РЕШЕНИЕ
№ 194
гр. Сандански, 13.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети септември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Рая Д. Манолева
при участието на секретаря Спаска Г. Трушева
като разгледа докладваното от Рая Д. Манолева Административно
наказателно дело № 20221250200312 по описа за 2022 година
и за да се произнеса, взех предвид следното:
Производството е с правно основание чл.59 от ЗАНН и е образувано по
жалба на Л.Р.Б., ЕГН – **********, с адрес - гр. Сандански, ул.“Л.К.“ №**,
против Наказателно постановление № НП-ПБЗН–БЛ4-3/31.03.2022г. на
Началник РСПБЗН - С*********, с което на жалбоподателя за
административно нарушение по чл.32, т.1 от Наредба № 8121з-
882/25.10.2014г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен
контрол на МВР, във вр. с чл.140, т.1 от ЗМВР, на основание чл.265, ал.1 и
чл.267, ал.2 ЗМВР и чл.24, ал.2 от Наредба № 8121з-882/25.10.2014г. за реда
за осъществяване на държавен противопожарен контрол на МВР е наложено
административно наказание “Глоба” в размер на 500/петстотин/ лева.
В жалбата се сочи, че процесното НП е незаконосъобразно, изтъкват се
доводи, че същото е издадено при нарушение на процесуалните правила и
материалния закон. Излагат се съображения за липса на умисъл и
недоказаност на нарушението от субективна страна. Излагат се доводи за
приложение на чл.28 ЗАНН. Иска се от съда да отмени НП като неправилно и
незаконосъобразно.
1
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява,
представлява с от надлежно упълномощен защитник, който поддържа
жалбата по изложените в същата съображения. В хода на делото по същество
пледира за отмяна на атакуваното НП като излага подробни съображения в
подкрепа на становището си.
Административно-наказващият орган и Районна прокуратура –
Б************, ТО - С***********, редовно и своевременно призовани, не
ангажират представители по делото и не изразяват становище по спора.
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна следното:
На 07.03.2022г. длъжностни лица в РСПБЗН – С******** -
актосъставителят И. Ц., в присъствието на свидетеля А. А., съставил на
жалбоподателя АУАН, затова че на същата дата около 14.25 часа в гр.
С*********8, ж.к.“С*******“ **, в магазин за промишлени стоки - сервиз
„Б******** “ООД, на стелажите складира 191 броя автомобилни гуми извън
предвидените стелажи за съхранение на автомобилни гуми, а извън стелажите
са складирани 148 гуми в помещението, където се извършва смяна на гуми,
както и още 43 гуми в обособено помещение зад офиса и с вход откъм
сервиза, с което е осъществил състава на нарушението по чл.32, т.1 от
Наредба № 8121з-882/25.10.2014г. за реда за осъществяване на държавен
противопожарен контрол на МВР, във вр. с чл.140, т.1 от ЗМВР. АУАН бил
съставен на място в присъствие на нарушителя, който го подписал без
възражения. В законоустановения срок са постъпили писмени възражения от
жалбоподателя, в които същия твърди, че не е извършил вмененото му
нарушение, като сочи, че обекта на проверка е сервиз, в който се извършва
смяна на гуми, поради което е нормално в същия да се съхраняват
автомобилни гуми, като никъде не е уточнено местата на съхранението им.
Въз основа на акта за нарушение, на 31.03.2022г. Началник РСББЗН –
С******88, като надлежно упълномощен представител на административно-
наказващия орган, е издал атакуваното НП № НП-ПБЗН–БЛ4-3/31.03.2022г., с
което на жалбоподателя за административно нарушение по чл.32, т.1 от
Наредба № 8121з-882/25.10.2014г. за реда за осъществяване на държавен
противопожарен контрол на МВР, във вр. с чл.140, т.1 от ЗМВР, на основание
чл.265, ал.1 и чл.267, ал.2 ЗМВР и чл.24, ал.2 от Наредба № 8121з-
2
882/25.10.2014г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен
контрол на МВР е наложено административно наказание “Глоба” в размер на
500/петстотин/ лева.
НП е връчено лично на жалбоподателя на 13.06.2022 година, видно от
отбелязването върху разписката към НП, приложено по делото.
Посочените в акта за нарушение фактически констатации се
потвърждават с показанията на свидетелите И. Ц. и А. А.. Изложената
фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на
посочените свидетели, които потвърждават констатациите, отразени в акта за
нарушение и приложените към административно-наказателната преписка и
приети по делото писмени доказателства.
Гласните и писмените доказателства, събрани по делото са
безпротиворечиви относно подлежащите на доказване факти и установяват по
несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни и
логични.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна
страна следното:
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 7-
дневен срок от връчване на НП, поради което е допустима, разгледана по
същество е неоснователна, по следните съображения:
Постановлението е издадено при спазване на установената за това от
закона процедура и от компетентен за това орган.
Независимо от горното, НП се явява незаконосъобразно, поради
следните съображения:
Съдът счита, че са допуснати съществени нарушения при съставянето
на АУАН и при издаването на процесното НП.
Жалбоподателят Л. Б. е санкциониран на основание чл.265, ал.1 ЗМВР,
съгласно която разпоредба се наказват с глоба от 200 до 2000лв.
ръководителите на държавни органи, организации и юридически лица, които
не са изпълнили или са допуснали неизпълнение на задълженията,
предвидени в този закон или в подзаконовите нормативни актове по
прилагането му, както и гражданите, които не са изпълнили такива
задължения. От правна страна административнонаказателното обвинение е
3
обосновано с допуснато нарушение на чл.140, т.1 от ЗМВР, която норма
предвижда, че за осигуряване на пожарната безопасност и защитата при
бедствия държавните органи, юридическите лица и гражданите са длъжни да
спазват установените правила и норми за пожарна безопасност и защита при
бедствия, както и специфичните правила за съответните обекти и населени
места, и да оказват съдействие на органите за пожарна безопасност и защита
на населението. От фактическа страна извършването на вмененото на
санкционираното лице нарушение се основава на това, че по време на
извършена от инспектор при РСПБЗН – С******* проверка в сервиз за гуми –
„Б***********“ ООД – гр. С*********, контролните органи установили
складирани 191 броя автомобилни гуми извън предвидените стелажи за
съхранение на автомобилни гуми, а извън стелажите са складирани 148 гуми
в помещението, където се извършва смяна на гуми, както и още 43 гуми в
обособено помещение зад офиса и с вход откъм сервиза.
Съгласно чл.267, ал.1 от ЗМВР /глава ХV,
„Административнонаказателни разпоредби”/, актовете за установяване на
нарушенията се съставят от органите на МВР, като в ал.2 на чл.267 от ЗМВР е
предвидено, че наказателните постановления се издават от министъра на
вътрешните работи или от оправомощени от него длъжностни лица. При
прилагане на посочената нормативна регламентация следва извода, че за
административни санкции, налагани на основание ЗМВР, за нарушения по
ЗМВР, материално компетентният административнонаказващ орган е
Министърът на вътрешните работи, при установена в закона възможност
правомощията за издаване на наказателни постановления да бъдат делегирани
на орган/ длъжностно лице от системата на МВР.
В случая по несъмнен начин се установява, че санкционираното лице е
подведено под отговорност при прилагане на административнонаказателна
разпоредба от ЗМВР, за извършено нарушение – неизпълнение на
административно задължение, регламентирано в ЗМВР. Видно е също от
представените от страна на АНО материали, по делото не са представени
доказателства, че Началникът на Районна служба „Пожарна безопасност и
защита на населението” – С******** е бил надлежно оправомощен по чл.47,
ал.2 от ЗАНН във вр. с чл. 267, ал.2 от ЗМВР, с право да упражнява при
условията на делегирана компетентност административно наказателни
функции и да издава наказателни постановления за налагане на санкции за
4
извършени административни нарушения по ЗМВР.
Нормативно регламентираната в чл.24, ал.2 от Наредба № 8121з-882 от
25.11.2014г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол
материална компетентност на Началниците на РСПБЗН да упражняват
административнонаказателни правомощия, се свързва единствено с
издаването на наказателни постановления по реда и на основание Наредба №
8121з-882 от 25.11.2014г. Тези извод следва както от систематичното
тълкуване на чл.24, ал.2 във вр. с ал.1 във вр. с чл.23, ал.1 и ал.2 от Наредба
№ 8121з-882 от 25.11.2014г., така и от общия принцип, че административни
наказания могат да налагат длъжностните лица и органите, изрично
овластени от съответния нормативен акт. Съгласно чл.14, ал.2, т.5 от Наредба
№ 8121з-882 от 25.11.2014г., при осъществяване на контролната дейност по
ал.1, органите на ПБЗН са оправомощени да прилагат
административнонаказателни мерки и принудителни административни мерки
в случаите на установяване на нарушения на правилата и нормите за пожарна
безопасност. В този смисъл с разпоредбата на чл.24, ал.2 от Наредба № 8121з-
882 от 25.11.2014г. Началниците на РСПБЗН са овластени единствено с
компетентност да издават наказателни постановление за нарушения по чл.23,
ал.1 и ал.2 от посочената наредба, а именно за неизпълнение на писмено
разпореждане по чл.125, ал.1, т.4 от ЗМВР; при констатиране на нарушения
на правилата и нормите за пожарна безопасност в процеса на експлоатация на
обектите и при констатиране на нарушения на правилата и нормите за
пожарна безопасност при проектирането и изпълнението на строежите.
На следващо място, по аргумент от чл.47, ал.2 от ЗАНН във вр. с чл.267,
ал.2 от ЗМВР, надлежното упражняване на административнонаказващи
правомощия по ЗМВР при условията на делегирана компетентност, изисква
изрично и специално овластяване чрез издаването на нарочна заповед от
Министъра на вътрешните работи, с която да възложи правата си на наказващ
орган за издаване на наказателни постановления за нарушения по ЗМВР.
С оглед на гореизложеното, съдът намира, че с издаването на
процесното НП, Началникът на РСПБЗН – С********* е упражнил изрично
регламентирана законова компетентност на Министъра на вътрешните
работи, без наличието на надлежно овластяване, което е абсолютно основание
за отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно.
5
Така мотивиран, и на основание чл.63, ал.1 вр. с ал.2, т.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло Наказателно постановление № НП-ПБЗН–БЛ4-
3/31.03.2022г. на Началник РСПБЗН - С*********, с което на жалбоподателя
Л. Р. Б., ЕГН – **********, с адрес - гр. С********, ул.“Л. К.“ № , за
административно нарушение по чл.32, т.1 от Наредба № 8121з-
882/25.10.2014г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен
контрол на МВР, във вр. с чл.140, т.1 от ЗМВР, на основание чл.265, ал.1 и
чл.267, ал.2 ЗМВР и чл.24, ал.2 от Наредба № 8121з-882/25.10.2014г. за реда
за осъществяване на държавен противопожарен контрол на МВР е наложено
административно наказание “Глоба” в размер на 500/петстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Благоевград, по реда на АПК, в четиринадесет дневен срок от
съобщаването му на страните
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
6