Решение по дело №2366/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 774
Дата: 15 април 2021 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20207180702366
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2020 г.

Съдържание на акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 774

 

гр. Пловдив,  15 април 2021 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 2366 по описа за 2020 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба предявена от МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ (МБАЛ) „ПАРК ХОСПИТАЛ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Браниполе, област Пловдив против Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020 год. на Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса, в частта му по т. 32.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна от съда. Претендират се сторените в производството разноски.

3. Ответникът по жалбата – Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса (НС на НЗОК), чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Подробни съображения в тази насока се излагат в писмени бележки приложени по делото. Претендира се съответното юрисконсултско възнаграждение.

 ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

5. Административното производство по издаване на оспорения административен акт е започнало по направено от лечебното заведение искане до НС на НЗОК, чрез РЗОК – Пловдив, обективирано в Писмо вх. № 29-02-50-8/10.02.2020 г. по описа на РЗОК – Пловдив, за получаване на разрешение за сключване на договор с НЗОК за дейности по нови КП и АПр (КП №№ 141, 143, 144, 145, 146, 148, 149, 150, 151 ,152, 153, 154, 155, 167, 187, 189, 200, 202, 203, 204, 205, 208, 209, 210, 212, 216, 217.1, 218, 219, 220.1, 220.2, 222, 224, 232, 235 и амбулаторни процедури №№ 5, 24, 30 и 44.), при условията на § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020-2021 г.

6. Посоченото Писмо вх. № 29-02-50-8/10.02.2020 г. е изпратено до НС на НЗОК от Директора на РЗОК - Пловдив, ведно с негово Мотивирано становище с изх. № 35-00-481/25.02.2020 г., което се свежда до следното:

„...Лечебното заведение отговаря на общите и специални условия за сключване на договор с НЗОК по цитираните по-горе КП и АПр, с изключение на амбулаторна процедура № 5 … Предвид това, че лечебното заведение желае да сключи договор за нови 34 броя клинични пътеки и 4 броя амбулаторни процедури и факта, че през 2019 г. системно надхвърля в голям обем определените месечни стойности за дейностите по Приложение № 2 от Правилата за условията и  реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, 2 и 3 от ЗБНЗОК за 2019 г., което би довело до прекомерно надвишаване на утвърдените от НС на НЗОК месечни стойности по Приложение № 2 от Правилата за условията и  реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, 2 и 3 от ЗБНЗОК за 2020 г., не съм съгласен да се сключи договор с МБАЛ Паркхоспитал ЕООД…“.

7. Като част от административната преписка по издаване на оспорения в настоящото производство административни акт, от страна на ответника са представени:

- Докладна записка вх. № 21-01-749/12.03.2020 г. на Директора на дирекция ММДДД адресирана до Управителя на НЗОК, касаеща общо постъпилите искания за прилагане на § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020-2021 г. от всички РЗОК на територията на цялата страна. Докладната записка е представена, ведно със списък на лечебните заведения заявили нови дейности по § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020-2021 г., в която е вписано и конкретното становище на Директора на дирекция ММДДД за всяко отделно лечебно заведение. Становището, касаещо жалбоподателя се свежда до следното: „Договарянето на предложените нови дейности няма да подобри достъпа, тъй като същите се изпълняват от редица ЛЗ на територията на областта. Броят на заявените нови дейности и тяхното естество предполага надхвърляне на утвърдените стойности по чл. 4, ал. 1 от ЗБНЗОК за 2020 г.“.  В посочената справка са изброени също и ЛЗ, които изпълняват процесните КП и АПр;

- Докладна записка вх. № НС-01-00-93/27.04.2020 г. на Управителя на НЗОК до Председателя и членовете на НС на НЗОК със следното съдържание: „Представям на Вашето внимание за разглеждане и решаване он Надзорния съвет на НЗОК за сключване на договори с лечебни заведения за болнична помощ по изключение, на основание чл. 263, както и § 7, ал. 2, т. 2 от Преходните и заключителните разпоредби на НРД за МД 2020-2021 г., с мотиви отразени в съвместна докладна записка от дирекции ММДДД и БФП, която е неразделна част от настоящата докладна записка“. Въпросната съвместна докладна записка обаче не съдържа никакви констатации по отношение на лечебното заведени жалбоподател.

8. При тези данни е постановеното оспореното в настоящото производството решение, издадено на основание чл. 15, ал. 1, т. 5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), с което НС на НЗОК е постановил, че не разрешава сключването на договор с НЗОК за болнична медицинска помощ за изпълнение на клинични пътеки (КП) по Приложение № 17 и/или амбулаторни процедури (АПр) по Приложение № 19 на НРД за МД между НЗОК и Българския лекарски съюз (БЛС) за 2020 - 2022 г. на множество лечебни заведение, сред които по т. 32 е МБАЛ „ПАРК ХОСПИТАЛ“ ЕООД по КП №№ 141, 143, 144, 145, 146, 148, 149, 150, 151 ,152, 153, 154, 155, 167, 187, 189, 200, 202, 203, 204, 205, 208, 209, 210, 212, 216, 217.1, 218, 219, 220.1, 220.2, 222, 224, 232, 235 и амбулаторни процедури №№ 5, 24, 30 и 44.

ІV. За правото :

9. При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира, че оспореното решение е издадено, без в същото да са посочени каквито и да било фактически основания. Такива не се съдържат и в представената по делото административна преписка по неговото издаване, чието съдържание е подробно описано в предходния раздел на настоящото решение. Липсата на фактически основания за издаване на процесното решение е съществено нарушение на процесуалните норми, допуснато от административния орган, което само по себе си е самостоятелно основание за отмяна на същото.

10. Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съществена част от формата, в която следва да бъде издаден един административен акт, е излагане на фактически и правни основания. Следователно, това са два отделни реквизита, които имат самостоятелно значение и не се припокриват. Оспореното решение съдържа единствено посочване на правното основание за неговото издаване, като липсват мотиви, от които да е видно какви са съображенията на Надзорния съвет да не разреши сключването на договор с НЗОК за болнична медицинска помощ за изпълнение на процесните КП по Приложение № 17 и АПр по Приложение № 19 на НРД за МД между НЗОК и Българския лекарски съюз (БЛС) за 2020 - 2022 г. на МБАЛ „ПАРК ХОСПИТАЛ“ ЕООД.

11. Макар липсата на мотиви за издаване на процесното решение да е очевидна, за пълнота е необходимо да се съобрази следното:

Както вече бе казано, искането на лечебното заведение до НС на НЗОК, обективирано в Писмо вх. № 29-02-50-8/10.02.2020 г. по описа на РЗОК – Пловдив, е за получаване на разрешение за сключване на договор с НЗОК за дейности по нови КП и АПр (КП №№ 141, 143, 144, 145, 146, 148, 149, 150, 151 ,152, 153, 154, 155, 167, 187, 189, 200, 202, 203, 204, 205, 208, 209, 210, 212, 216, 217.1, 218, 219, 220.1, 220.2, 222, 224, 232, 235 и амбулаторни процедури №№ 5, 24, 30 и 44.), при условията на § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020-2021 г., наличието на които обаче не са изследвани по никакъв начин от ответния административен орган.

Алинея 2 на цитирания § 7 гласи, че лечебните заведения, сключили договор през 2019 г. при условията и по реда на НРД за медицинските дейности за 2018 г. и анексите към него, не може през 2020 г. да сключват с НЗОК договори или допълнителни споразумения за дейности по нови КП, АПр и КПр спрямо договореното от съответното лечебно заведение през 2019 г., освен когато: 1. тези КП, АПр и КПр не са изпълнявани на територията на съответната РЗОК; 2. с дейностите по новите КП, АПр и КПр не се надхвърлят утвърдените стойности по чл. 4, ал. 1,  т.  1,  буква  „б“  от  ЗБНЗОК  за  2020  г.  за  съответния  изпълнител  на  БМП – по  решение  на Надзорния съвет на НЗОК.

В цялата представената по делото административна преписка по издаване на оспореното решение, единствено в списъка (л. 25) на лечебните заведения (заявили нови дейности по § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020-2021 г.), приложен към Докладна записка вх. № 21-01-749/12.03.2020 г. на Директора на дирекция ММДДД адресирана до Управителя на НЗОК, се съдържат данни относно подаденото от жалбоподателя искане (по § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020-2021 г.). Тези данни обаче касаят обстоятелството, че на територията на областта процесните КП и АПр се изпълняват от множество ЛЗ (подробно описан във въпросния списък). Впрочем, обратното никога не е твърдяно от страна на жалбоподателя, доколкото каза се искането на МБАЛ „ПАРК ХОСПИТАЛ“ ЕООД е за получаване на разрешение за сключване на договор с НЗОК по процесните КП и АПр поради наличието на предпоставките по § 7, ал. 2, т. 2. (а не по т. 1) от ПЗР на НРД за МД за 2020-2021 г.

Все в тази насока следва да се добави, че по никакъв начин не става ясно как Директорът на дирекция ММДДД е стигнал до извода, че „Броят на заявените нови дейности и тяхното естество предполага надхвърляне на утвърдените стойности по чл. 4, ал. 1 от ЗБНЗОК за 2020 г.“.(л. 25) Поради липсата на каквито и да било фактически установявания в тази насока, този извод се явява фактически и правно необоснован, а освен това се базира и на предположения.

Тези съображения обосновават извода на съда, че мотиви за издаването на оспореното решение не се съдържат включително и в представената по делото административна преписка.

12. Неспазването на така установеното нормативно изискване за излагане на фактическите основания за издаването на спорното в процеса решение, има за последица постановен в съществено нарушение на закона административен акт.  Изискването за обосноваване на административния акт е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство.  Тази гаранция се проявява в две насоки.  С излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е издал съответния административен акт.  Това подпомага страните в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата им срещу такива актове.  От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред по-горния административен орган и пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения, разкрива и възможности за контрол над случаите, в които въпросът е решен по целесъобразност, но са надхвърлени рамките на предоставената на административния орган оперативна самостоятелност.  Значението на изискването за мотиви според  АПК е такова, че тяхното неизлагане към административния акт съставлява съществено нарушение на закона и основание за отмяна на акта. (Така Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите, докладчик председателят на V отделение Андрей Икономов).

13. Тези именно съображения, обосновават крайния извод за незаконосъобразност на оспорения административен акт - Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020 год. на Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса, в частта му по т. 32. Той ще следва да бъде отменен.

В подобен смисъл е Решение № 2733 от 26.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10394/2020 г., VI о.

V. За разноските:

14. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя се дължат извършените разноски по производството. Те се констатираха в размер на 200 лв., представляващи заплатените държавни такси.

Така мотивиран, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав   

 

 

Р    Е    Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-НС-04-50/13.05.2020 год. на Надзорния съвет на Национална здравноосигурителна каса, в частта му по т. 32.

ОСЪЖДА Национална здравноосигурителна каса да заплати на МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ПАРК ХОСПИТАЛ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Браниполе, област Пловдив, сумата от 200 лв., представляващи сторените в производството разноски за заплащане на държавни такси.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: