Решение по дело №699/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 ноември 2020 г. (в сила от 24 ноември 2020 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20207260700699
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 август 2020 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

 

№702/06.11.2020г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на осми октомври, две хиляди и двадесета година, в състав:

Съдия: Ива Байнова

при секретаря Дорета Атанасова ………………………........…..........и в присъствието на прокурор Делчо Лавчев ….….………………………………………………..като разгледа докладваното от съдия Байнова и. адм. дело № 699 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.203, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.1, ал.2 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е по исковата молба от П.Т.З. ***, подадена чрез пълномощник, против Община Ямбол с претенция за изплащане на обезщетение в размер 6 лв - имуществени вреди, представляващи заплатена цена за издаване на читателска карта № 19727 от Регионална библиотека „Г. С. Р.“ – гр.Ямбол,  причинени от действието на отменената като незаконосъобразна разпоредба на чл.51, ал.1, т. 1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Ямбол, приета с Решение №XIV-3/29.11.2016 г. на Общински съвет Ямбол.

Ищецът твърди, че претендираното обезщетение за имуществени вреди в размер на 6.00 лева е заплатено с фискален бон от 17.02.2017г., а разпоредбата на чл. 51, ал.1, т. 1 от Наредбата за определянето на местни такси и цени на услуги на територията на Община Ямбол, била отменена по протест на Окръжна прокуратура – Ямбол с Решение № 65/28.04.2017г. по адм.д. № 35/2017 г. на АдмС - Ямбол, потвърдено с Решение № 9730/16.07.2018 г. по адм. Дело №6769/2017 г. на ВАС. Сочи, че съгласно  чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ ответника носел отговорност за причинените вреди от отменени като незаконосъобразни подзаконови нормативни актове. Сумата от 6.00 лева била пряка и непосредствена вреда, причинена му по времето, когато била действала разпоредбата чл. 51 от горепосочената Наредба.

По изложените съображения моли да бъде осъдена Община Ямбол да му заплати сумата от 6.00 лева. Претендира разноски съгласно представен списък.

В съдебно заседание исковата молба се поддържа лично от ищеца и от упълномощен процесуален представител.  

Ответникът – Община Ямбол , в писмен отговор, депозиран чрез кмета на общината, ангажира становище за неоснователност на исковата молба. Излага съображения, че съгласно чл.195 ал.1 от АПК нормативният акт се счита за отменен от момента на влизането в сила на съдебното решение, поради което от определящо значение относно преценката за дължимост на обезщетението в случая е периодът за който се претендират вредите. Сочи, че сумата от 6.00 лв за издадената на 17.02.2017г. читателска карта №19727 от Регионална библиотека гр.Ямбол е заплатена преди разпоредбата чл. 51 от Наредба за определянето на местни такси и цени на услуги на територията на Община Ямбол да бъде отменена като незаконосъобразна с влязло в сила решение. До отмяната й с влязло в сила съдебно решение на 16.07.2018г. разборедбата била валидна и действаща , в какъвто смисъл били и съображенията,залегнали в ТР №2/27.06.2016г. на ОСС от I и II колегия на ВАС по тълк.д. №2/2015г. Счита в тази връзка, че към момента на настъпване навредите посочената правна норма е била валидна и действаща като до отмяната й с влязло в сила решение подзаконовият акт е законосъобразен и е пораждал валидни правни последици. Според ответника такъв акт не може да причини вреди на граждани и юридически лица, последващо решение за отмяната му няма обратно действие и не може да преуреди възникналите обществени отношения. По тези съображения ответникът моли искът да бъде отхвърлен.

Представителят на Окръжна прокуратура Хасково, счита че исковата претенция да е доказана по основание и размер и предлага да бъде уважена.

Административен съд – Хасково, като взе предвид доводите на страните и доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № XIV-3/29.11.2016 г., взето на заседание, проведено на 29.11.2016г. и обективирано в протокол № XIV от същата дата, Общински съвет Ямбол е приел Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол.

В чл. 51 от наредбата са били регламентирани услугите, предоставяни от Регионална библиотека „Г.С.Р.“ – Ямбол и цените за тях. За годишна регистрация за читатели на Заемна за възрастни и Читалня за периода на ползване 01.10.-31.12 в чл.51, ал.1, т.1.3 от Наредбата е определена цена от 6.00 лв.

Видно от §5 от ПЗР на Наредбата, същата влиза в сила от 01.01.2017г.

С фискален бон от 17.02.2017г., ищецът е заплатил сумата от 6.00 лв за регистрация като читател на библиотеката като на същата дата му е издадена читателска карта № 19727. 

С Решение № 65/28.04.2017г. по адм.д. № 35/2017 г. на АдмС - Ямбол,разпоредбата на чл.51 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол е отменена. Съдебният акт е оставен в сила с Решение № 9730/16.07.2018г. по адм. Дело №6769/2017 г. на ВАС. 

Горната фактическа обстановка се установява по безсъмнен начин от приетите без оспорване от страните писмени доказателства, съдържащите се в приложеното по настоящото производство адм. д. № 35/2017 г. по описа на АдмС-Ямбол, ведно с присъединеното към него адм.д.№59/2017г. по описа на същия съди и ведно с   адм.д. №6769/2017 г. по описа на ВАС.

Въз основа на така установените обстоятелства, съдът направи следните правни изводи:

Според чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. Според чл.4 ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице. Поради това отговорността се характеризира като обективна, безвиновна, а възникването на право на обезщетение предполага установяване на незаконосъобразни актове, действия или бездействия.

Предявен е иск с правно основание  чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, във вр. с чл. 203, ал. 2 от АПК, с който се претендира обезщетение за имуществени вреди, причинени от действието на отменена като незаконосъобразна разпоредба от подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет - Смолян. Претенцията е заявена срещу процесуално легитимиран на основание чл. 205 от АПК ответник по иска – Община Смолян, която е юридическо лице, поради което е пасивно легитимирана да отговаря по така предявеният иск. Следователно искът е допустим.

Разгледан по същество искът е основателен.

 

 

За да бъде уважен иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ в посочената хипотеза , следва да се установи кумулативното наличие на следните предпоставки: 1. незаконосъобразен или обявен за нищожен подзаконов нормативен акт, респ. незаконосъобразна или обявена за нищожна разпоредба от подзаконов нормативен акт; 2. вреда от такъв административен акт, респ. от такава разпоредба и 3. пряка и непосредствена причинна връзка между постановения незаконосъобразен нормативен акт, респ. разпоредба от такъв и настъпилата вреда. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав, не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

Не е спорно по делото, а и се установява от приложените по делото доказателства, че разпоредбата на чл. 51 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол е отменена с влязъл в сила съдебен акт. Следователно първата кумулативна предпоставка е налице.

Безспорно се установява също, че от действието на тази незаконосъобразна разпоредба на ищеца са причинени имуществени вреди, изразяващи се в заплащане на сумата от 6. 00 лв за годишната му регистрация като читател на Регионална библиотека „Г.С.Раковски“ – гр. Ямбол, във връзка с което му е издадена  читателска ката. Обстоятелството, че сумата е заплатена от ищеца именно на основание действащата към този разпоредба на чл.51 , ал.1, т.1.3 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол не е спорно между страните.

Претендираната от ищеца сума е заплатена в резултат на действието на разпоредба от местен подзаконов нормативен акт, отменена впоследствие като незаконосъобразна от съда, поради което претърпените от ищеца имуществени вреди, изразяващи се в заплатена цена на услуга, съставляват пряка и непосредствена последица от действието на този ПНА до отмяната му. С оглед на това, съдът приема, че е налице и третата кумулативно изискуема предпоставка от фактическия състав на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, а именно наличие на причинна връзка между постановения незаконосъобразен подзаконов нормативен акт и настъпилия вредоносен резултат.

По изложените съображения, съдът приема, че в случая са установени и доказани предпоставките за реализиране на отговорността на Община Ямбол по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, поради което исковата претенция е основателна и следва да бъде уважена.

При този изход на спора, основателно се явява искането на ищеца да му бъдат присъдени сторените по делото разноски, общият размер на които възлиза на 740.00 лв.

Претендираните такива в настоящото производство са в размер на 360. 00 лева, от които 10 лева внесена държавна такса и 350. 00 лева възнаграждение за един адвокат като следва да се има предвид, че  минималното възнаграждение за този вид дела, определено по реда на Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възлиза на 300.00 лева.

Наред с горното, на основание чл.226 ал.3 вр. чл.236 от АПК, на ищеца , при липса на възражение за прекомерност, следва да се присъдят и разноските пред ВАС, направени във връзка с развилото се производство по подадената от него частна жалба срещу прекратителното определение на АС-Ямбол  №149/26.05.2020г. по адм. д. №96/2020г., възлизащи в размер на 380.00 лв, от които 30.00 лв – държавна такса и 350. 00 лева договорено и изплатено в брой възнаграждение за един адвокат.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 203 и сл. от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОСЪЖДА Община Ямбол да заплати на П.Т.З. ***, сумата от 6.00 (шест) лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди,  причинени от действието на отменената като незаконосъобразна разпоредба на чл.51, ал.1, т. 1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол.

ОСЪЖДА Община Ямбол да заплати на П.Т.З. ***, разноски по делото в размер на 740.00 (седемстотин и четиридесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    Съдия: