми Електрификация, ВиК и Транспортно-комуникационна за УПИ III-533.550 за ЖС и ООД в кв.97 по ПУП-ПРЗ и схеми на „кв.Остромила-кв.Беломорски“, представляващ ПИ с ИД 56784.533.591 по КККР на гр.Пловдив в местност „Остромила - Мандра Тарла“, Район „Южен“ за промяна предназначението на земеделска земя, който попада в устройствена зона „Жм1“ - жилищна зона с малко етажно застрояване в нови жилищни терени по предвижданията на ОУП на гр.Пловдив (текстова част на л.17, ред 15-16 от долу), като от него се образуват осем нови УПИ с отреждане за ЖС и ООД и се отваря нова улица с габарит 9м от о.т.51а до о.т.51б между тях с ново свободно основно и допълващо застрояване с червени ограничителни линии и устройствени показатели за зона „Жс1“: Пзастр до 60%, Кинт до 1,2, Позел мин. 40%, височина до 12м, до 4 етажа. Устройствени зона „Жс1“ със същите показатели е и в графичната част на решението. Този ПУП-ПРЗ е действащият посочва още експертът.

         На следващо място според вещото лице, устройствената зона и устройствените показатели в скицата - предложение към Заповед 21 ОА-2651/29.09.2021г. на Кмета на Община Пловдив и устройствената зона и устройствените показатели в действащия ПУП-ПРЗ, одобрен с Решение 53, взето с Протокол 3/14.02.2019г. на Общински съвет - Пловдив, са идентични. Според заключението по ОУП ако теренът е в устройствена зона „Смф1“ (смесено ниско и средно етажно за социална и бизнес инфраструктура), по Скица-предложение към Заповед 21-ОА-2651/29.09.2021г. - в устройствена зона „Жс1“: и по двете височината е за средно застрояване (съответно до 12,5м и до 12м), устройствените показатели са за ниско жилищно застрояване (с малка височина - до 10 м).

Съдът кредитира частично заключението на вещото лице, доколкото се констатираха противоречия с приетите по делото писмени доказателства.

По делото е допусната и приета повторна СТЕ, изготвена от вещото лице арх. Р.А.И. - Н., според заключението на която в различните извлечения на ОУП-Пловдив одобрен с Решение 375, взето с протокол 16 от 05.09.2007г. на ОбС Пловдив и то заверени от Община Пловдив, територията на предмета на обжалваната заповед се определя по различен начин, подробно описано в табличен вид на стр. 3, 4 и 5 от заключението.

Според вещото лице процесната територия, предмет на проекта за ИПУП-ПРЗ за част от кв.97 по плана на кв."Остромила" - кв."Беломорски" – гр. Пловдив, допуснат за изработване (изрично уточнено в с.з.) с обжалваната Заповед 21 ОА-2651/29.09.2021 г., попада в устройствена зона "Жс1" с устройствени показатели: Височина на застрояването - до 12 м. /до 4 етажа/; Коефициент на интензивност - 1,2; Плътност на застрояване до 60 %; Процент на озеленяване — мин. 40 %, които показатели съвпадат с устройствените показатели в графичните части на двата проекта и с матриците за съответната зона.

На следващо място в заключението е посочено, че устройствените показатели в скицата - предложение, въз основа на която е издадена частично оспорената Заповед 21 ОА- 2651/29.09.2021 г. на Кмета на Община Пловдив, отговарят на устройствената зона и на устройствения показател "височина на застрояване" (4 етажа, до 12м.), установени с действащия ПУП-ПРЗ, одобрен с Решение 53, взето с протокол 3/14.02.2019 г. на общински съвет Пловдив.

Що се отнася предвижданията на ОУП на град Пловдив, вещото лице посочва, че от констативната част (на лист 3/8 на настоящата СТЕ), където има извлечения от ОУП - Пловдив, одобрен с Решение 375, взето с Протокол 16 от 05.09.2007г.на Общински съвет - Пловдив е видно, че има противоречие между отделните приложени по делото извлечения относно имотите предмет на частично оспорената заповед, според които:

- от 29.06.2018г. (лист 126) попада в зона "Смф2", съответстваща на "Жс1" съответстваща на зоната по плана на кв.Остромила-кв.Беломорски, одобрен с Решение 419, взето с Протокол 30/04.11.2010г. (лист 90) в графичната част е предвидена устр. зона "Жс1" с височина - 12м (4 етажа), Пзаст, 60%, Кинт. 1.2;

-в Решение по точка 18, на Протокол 22/14.07.2021 г на ЕСУТ на Община Пловдив (лист 13) на първа старица в раздел "Устройствени характеристики на територията е записана устройствена зона "Жс1", а в раздел "законосъобразност" е записано, че "ЕСУТ има забележка да се приведе устройствена зона "Жс1“ в съответствие с ОУП на гр. Пловдив, на "Жм1" и височината да стане до 10м (до 3 етажа)";

- последното е в противоречие с ОУП на Пловдив, одобрен с Решение 375, взето с Протокол 16 от 05.09.2007г.на Общински съвет - Пловдив, където на изток от процесната територия е "Жм", а не "Жм1". По всички предхождащи планове, независимо от устройствената зона (която трудно може да се определи при еднакъв цвят на зоните и липса на контурна линия, която да ги очертава) устройствените показатели са с височина - 12м (4 етажа), Пзаст. 60%, Кинт. 1.2, Позел. 40%;

-Решение по точка 18, на Протокол 22/14.07.2021 г на ЕСУТ е препотвърдено с Решение по точка 1 от Протокол 33/22.10.2021 г. (лист 96) и Решение по точка 29 от Протокол 35/10.11.2021 г. (лист 101);

- от 08.12.2021 г. (лист 89) е записано, че попада в устройствена зона "Жм";

- Междувременно с Решение 32/01.10.2021 г. на ОЕСУТ - Пловдив е приет Предварителен проект за изменение на ОУП-Пловдив, според който процесната територия е с устройствена зона "Жс1" и съгласно чл.133 ЗУТ плановете които се работят трябва да се съобразяват с него.

Експертизата прави заключение, че съобразен с предвижданията на ОУП, одобрен с Решение 375, взето с Протокол 16 от 05.09.2007г.на Общински съвет - Пловдив, процесната територия, не попада в устройствена зона "Жм1" (няма такава).

По допълнително поставения въпрос, експертът отговаря, че въз основа на неколкократно отбелязаното и илюстрирано с извлечения от действащите предходни планове, Заповеди на Кмета и Решения на Общински съвет- Пловдив, с които са одобрени, е видно, че за територията на процесиите имоти, при всички тях е предвидено застрояване с височина до 12м, както и че скицата - предложение е в съответствие с предвиждането за територията на ПУП-ПРЗ на кв.Остромила - кв.Беломорски, одобрен с Решение 419, взето с Протокол 30/04.11.2010г. (лист 90). В графичната част към него е предвидена устройствена зона "Жс1" с височина - 12м (4 етажа), Пзаст. 60%, Кинт. 1.2. Изрично е посочено, че ПУП-ПРЗ на кв.Остромила - кв.Беломорски, одобрен с Решение 53, взето с протокол 3/14.02.2019 г. на общински съвет Пловдив (изрично уточнено в с.з. от 07.04.2022г.) е влязъл в сила (не е оспорен) и е действащ и към момента.

В с.з. от 07.04.2022г., вещото лице посочва, че от представеното по делото извлечение от ОУП на гр.Пловдив от 2007г. е видно, че зоните "Смф1" и "Смф2" без червен растер и "Жм" са колорирани в един цвят и няма контурна линия, която да разграничава отделните устройствени зони. Посочва, че около път III Б (трети клас), всички имоти общо взето са в зони "Смф", т.е. смесена многофункционална зона, като от изток и от запад на пътя всички имоти попадат в зони "Смф".  По отношение на знака камбанка от извадката на ОУП, експертът сочи, че това означава бъдещо предвиждане на територия или на разполагане в тази територия на учебно заведение, детски ясли, детски градини, училища, но само след отчуждаване от общината, не и при частна собственост. Посочва, че тази камбанка не е означена с пунктир и няма конкретен контур на зоната на нейното действие - територията за която да важи тази камбанка. Вещото лице сочи, че тъй като има улица между "Смф1" и "Жм", която ги разделя, счита, че процесния имот попада в "Смф1".

Съдът кредитира заключението по повторната СТЕ като компетентно и безпристрастно изготвено, в съответствие със събраните по делото доказателства. Макар и частично оспорено от ответника, заключението по повторната СТЕ е подробно аргументирано.

От страна на ответника по делото са представени: Решение 53 на Общински съвет Пловдив от 2019г. (лист 17-20); графична част на Решение 53 на Общински съвет Пловдив от 2019г. (лист 125); Решение КЗЗ-02 от 28.01.2020г. (лист 21); извлечение от ОУП 2007г. (лист 89) с дата 08.12.2021г.;  Решение 375, взето с протокол 16 от 05.09.2007г. на ОбС Пловдив за одобряване на ОУП - Пловдив (лист 139-140); извлечение от графичната част на ОУП Пловдив в обхват с процесните имоти - по-едър мащаб (лист 141); извлечение от ПУП - ПРЗ “Кв.Остромила-кв. Беломорски“ одобрен с решение 419, взето с протокол 30 от 04.11.2010г. на Общински съвет Пловдив (лист 90); текстова и графична част на Заповед 10 ОА-1875/25.08.2010г. на кмета на Община Пловдив (лист 91-92).

От страна на жалбоподателя по делото е представено извлечение от ОУП от 29.06.2018г. (лист 126).

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Съгласно разпоредбите на чл.213 от ЗУТ и на чл.168 ал.1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Съобразно разпоредбата на чл. 135, ал. 3 във вр. с ал. 1 от ЗУТ, процесната заповед е издадена от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, а именно кмета на община Пловдив.

Заповедта е надлежно мотивирана от фактическа и правна страна, в съответствие с изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. Фактическите основания са свързани с посочените документи към заявлението, а правните – с процедурата по чл. 135 от ЗУТ за разрешаване изработване на проект за изменение на ПУП.

При издаване на акта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Процедирано е искане за изменение на ПУП по чл. 135 от ЗУТ във връзка с общите правила на раздел III от глава седма на ЗУТ по препращане от чл. 136 от ЗУТ.

Административното производство е инициирано с подаване на заявление от дружеството жалбоподател. Изготвено е и становище на главния архитект на общината по предложението за изменение на ПУП. Изпълнени са изрично предвидените в чл. 135, ал. 1, ал. 2 и ал. 4, т. 1 от ЗУТ етапи от процедурата, предхождащи и обосноваващи издадения акт.

Съдът счита за неоснователно възражението на жалбоподателя, че участието на ЕСУТ в тази процедура е съществено нарушение на административнопроизводствените правила. В действителност разпоредбата на чл.135 от ЗУТ не предвижда участието на ЕСУТ, но в случая становището на ЕСУТ има значение само доколкото е цитирано и е част от становището на главния архитект, което пък е задължително в тази процедура (чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ). Това, че главния архитект е приел становището на ЕСУТ и то е неразделна част от неговото становище не е съществено нарушение на производствените правила. Съществено нарушение би било ако имаше само становище на ЕСУТ, а нямаше становище на главния архитект в нарушение на изискването на чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ.

Съгласно чл.103 ал.4 от ЗУТ, всеки устройствен план се съобразява с предвижданията на концепциите и схемите за пространствено развитие и устройствените планове от по-горна степен, ако има такива, и представлява по отношение на тях по-пълна, по-подробна и конкретна разработка. Доколкото в случая е налице одобрен ОУП за град Пловдив, и доколкото съгласно разпоредбата на чл.104 ал.1 общите устройствени планове са основа за цялостното устройство на териториите на общините, на части от тях или на отделни населени места с техните землища, като предвижданията на общите устройствени планове, с които се определят общата структура и преобладаващото предназначение на териториите, видът и предназначението на техническата инфраструктура и опазването на околната среда и обектите на културно-историческото наследство, са задължителни при изготвянето на подробните устройствени планове, то без съмнение исканото от дружеството жалбоподател допускане изменение на ПУП следва да е съобразено с предвиждането на ОУП за процесната територия.

Спорът в настоящото производство се концентрира върху това как е определена процесната територия по ОУП и по различните извлечения от ОУП на гр.Пловдив. Както бе отбелязано и по-горе в мотивите на настоящото решение, съдът не кредитира в цялост заключението на вещото лице по първата експертиза, и по-конкретно не кредитира отговорите по въпрос 2, 3 и 5, тъй като на въпросите не бе отговорено еднозначно и в пълнота. Отделно от това се констатираха разминавания между посоченото от вещото лице и приетите по делото доказателства. В тази насока повторната експертиза е обсъдила подробно всички приложени по делото доказателства и на база на тях е отговорило аргументирано на поставените задачи, поради което съдът кредитира именно заключението по повторната експертиза. На въпрос 5 първата експертиза не отговаря каква е предвидената височина на застрояване, а посочва указаното в Протокол 22 от 14.07.2021г. на ЕСУТ, което неможе да се приеме за адекватен отговор.

На първо място категорично следва да се отбележи (както посочват и вещите лица по основната и по повторната експертиза), че според ОУП процесната територия, не попада в устройствена зона "Жм1" (с оглед забележката на ЕСУТ – устройствената зона да се приведе на "Жм1“).

От представеното от страна на жалбоподателя, на лист 126 по делото извлечение от ОУП, приет с решение 375, взето с протокол 16 от 05.09.2007г. на ОбС - Пловдив ПИ с идентификатор 56784.553.591 (процесната територия преди да се раздели на 8 УПИ) по КК на гр.Пловдив, попада в устройствена зона "Смф2", съответстваща на устройствената зона Жс1 по плана на кв.Остромила-кв.Беломорски. На лист 90 по делото пък е представено извлечение от ПУП - ПРЗ "кв.Остромила-кв.Беломорски" одобрен с Решение 419, взето с Протокол 30/04.11.2010г. и влязъл в сила по отношение на УПИ III 1030075, за жилищно строителство и обществено обслужващи дейности, кв.97, ПИ с ид. 56784.533.591 по КК на гр.Пловдив, район "Южен", м."Остромила-Мандра Тарла", в графичната част на който е предвидена устр. зона "Жс1" с височина - 12м (4 етажа), Пзаст, 60%, Кинт. 1.2.

Прави впечатление, че и в Решение по точка 18, на Протокол 22/14.07.2021 г на ЕСУТ на Община Пловдив (лист 13) на първа старица в раздел "Устройствени характеристики на територията е записана устройствена зона "Жс1", а в раздел "законосъобразност" е записано, че "ЕСУТ има забележка да се приведе устройствена зона "Жс1“ в съответствие с ОУП на гр. Пловдив, на "Жм1" и височината да стане до 10м (до 3 етажа)".

Както е посочило вещото лице по повторната експертиза в ОУП на Пловдив, одобрен с Решение 375, взето с Протокол 16 от 05.09.2007г.на Общински съвет - Пловдив, на изток от процесната територия е посочено "Жм", а не "Жм1". Т.е Жм1 изобщо не е предвидена и за територията около процесната. Следва да се вземе предвид и казаното от вещото лице в с.з. от 07.04.2022г., че в представеното по делото извлечение от ОУП на гр.Пловдив от 2007г. зоните "Смф1" и "Смф2" без червен растер и "Жм" са колорирани в един цвят и няма контурна линия, която да разграничава отделните устройствени зони. Пак според вещото лице около път III Б (трети клас), всички имоти общо взето са в зони "Смф", т.е. смесена многофункционална зона, като от изток и от запад на пътя всички имоти попадат в зони "Смф". 

Съгласно чл.68 от Наредба 8 от 2001 г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове: изискванията към съдържанието и оформянето на графичните материали към проектните части на устройствените планове са определени в приложение 1 (така ал.1); изискванията за изобразяването на графичните елементи на територията към видовете устройствени планове са определени в приложение 2 (така ал.2); и илюстрации на части от устройствени планове от различен тип са показани в приложение 3 (така ал.3).

Видно от приложение 2 към чл.68 ал.2 от Наредба 8/2001г. (Изобразяване на графични елементи и баланс на територията към устройствените планове), Таблица 1 - Графични елементи на ОУП, цвят RAL 8023 оранжевокафяво не е предвиден само за буквено означение на зоната "Жм", а и за буквени означения на зоната "Жс", "Жг" и "Жк". Пак в тази таблица за смесена устройствена зона (т.0.4.12) не е посочен изричен цвят, а само буквено означение - "Смф" и като пример дадено в таблицата с растерни линии, но не е посочено изрично да има такива. В този смисъл неоснователно е възражението на ответника относно оцветяването на графичната част на ОУП.

Съгласно чл.23 от ЗУТ, характерът на застрояването се определя в зависимост от височината на сградите на основното застрояване, както следва: 1. ниско застрояване - с височина до 10 м; 2. средно застрояване - с височина до 15 м; 3. високо застрояване - с височина над 15 м. Тук е необходимо да се отбележи, че според вещото лице по повторната експертиза по всички предхождащи планове, независимо от устройствената зона (която трудно може да се определи при еднакъв цвят на зоните и липса на контурна линия, която да ги очертава), устройствените показатели са с височина - 12м (4 етажа), Пзаст. 60%, Кинт. 1.2, Позел. 40%. Не е за подминаване и обстоятелството, че междувременно с Решение 32/01.10.2021 г. на ОЕСУТ - Пловдив е приет Предварителен проект за изменение на ОУП-Пловдив, според който процесната територия е с устройствена зона "Жс1" и съгласно чл.133 ЗУТ плановете които се работят трябва да се съобразяват с него така както е посочено в заключението на лист 148 по делото).

Нещо повече, между страните по делото (както изрично е посочено и в писмените бележки на процесуалния представител на ответника) няма спор, че действащия ПУП за процесните имоти е този, одобрен с Решение 53, взето с протокол 3 от 14.02.2019г. на ОбС - Пловдив, който за процесните 8 УПИ (IX-533.550, Х-533.551, XI-533.552, XII-533.553, ХIII-533.554, XIV-533.555, XV-533.556, XVI-533.557) се предвижда устройствена зона "Жс1" и устройствени показатели: височина до 12 м., до 4 етажа, кинт до 1.2, плътност на застрояване- до 60%, озеленяване минимум 40% (графична част на лист 125 по делото).

За пълнота е необходимо да се отбележи, че от представеното на лист 141 по делото извлечение от ОУП на гр.Пловдив от 2007г. (по-голям мащаб) е видно, че зоните "Смф1" и "Смф2" с червен растер и "Жм" са колорирани в един цвят и няма контурна линия, която да разграничава отделните устройствени зони. Както посочва и вещото лице по втората експертиза в съдебно заседание, около път III Б (трети клас), всички имоти общо взето са в зони "Смф" (вижда се в извлечението на лист 89), т.е. смесена многофункционална зона, като от изток и от запад на пътя всички имоти попадат в зони "Смф". Ето защо независимо от цвета с който е означена територията в графичната част на ОУП, зона "Смф" и зона "Жм" са отделени от улица (условно казано от ляво е "Смф", а от дясно на улицата "Жм" и след като процесната територия се пада от ляво на улицата и за нея няма отделно изрично отбелязване на зоната да е "Жм" то следва да се приеме, че същата е "Смф".

Що се отнася до знака камбанка, поставен върху територията предмет на изследване в настоящото производство, според приложение 2 към чл.68 ал.2 от Наредба 8/2001г. (Изобразяване на графични елементи и баланс на територията към устройствените планове), Таблица 1 - Графични елементи на ОУП, т.0.8.1.2. така се изобразява териториалния елемент "училища", но следва да се отбележи, че това е едно бъдещо предвиждане на територия или на разполагане в тази територия на учебно заведение, детски ясли, детски градини, училища. Прави впечатление, че в извлечението от ОУП тази камбанка не е означена с пунктир и няма конкретен контур на зоната/ територията за която да важи тази камбанка.

В заключение следва да се отбележи, че независимо от различията в отбелязванията в различните извлечения на ОУП - Пловдив на устройствената зона на процесната територия, което е много подробно описано от вещото лице по повторната експертиза (стр.3, 4 и 5 от заключението), то в устройствените показатели височината е до 12 м. или до 4 етажа. В този смисъл напълно основателно е възражението на жалбоподателя, че не отговаря на житейската логика факта, че ако не е поискано процесното изменение, собственика на имота може да реализира застрояване във всяко едно от тези 8 съседни УПИ с височина до 12 м., но след като иска да ги обедини, вече височината на застрояването следва да бъде променена на 10м.

Изложеното обосновава извод за отмяна на заповедта в оспорената й част, тъй като скицата - предложение е в съответствие с предвиждането за територията не само на ОУП (с оглед височината на застрояването - до 12 м., до 4 етажа), но е в съответствие и с ПУП-ПРЗ на кв.Остромила-кв.Беломорски, където е предвидена устройствена зона "Жс1" с височина - 12м (4 етажа), Пзаст. 60%, Кинт. 1.2.

С оглед изхода на спора, основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото. От страна на ответника е направено възражение за прекомерност на уговореното адвокатско възнаграждение, което съдът в настоящия му състав, намира за основателно с оглед разпоредбата на чл.78, ал. 5 от ГПК, приложима във връзка с чл.144 от АПК. С оглед действителната правна и фактическа сложност на делото, както и с оглед разпоредбата на чл.8, ал.2, т.1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съдът намира, че договореното и изплатено адвокатско възнаграждение в размер на 2000 лева (лист 82) следва да бъде намалено на 1500 лева. Дружеството жалбоподател е понесло и разноски в размер на 1103 лева, от които 50 лв. - държавна такса и 1053 лв.- депозит за вещо лице. Така общо дължимите от ответника разноски, са в размер на 2603 лв.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед 21ОА-2651 от 29.09.2021г. на кмета на община Пловдив в частта, с която е наредено да се изработи проект за изменение на ПУП с допълнително наложено изискване за привеждане на устройствената зона в съответствие с ОУП на град Пловдив на Жм1 и височината да стане до 10м. /до 3 етажа/.

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на „РУМ 2006“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, разноски по делото в размер на 2603 /две хиляди шестстотин и три/ лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/