Решение по дело №27/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 76
Дата: 25 април 2023 г.
Съдия: Диана Борисова Калоянова-Христова
Дело: 20237200700027
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер    76                25.04.2023г.             град Русе

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, втори касационен състав, на дванадесети април две хиляди двадесет и трета година в публично заседание в следния състав:

 

                                                   Председател: Ивайло Йосифов

                               Членове: 1. Галена Дякова

    2. Диана Калоянова

 

при секретаря Цветелина Димитрова и с участието на прокурор Георги Манолов като разгледа докладваното от съдия Калоянова КАНД № 27 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

         Образувано е по касационна жалба на „Пацони маркет“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. „Генчо Карамаждраков“ № 4 и съдебен адрес *** чрез адв. Е.Н.,***, против Решение № 747/16.12.2022 г., постановено по АНД № 1685/2022 г. на Районен съд – Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 32/25.08.2022 г., издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните. С наказателното постановление на дружеството касатор, за нарушение по гл. І, т. 1; гл. V, т. 1, буква А и гл. ІХ, т. 3 от Приложение ІІ на Регламент (ЕО) № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29.04.2004 г. относно хигиената на храните във връзка с чл. 9, ал. 1 от Наредба № 14/09.12.2021 г. за хигиената на храните (Наредбата) във връзка с чл. 6 от Закона за храните (ЗХ) на основание чл. 132, ал. 2 във връзка с чл. 131, ал. 1, т. 7 от ЗХ е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лева.  Касаторът оспорва съдебния акт с твърдения, че същият е неправилен, тъй като не е отчетено, че нарушението е маловажен случай. Иска се от съда да отмени обжалваното решение и потвърденото с него наказателно постановление. Претендират се разноски за две инстанции.

         Ответникът - директора на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ), редовно уведомен, не се явява. Представя писмен отговор на касационната жалба. Счита, че първоинстанционният съд е обсъдил всички доказателства по делото, анализирал ги е, както и всички доводи на страните и е достигнал до правилни и обосновани крайни изводи. Сочи, че правилно е прието, че не са налице конкретни смекчаващи обстоятелства, поради които да се приеме, че степента на обществена опасност е по-ниска в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от този вид, дори напротив налице са отегчаващи такива. Иска се да се остави в сила обжалваното решение като правилно и законосъобразно. Ответникът се представлява в процеса от надлежно упълномощената адв. Ст. Ц., АК Русе, която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана, поддържа представения писмен отговор.         Представителят на Окръжна прокуратура – Русе пледира за неоснователност на оспорването и претендира съдът да остави обжалваното решение в сила като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба, като подадена от надлежна страна по чл. 210, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН, в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и отговаряща на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК, е процесуално допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл. 218 от АПК, настоящият съдебен състав намира същата за частично основателна по причини, различни от тези, изложени в касационната жалба:

С Наказателно постановление № 32/25.08.2022 г., издадено от директора на ОДБХ, дружеството е санкционирано за това, че при проверка на 03.08.2022г. на обект супермаркет, собственост на „Пацони маркет“ ООД, с административен адрес гр. Русе, бул. „Липник“ № 106, контролният орган е установил хигиенно състояние на обекта, което не отговаря на необходимите стандарти - замърсен под и наличие на отпадъци под хладилните витрини за прясно месо и кулинарни продукти в търговска зала; рафтове за пакетиран хляб силно запрашени; непочистени от насекоми инсектицидни лампи; отворени врати на хладилните камери и на товарните рампи към двора, създаващи възможност за прахово замърсяване и достъп на насекоми и вредители до съхраняваните храни. Съставен е Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 000136/ 03.08.2022 г. за нарушение на чл. 9, ал. 1 от Наредбата във връзка с чл. 6 от ЗХ и Приложение ІІ, гл. І, т. 1 от Регламент 852/2004. След упражняване на правомощията си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, административнонаказващият орган е издал Наказателно постановление № 32/25.08.2022 г., като е променил правната квалификация на нарушението – в наказателното постановление е посочено, че са нарушени няколко различни разпоредби на и Приложение ІІ от Регламент 852/2004, като са цитирани съответните текстове и установените при проверката нарушения в тази връзка.

За да постанови решението си, съдът е приел, че от формална страна обжалваното наказателно постановление съдържа всички изискуеми реквизити. Съдът е преценил, че нарушението е надлежно описано в наказателното постановление, като ясно са отразени фактите и обстоятелствата, както и доказателствата, които го потвърждават. Обосновал е извод за съставомерност на констатираното деяние и правилно ангажиране на административно наказателната отговорност на дружеството на соченото основание, с налагане на санкцията, предвидена в съответната санкционна разпоредба. Приел е, че обжалваното наказателното постановление е издадено от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия. Изложил е доводи за неприложимост на чл. 28 от ЗАНН.

Съгласно чл. 63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Сочи се в касационната жалба, че не се спори относно установените нарушения в хода на проверката от контролните органи, както и не се оспорва тяхната правна квалификация. Според жалбоподателя следвало е обаче, съдът да се съобрази с показанията на разпитания свидетел – управителя на дружеството, който е дал обяснения защо са допуснати нарушенията. Прави се възражение, че твърдението на инспекторите от ОДБХ, че на дружеството е дадено предписание относно установени преди месеци сходни нарушения не е скрепено с писмени доказателства. В тази връзка, основното възражение, релевирано в касационната жалба, е че установеното нарушение представлява маловажен случай, каквато преценка не е направена от административно наказващият орган. В жалбата се твърди, че подобна преценка не е направена и от първата съдебна инстанция, поради което обжалваното съдебно решение е незаконосъобразно.

Съдът счита, че в касационната жалба се твърдят факти и обстоятелства, които не отговарят на действителността.

На първо място, в представената преписка са налични доказателства относно дадени предписания на дружеството във връзка с хигиената точно на същия обект – Предписание № 00108/02.02.2022 г. Този касационен състав намира, че позоваването на посоченото предписание в съдържанието на АУАН и на НП е неправомерно, тъй като издаденото предписание е индивидуален административен акт и защитата срещу него е по различен процесуален ред. Ако контролните органи са приели, че има нарушение, то е следвало да предприемат действия по реализиране на юридическата отговорност на дружеството.

Само по себе си като доказателство показанията на свидетеля (още повече, че същият е заинтересовано лице), събрани в хода на първоинстанционното производство, не е достатъчно да обоснове липсата на нарушение, нито наличието на маловажен случай.

Твърдението в касационната жалба, че нито административнонаказващият орган, нито първата инстанция са направили преценка за приложимостта на чл. 8 от ЗАНН не отговаря на действителността. Видно е, че в наказателното постановление има мотиви в тази връзка, а такива безспорно се съдържат и в обжалваното съдебно решение. Настоящият съдебен състав също счита, че установените нарушения не са маловажен случай, тъй като охраняваните обществени отношения са от изключителна значимост във връзка с живота и здравето на хората. По тази причина твърдението на касатора, че е налице маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН следва да се отхвърли.

Касационния съд счита, че е налице друго нарушение, което попада в обхвата на чл. 348, ал. 1, т. 3 (когато наложеното наказание е явно несправедливо) във връзка с ал. 5, т. 1 от НПК – очевидно не съответства на обществената опасност на деянието и дееца, на смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства, както и на целите по чл. 36 от Наказателния кодек.

Не всяка, а само явната несправедливост на наказанието е основание за изменение на наказателното постановление. Определение на явна несправедливост на наказанието е дадено в чл. 348, ал. 5, т. 1 от НПК. Съгласно цитираната разпоредба, явна несправедливост има само когато несъответствието между наложеното наказание и степента на обществената опасност на деянието и дееца, подбудите и другите смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства, е толкова явно и очевидно, че се налага по необходимост намаляване или увеличаване на наказанието, макар и то да е определено в рамките на закона. Когато размерът му не се отклонява съществено от съответстващия размер, наложеното наказание не е явно несправедливо и не се налага изменението му. По тези съображения, в конкретния случай се приема, че е налице такава явна несправедливост. Наложеното наказание в конкретния размер не води до осъществяване на индивидуалната превенция на санкционираното лице и до изпълнението на останалите цели на закона – чл. 12 от ЗАНН. Евентуалното му намаляване до минималния предвиден в закона размер, ще осигури общо предупредителното въздействие на наказанието и ще направи същото достатъчно ефикасно.

Юридическата отговорност на дружеството е ангажирана на основание чл. 12, ал. 2 от ЗХ На бизнес оператор, който извърши нарушение по ал. 1, се налага глоба или имуществена санкция в размер от 4000 до 6000 лв. във връзка с чл. 131, ал. 1, т. 7 от ЗХ Налага се глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до 4000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, на лице, което: при осъществяване на дейността си не спазва изискванията, определени с наредбите по чл. 6 и 7.

От съдържанието на закона може да се направи извод, че бизнес операторът е лицето, което произвежда, преработва и/или дистрибутира храна, като под дистрибуция законът визира всеки етап на разпространението на храни, като съхранение, транспортиране, търговия, внос и износ на храни. Именно бизнес операторът е лицето, което отговаря за спазване на законовите изисквания в областта на храните, включително да разполага с информация за храните, животните и материалите, използвани при производството, преработката и/или дистрибуцията на храните под негов контрол. В този смисъл няма спор, че „Пацони маркет“ ООД е бизнес оператор по смисъла на ЗХ, който е осъществил посоченото нарушение. Но нито административнонаказващият орган, нито първата инстанция са изложили мотиви какво определя размера на наложената санкция – видно е, че законът е предоставил възможност тя да се определи в посочения интервал 4 000 – 6 000 лева. Следвало е административнонаказващият орган да съобрази факта, че това е първо нарушение за дружеството – съдът вече посочи, защо установените в предписанието от 02.02.2022 г. нарушения не могат да бъдат санкционирани с процесното наказателно постановление. Макар хигиенните изисквания, които са нарушени, да са  важни за живота и здравето на хората, не е изследван въпроса за настъпили отрицателни последици от неправомерното поведение на дружеството. В този смисъл е следвало да бъде наложена санкция в определения  от законодателя минимум – 4 000 лева, а не средния размер на същата. По изложените причини касационният съдебен състав счита, че следва да измени размера на наложената санкция.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, Административен съд - Русе, касационен състав

 

РЕШИ:

 

ИЗМЕНЯ Решение № 747/16.12.2022 г., постановено по АНД № 1685/2022 г. на Районен съд – Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 32/25.08.2022 г., издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните в частта относно размера на наложената имуществена санкция като намалява същата от 5 000 лева на 4 000 лева.

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 747/16.12.2022 г., постановено по АНД № 1685/2022 г. на Районен съд – Русе в останалата му част.

Решението е окончателно.

 

                           

                                                                               

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                    

                                                                               2.