Решение по дело №108/2019 на Окръжен съд - Перник

Номер на акта: 260016
Дата: 5 април 2021 г. (в сила от 7 февруари 2022 г.)
Съдия: Рени Петрова Ковачка
Дело: 20191700900108
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 260016/05.04.2021год.  гр. Перник

В ИМЕТО НА НАРОДА

         Пернишкият окръжен съд, гражданска колегия, в публичното заседание на 05.03.2021 год.  / пети март през две хиляди двадесет и първа година / в състав:

                 Председател: Рени Ковачка

         при секретаря Златка Стоянова   

         прокурор

        като разгледа докладваното от съдията търг. дело № 108 по описа за 2019  година, за да се произнесе взе предвид следното:

  Производството по делото е образувано въз основа на искова молба , подадена от М.С.Т. от *** против „ Дженерали Застраховане“ АД  гр.С. . По изложени в исковата молба съображения ищецът претендира от ответника заплащане на обезщетение в размер на 80 000 лева за нанесени му в резултат на ПТП, станало на ***год.  неимуществени вреди, виновният за което ПТП водач на автомобил е застрахован при ответника по риска „ гражданска отговорност“,както и обезщетение за имуществени вреди в размер на  2099.01лева от същото ПТП, изразяващи се в извършени разходи за лечение, медикаменти , операция и медицински манипулации.  Ищецът претендира  и присъждането на законна лихва считано от ***год.   до окончателното изплащане на обезщетението, както и на направените по делото разноски.

      В исковата молба се твърди ,че  на ***год.  в *** и  след дом ***, управляваният от А.Н.Г. лек автомобил „ Опел“, модел „ Мерива“ с рег.№ ***  бил самокатострофирал, удряйки се в последователно в метална кофа /контейнер/ и железобетонен електрически стълб,в резултат на което  пътуващия в автомобила, на предната седалка до шофьора и  с поставен обезопасителен колан ищец, бил получил следните травматични увреждания:  *****************************.Твърди се, че в резултат на уврежданията му била  извършена операция -„ **********************“, както и че бил престоял в болница от ***год. до ***год., през което време  за него са се грижили  близките му.   Твърди се  ,че ищецът  бил  търпял болки , страдания и неудобства по време на болничното лечение , както и през целия възстановителен период, който още не бил  завършил. Болки  търпял  и след ************************************. Налагало се било да разчита постоянно на своите  близките, които продължавали да го обгрижват и транспортират до медицинското заведение за нужните манипулации. Сочи се ,че  след претърпения инцидент ищецът бил  временно  нетрудоспособност,както и че  бил провеждал рехабилитация. Твърди се ,че поради ***************************************  се било наложило хоспиталицация на ищеца в „ Национална специализирана болница за физикална терапия и рехабилитация „ ЕАД, където бил лекуван за периода от **************************год. Въпреки  интензивната лечение и рехабилитация ищецът бил получил  *************************. Сочи се ,че и към настоящия момент продължава домашно лечение и е в болнични. Твърди  се , че и  продължава да изпитва силни болки и *******************, което  налага да лежи , да приема болкоуспокояващи медикаменти и му пречи  да упражнява професията си . Посочва се ,че ищецът бил изпаднал в тежка депресия, поради невъзможността  да спортува и зависимостта от своите близки. Инцидентът бил нанесъл *******************************.  Посочва се ,че поради лечението и рехабилитацията бил направил значителни разходи,които възлизат на общата сума от 2099.01 лева.

              Ищецът твърди ,че виновен за катастрофата е водача на автомобил „ Опел“, модел „ Медива“ с рг.№ ***  и това било  отразено и в съставения Констативен протокол за ПТП № ***год. , поради което и предвид факта ,че виновният водач е застрахован при ответното дружество по риска „Гражданска отговорност“ , то претендира  застрахователя  заплащане на обезщетение за претърпените от него , в следствие на пътния инцидент, неимуществени вреди,които оценява в размер на  80 000 лева и имуществени вреди в размер на 2 099.01лева .

     В срока по чл. 367, ал.1 от ГПК  ответникът-  „ Женерали Застраховане“ АД гр.С.  е депозирал писмен отговор , в който е направил възражение за недопустимост на иска  и го е  оспорил по основание и размер.  Ответникът не оспорва факта,че между него и собственика на лек автомобил „ Опел“ с ДК № *** е сключена , валидна към ***год., застраховка „ гражданска отговорност“. Оспорва механизма на  настъпване на пътно-транспортното произшествие като твърди ,че получените от ищеца увреждания не са резултат от виновното поведение на водача на автомобила ,както  и че загубата на контрол от водача на автомобила се дължи не на негова вина , а на   обстоятелства , стоящи извън неговия контрол и възможности. Оспорва  сочените от ищеца телесни увреждания и болки да са резултат от твърдяното произшествие или че е налице причинно следствена връзка между тях. При условията на  евентуалност ответникът твърди наличие на  съпричиняване, тъй като пострадалият ищец  е пътувал в автомобила без предпазен колан в нарушение на чл.137а от ЗдвП. Оспорва  иска и по размер, като счита претенцията за неимуществени вреди за недоказана и завишена , а претенцията за имуществени вреди- за недоказана  от представените по делото доказателства. 

      В срока по чл. 372, ал.1 от ГПК, ищецът е депозирал допълнителна искова молба, в която е изложил доводи  относно  допустимостта на предявения иск и редовността на исковата молба. Оспорил е  твърденията на ответника във връзка с механизма на настъпване на пътно-транспортното произшествие, относно недоказаността на исковите претенциии възражението за съпричиняване. Посочва се ,че ищецът е пътувал в самокатастрофиралия автомобил с поставен обезопасителен колан,като  и че претендираното обезщетение за неимуществени вреди не е завишено,тъй като продължава  домашното си лечение и е в болнични.Продължавали и оплакванията му, а на проведен на 18.12.2019год. медицински преглед са потвърдени негативните прогнози във връзка с травмата.

     В срока по чл.373, ал.1 от ГПК ответникът е подал допълнителен писмен отговор ,в който е изложил допълнителни доводи в подкрепа възраженията си .

    Пернишкият окръжен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните съобразно разпоредбата на чл.235, ал.2 от ГПК,прие за установено от фактическа страна следното:

     От събраните по делото писмени и гласни доказателства-констативен протокол № ***год. на  ОД на МВР – П. , протокол за оглед на местопроизшествие от ***год., заключението на допуснатата по делото съдебно-техническа експертиза и разпита на свидетеля А.Н.Г. се установява ,че на ***год., около 16.10 часа , на ул.“ ***“ срещу дом № *** в  *** е настъпило пътно-транспортно произшествие, при което ищцецът М.С. Т.  е пострадал като пасажер на  предна дясна седалка на лек автомобил малка „ Опел“, „Модел“ с рег.№ ***, управляван от свидетеля А.Н.Г. . Автомобилът се е движел по улица „ ***“на  ***,  по ул.“ ***“ в посока от ***, когато при прав участък  водачът  на МПС-то губи управление, отклонява се на ляво , преминава през насрещната лента за движение и реабизира ПТП последователно  в контейнер за смет и стълб от електрическата мрежа. В резултат на удара, ведно от изготвения  от служители на „ пътна полиция“ констативен протокол  , са нанесени щети върху предната броня ,преден капак, 2 бр. фарове,преден десен калник и преден ляв калник на автомобила, като при извършения оглед на местопроизшествие е констатирана липсата на ляв фар, предна броня,наличието на овална вдлъбнатина на мястото на л.фар, силна деформиран ляв калник,лява джанта,подпитости по ппреден капак и деформация на десен фар.

От изготвената по делото автотехническа експертиза се установява ,че при настъпване на ПТП автомобилът се е движел със скорост 35-40 км.ч. , както и че основната причина за настъпването му са действията на водача, който внезапно е отклонил  управляваното от него МПС към лявата част  на платното за движение. Установява се също така ,че  процесния автомобил е бил оборудвани с въздушни възглавници, задействането на които е свързано с възприемател, който най-вероятно е монтиран в пътническия салон на МПС. В заключението се посочва ,че в случай на изправност на системата ,въздушните възглавници би следвало да се задействат при отчитане на определено отрицателно ускорение. Посочва се също така ,че автомобилите от  същата марка и модел са оборудвани фабрично  с триточкови инерционни колани за водача, пътника до него  и пътниците на задната седалка ,с изключение на седящия в средата. Посочва се ,че   предпазните колани за водача и пътника до него е следвало да са оборудвани със затягащи механизми /пиропатрони/,които в случай че са изправни се задействат  над определеното отрицателно ускорение и/или при активирането на предпазните  възглавници.Разяснява се ,че за активирането на въздушните възглавници при конкретния модел автомобили има значение не само вида и мястото на удара ,но и скоростта на движение. Посочва се ,че и  значението на предпазния колан при ПТП като се дава информация за това , че  при челен удар върху телата на пътниците действат инерционни сили, които изместват и част от тялото-глава и горни крайници в посока обратна на ударния импулс или напредспрямо МПС-то в масовия случай.

  От разясненията на вещото лице, изготвил автотехническата експертиза става ясно , че данните по делото са много оскъдни и не би могло да се даде категоричен отговор на въпроса дали удара на колата е бил първо в кофата за смет и след това в стълба или обратно. Посочва се  ,че ударът е бил в предната част на автомобила,но не може да се определи вида му-  дали той е бил кос, екцентричен или директен. Разяснява се също така ,че в коланите на автомобилите са поставени устройства ,които при удар си взаимодействат с въздушните възглавници .Посочва се  ,че независимо от скоростта /и при ниска скорост/ ако ударът е в твърда част на автомобила, механизмът на коланите би могъл да се задейства и въздушните възглавници да отворят и респ. при същата скорост,но при мек удар, тези механизми може и да не се задействат. Разяснява се принципно разликата между коланите  и тяхната защитна функция,като се посочва че е налице вероятност и при поставен колан  и реализирано ПТП да настъпят увреждания.

 По делото е разпитан А.Н.Г. ,който е управлявал автомобила в деня на пътно транспортното произшествие. Свидетелят разказва ,че се е движел в ***,като на предната седалка е седял ищеца. Движел се е в дясната лента,като в един момент  е изгубил управлението и  се е  блъснал последователно първо в контейнер за боклук, а в последствие  и в стълб зад него. Твръди ,че удара е бил в лявата предна част на автомобила,че не се е удрял във волана ,че не е губил съзнание,че въздушните възглавници не са се били отворили,че не е извършвал резки движения с волана,нито че автомобила е завил рязко в дясно.Посочва ,че в момента на удара е  бил с поставен предпазен колан, но такъв не бил поставен от ищеца.

По делото е разпитан К. З. К. ,който в момента на ПТП-то се е намирал на 10 метра от него. Чувайки удара и  излизайки на пътното платно свидетелят сочи че е  видял кола ,ударена в контейнер за сметосъбиране,в която като водач разпознал свидетеля А. / С./ , а на  предната седалка до него- ищеца М.. Свидетелят посочва ,че ищеца стенел от болка,като първото нещо което направил било да го освободи от  колана и повдигне, тъй като се бил „плъзнал по седалката“. Пояснява ,че  при излизането си на пътното платно е видял че колата се е блъснала в контейнера и в стълба,като и че  М. е бил с поставен колан,който той откопчал.

За произшествието е било образувано досъдебно производство № 164/2019год.  по описа на ** РУ- П.  , което е прекратено на основание чл.  199 и чл.243, ал.1, т.1 вр. с чл.24, ал.1,т.9 от НПК.

По делото е изготвена комплексна съдебно- медицинска експретиза от вещи лица-невролог и травматолог  , от която се установява ,че в следствие на претърпяната пътно-транспортна злополука ищецът е получил ***********************************************************. Установява се по категоричен начин, че така описаните увреждания са в причинна връзка с  процесното ПТП, както и че през периода на лечение ищецът е търпял болки и страдания за срок повече от една година като през първите 2 месеца болките са били с по-голям интензитет.Разяснява се ,че на ищеца му е било проведено оперативно лечение на ***************************,както и че към момента на извършване на прегледа-26.06.2020год. няма пълно възстановяване .На този преглед било установено също така ,че ищецът има ***************************************************,които имат траен характер. От експертизата, а и представените по делото документи се установява ,че с оглед  лечебния и възстановителен период ищецът е направил разходи  в размер на 2 099.01лева , които са били необходими.

 От медицинската експертиза  става ясно ,че в проверената от вещите лица медицински документи във връзка с процесното ПТП, не са описани увреждания ,които са се определят като специфични и получени от въздействието на поставен предпазен колан и че от получените увреждания не може да се даде категоричен отговор дали същият е бил  или не с поставен предпазен колан. В тази връзка е разяснено ,при поставен  предпазен колан , горните крайници не са ограничени в свободата им на движение и могат да пострадат независимо от неговото поставяне.Посочено е , че най-вероятните детайли  от интериора на автомобила , в който може да се удари дясната ръка на ищеца е предна дясна врата  или дясната част на борд таблото на автомобила.

В съдебно заседание вещите лица уточняват, че получената от ищеца ************** няма да отшуми напълно като ще остане слабостта при *****************. Разясняват , че към момента няма данни за медицински показания за ************* , както и че при челен удар тялото се премества  по посока на удара,тоест напред към бор таблото и е най-вероятно ръката да се удари в него при челен удар.

От изготвената по делото съдебно-психологична експертиза се установява ,че ищецът не страда и не е страдал от психично заболяване , но че преживяното  на ***год. ПТП му е причинило страх и уплаха,които са се отразили на психичното му състояние, което е нормално-психологическа  функциионална реакция  при остро стресово събитие. Установява се  ****************************************.Не се установява ищецът да е  провеждал консултации с психолог,нито да са му били предписвани медикаменти, освен такива за безсъние.

 По делото е разпитана като свидетел И. к. С.-племенница на ищеца, с когото живеят в едно домакинство. Свидетелката е пристигнала на  мястото на ицидента, непосредствено след него, когато ищецът все още се е намирал в лекия автомобил. Според свидетелката ищецът бил прежълтял и в шок,като ръката му била подута,пожълтяла и посиняла. Установяава ,че е бил закаран в бърза помощ , където са му направили снимка  и констатирали счупването. Преведен бил, по тяхно желание, в  софийска болница , където му били извършили процедури по обездвижване на ръката , а в последствие  и операция.  Свидетелката расяснява ,че  е останала в болницата за да обслужва ищеца,което продължила да прави и след изписването му. Ищецът не бил в състояние да се храни, къпе, да ходи сам до тоалетна, като в това бил подпомаган от свидетелката. Посочва ,че това продължило около 3-4 месеца,след каето ищецът провеждал рехабилитация като превръзките продължили около 3 месеца и не бил в състояние за ползва ръката  около 5-6 месеца. Свидетелката твърди ,че  преди инцидента ищецът е бил работоспособен човек, че е  работил в ***,която работа напуснал,тъй като вече не бил в състояние да се справя с нея. Сочи ,че след инцидента ********************,като от водача  на автомобила узнала ,че същият бил заспал и това довело да настъпване на ПТП –то.

С молба вх.№  310ВО20138 от 11.04.2019год.  до ответното дружество ищецът е заявил претенция за заплащане на застрахователно обезщетение,изплащането на което е отказано  и това е видно  от приложеното по делото писмо изх.№ ***год. Противното  не се твърди от ответника и не се доказва изплащане на поисканото застрахователно обезщетение.

   С Определение № 100/11.05.2020год. е признато за безспорно  между страните ,че към ***год. лек автомобил „ Опел“, модел“ Мерива“ с рег.№ *** е застрахован по риска „ Гражданска отговорност“ при ответното дружество.

   Предявеният иск е с правно основание чл. 432, ал.1 от  Кодекса за застраховането, предявен пряко срещу застрахователя, каквата възможност е предоставена от закона в полза на увреденото лице. За да е основателен така предявения иск следва да бъде доказано наличието на застрахователно правоотношение между ответника в качеството му на застраховател и прекия причинител на пътно-транспортното произшествие / А.н.Г. , в качеството му на водач на лек автомобил марка „ Опел“, модел „ Мерива“ с рег.№ ***  застрахован по риска „ гражданска отговорност“. Следва да се налице и кумулативните предпоставки по чл.45 от ЗЗД, а именно – извършено виновно от водача на лек автомобил марка „ Опел“ противоправно деяние, от което да са настъпили в причинно следствена връзка вреди за пострадалия.

   Съдът приема ,че  към момента на процесното ПТП между  ответното дружество и собственика на лек автомобил марка „ Опел“ , модел „ Мерива „ с рег.№ ***  , управляван  от А.Г.  е налице валиден договор за застраховка „ Гражданска отговорност“, което обстоятелство не се оспорва от ответника. С оглед на това към датата на процесния деликт съществува валидно засрахователно правоотношение по застраховка „ Гражданска отговорност“ между деликвента и ответника , поради което последният дължи на основание чл. 432 , ал.1 от КЗ във вр. с чл.45 от ЗЗД репариране на действително причинените вреди-пряка и непосредствена последица от пътно-транспортното произшествие.

   От събраните и обсъдени по-горе доказателства ,съдът намира за установен по безспорен начин факта на настъпило на ***год.  ПТП, при което е водачът на лекия автомобил „ Опел“ е загубил контрол върху автомобила си и се е блъснал в контейнер за смет и електрически стълб,намиращи се от страната на насрещното пътно платно,в резултат на което  са причинени на ищеца като пасажер на предна дясна седалка телесни повреди. Съгласно данните  в протокола за ПТП,който представлава официален свидетелстващ документ,притежаващ обвързваща  доказателствена сила  относно възприетите от съставилия го компетентен държавен орган обстоятелства ,потвърдени  и от изготвената и неоспорена от страните съдебно-автотехническа експертиза,  автомобила, управляван от А.Г. се е отклонил наляво от своята пътна лента , преминал е насрещната лента за движение  и движейки се със скорост 35-40 км.ч. се е блъснал последователно в навиращите се от страната на бордюра на насрещното за движение платно контейнер за смет и електрически стълб.  Горните данни  са достатъчни да се приеме , че горното действие на водача е противоправно такова, тъй като не е съобразено със задължителното задължение за водачите  на МПС, регламентирано в разпоредбата на чл.20 от ЗдвП, а именно да контролират непрекъснато превозното средство и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на ищеца. Не се установи по делото  загубата на управление на лекия автомобил да се дължи на обективни обстоятества , стоящи извън неговия контрол и възможности , които да изключват отговорността му.

Предвид на гореизложеното във връзка с наличието на предпоставките на чл.45 от ЗЗД  за  ангажиране деликтната отговорност на водача на лекия автомобил и доколкото същият е застрахован по риска „ Гражданска отговоронст“, то са налице условията и за ангажиране на  отговорността на ответното застахователно дружество по чл. 432 от КЗ  за претърпените от ищеца  неимуществени и имуществени вреди.

С оглед характера на получените от ищеца **************** увреждания, както и последиците от тях съдът намира , че  сумата от 32 000 лева  справедливо ще обезщети ищеца  за претърпените от него неимуществени вреди. При определяне размера на обезщетението съдът взе предвид обстоятелствата,  при които е настъпило произшествието, вида , характера  и тежестта на травмите и  възрастта на пострадалия . Съобрази се с обстоятелството ,че  преди процесното ПТП ищецът е бил активен , работоспособен, спокоен, самостоятелен и подвижен, а през възстановителния период- зависим от чужда помощ, а към настоящия момент ограничен в извършване на определени дейности и неспокоен.При определяне на обезщетението съдът отчете продължителността на лечебния и възстановителен период , както и преживения от ищеца стес и констатираното отражение върху психичното му здраве. Отчете и *********************,както и липсата на сериозни негативни прогнози.  

Според съда така определения размер на обезщетението съответства както на установения в чл.52 от ЗЗД принцип за справедливост ,така и е достатъчен да овъзмезди ищеца за неблагоприятните последици настъпили за него в резултат на непозволеното увреждане. При определяне на размера на обезщетението съдът се съобрази с Постановление № 4 от 23.12.1968год. на ПВС на ВС на НРБ , както и взе предвид и практиката по чл.290 от ГПК на ВКС по отношение преценката на неимуществените вреди. Счита ,че посочения размер не е прекомерен, както твърди ответника,тъй като съобразно изложените в съдебната практика критерии се налага извода ,че обезщетение в размер на 32 000 лева би било справедлива компенсация за претърпените от ищеца болки и страдания. Размерът на обезщетението е съобразен и с лимита на застрахователното обезщетение, така и с обществено икономическите условия в страната.  Претенцията за заплащане на обезщетение за разликата над 32 000 лева или за сумата от 48 000лева се явява неоснователна и недоказана и следва да се отхвърли.

От представените по делото писмени доказателства се установява ,че във връзка с лечението  и възстановяване на уврежданията  на ищеца,настъпили от  процесното ПТП  същия е извършил  разходи ,които са в размер на 2 099.01лева.  От изготвената по делото съдебно-медициска експертиза  се установява ,че тези разходи са свързани  и са били необходими с оглед  лечебния и възстановителен период на ищеца.Предвид на това съдът приема че същите съставляват имуществена вреда от претърпяното ПТП и подлежат на обезщетяване в заявения размер,ведно със законната лихва , считано от датата на предявяване на иска- 06.11.2019год./така ,както е поискано/ до окончателното й изплащане.

Неоснователно е възражението на ответника за съпричиняване по чл.51 от ЗЗД. Съпричиняване е налице, когато със своето поведение на пътя постадалия е допринесъл за настъпване на вредоносния резултат. Изводът за последното не може да почива на предположения, а следва да бъде доказано по категоричен начин по делото.

В случая безспорно се установи ,че пострадалият ищец е пътувал на предната дясна седалка  до водача и че лекия автомобил е бил снабден с предпазни колани.   Установено е ,че автомобилът се е движил със скорост около 35-40 км.ч., че при удара  не са се отворили въздушните възглавници, както и че върху тялото на ищеца липсват специфични увреждания, получени от въздействието на обезопасителен колан .  Липсват категорични данни  относно мястото на удара на автомобила,както и относно това дали коланите на процесния автомобил са били оборудвани със затягащи механизми/ пиропатрони/ .

  Гореизложените факти, разглеждани във връзка с  незаинтересованите показания на свидетеля К. К. ,налагат извод, че не е доказано по несъмнен начин ,че  в момента на удара ищецът не е бил с обезопасителен колан,тоест че е пътувал в нарушение на разпоредбата на чл.137д, ал.1 от ЗдвП. На противен извод не води факта на неотварянето на въздушните възглавници,предвид дадените в тази връзка разяснения от вещото лице, изготвил автотехническата експертиза. При липсата на категорични доказателства за това,че процесния лек автомбил е бил оборудван  с пиропатрони, за тяхната изправност , а и такива относно вида на удара на автомобила, не би могло да се направи извод ,че  след като въздушните възглавници на автомобила не са се отворили,то това означава , че ищецът не е бил с поставен колан,който ако беше поставен би ги задействал. Такъв извод се опровергава дори и от обстоятелството ,че  и въздушната възглавница на водача на автомобила не се е отворила , въпреки че същият е бил с поставен предпазен колан.

Дори и да се приеме ,че ищецът не е бил с поставен предпазен колан по време на удара, то не е установено по категоричен начин, че той не би получил същите увреждания. Този извод се основана на констатациите на съдебно-медицинската експертиза ,според която при поставен предпазен колан движението на горните крайници не са обезопасени  и въпреки поставянето му могат да пострадат. Макар и хипотетична да е тази възможност в настоящия случай , то същата не е изключена предвид мястото на травматичното увреждане- ************  и констатациите на експертите по делото във връзка  с посоката на преместване  и движение на телата на пътниците ,респ. техните горни крайници  при челен удар.  Категоричното опровергаване на такава възможност не е направено от ответника, поради което съдът намира ,че възражението му за съпричиняване на вредоносния резултат от ищеца не е доказано  и не следва да се уважава.

С разпоредбата на чл. 497, ал.1 от КЗ е предвидено ,че лихвата за забава върху дължимото се застрахователно обезщетение при застраховка“ гражданска отговорност“ , ако застрахователят не го е определил и заплатил в срок се дължи ,считано от по-ранната от двете дати: 1. изтичането на 15 работни дни от представянето на всимчки доказателства по чл.106, ал.3 от КЗ и 2. изтичането на срока по чл.496, ал.1 от КЗ освен в случаите ,когато увреденото лице не е представило доказателства,поискани от застрахователя по реда на чл.106, ал.3 от КЗ. В случая съдът намира ,че застрахователят не е могъл да откаже да се произнесе при представянето на доказателствата по чл.496, ал.3 ,т.1 от КЗ,представени с молбата на ***год. ,поради което в 15 дневен срок е следвало да заплати обезщетението,което не е сторил. Ето защо същият е изпаднал в забава от деня ,следващ деня на изтичане на петнадеседневния срок,поради което дължи законна лихва върху дължимото застрахователно обезщетение за претърпени неимуществени вреди от ***год. до окончателното й изплащане.Като неоснователна , претенцията за присъждане на законна лихва за периода от 11.04.2019год.  до 21.04.2019год. включително следва да се отхвърли като неоснователна.

С оглед изхода на делото  и на основание чл.38 от ЗАдв., ответникът следва да бъде осъден да заплати на адв. Й.  възнаграждение в нормативно определения минимален размер на адвокатските възнаграждения по чл.7, ал.2, т.4 от наредба № 1 /2014год- 1552.97 лева.

 Ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответника разноски 163.70 лева разноски по делото съобразно отхвърлената част от иска, както и сумата от  2 099.84 лева с ДДС ,представляващо дължимо адвокатско възнаграждание.Така определеното адвокатско възнаграждение не е прекомерно,тъй като райземът му е към минимума ,предвиден в Наредба № 1 /2004год. за минималните размери на адвокатските възнаграждания и определен  съобразно отхвърлената част от иска, с включен ДДС. 

На основание чл.78, ал.6 от ГПК  следва да се осъди ответника да заплати по сметка на Пернишкия окръжен съд  разноски в размер на 1 363.96 лева дължавна такса и 174.44лева разноски за вещи лица.

Водим от горното и в същия смисъл, Пернишкият окръжен съд

 

Р            Е           Ш              И:

 

ОСЪЖДА  „Дженерали Застраховане „ АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: *** да заплати на М.С.Т.  с ЕГН ********** *** на основание чл. 432 от КЗ сумата от 32 000 лева , представляваща обезщетение за неимуществени вреди, приничени в резултат на пътно транспортно произшествие , настъпило на ***год. в *** по вина на водача на лек автомобил марка „ Опел“, модел „ Мерива“ с рег. № ***  , застрахован  по застраховка „Гражданска отговорност“ с полица ***, ведно със законната лихва, считано от ***год. до окончателното й изплащане като до пълния предявен размер от иска  80 000 лева и за присъждане на законна лихва за периода от 11.04.2019год.  до 21.04.2019год. включително ОТХВЪРЛЯ иска като НЕОСНОВАТЕЛЕН.

ОСЪЖДА  „Дженерали Застраховане „ АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: *** да заплати на М.С.Т.  с ЕГН ********** *** на основание чл. 432 от КЗ сумата от 2 099.01лева  , представляваща обезщетение за имуществени вреди, причинени в резултат на пътно транспортно произшествие , настъпило на ***год. в *** по вина на водача на лек автомобил марка „ Опел“, модел „ Мерива“ с рег. № *** , застрахован  по застраховка „Гражданска отговорност“ с полица *** и изразяващо се в направени разходи за лечение и възстановяване на уврежданията от ПТП-то , ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на иска- 06.11.2019год.  до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА  „Дженерали Застраховане „ АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: *** да заплати на адв. Г.Й.Й. от САК сумата от  1552.97 лева адвокатско възнаграждение на основание чл.38 от закона за адвокатурата.

ОСЪЖДА  „Дженерали Застраховане „ АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: ***  да заплати по сметка на Пернишкия окръжен съд сумата от 1 363.96 лева дължавна такса и 174.44лева разноски за вещи лица.

 ОСЪЖДА М.С.Т. с ЕГН ********** *** да заплати на „Дженерали Застраховане „ АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: ***  сумата от 163.70 лева разноски по делото, както и сумата от  2 099.84 лева с ДДС ,представляващо дължимо адвокатско възнаграждание.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд  в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

 

                                             Съдия: