Решение по дело №2436/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2032
Дата: 14 ноември 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180702436
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

2032

гр. Пловдив,  14.11.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на първи ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав :         

                                                                  СЪДИЯ : МАРИЯ НИКОЛОВА                                                                                                  

при секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело 2436 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по реда на чл. 27, ал. 1 от Закон за управление на средствата от Европейски структурни фондове (ЗУСЕСИФ) и чл. 145 и сл. От Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на "ИМДЕКС" ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, р-н Южен, ул.“Бугариево“ 23, представлявано от управителя И.Д.У. против Отказ за предоставяне безвъзмездна финансова помощ (БФП) по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 (ОПИК), обективирано в одобрения на 02.03.2021г. от Ръководителя на Управляващия орган (УО) на ОПИК списък на предложените за отхвърляне проектни предложения в частта му за проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-26019.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като издаден при неспазване на установената форма, при липса на мотиви и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Според жалбоподателя подаденото проектно предложение отговаря напълно на изискванията на процедурата. Изразено е несъгласие с начина на прилагане на изискванията, заложени в Условията за кандидатстване.  Твърди се, че оспореният административен акт противоречи на общата цел на правната уредба на процедурата и на целта на специфичната правна уредба, тъй като формалното несъответствие на посочените документи по никакъв начин не се отразява на допустимостта на дейностите  заложени в проектното предложение и на предвидените цели по изпълнение на мярката. Според жалбоподателя е нарушен принципът на съразмерност. Твърди се, че в издадения административен акт липсват фактически и правни основания, както и допуснато нарушение на чл.35 от АПК. Иска се отмяна на акта.

Ответникът по жалбата – Ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 към Министерство на икономиката, чрез писмена молба на процесуален представител, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. В придружителното писмо, с което е представена административната преписка е претендирано присъждане на юрисконсултско възнаграждение и е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение (лист 4 по адм.д.3242/2021г. по описа на АССГ).

По допустимостта:

Жалбата е насочена срещу годен за съдебно обжалване индивидуален административен акт, с който се отказва да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на дружеството жалбоподател. Актът е изпратен на жалбоподателя чрез ИСУН на 12.03.2021г., а жалбата е входирана в Министерство на икономиката на 26.03.2021г. , т.е. в предвидения в чл.149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.27, ал.1 от ЗУСЕСИФ 14-дневен срок от съобщаването на акта. Изложеното налага извод за допустимост на жалбата.

Съдът намира за установено, следното от фактическа страна:

Няма спор по делото, че на 12.05.2020 г., със Заповед РД-16-375, РУО на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020 г." одобрява пакет документи за провеждане на процедура на подбор на проекти "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на последиците от пандемията COVID-19" – Условия за кандидатстване (лист 62 и сл. по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ), в т. ч. и "Критерии и методика за оценка на проектните предложения".

В т. 24. "Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване", б. в) се изисква административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата – попълнен по образец (Приложение 3), подписан с КЕП от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020. Пак там е посочено, че административният договор следва да е подписан с валиден КЕП на локалния компютър чрез attached signature – файл и подпис в един документ. Според б. в1) се изисква изрично пълномощно за подаване на проектното предложение и за подписване на административния договор за предоставяне на БФП – попълнено по образец (Приложение 3.1.). Посочено е, че ако при проверката на проектното предложение бъде установена липса на документи по букви от а) до в1) и/или друга нередовност, оценителната комисия ще изпрати до кандидатите уведомление за установените нередовности посредством ИСУН 2020, като кандидатите следва да представят липсващите документи/отстранят нередовностите в срок от 3 (три) работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020 (лист 70 гръб по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ).

В Критерий 7 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване) е посочено: „Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – попълнен по образец (Приложение 3), подписан с валиден КЕП от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице, и прикачен в ИСУН 2020“ (лист 57 гръб по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ).

На 14.05.2020 г., със Заповед РД-16-381 (лист 54 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ), ръководителят на УО на ОПИК утвърждава Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура ВG16 RFOP002-2. 073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". Опростените процедурни правила са приложени на лист 55 и сл. по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ.

Жалбоподателят е подал Проектно предложение - Формуляр за кандидатстване – лист 37 и сл. по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ, като в т. 6 подробно са описани приложените електронно подписани  документи, сред които и Административен договор.

На жалбоподателя е изпратено съобщение за констатирана нередовност на подаденото предложение (лист 31-33 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ). Със съобщението от кандидата са изискани: 1) изрично пълномощно по образец (Приложение 3.1), с което да е упълномощено съответното юридическо лице титуляр на КЕП, което в случая е „СК-Миневи“ ООД, чрез В.Л.М., да представлява кандидата „ИМДЕКС“ ЕООД, като подаде проектното предложение по процедурата и подпише административния договор с КЕП и то към датата на кандидатстване; 2) административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – попълнен по образец (Приложение 3), подписан с валиден КЕП чрез ATTACHED SIGNATURE от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице, и прикачен в ИСУН 2020. Изрично в съобщението е посочено, че към проектното предложение е представен Административен договор, подписан на хартиен носител, сканиран и прикачен към Формуляра за кандидатстване в ИСУН 2020, с което не е спазено изискването за подписване на договора с валиден КЕП от лицето с право да представлява кандидата или от упълномощено лице чрез ATTACHED SIGNATURE – файл и подпис в един документ. Посочено е още, че съгласно справка в ТР към датата на подаване на проектното предложение е установено, че кандидатът се представлява от И.Д.У., а проектното предложение е подписано с КЕП с автор физическото лице В.Л.М. и титуляр юридическото лице „СК-Миневи“ ООД.

В резултат от кандидата е представен отговор подписан от ЕН ТЕ ЕМ ТРЕЙД ЕООД автор Н.Н. (лист 34 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ) и пълномощно (лист 35 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ), с което И.Д.У., представляващ „ИМДЕКС“ ЕООД упълномощава „ЕН ТЕ ЕМ ТРЕЙД“ ЕООД с управител Н.Т.Н. да го представлява пред УО на ОПИК и по-конкретно: 1) Да подава и подписва с КЕП Формуляр за кандидатстване по процедура ВG16 RFOP002-2. 073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"; 2) Да подписва от негово име и за негова сметка с КЕП административен договор за предоставяне на БФП по процедура ВG16 RFOP002-2. 073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". На лист 36 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ е приложена и екранна снимка на КЕП, без да става ясно какво е подписано с този КЕП.

В Оценителния лист (лист 21 и сл. по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ) съставен в резултат на извършена проверка от страна на Оценителната комисия е посочено, че след искане е представен подписан отговор от  ЕН ТЕ ЕМ ТРЕЙД ЕООД автор Н.Н., което е различно от първоначално представеното пълномощно, както и че не е представен Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата, а е представен само КЕП без съдържание. Посочено е още в оценителния лист, че ПП се отхвърля на критерий 7.

На 02.03.2021 г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 г. е утвърдил доклада на оценителната комисия и списъка на отхвърлените предложения, сред които е и предложението на „ИМДЕКС“ ЕООД (под 55 в списъка). В основанията за отхвърляне предложението на „ИМДЕКС“ ЕООД в таблицата е посочено, че проектното предложение не отговаря на т.24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, раздел  I, буква в) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий 7 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Посочено е още, че към проектното предложение е представен Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – (Приложение 3 към Условията за кандидатстване), който не е подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата. Изтъкнато е, че след изпратено уведомление за установени нередности, кандидатът не е представил допълнително искания Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – (Приложение 3), а е представен единствено КЕП, с който е подписан документ, без към него да е прикачено съдържание. Посочено е, че съгласно Критерии и методология за оценка на проектни предложения по процедурата (Приложение 4 към Условията за кандидатстване): в случай, че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т.1- 12 и т.26 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля.

При така установеното от фактическа страна, съдът в настоящия си състав стига до следните правни изводи:

Съгласно чл.168, ал.1 от АПК, законосъобразността на оспорения административен акт се преценява на всички основания по чл.146 от АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

На първо място е необходимо да се отбележи, че с ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г., заглавието на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е променено на Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), като са направени промени и в самите разпоредби на закона.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл.38, т.1 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ, в редакция на разпоредбата - ДВ, бр. 101 от 2015 г.) в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ), ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3. Както бе посочено със Заповед РД-16-381/14.05.2020 г. на ръководителя на УО на ОПИК 2014-2020 (лист 54 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ) са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия, като съгласно т. 2.14 от тези правила в срок от 3 работни дни, ръководителя на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2.18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Съгласно чл.9, ал.5, изр.2 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ) ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет за УО по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерство на икономиката. Със своя Заповед РД-16-458/12.06.2020 г. (лист 77 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ), министърът на икономиката като РУО на ОПИК е определил И.И. – и. д. Главен Директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК. Следователно оспореният административен акт –одобрения от ръководителя на УО на ОПИК списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по двадесет и седма оценителна сесия, в частта, с която на оспорващия е отказано предоставяне на БФП, по подадено от него проектно предложение BG 16RFOP002-2.073-26019 по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" е постановен от компетентен орган.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че оспорения административен акт е издаден при неспазване на установената форма, както и че в него липсват мотиви. Независимо, че отказът за предоставяне безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 е обективиран в списък, то административният акт на практика се явява надлежно мотивиран, тъй като в него са посочени както фактическите, така и правните основания за издаването му. Именно в чл.35, т.3 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ) е предвидено, че въз основа на резултатите комисията по чл. 33 изготвя оценителен доклад, който включва и списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им, като съобразно чл.38, т.1 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ, в редакция на разпоредбата -  ДВ, бр. 101 от 2015 г.) в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3.

На следващо място от съдържанието на акта се установява категорично волята на ответника – отказва да предостави БФП на кандидата "ИМДЕКС" ЕООД, по посочената процедура, като посочва фактически и правни основания за постановения отказ. Адресатът на акта е напълно наясно с обстоятелствата, въз основа на които е издадено конкретното административно разпореждане. Макар актът да представлява само резолюция върху Доклад на Председателя на оценителната процедура, съгласно Тълкувателно решение 16/31.3.1975 г. на ВС мотивите на акта могат да се съдържат и в други актове в процедурата по издаването му. В случая в оспорения отказ е посочено, от фактическа страна, че проектното предложение не отговаря на т.24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, раздел  I, буква в) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий 7 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Посочено е още, че към проектното предложение е представен Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – (Приложение 3 към Условията за кандидатстване), който не е подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата. Изтъкнато е, че след изпратено уведомление за установени нередности, кандидатът не е представил допълнително искания Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – (Приложение 3), а е представен единствено КЕП, с който е подписан документ, без към него да е прикачено съдържание. Посочено е, че съгласно Критерии и методология за оценка на проектни предложения по процедурата (Приложение 4 към Условията за кандидатстване): в случай, че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т.1- 12 и т.26 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля. Съдът намира тези мотиви за достатъчно подробни и ясни, и в този смисъл не е нарушено правото на защита на жалбоподателя.

Неоснователни са и изложените в жалбата доводи, за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.  В случая производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020 г. и за преодоляване на последиците, Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая на основание т.2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т.2.8 от правилата, проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Няма спор по делото, че на жалбоподателя е връчено съобщение чрез системата ИСУН за отстраняване на констатираната нередност, а именно указано му е да представи: 1) изрично пълномощно по образец (Приложение 3.1), с което да е упълномощено съответното юридическо лице титуляр на КЕП, което в случая е „СК-Миневи“ ООД, чрез В.Л.М., да представлява кандидата „ИМДЕКС“ ЕООД, като подаде проектното предложение по процедурата и подпише административния договор с КЕП и то към датата на кандидатстване; 2) административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – попълнен по образец (Приложение 3), подписан с валиден КЕП чрез ATTACHED SIGNATURE от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице, и прикачен в ИСУН 2020. От страна жалбоподателя е представен отговор. Следователно всички права на жалбоподателя са били охранени в хода на производството по издаване на отказа, като му е дадена възможност да отстрани нередностите. Оспореният отказ е издаден след като са изяснени всички факти съобразно нормата на чл.35 от АПК. В случая правилата са спазени, и не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Несъстоятелно е възражението на жалбоподателя, че административния орган има нееднакъв подход  по отношение на различните кандидати и същото не следва да бъде обсъждано от настоящия състав, доколкото предмет на делото е само проектното предложение на кандидата "ИМДЕКС" ЕООД.

По отношение приложението на материалния закон съдът намира следното:

По силата на чл.26, ал.1 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ), ръководителят на управляващия орган на програмата, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване (УК) и условията за изпълнение на одобрените проекти. Елемент от производството по утвърждаването им е провеждането на обществено обсъждане, като заинтересованите страни разполагат с възможност за писмени възражения и предложения по реда на чл.26, ал.4 от същия закон (и в старата редакция). Специалната нормативна уредба предвижда и правила за даване на разяснения по утвърдените документи по искане на кандидат в процедурата – ал.8 и 9 на чл.26 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ). Съдебно обжалване на документите по чл.26, ал.1 ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ) е предвидено изрично в разпоредбата на чл.27, ал.2, изр.2-ро във връзка с ал. 1 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ). В тази връзка необходимо е да се отбележи, че по своята правна природа Условията за кандидатстване представляват общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК – имат еднократно правно действие само за конкретната процедура, за която се отнасят, създават права и вменяват задължения на неопределен брой лица. С влизането им в сила те стават задължителни както за участниците в процедурата, така и за водещия административното производство орган.

В случая със Заповед РД-16-375/12.05.2020 г., ръководителя на УО на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020 г." одобрява пакет документи за провеждане на процедура на подбор на проекти "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на последиците от пандемията COVID-19" – Условия за кандидатстване (лист 62 и сл. по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ), в т. ч. и "Критерии и методика за оценка на проектните предложения".  Доколкото няма данни, а и не се твърди същите да са оспорени, следва да се приеме, че Условията за кандидатстване са влезли в сила и са стабилен административен акт. Видно от съдържанието им Условията за кандидатстване, предвиждат процедурата да се проведе изцяло в електронна среда чрез системата ИСУН 2020 (т.23 "Начини на подаване на проектните предложения/концепциите за проектни предложения"). В т. 24. "Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване", б. в) се изисква административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата – попълнен по образец (Приложение 3), подписан с КЕП от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020. Посочено е, че административният договор следва да е подписан с валиден КЕП на локалния компютър чрез attached signature – файл и подпис в един документ. Според б. в1) се изисква изрично пълномощно за подаване на проектното предложение и за подписване на административния договор за предоставяне на БФП – попълнено по образец (Приложение 3.1.).

В Критерий 7 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 кум Условията за кандидатстване) е посочено: „Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – попълнен по образец (Приложение 3), подписан с валиден КЕП от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице, и прикачен в ИСУН 2020“ (лист 57 гръб по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ).

Т.е. очевидно в Условията за кандидатстване са дадени подробни и детайлни указания по отношение на подписването с КЕП и прикачването на документите в ИСУН 2020.

В Условията за кандидатстване по процедурата, е посочено, че ако при проверката на проектното предложение бъде установена липса на документи по букви от а) до в1) и/или друга нередовност, оценителната комисия ще изпрати до кандидатите уведомление за установените нередовности посредством ИСУН 2020, като кандидатите следва да представят липсващите документи/отстранят нередовностите в срок от 3 (три) работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020 (лист 70 гръб по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ).

Доколкото в случая към проектното предложение е представен Административен договор, подписан на хартиен носител, сканиран и прикачен към Формуляра за кандидатстване в ИСУН 2020, и доколкото след справка в ТР към датата на подаване на проектното предложение е установено, че кандидатът се представлява от И.Д.У., а проектното предложение е подписано с КЕП с автор физическото лице В.Л.М. и титуляр юридическото лице „СК-Миневи“ ООД, то правилно на жалбоподателя е дадена възможност да отстрани нередността, като му е указано да представи: 1) изрично пълномощно по образец (Приложение 3.1), с което да е упълномощено съответното юридическо лице титуляр на КЕП, което в случая е „СК-Миневи“ ООД, чрез В.Л.М., да представлява кандидата „ИМДЕКС“ ЕООД, като подаде проектното предложение по процедурата и подпише административния договор с КЕП и то към датата на кандидатстване; 2) административен договор за предоставяне на БФП по процедурата – попълнен по образец (Приложение 3), подписан с валиден КЕП чрез ATTACHED SIGNATURE от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице, и прикачен в ИСУН 2020. Вместо това обаче, жалбоподателя "ИМДЕКС" ЕООД представя отговор подписан от ЕН ТЕ ЕМ ТРЕЙД ЕООД с автор Н.Н. (лист 34 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ) и пълномощно (лист 35 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ), с което И.Д.У., представляващ „ИМДЕКС“ ЕООД упълномощава „ЕН ТЕ ЕМ ТРЕЙД“ ЕООД с управител Н.Т.Н. да го представлява пред УО на ОПИК и по-конкретно: 1) Да подава и подписва с КЕП Формуляр за кандидатстване по процедура ВG16 RFOP002-2. 073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19"; 2) Да подписва от негово име и за негова сметка с КЕП административен договор за предоставяне на БФП по процедура ВG16 RFOP002-2. 073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". На лист 36 по адм.д. 3242/2021г. по описа на АССГ е приложена и екранна снимка на КЕП, без да става ясно какво е подписано с този КЕП. Т.е. административният орган правилно е приел, че не е представен Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата, а е представен само КЕП без съдържание, а отделно от това представения отговор е подписан от  ЕН ТЕ ЕМ ТРЕЙД ЕООД автор Н.Н., което е различно от първоначално представеното пълномощно. Според чл. 3, т. 10 Регламент 910/2014, "Електронен подпис" означава данни в електронна форма, които се добавят към други данни в електронна форма или са логически свързани с тях, и които титулярят на електронния подпис използва, за да се подписва, а според т. 12 от същия член "Квалифициран електронен подпис" означава усъвършенстван електронен подпис, който е създаден от устройство за създаване на квалифициран електронен подпис и се основава на квалифицирано удостоверение за електронни подписи. Дефиниция на използваното понятие "Титуляр на електронен подпис" е дадена с т. 9 и е следната: "физическо лице, което създава електронен подпис".

Предвид липсата на представен Административен договор за предоставяне на БФП по процедурата попълнен по образец (Приложение 3), подписан с валиден КЕП чрез ATTACHED SIGNATURE от лицето/лицата с право да представлява/т кандидата или от упълномощено лице, и прикачен в ИСУН 2020, то е налице неизпълнение на изискванията на Условията за кандидатстване и изпълнение, както и на Критерий 7 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване).

За пълнота е необходимо да се отбележи, че Условията за кандидатстване и изпълнение, по които се развива процедурата по подбор на проекти са строго формални и подлежат на стриктно спазване от страните в административното правоотношение, за да се постигне целената бързина и навременност на предоставяната финансова помощ. Всяко отклонение от поставените с документацията по чл.26, ал.1 от ЗУСЕФСУ (предишен ЗУСЕСИФ) задължителни изисквания, поражда предвидените в закона неблагоприятни за кандидата правни последици.

Настоящия съдебен състав не констатира обстоятелства, от които да се направи заключение, че административният акт е издаден за цел, различна от установената в закона.

Изложеното мотивира заключение за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт, а жалбата срещи него като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, основателна се явява претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на Министерството на иновациите и растежа – понастоящем администрацията, в която се намира органът, издал атакувания индивидуален административен акт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

         Ето защо, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "ИМДЕКС" ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, р-н Южен, ул.“Бугариево“ 23, представлявано от управителя И.Д.У. против Отказ за предоставяне безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 (ОПИК), обективирано в одобрения на 02.03.2021г. от Ръководителя на Управляващия орган (УО) на ОПИК списък на предложените за отхвърляне проектни предложения, в частта му за проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-26019.

ОСЪЖДА "ИМДЕКС" ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, р-н Южен, ул.“Бугариево“ 23, да плати на Министерство на иновациите и растежа, гр. София, ул. "Княз Александър I" 12, сумата от 100,00 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: