Решение по дело №842/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 8 декември 2021 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20217260700842
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№578

гр. Хасково, 18.11.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на двадесет и втори октомври през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

 

СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

при секретаря Дорета Атанасова

и в присъствието на прокурора

като разгледа докладваното от съдия Костова административно дело №842/2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/.

Образувано е по жалба от „Янев Клиник“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК *********, представлявано от д-р Г. М. Я., изпълнител на ПИМП, срещу Заповед за налагане на санкции № РД-08-532#9/27.07.2021г., издадена от директора на РЗОК – Хасково, с която на жалбоподателя на основание чл. 414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022г., е наложена финансова неустойка в размер на 100 лв., за допуснато нарушение на чл.218, ал.2, I А, т.1, чл.219, ал.1, във вр. с чл. 217, Приложение №2 / в частта указания за попълване на амбулаторен лист за преглед от общопрактикуващ лекар или лекар-специалист/, чл.136, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020-2022г., чл.55, ал.2, т.2, т.3,т.5 от ЗЗО, чл.50 и чл.51 от Индивидуалния договор и Заповед № РД-01-610/22.10.2020г. на министъра на здравеопазването.

Жалбоподателят намира оспорената заповед за незаконосъобразна, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Моли за отмяна на оспорената заповед. Претендира присъждане на разноски направени в настоящото производството.

Ответникът, директор на РЗОК - Хасково, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна, като издадена от компетентен орган, съдържаща всички изискуеми от закона реквизити, и при посочени конкретни законови разпоредби, нарушени виновно от страна на жалбоподателя. В представено писмено становище излага подробни съображения. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли подадената жалба. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Настоящият състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, прие следното:

Със Заповед №РД-08-532/17.06.2021 г. на директора на РЗОК - Хасково, е наредено да бъде извършена тематична проверка на изпълнителя на медицинска помощ „Янев Клиник“ ЕООД, със задача: проверка на дейността на изпълнителя на медицинска помощ по изпълнение на сключения договор по НРД за медицински дейности 2020-2022г., ЗЗО, ИД и §10 от ПЗР на НРД за медицинските дейности 2020-2022г. Предвидено е проверката да се извърши в периода от 17.06.2021г. до 25.06.2021г. Със заповедта са определени поименно и длъжностните лица при РЗОК – Хасково - контрольори, на които е възложена проверката.

Със Заповед № РД-08-532#7/09.07.2021г. директора на РЗОК – Хасково е допълнил горе цитираната заповед, относно срока за извършване на проверката, като е определил краен срок за приключването ѝ 30.07.2021г. Заповедта е връчена на жалбоподателя на 12.07.2021г.

Във връзка с извършената проверка е изготвен Протокол № РД-08-532#1/21.06.2021г. от контрольори при РЗОК - Хасково, в който е отразено, че при извършена проверка по документи в РЗОК – Хасково на „Янев Клиник“ ЕООД на отчетената от д-р Г. М. Я. дейност в РЗОК – Хасково и база данни са констатирани отчетени прегледи на ЗОЛ по време на домашна карантина, както следва: т.1.3 На ЗОЛ К. С. Ж. д-р Я. е отчел консултативен преглед с основна диагноза „Хипертонично сърце без /застойна/ сърдечна недостатъчност“ с код по МКБ I11.9 и допълнителни заболявания – „Неинсулинозависим захарен диабет, без усложнения“ с код по МКБ Е11.9; „Стенокардия с документиран спазъм“ с код по МКБ I20.1; „Друга уточнена хронична обструктивна белодробна болест“ с код по МКБ М17.9; „Тиреотоксокоза с токсична полинодозна гуша“ с код по МКБ J44.8 и „Счупване на ребро“ с код по МКБ S22.3, отразени в амбулаторен лист № 11450/09.11.2020г. В тази връзка от контролните органи е посочено, че от извършена справка в база данни на РЗОК – Хасково е установено, че за периода 27.10.2020г. - 04.11.2020г. ЗОЛ К. С. Ж. е било на болнично лечение в МБАЛ „Св. Екатерина – Димитровград“ ЕООД по КП Р039 PSR SARS-COV-2-ld – 26.10.2020г. /+/ положителен. На лицето е дадено предписание за домашна карантина от 04.11.2020г. до 17.11.2020г., включително.

Протоколът е връчен на жалбоподателя на 01.07.2021г., като в указания в същия 7- дневен срок от д-р Я. до директора на РЗОК – Хасково е подадено възражение, относно направените в протокола констатации. Във връзка с издадения по отношение на ЗОЛ К. Ж. амбулаторен лист д-р Я. е посочил, че е допусната техническа грешка в графа вид преглед „амбулаторен“, като същия е издаден за предписване на лекарства на хоспитализиран болен, видно от раздел „терапия“ на АЛ.

На 23.07.2021г. от контрольор в сектор ДКМДПА на отдел ДИОНМДПА при РЗОК –Хасково е изготвен Доклад до директора на РЗОК – Хасково, с който е предложено за констатираното в т. 3 нарушение на изпълнителя на ПИМП „Янев Клиник“ ЕООД, на основание чл.414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022г. да бъде наложена санкция – финансова неустойка в размер от 50 до 150 лв.

Въз основа на горното и на основание чл. 74, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване и чл. 422 от НРД МД 2020-2022, е издадена Заповед за налагане на санкции №РД-08-532#9/27.07.2021г., предмет на настоящото производство, с която на „Янев Клиник“ ЕООД, изпълнител на първична извънболнична медицинска помощ е наложена санкция – финансова неустойка в размер на 100 лв. за това, че е отчетен преглед на ЗОЛ по време на карантина, представляващо нарушение на условията и реда за оказване на първична извънболнична медицинска помощ. Като нарушени правни норми са посочени тези на чл.218, ал.2, I А, т.1, чл.219, ал.1, във вр. с чл. 217, Приложение №2 /в частта указания за попълване на амбулаторен лист за преглед от общопрактикуващ лекар или лекар-специалист/, чл.136, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020-2022г., чл.55, ал.2, т.2, т.3,т.5 от ЗЗО, чл.50 и чл.51 от Индивидуалния договор и Заповед № РД-01-610/22.10.2020г. на министъра на здравеопазването. Заповедта е връчена на д-р Я. на 04.08.2021г., а жалбата срещу нея е подадена пред Административен съд Хасково на 18.08.2021г., видно от поставеното пощенско клеймо.

Към делото са приобщени писмените доказателства, представляващи административна преписка по издаване на акта=

При така описаните факти, съдът приема за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, срещу подлежащ на оспорване акт и от лице с правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

По делото липсва спор относно наличието на сключен и действащ договор за оказване на първична извънболнична медицинска помощ, както и че изпълнителят на извънболнична помощ е договорил условията и реда за оказване ѝ, обект на проверката, визирана в обжалваната заповед.

Административното производство е инициирано със Заповед № РД-08-532/17.06.2021г. на директора на РЗОК Хасково. Със същата е разпоредено проверката да се осъществи от поименно посочени длъжностни лица от РЗОК Хасково - контрольори. Съгласно разпоредбата на чл.72, ал.2 от ЗЗО контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица - служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК - контрольори. Поради което съдът приема, че проверката е възложена от компетентен административен орган и е извършена от компетентни лица по смисъла на чл.72, ал.2 от ЗЗО.

Заповедта за налагане на санкции, предмет на обжалване по делото, също е издадена от компетентен орган, доколкото е постановена от директора на РЗОК - Хасково, в чиито правомощия е налагането на санкции съгласно чл.74, ал.5, съответно чл.76, ал.2 от ЗЗО.

Самата заповед е издадена в изискваната от закона писмена форма съобразно разпоредбата на чл. 59 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му. При извършената проверка, с оглед обхвата на посочената норма, следва да се приеме, че оспореният административен акт е валиден, но незаконосъобразен.

В случая оспореният административен акт е постановен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила (липса на мотиви), съставляващо отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 74, ал.5 от ЗЗО, на която се е позовал административния орган при издаване на заповедта, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал. 4 или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция. Със същото съдържание е и разпоредбата на чл.422 от НРЗ за медицинските дейности за 2020-2022г.

Както бе посочено по-горе дружеството-жалбоподател е депозирало становище/възражение по чл. 74, ал. 4 от ЗЗО, с което е възразило по направените от проверяващите органи констатации и описаните в протокола факти от извършената проверка. Това съответно е налагало сформиране на Арбитражна комисия, която да разгледа подаденото възражение и да реши спора, но административният орган е приравнил ситуацията на хипотеза без възражения по смисъла на чл. 74, ал.5 на ЗЗО и е издал процесната заповед вместо да приложи процедурата разписана в чл.75 и чл.76 от ЗЗО.

След като не е процедирал по посочения по-горе ред и не е била създадена комисия, директорът на РЗОК, действайки в условията на оперативна самостоятелност, несъмнено е имал право да наложи санкции, но е следвало да мотивира акта си, като обсъди направените в хода на административното производство възражения. Това налага излагането на самостоятелни мотиви в заповедта. Директорът е длъжен да изложи мотиви защо счита, че изпълнителят на медицинска помощ е допуснал нарушение на задълженията си, като обсъди и обори възраженията му по констатациите в протокола, след което да обоснове приложените санкции съобразно материалноправните норми. Това задължение е закрепено нормативно в чл. 34, ал. 3 и чл. 35 от АПК. Вместо това органът е приповторил констатациите от протоколa без да изложи конкретни съображения по направените възражения. Поради това съдът намира, че в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК административният орган не е извършил собствена преценка, съответно не е изложил свои, различни от протокола и задълбочени мотиви за издаване на заповедта и налагане на санкция. Допуснатото нарушение е съществено и e самостоятелно основание за отмяна на издадения акт / в този смисъл вж. Реш. № 9954 от 21.07.2020 г. по адм. дело № 4567/2020 г. на ВАС, VI-отд. /.

На следващо място настоящият състав на съда намира, че в оспорената заповед е налице и несъответствие между посоченото нарушение и разпоредбите, които е прието, че то нарушава. В заповед, като фактическо описание и мотив за издаването ѝ е посочено, че изпълнителя на ПИМП е допуснал нарушение относно условията и реда за оказване на първична извънболнична медицинска помощ, като е отчетен преглед на ЗОЛ по време на карантина, а същевременно така описаното нарушение е съотнесено към нормите на чл.218, ал.2, I А, т.1, чл.219, ал.1, във вр. с чл. 217, Приложение №2 /в частта указания за попълване на амбулаторен лист за преглед от общопрактикуващ лекар или лекар-специалист/, чл.136, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020-2022г., чл.55, ал.2, т.2, т.3,т.5 от ЗЗО, чл.50 и чл.51 от Индивидуалния договор, отнасящи се до нарушения на изискванията за работа с медицинска документация. Съответно от така въведеното противоречие не може да се изведе еднозначен извод, за кое от двете нарушения е санкциониран изпълнителя на ПИМП дали заради това, че е нарушил условията и реда за оказване на първична извънболнична медицинска помощ или изискванията за работа с медицинска документация. Така констатираното несъответствие препятства съда да извърши дължимия контрол за материалната законосъобразност на процесния акт, тъй като е лишен от възможността да разбере волята на административния орган. В тази позиция е поставен и самият жалбоподател, тъй като същият е в невъзможност да разбере кое конкретно законово изискване е нарушил. Това от своя страна също е самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт.

По така изложените съображения се обосновава извода, че обжалваната Заповед за налагане на санкции № РД-08-532#9/27.07.2021г., издадена от директора на РЗОК – Хасково е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

С оглед изхода на спора основателна се явява претенцията на жалбоподателя за заплащане на разноски за настоящото производство, като същите следва да бъдат възложени в тежест на ответника. Направените по делото от жалбоподателя разноски са в размер на 350 лева, от които 300.00 лв. заплатено възнаграждение на адвокат и 50 лв. заплатена държавна такса.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд Хасково

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции № РД-08-532#9/27.07.2021г., издадена от директора на РЗОК – Хасково, с която на „Янев Клиник“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК *********, представлявано от д-р Г. М. Я., изпълнител на ПИМП, на основание чл. 414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022г., е наложена санкция - финансова неустойка в размер на 100 лв.

ОСЪЖДА Районна здравноосигурителна каса - Хасково да заплати на „Янев Клиник“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК *********, представлявано от д-р Г. М. Я., разноски за настоящото производство в размер на 350.00 / триста и петдесет / лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

 

                                                     СЪДИЯ: