О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
107
град
Велико Търново, 30.03.2022 г.
Административен съд – град Велико Търново, ІV-ти състав, в закрито съдебно
заседание на тридесети март две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК : Йорданка Матева
като разгледа
докладваното от съдия Матева адм. д. № 120/2022
година по описа на Административен съд – град Велико Търново, за да се
произнесе взе предвид следното:
Горепосоченото
административно дело е образувано по жалба на П.С.А. *** против мълчалив отказ
на кмета на община Велико Търново да издаде заповед по чл. 225а, ал. 1 от
Закона за устройство на територията (ЗУТ) за премахване на незаконен строеж,
изграден в самостоятелен обект с идентификатор № 10447.509.382.1.2 с административен
адрес гр. Велико Търново, ул. Цар Иван Асен II
№ 5.
В
жалбата до съда А. твърди, че посоченият строеж, който се извършва в съседна на
притежавана от нея сграда, има качеството на незаконен, тъй като е извършен без
съгласуване и одобряване по реда на чл. 83 и 84 от ЗКН, което е установено с
Констативен протокол на ГДИОКН при МК от 23.11.2021 г. (който Протокол всъщност
е от дата 05.11.2021 г., но носи изходящ номер на МК от 23.11.2021 г.) и след
като копие от този протокол е изпратен на ответника по настоящето производство,
според нея за извършване на необходимите действия по премахване на незаконния
строеж, то неиздавайки нарочна заповед в този смисъл кметът на Община Велико Търново
е формирал мълчалив отказ да издаде Заповед за премахване на незаконния строеж
по сигнала на А. в този смисъл.
Тъй
като жалбата е депозирана директно пред съда, настоящият състав е изискал преписката
по делото, и в изпратената от общината такава се съдържа отговор на сигнала на
жалбоподотелката, обективиран в Писмо изх. № 94ПП-1177-4#6/25.02.2022 г. на кмета на Община Велико Търново, адресиран
и до жалбоподотелката, който й е връчен на 04.03.2022 г., видно от приложената
разписка. В отговора изрично е посочено, че в Община Велико Търново са
извършени множество проверки във връзка с този и предходни сигнали от
жалбоподотелката и на съсобствениците, в съседната на нея сграда (тази, в която
се извършва строежа), като по същество констатации за незаконен строеж няма, а преписката
е изпратена на Общината от МК по компетентност, но след последното писмо - указание
от МК (отразяващо констатации от проверката през ноември 2021 г.) – на
09.12.2021 г., е депозирано от лицата, извършващи строежа ново становище от Министерството
за съгласуване на вътрешното преустройство – предмет на спора, поради което не
е налице основание за започване на производство по установяване и премахване на
незаконен строеж, тъй като не са изпълнени изискванията на чл. 225, ал. 2, т. 6
от ЗУТ – извършен е текущ ремонт и той е съгласуван понастоящем с МК.
Като
взе предвид горното и съобрази материалите в преписката, изпратена от ответника
в цялост, съдът намира следното:
Настоящата
жалба е недопустима на основание чл. 159, ал. 1, т. 1 от АПК, тъй като липсва индивидуален
административен акт, който да подлежи на съдебно оспорване.
Отказ
- изричен или мълчалив, е налице, когато административният орган има задължение
да се произнесе по направено искане съобразно нормативно предвиденото му
правомощие. Съгласно разпоредбата на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, кметът на общината
или упълномощено от него длъжностно лице издава заповеди за премахване на
строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2
или на части от тях. В тези случаи кметът, в качеството си на административен
орган, действа служебно и негова е преценката да издаде или не съответния
административен акт. Той не е обвързан от подадения от жалбоподателя сигнал, с
какъвто характер е депозираната жалба от А., както и със сигналите на трети
лица. Липсва правна норма, която да създава за кмета на общината задължение да
се произнесе по искане за установяване на незаконен строеж и за неговото
премахване. В случая, при извършената проверка ответникът е установил, че след
м. декември 2021 г. липсват данни за незаконност на строежа, посочен в сигнала
на жалбоподателката, поради което не е пристъпил към премахването му.
Писмото,
в което са изложени обстоятелствата относно проверката и резултатите от нея, също
не представлява изричен отказ, защото органът не дължи произнасяне по сигнал за
наличие на незаконен строеж, а представлява уведомление, което няма белезите на
индивидуален административен акт по чл. 214, т. 3 от ЗУТ.
Тава
налага жалбата на А. против мълчалив отказ на кмета на община Велико Търново да
издаде заповед по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ да се остави без разглеждане, а
образуваното въз основа на нея настоящо съдебно производство – да се прекрати.
В този
смисъл е постоянната практика на ВАС по идентични казуси – виж. напр. Определение
№ 12885/01.10.2019 г. по адм. д. №
10850/2019 г. на ВАС, Определение № 12845/15.12.2021 г. по адм. д. № 11548/2021
г. на ВАС и др.
Предвид
изложеното и на основание чл. 159, ал. 1, т. 1 от АПК, Административен съд - Велико
Търново, Четвърти състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от на П.С.А.
*** против мълчалив отказ на кмета на община Велико Търново да издаде заповед
по чл. 225а, ал. 1 от Закона за устройство на територията.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 120/2022 г. по описа на
Административен съд-Велико Търново.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва
в седмодневен срок от съобщаването му на страните по делото с частна жалба чрез
Административен съд - Велико Търново до Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: