Решение по дело №2861/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 860
Дата: 16 април 2019 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20187180702861
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

 

Номер  860           16.04.2019 г .        Град  ПЛОВДИВ

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, Първо отделение,І състав в публично заседание на осемнадесети март  през две хиляди и деветнадесета година в състав :

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря К.Р.,

като разгледа докладваното от съдия  Дарина Матеева  адм. дело № 2861по описа за 2018год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

         Производството е по реда на Глава ХІХ от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

 

Образувано по жалба от „Ей Ейч Би Джи 2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Полк. Сава Муткуров“ № 24, чрез пълномощник адв. Г.П.,*** срещу Акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД /№ 674/04.05.2018 год., издаден от Е.Г.М. - гл. инспектор „Ревизии и контрол“ в Сектор „МДТ - Събиране и контрол“ към отдел „Финансова политика“, при Община Родопи, в частта за определените на дружеството задължения за ТБО в размер на 24 592.36 лв. главница и 2433.80 лв. лихви за периода 01.10.2015 год. - 31.12.2017 год., мълчаливо потвърден по чл. 156, ал. 4 от ДОПК от началник отдел „Финансова политика“ при община-Родопи.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна. Твърденията в тази насока най-общо се свеждат до обстоятелството, че предвидените в чл. 71 от ЗМДТ услуги не са извършени в имотите на дружеството. Претендират се сторените в производството разноски.

Ответникът по жалбата – Началник Отдел “Финансова политика” при Община Родопи, чрез процесуалния си представител е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Претендира се присъждане на разноски.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна  и правна страна по административно-правния спор:

І.По допустимостта.

Процесният АУЗД № 674/04.05.2018г. е бил обжалван по административен ред с жалба вх. №83-982-2/25.06.2018г. пред горестоящия административен орган, като последният в хипотезата на чл. 156, ал. 4 от ДОПК го е потвърдил. Именно потвърденият АУЗД е предмет на настоящия съдебен спор. 

         Въз основа на изложеното съдът намира жалбата за подадена в срок от правоимащо лице, чиито права и законни интереси са били засегнати с издадения индивидуален административен акт, което я прави процесуално ДОПУСТИМА.

ІІ.По същество на делото.

Процесният АУЗД № 674/04.05.2018 г., е издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ, в хода на проверка по подадени декларации по чл.14 от ЗМДТ,както следва :вх. №2081/ 29. 06. 2010г.,вх.№ 2082/29.06. 2010г., вх.№2083/ 29. 06. 2010г. , вх. №2084/ 29. 06.210г.и декларации  по чл.17 от ЗМДТ /отм/,както следва:вх.№ F45490/29.06.2010г., вх.№F45489/29.06.2010г.,вх.№ F 45488/29.06.2010г. и вх.№ F45486/29.06.2010г.

Проверката е извършена с цел установяване задължения за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци на “Ей Ейч Би Джи 2”ООД и обхваща периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2017 г. В хода на същата е констатирано следното:

1.С декларация по чл. 14, ал.1 вх. № 2081 / 29.06.2010г. от ЗМДТ и декларация по чл.17, ал: 1 с вх. № F45490/30.06.2010r. дружеството е декларирало,че е собственик на имот, УПИ 005726, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 5 349 кв.м.Отчетната стойност на земята е в размер на 331 210,08 лева, данъчната оценка на земята е в размер на 10270,10 лева.

          За имота има открита партида №М303_100629. Партидата е актуална към момента на проверката.

2.С декларация по чл. 14, ал.1 вх. № 2082 / 29.06.2010г. от ЗМДТ и декларация по чл.17, ал. 1 с вх. № F45489/30.06.2010r. дружеството е декларирало,че е собственик на  имот, УПИ 005727, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 31 354 кв.м.Отчетната стойност на земята е в размер на 1 941 439,68 лева,а данъчната оценка на земята е в размер на 60 199,70 лева.

За имота има открита партида №М304 100629. Партидата е актуална към момента на проверката.

З.С декларация по чл. 14, ал.1 вх. № 2083 / 29.06.2010г. от ЗМДТ и декларация по чл.17, ал. 1 с вх. № F45488/30.06.2010r. дружеството е декларирало,че е собственик на  имот, УПИ 7 891, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 7 891 кв.м.Отчетната стойност на земята е в размер на 488 610,72 лева,а данъчната оценка на земята е в размер на 15 150,70 лева.

За имота има открита партида №М305_100629. Партидата е актуална към момента на проверката.

4. С декларация по чл. 14, ал.1 вх. № 2084 / 29.06.2010г. от ЗМДТ и декларация по чл.17, ал. 1 с вх. № F45486/30.06.2010r. дружеството е декларирало,че е собственик на имот, УПИ 00564, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 3 257 кв.м.Отчетната стойност на земята е в размер на 201 673,44 лева,а данъчната стойност на земята е в размер на 10270,10 лева.

За имота има открита партида №М306 100629. Партидата е актуална към момента на проверката.

С оглед определянето на Такса битови отпадъци (ТБО), органът по приходите се е позовал на чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ, според който данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията, е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка. В тази връзка е посочено, че за проверяваният период размерът на дължимата такса за битови отпадъци се определя върху Данъчната оценка/отчетна стойност, съгласно Наредба № 7 на Общински съвет "Родопи" за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги (наричана по-долу за краткост Наредба № 7).

За периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2015 г. е установено следното:

За 2015 г. със Заповед № 799 от 27.10.2014 г. на Кмета на Община Родопи са определени районите по населени места и вида на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ/л.128 и сл./.

С Решение №389, прието с протокол № 21 от 23.12.2014 г. Общински съвет Родопи е определил размера на такса битови отпадъци за 2015 г. /л.146 и сл./– 6,0 на хиляда, за нежилищните имоти на фирми в строителните граници на с. Брестник, както следва:

    -за сметосъбиране и сметоизвозване – 3,4 на хиляда;

    -за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др. съоръжения - 1,8 на хиляда;

    -за чистота на териториите за обществено ползване - 0,8 на хиляда.

1.За имота с открита партида № М303_100629 ,с отчетна  стойност на земята в размер на 331 210,08лв. и данъчната оценка на земята в размер на 10 270,10лв.

Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 94-11-3878/27.11.2014г. за освобождаване от компонента сметосъбиране и сметоизвозване.

Стойността ,върху която се определя ТБО на имота е 331 210,08 лева.

Дължимата ТБО е в размер 861,15лв. /(331 210,08 х 2,6): 1000 = 861,15лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 596,18 лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 264,97лв.

На 03.07.2017г. с ПН ********** има извършено плащане в размер на 1021,86лв. от които 861,15лв са главница и 16,71лв. лихва

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида - М303 100629. в размер на 0 лв. и лихви 0 лв.

2.3а имота с открита партида M304 100629 ,с отчетна стойност в размер на 1 941 439,68лв.и данъчната оценка на земята в размер на 60 199,70лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 1 941 439,68 лв. За 2015г. Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 94-11-3878/27.11.2014г за освобождаване от компонента сметосъбиране и сметоизвозване.

Дължимата ТБО е в размер 5 047,74лв. /(1 941 439,68 х 2,6):1000 = 5 047,74лв./определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 3 494,59лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 1 553,15лв.

На 03.07.2017г. с ПН ********** има извършено плащане в размер на 5 989,73лв. ,от които 5 047,74лв са главница и 941,99лв. лихва

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида М304 100629. в размер на 0 лв. и лихви 0 лв.

3.3а имота с открита партида № M305 100629 ,с отчетната стойност на земята в размер на 488 610,72лв.  и данъчната оценка на земята в размер на 15 150,70лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 488 610,72 лв. За 2015г. Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 94-11-3878/27.11.2014г за освобождаване от компонента сметосъбиране и сметоизвозване.

Дължимата ТБО е в размер 1 270,39лв. /(488 610,72 х 2,6):1000 = 1 270,39лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 879,50лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 390,89лв.

На 03.07.2017г. с ПН ********** има извършено плащане в размер на 1 507,47лв. от които 1270,39лв са главница и 237,08лв. лихва.

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида М305 100629. в размер на 0 лв. и лихви 0 лв.

4.3а имота има открита партида № М306_100629 ,с отчетната стойност на земята в размер на 201 673,44лв. и данъчната оценка на земята в размер на 6 253,40лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 201 673,44 лв. За 2015г. Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 94-11-3877/27.11.2014г за освобождаване от компонента семетосъбиране и сметоизвозване.

Дължимата ТБО е в размер 524,35лв. /(201 673,44 х 2,6):1000 = 524,35лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,

/б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 363,01лв.и
в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 161,34лв.

На 03.07.2017г. с ПН ********** има извършено плащане в размер на 580,94лв.,от които 524,35лв. са главница и 56,59лв. лихва. Остават неиздължена сума за лихва за ТБО по партидата в размер на 41,26лв.

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида М306_100629. в размер на 0 лв. и лихви 41,26 лв.

За периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2016 г. е установено следното:

За 2016г. със Заповед № 1047 от 09.10.2015 г. на Кмета на Община "Родопи" са определени районите, в които се извършват услугите по събирането, извозване и обезвреждане в депа на битовите отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.

С Решение № 250, прието с протокол № 06 от 28.12.2015 г. на Общински съвет "Родопи" е определил размера на такса битови отпадъци за 2016 г. -  6,10 на хиляда, за нежилищните имоти на фирми в и извън с. Брестник, както следва:

    -за сметосъбиране и сметоизвозване – 3,4 на хиляда;

    -за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др.съоръжения - 1,8 на хиляда;

    -за чистота на териториите за обществено ползване - 0,8 на хиляда.

1.За имота с открита партида № М303_100629 ,с отчетна  стойност на земята в размер на 331 210,08лв. и данъчната оценка на земята в размер на 10 270,10лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 331 210,08 лв. За 2016г. Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 53-982-1/24.11.2015г за освобождаване от компонента сметосъбиране и сметоизвозване.

Дължимата ТБО е в размер 894,27лв. /(331 210,08 х 2,7): 1000 = 894,27лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 529,94 лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 364,33лв.

Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М303_100629

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида М303 100629. в размер на 894,27лв. и лихви 148,18лв.

2.3а имота с открита партида M304 100629 ,с отчетна стойност в размер на 1 941 439,68лв.и данъчната оценка на земята в размер на 60 199,70лв.

            Стойността върху която се определя ТБО на имота е 1 941 439,68 лв. За 2016г. Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 53-982-1/24.11.2015г за освобождаване  от компонента сметосъбиране и сметоизвозване.

Дължимата ТБО е в размер 5 241,89лв. /(1 941 439,68 х 2,7):1000 = 5 241,89лв./
определен, както следва:                                                                        

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,                                

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 3 106,30лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 2 135,59лв.

Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М304_100629

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида M304 100629. в размер на 5241,89лв. и лихви 868,55 лв.

3.3а имота с открита партида № M305 100629 ,с отчетната стойност на земята в размер на 488 610,72лв.  и данъчната оценка на земята в размер на 15 150,70лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 488 610,72 лв.

Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 53-982-1/24.11.2015г за освобождаване от компонента семетосъбиране и сметоизвозване.

Дължимата ТБО е в размер 1 319,25лв. /(488 610,72 х 2,7):1000 = 1 319,25лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 781,78лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 537,47лв.

Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М305_100629

 За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида М305 100629. в размер на 1319,25 лв. и лихви 218,60лв.

4.3а имота с открита партида № М306_100629 ,с отчетната стойност на земята в размер на 201 673,44лв. и данъчната оценка на земята в размер на 6 253,40лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 201 673,44 лв.

Дружеството има подадена декларация Приложение № 16 към Наредба № 7 за определянето на местните данъци и такси с вх. № 53-982-1/24.11.2015г за освобождаване от компонента сметосъбиране и сметоизвозване.

Дължимата ТБО е в размер 544,52лв. /(201 673,44 х 2,7): 1000 = 544,52лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 0лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 322,68лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 221,84лв.

Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М305_100629 .

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида М306_100629. в размер на 544,52 лв. и лихви 90,22 лв.

За периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. е установено следното:

За 2017г. със Заповед № 1103 от 18.10.2016 г. на Кмета на Община "Родопи" на Кмета на Община „ Родопи" са определени районите, в които се извършват услугите по събирането, извозване и обезвреждане в депа на битовите отпадъци, както и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.

С Решение № 457, прието с протокол № 22 от 27.12.2016 г. на Общински съвет "Родопи" е определил размера на такса битови отпадъци за 2017 г. - 5,6 на хиляда, за нежилищните имоти на фирми в и извън строителните граници на с.Брестник,както следва:

    -за сметосъбиране и сметоизвозване – 2,0 на хиляда;

    -за обезвреждане на битови отпадъци в депа и др.съоръжения – 2,0 на хиляда;

    -за чистота на териториите за обществено ползване – 1,6  на хиляда.

1.За имота с открита партида № М303_100629 ,с отчетна  стойност на земята в размер на 331 210,08лв. и данъчната оценка на земята в размер на 10 270,10лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 331 210,08 лв

Дължимата ТБО е в размер 1 854,78лв. /(331 210,08 х 5,6):1000 = 1 854,78лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 662,42лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 662,42 лв. и

 в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 529,94лв. Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М303_100629

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида M303 100629. в размер на 1 854,78лв. и лихви 119,27лв.

2.3а имота с открита партида M304 100629 ,с отчетна стойност в размер на 1 941 439,68лв.и данъчната оценка на земята в размер на 60 199,70лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 1 941 439,68 лв.

Дължимата ТБО е в размер 10 872,06лв. /(1 941 439,68 х 5,6):1000 = 10 872,06лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 3 882,88лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 3 882,88лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 3 106,30лв. Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М304_100629

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида M304 100629. в размер на 10 872,06лв. и лихви 699,13 лв.

3.3а имота с открита партида № M305 100629 ,с отчетната стойност на земята в размер на 488 610,72лв.  и данъчната оценка на земята в размер на 15 150,70лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 488 610,72 лв

Дружеството има подадена декларация за освобождаване от компонента сметосъбиране и сметоизвозване,но искането не е уважено.

Дължимата ТБО е в размер 10 872,06лв. /(1 941 439,68 х 5,6):1000 = 10 872,06лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 3 882,88лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 3 882,88лв. и

в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 3 106,30лв. Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М304_100629

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида M304 100629. в размер на 10 872,06лв. и лихви 699,13 лв.

4.3а имота с открита партида № М306_100629 ,с отчетната стойност на земята в размер на 201 673,44лв. и данъчната оценка на земята в размер на 6 253,40лв.

Стойността върху която се определя ТБО на имота е 201 673,44 лв.

Дължимата ТБО е в размер 1 129,37лв. /(201 673,44 х 5,6):1000 = 1 129,37лв./ определен, както следва:

а/ за сметосъбиране и сметоизвозване от 403,35лв.,

б/ за обезвреждане битовите отпадъци в депа или други съоръжения от 403,35лв. и

    в/ за чистотата на териториите за обществено ползване от 322,67лв.

Към момента на проверката няма направени вноски по ТБО за партида М305_100629

За този проверяван период дружеството дължи такса битови отпадъци за партида M306 100629. в размер на 1129,37лв. и лихви 72,63 лв.

Въз основа на тези данни за периода 01.01.2015 г. – 31.12.2017 г. с процесния АУЗД са установени задължения за ТБО в общ размер на 24 592,36 лева –главница,ведно със законните лихви за просрочие в размер на 2 433,80 лева.

АУЗД  е издаден от надлежно упълномощен служител на общинската администрация, съобразно разпоредбата на чл. 4, ал. 4 ЗМДТ  (Заповед № 129А/03.02.2017 г. издадена от Кмета на Община Родопи).

В хода на съдебното производство ответникът е  представил писмени доказателства ,във връзка с дадените му указания от съда с Разпореждане №  6279 от 28.09.2018г. ,а именно,че не сочи доказателства относно реалното предоставяне на трите вида услуги-сметосъбиране и сметоизвозване;обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения;чистота на териториите за обществено ползване.

Представени са писмени доказателства,а именно :Договор № 41/16.05.2008 г. за сметосъбиране и сметоизвозване на твърди отпадъци в Община Родопи, сключен с КМВ ЕООД; месечни констативни протоколи относно извършване на услугата „сметосъбиране и сметоизвозване“ за периода м.януари 2015г.-м.декември 2017г., подписани от възложителя и изпълнителя Договор № 15ДГ98/06.02.2015 г. , Договор № 16ДГ108/12.02.2015 г. ,Договор № 17ДГ430/10.05.2017г.за приемане и депониране на битови отпадъци на регионалното депо за неопасни отпадъци в землището на с. Цалапица сключени между Община Пловдив и Община Родопи;4 броя трудови договори  и допълнителни споразумения към тях за периода 2015г.-2017г. на работници чистота,назначени в кметство с.Брестник,Община “Родопи” ;Граждански договор от 29.12.2016г. с предмет услуги по снегопочистване и опесъчяване на територията на с.Брестник,ведно с протоколи за извършената работа и доказателства за изплатени суми;месечни справки за приетите и депонирани количества битови отпадъци от Община “Родопи” на Депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица за периода 01.01.2015г.-  31.12.2017г.

Въз основа на горната фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Според действащата редакция на чл. 9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл. 4, ал. 1 – 5. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съответно, според чл. 4, ал. 1 – 5 ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. В производствата служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители. Същите се определят със заповед на кмета на общината.

Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите.

Съотнасянето на цитираните нормативни текстове и данните изложени в предходния раздел на решението, налагат извода, че оспореният АУЗД № 674/04.05.2018 г. е издаден от административен орган, снабден с необходимите правомощия за това, в рамките на съответното нормативно уредено производство и е обективиран в предвидената от закона форма.

Всъщност, спор по тези обстоятелства и по установените факти не се формира между страните. Спорът по делото е правен и се свежда най-общо до въпроса свързан с дължимостта на вменената на дружеството ТБО, включваща компонентите „сметосъбиране и сметоизвозване“ и то за 2017г,”поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“ и “обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци“ за следните имоти: 1.имот, УПИ 005726, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 5 349 кв.м.,с отчетната стойност на земята в размер на 331 210,08 лева; данъчната оценка на земята в размер на 10270,10 лева.,с  открита партида на имота №М303_100629; 2.имот, УПИ 005727, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 31 354 кв.м.,с отчетната стойност на земята в размер на 1 941 439,68 лева, данъчната оценка на земята в размер на 60 199,70 лева,с открита партида  на имота №М304 100629;3. имот, УПИ 7 891, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 7 891 кв.м.,с отчетната стойност на земята в размер на 488 610,72 лева, данъчната оценка на земята в размер на 15 150,70 лева,с открита партида на имота №М305_100629 и 4. имот, УПИ 00564, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 3 257 кв.м.,с отчетната стойност на земята в размер на 201 673,44 лева, данъчната стойност на земята в размер на 10270,10 лева,с  открита партида за имота №М306_100629 .

Всички имоти се намират в местност “Шарпавица”,землището на с.Брестник,Община “Родопи”.

Според разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ в приложимата редакция, за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, се заплаща такса, размерът на която се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за посочените в същата разпоредба дейности. Границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година (чл. 63, ал. 2 ЗМДТ). Случаите, при които не се събира такса за някоя от услугите са посочени в чл. 71 от ЗМДТ, а именно: т. 1 - сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота; т. 2 -  поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – когато услугата не се предоставя от общината; т. 3 - обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.

Относно услугите сметосъбиране и сметоизвозване”/такива има начислена за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г./ и „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване”:

Във връзка с цитираната нормативна уредба е необходимо да се посочи, че за да е налице задължение за заплащането на тези услуги е необходимо общината да е престирала същите. Без да са предоставяни тези услуги, за лицето не възниква задължение за заплащането им предвид изрично регламентираното в разпоредбата на чл. 71, т. 1 и 2 ЗМДТ. Кметът на общината трябва да е включил услугата в заповедта си по чл. 63, ал. 2 ЗМДТ и да е определил границите на районите, в които услугата ще се предоставя. Необходимо е недвижимият имот, за който се заплаща таксата, да бъде в рамките на границите на района, определен от кмета на общината и общината фактически да е извършвала дейността. В конкретния случай, както вече бе казано, ежегодно със Заповеди № 799 от 27.10.2014 г. и № 1047 от 09.10.2015 г. и № 1103/18.10.2016г. в изпълнение на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, кметът на Община “Родопи” е определял границите на районите, видът на предлаганите услуги и честотата на сметоизвозването по населени места. Нито от съдържанието на тези заповеди (в които е посочено, че всички услуги се извършват за имоти: в регулация на населеното място;  имоти от двете страни на пътя Пловдив – Куклен след кръговото движение, попадащи в землището на с. Брестник; имоти, находящи се от двете страни на околовръстен път № II-86 „Южна дъга“ в землището на с. Брестник;, имоти, находящи се от двете страни на път № II-86 Пловдив - Асеновград в землището на с. Брестник; обекти по смисъла на чл. 12 от ЗУО), нито от процесния АУЗД,  може да се установи къде точно е местонахождението на процесните имоти, за да се обоснове категоричен извод, че същите попадат в очертаните от цитираните заповеди райони, в които се твърди да се предоставят обсъжданите услуги „сметосъбиране и сметоизвозване” и „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване”. Дали процесните имоти,находящи се в местност “Шарпавица”,землището на с.Брестник,Община “Родопи”,попадат в районите,очертаните от казаните заповеди ,не се установява.

         Изложените до тук съображения налагат да се приеме, че липсват фактически основания за издаване на оспореният АУЗД (доколкото местонахождението на имотите е от съществено значение за определяне на процесните задължения за ТБО), което само по себе си е самостоятелно основание за неговата отмяна в коментираната част.

         Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съществена част от формата, в която следва да бъде издаден един административен акт, е излагане на фактически и правни основания. Следователно, това са два отделни реквизита, които имат самостоятелно значение и не се припокриват. Неспазването на така установеното нормативно изискване, какъвто е настоящия случай, има за последица постановен в съществено нарушение на закона административен акт. Изискването за обосноваване на административния акт е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е издал съответния административен акт. Това подпомага страните в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата им срещу такива актове.  От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред по-горния административен орган и пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения, разкрива и възможности за контрол над случаите, в които въпросът е решен по целесъобразност, но са надхвърлени рамките на предоставената на административния орган оперативна самостоятелност. Значението на изискването за мотиви според АПК е такова, че тяхното неизлагане към административния акт съставлява съществено нарушение на закона и основание за отмяна на акта. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г.

Дори и да се приеме, че обсъжданите имоти попадат в границите на районите определени със заповедите по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ на Кмета на Община Родопи, по делото не са представени убедителни доказателства за реалното предоставяне на услугите „сметосъбиране и сметоизвозване”/за спорната 2017г./ и „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване”.

         За да е надлежно доказано извършването на услугите от общината ,е необходимо да бъде доказано и фактическото престиране на тези услуги.

         Във връзка с услугата „сметосъбиране и сметоизвозване” са представени единствено месечни констативни протоколи за периода м. 01 2015г.-м.декември 2017г. за приемане от Община Родопи на извършените от „КМД“ ЕООД работи по сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци в Община Родопи по Договор № 41/16.05.2008 г., самия договор ,списък с районите на обслужване от “КМД”ЕООД,списък на автомобилите,опредеелни за изпълнението на обществена поръчка по райони за сметосъбирането и сметоизвозването на община “Родопи”..

Тези доказателства обаче, не доказва фактическото извършване на услугата „сметосъбиране и сметоизвозване”, тъй като на първо място  съдържанието на въпросните месечни констативни протоколи е твърде общо.Видно е,че в тях е записано:”При извършване на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на ТБО в община “Родопи” маршрутните графици,схеми и периодичност на обслужване са спазени на 100 %.”Следва да се посочи,че ответникът не представи посочените маршрутни графици и схеми,които са посочени в месечните констативни протоколи.

         Не са представени също така и опис на извършените работи по населени места и обекти, пътни листове, актове или други документи, установяващи именно фактическото престиране на разглежданата услуга по отношение на процесните имоти.

Не доказват престиране на услугата и представеният по делото договор № 41/16.05.2008 г.доколкото по делото липсват категорични данни за неговото изпълнение по отношение на процесните имоти.

За услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” също не събраха достатъчно доказателства, които по несъмнен начин да обосноват фактическото й престиране.

В тази връзка по делото са представени трудови договори и допълнителни споразумения, от които отново по никакъв начин не може да се изведе извод, че лицата, с които тези договори и споразумения са сключени, фактически са извършвали услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” в землището на с Брестник, което е с площ 20.752 кв.км.От така представените доказателства не може да се изведе извод,че именно тези четирима работници чистота-Г.С., Е.К.,В.П., Х.П.- са осъществявали поддържането на чистотата относно процесните имоти,които освен това се намират и извън населеното място-с.Брестник.

Представените по делото  граждански договор от 29.12.2016г. с предмет услуги по снегопочистване и опесъчяване на територията на с.Брестник,ведно с протоколи за извършена работа и доказателства за изплатени суми /л.292 и сл./,също не установяват престирането на услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване”.

В обобщение,настоящият състав на съда намира,че  по делото не са ангажирани доказателства,при доказателствена тежест,лежаща върху ответника, за предоставяне на услугата „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” извън населеното място – с. Брестник досежно имотите,собственост на дружеството-жалбоподател.

Крайният извод на съда е, че услугите „сметосъбиране и сметоизвозване”/за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г./ и „поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване” – първия и втория компонент на ТБО, не са предоставяни от Община Родопи по отношение на имотите на “Ей Ейч Би Джи 2”ООД за процесния период.При това положение не следва да бъде начислявана такса за този компоненти. Като не е съобразил изложеното органът на общинската администрация е постановил незаконосъобразен АУЗД досежно определената такса за “сметосъбиране и сметоизвозване”за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г и за “чистота на териториите за обществено ползване” за периода 01.01.2016г.-31.12.2017г. Той ще следва да бъде отменен в обсъжданата част.

Или ,в частта  за определените на дружеството задължения за ТБО -“сметосъбиране и сметоизвозване”за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г и за “чистота на териториите за обществено ползване” за периода 01.01.2016г.-31.12.2017г. за следните имоти: имот с партида № М303 100629; имот с партида № М304 100629; имот с партида №М305 100629 и имот с партида № М306 100629 ,в общ размер на  главницата 13 925,79 лева и  в общ размер на лихвата от 666,34 лева,АУЗД следва да бъде отменен.

По отношение обаче на задължението за заплащане на такса за „обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци”, каквото е начислена за всички имоти за процесните периоди, жалбата се явява неоснователна, тъй като не е налице изключението по чл. 71, т. 3 от ЗМДТ.

Тази такса, видно от мотивната част на спорния в процеса АУЗД, е в следните размери за процесните имоти:за 2016г общо в размер на  4740,70 лева,разпределена както следва:за имот с партида № М303 100629-529,94 лева;за имот с партида № М304 100629-3106,30 лева;за имот с партида №М305 100629-781,78 лева и за имот с партида № М306 100629-322,68 лева;за 2017г.общо в размер на 5 925,87 лева,разпределена както следва: за имот с партида № М303 100629-662,42 лева;за имот с партида № М304 100629- 3 882,88 лева;за имот с партида №М305 100629- 977,22лева и за имот с партида № М306 100629-403,35 лева.

По смисъла на чл. 71, т. 3 от ЗМДТ за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци не се събира такса само тогава, когато няма такива, като заплащането не е обвързано от използването му, а от наличието на депо. Казано с други думи, релевантният факт е общината да не поддържа депа за битови отпадъци, а факта дали депата са ползвани от дружеството не е основание за освобождаване от заплащането на таксата за изграждане и поддръжка на депа за битови отпадъци. По делото не е спорен факта, че имотите се намират в район, в който Община Родопи е организирала и извършва услугите по обезвреждане на битови отпадъци в депо, находящо се в с. Цалапица, за което по делото са представени цитираните по-горе договори за приемане и депониране на битови отпадъци на Регионално депо на неопасни отпадъци в землището на с. Цалапица, сключени между Община Пловдив и Община Родопи. Дължимостта на разглежданата такса не зависи от това дали имотите се ползват или не, а от тяхната принадлежност към територия, в която тази услуга се извършва, т.е. дължимостта й е обусловена единствено от наличието или липсата на депо.

В този смисъл е и трайната практика на ВАС: Решение № 9015 от 24.07.2015 г. по адм. д. № 10782/2014 г. на ВАС, Решение № 4224/26.03.2013 г. по адм.д. № 1639/2013 г., Решение № 50/06.01.2014 г. по адм.д. № 7577/2013 г. и др.

Изложеното до тук налага извод за законосъобразност на оспорения АУЗД досежно определената такса за „обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци” за периода 01.01.2016г.31.12.2017г. по отношение на следните имоти: имот с партида № М303 100629; имот с партида № М304 100629; имот с партида №М305 100629 и имот с партида № М306 100629 в общ размер на главницата-10 666,57 лева  и лихва за забава в размер на 1767,46 лева. Това има за последица неоснователност на жалбата. Тя ще следва да бъде отхвърлена в разглежданата част.Следва да се подчертае,че съдът е извършил сам изчисления на дължимите лихви с он лайн калкулатора на НАП и при тези изчисления се констатира несъответствие с изчислените от ответния административен орган лихви.

Жалбата е неоснователна и досежно определената лихва за забава в размер на 41,26 лева  за периода  01.01.2015г.-31.122015г. за задължението за ТБО по отношение на имот с партида №М305 100629,тъй като по тези задължения жалбоподателят е извършил плащане и по този начин е  признал дължимостта на вземането.

При посочения изход на спора, на основание чл. 161, ал. 1, пр. 1 от ДОПК, съобразно уважената част от жалбата, на жалбоподателя се следва присъждане на сторените разноски в производството, които се констатираха в размер на 869,40 лв., представляващи съответната част от заплатените държавна такса за образуване на съдебно производство и адвокатско възнаграждение.

Съобразно отхвърлената част на жалбата, на основание чл. 161 ал. 1, пр. 3 от ДОПК, на Община Родопи, следва да бъдат присъдени съответната част от сторените по делото разноски,а именно 598 лева.

Така мотивиран, на основание чл. 160, ал. 1 ДОПК, Административен съд-Пловдив,Първо отделение,I състав

 

                                          

Р    Е    Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД /№ 674/04.05.2018 год., издаден от Е.Г.М. - гл. инспектор „Ревизии и контрол“ в Сектор „МДТ - Събиране и контрол“ към отдел „Финансова политика“, при Община Родопи, мълчаливо потвърден по чл. 156, ал. 4 от ДОПК от началник отдел „Финансова политика“ при община-Родопи ,в частта,с която на „Ей Ейч Би Джи 2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Полк. Сава Муткуров“ № 24, чрез пълномощник адв. Г.П.,*** са определени задължения за такса битови отпадъци, включваща услугите „сметосъбиране и сметоизвозване“ за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г и за „поддържане чистотата на териториите за обществено ползване“ за периода  01.01.2016г.-31.12.2017г. в следните имоти:имот, УПИ 005726, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 5 349 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 331 210,08 лева; данъчната оценка на земята в размер на 10270,10 лева,с открита партида №М303_100629;имот, УПИ 005727, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 31 354 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 1 941 439,68 лева, данъчната оценка на земята в размер на 60 199,70 лева,с открита партида №М304 100629;имот, УПИ 7 891, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 7 891 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 488 610,72 лева, данъчната оценка на земята в размер на 15 150,70 лева,с открита партида №М305_100629;имот, УПИ 00564, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 3 257 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 201 673,44 лева, данъчната стойност на земята е в размер на 10270,10 лева,с открита партида №М306 100629, в общ размер на  главницата от 13 925,79 лева и  в общ размер на законната лихва върху главницата от 666,34 лева.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ей Ейч Би Джи 2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Полк. Сава Муткуров“ № 24, чрез пълномощник адв. Г.П.,***  против Акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД /№ 674/04.05.2018 год., издаден от Е.Г.М. - гл. инспектор „Ревизии и контрол“ в Сектор „МДТ - Събиране и контрол“ към отдел „Финансова политика“, при Община Родопи, мълчаливо потвърден по чл. 156, ал. 4 от ДОПК от началник отдел „Финансова политика“ при община-Родопи ,в частта,с която на „Ей Ейч Би Джи 2“ ООД , ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Полк. Сава Муткуров“ № 24,са определени задължения за такса битови отпадъци, в частта, относно услугата „обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци” за следните имоти: имот, УПИ 005726, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 5 349 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 331 210,08 лева; данъчната оценка на земята в размер на 10270,10 лева,с открита партида №М303_100629;имот, УПИ 005727, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 31 354 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 1 941 439,68 лева, данъчната оценка на земята в размер на 60 199,70 лева,с открита партида №М304 100629;имот, УПИ 7 891, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 7 891 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 488 610,72 лева, данъчната оценка на земята в размер на 15 150,70 лева,с открита партида №М305_100629;имот, УПИ 00564, извън строителни граници на с. Брестник, състоящ се от земя 3 257 кв.м.;отчетната стойност на земята в размер на 201 673,44 лева, данъчната стойност на земята е в размер на 10270,10 лева,с открита партида №М306 100629  ,за  периода 01.01.2016г.-31.12.2017г. в общ размер на главницата -10 666,57 лева  и в общ размер на законна лихва върху главницата -1767,46 лева;както и в частта за определената лихва за забава в размер на 41,26 лева  за периода  01.01.2015г.-31.122015г. за задължението за ТБО по отношение на имот с партида №М305 100629.

ОСЪЖДА Община „Родопи „да заплати на „Ей Ейч Би Джи 2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Полк. Сава Муткуров“ № 24, чрез пълномощник адв. Г.П.,***  , сумата от 869,40 лева разноски по съразмерност.

ОСЪЖДА „Ей Ейч Би Джи 2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Полк. Сава Муткуров“ № 24, чрез пълномощник адв. Г.П.,***  , да заплати на Община Родопи, сумата от 598  лева разноски по съразмерност.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

                          

 

 

 

 

 

                                               СЪДИЯ: